Begin volgende maand moet mijn GTT-tje APK gekeurd worden dus heb ik afgelopen weekend de auto een beetje nagelopen zodat ik straks niet voor verrassingen kom te staan. Na bijna alles te hebben gecontroleerd via het lijstje van de Vraagbaak zette ik de auto op de krik om de lagers te controleren. Achter alles OK... lagers voor ook OK...
Maar ik kan mijn voorwielen een stuk onafhankelijk van elkaar draaien als de auto in de versnelling staat. Dit lijkt mij niet normaal. Kan iemand mij beetje uitleggen wat dat is?
Waarschijnlijk flinke speling in je aandrijving (versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen)
Hmm. til je voorkant maar eens helemaal van de grond. Wil dus zeggen beide voorwielen vrij kunnen draaien.
Als hij in een versnelling staat en de motor draait niet dan staat de aandrijflijn vast. Als je aan 1 wiel gaat draaien draait al het goed is de andere wiel de andere kant op.
Dit komt door je differentieel. Differentieel is een tandwiel met een daar aan 3 andere tandwielen. als je recht voor uit rijd dan draaien die kleine tandwielen niet ga je de bocht om dan draait de wiel aan de binnen kant van de bocht minder snel dan de wiel aan de buiten kant. Door toch aandrijving mogelijk te maken en zonder dat een wiel slipt in een bocht is dus een differentieel ontwikkeld.
Dus de ruimte van je wiel dat die kan draaien terwijl een wiel op de grond staat en dat hij in de versnelling staat zegt volgens mij aleen maar dat je wat ruimte op je tandwielen hebt. (versnellings bak en differentieel)
Dit is niet erg, tenzij het heel veel is.
Wat dat nu met je homokineet te maken heeft weet ik echt niet. volgens mij heeft dat er ook niets mee te maken anders had je het wel gehoord in bochten dat die niet goed is. De bekende luide tikken in bochten. niet het geroffel van een droge lager.
Volgens mij hoef je je niet zorgen te maken... suc6
Abel
Als hij in een versnelling staat en de motor draait niet dan staat de aandrijflijn vast. Als je aan 1 wiel gaat draaien draait al het goed is de andere wiel de andere kant op.
Dit komt door je differentieel. Differentieel is een tandwiel met een daar aan 3 andere tandwielen. als je recht voor uit rijd dan draaien die kleine tandwielen niet ga je de bocht om dan draait de wiel aan de binnen kant van de bocht minder snel dan de wiel aan de buiten kant. Door toch aandrijving mogelijk te maken en zonder dat een wiel slipt in een bocht is dus een differentieel ontwikkeld.
Dus de ruimte van je wiel dat die kan draaien terwijl een wiel op de grond staat en dat hij in de versnelling staat zegt volgens mij aleen maar dat je wat ruimte op je tandwielen hebt. (versnellings bak en differentieel)
Dit is niet erg, tenzij het heel veel is.
Wat dat nu met je homokineet te maken heeft weet ik echt niet. volgens mij heeft dat er ook niets mee te maken anders had je het wel gehoord in bochten dat die niet goed is. De bekende luide tikken in bochten. niet het geroffel van een droge lager.
Volgens mij hoef je je niet zorgen te maken... suc6
Abel
tja was is veel? kan het ongeveer 1/16 deel draaien.
ik heb wel eens gehoord dat als je de auto in de versnelling zet en het ene wiel opkrikt en het andere wiel op de grond laat staan
en dan aan het wiel probeert te draaien.
en als dan de afstand die je kunt bewegen aan het uiteinde van de band gemeten meer is dan 10 mm is de bak kapot.
temminste dat is wat er in het aankoop advies staat van een clio 16v van het blad revs
en dan aan het wiel probeert te draaien.
en als dan de afstand die je kunt bewegen aan het uiteinde van de band gemeten meer is dan 10 mm is de bak kapot.
temminste dat is wat er in het aankoop advies staat van een clio 16v van het blad revs
SEIZE SOUPAPES CABRIO
owkeej, dat ziet er niet echt positief uit voor mij dan want over die 10mm ga ik vet heen.
Mijn vraag is nu dus: wat is er kapot ?
Mijn vraag is nu dus: wat is er kapot ?
ik zal effe engelse stukje erbij zetten uit revs.
There is a thrust washer that wears in the diff (it can go within 70000 miles)
it will take the gearbox with it too.
jacking up the passenger side and, with the car in gear, feel how much movement there is in the frontwheel.
if the outside edge of the tyre moves more than 10mm the thrust washer needs changing.
maar wat een thrust washer is, weet ik niet misschien iemand anders wel?
There is a thrust washer that wears in the diff (it can go within 70000 miles)
it will take the gearbox with it too.
jacking up the passenger side and, with the car in gear, feel how much movement there is in the frontwheel.
if the outside edge of the tyre moves more than 10mm the thrust washer needs changing.
maar wat een thrust washer is, weet ik niet misschien iemand anders wel?
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Sjeez, ik wist dat ik slecht was in Engels maar hier kan ik helemaal geen wijs uit...
Thrust washer:
A bronze or a hardened steel washer placed between two moving parts. The washer prevents longtitudinal movement and provides a bearing surface for the thrust surfaces of the parts.
A bronze or a hardened steel washer placed between two moving parts. The washer prevents longtitudinal movement and provides a bearing surface for the thrust surfaces of the parts.
ik zou me er niet druk over maken.
Gewoon laten zitten.
Je rijdt toch in een ouwe bak? Een beetje speling in de aandrijflijn hoort daarbij.
Als je dif dan toch een keertje ploft (wat ik me niet kan voorstellen) dan zet je er gewoon een andere bak in. Want das nog minder werk en is goedkoper dan te proberen je huidige dif af te stellen.
Snap je de logika?
r
edit: je zou eens kunnen kijken naar het magneetje in de olieplug van de bak. (als die erop zit)
Tis wel een knoeipartij!, bakje eronder om de olie op te vangen. De opgevangen olie kan gewoon weer terug. Wel schoon werken, geen zand erin laten vallen. Anders: nieuwe olie natuurlijk. En neem de plug van de bak, niet van de motor.
-Als er een flokje 'zacht' staalgruis aan zit, nix aan de hand, is normaal.
-Zit er wat 'zanderig' gruis aan: plug schoonmaken en gewoon doorrijden. Na 2 maanden ofzo weer kijken: weer wat zanderig gruis: alvast gaan zoeken naar een 2e hands bak.
-Zit er veel grof gruis aan met splinters:
doorrijden, maar alvast gaan zoeken naar een 2e hands bak
zowiezo handig met een GTT: GSM en sleepkabel
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-22 12:28 ]
Gewoon laten zitten.
Je rijdt toch in een ouwe bak? Een beetje speling in de aandrijflijn hoort daarbij.
Als je dif dan toch een keertje ploft (wat ik me niet kan voorstellen) dan zet je er gewoon een andere bak in. Want das nog minder werk en is goedkoper dan te proberen je huidige dif af te stellen.
Snap je de logika?
r
edit: je zou eens kunnen kijken naar het magneetje in de olieplug van de bak. (als die erop zit)
Tis wel een knoeipartij!, bakje eronder om de olie op te vangen. De opgevangen olie kan gewoon weer terug. Wel schoon werken, geen zand erin laten vallen. Anders: nieuwe olie natuurlijk. En neem de plug van de bak, niet van de motor.
-Als er een flokje 'zacht' staalgruis aan zit, nix aan de hand, is normaal.
-Zit er wat 'zanderig' gruis aan: plug schoonmaken en gewoon doorrijden. Na 2 maanden ofzo weer kijken: weer wat zanderig gruis: alvast gaan zoeken naar een 2e hands bak.
-Zit er veel grof gruis aan met splinters:
doorrijden, maar alvast gaan zoeken naar een 2e hands bak
zowiezo handig met een GTT: GSM en sleepkabel

-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-22 12:28 ]