Heb op http://www.jenvey.co.uk throttle bodies gezien. Na een paar mailtjes te hebben gestuurd bleken deze ook voor mn clio te leveren te zijn. Nou vroeg ik me af of mensen daar ervaring mee hebben?
Ook beloofde ze 45! Pk extra, wat me nogal een beetje veel lijkt. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?
thnx
Ook beloofde ze 45! Pk extra, wat me nogal een beetje veel lijkt. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?
thnx
On 2002-01-18 09:52, MyZ
wrote:
Heb op <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.jenvey.co.uk" TARGET="_blank">www.jenvey.co.uk</A><!-- BBCode End --> throttle bodies gezien. Na een paar mailtjes te hebben gestuurd bleken deze ook voor mn clio te leveren te zijn. Nou vroeg ik me af of mensen daar ervaring mee hebben?
Ook beloofde ze 45! Pk extra, wat me nogal een beetje veel lijkt. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?
thnx
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
<b>ps : ff een linkje maken als je post over een site </b>
dat is wel zo makkelijk voor de andere lezers Myz
-----------------
16V is a beat on a Runway
[ This message was edited by: renault 19 16v on 2002-01-18 10:24 ]
dat is wel zo makkelijk voor de andere lezers Myz

-----------------
16V is a beat on a Runway
[ This message was edited by: renault 19 16v on 2002-01-18 10:24 ]
HI,
in de voorgaande post was even de link aangezet, wel zo handig.
Ja deze throttle bodies zijn tuning van het inlaat kanaal. Ze zijn wat korter en dat KAN IETS doen. 45 pk erbij is wel wat overdreven.
De bedoeling van deze tb's is dat ze gebruikt in combinatie met een snelle nokkenas, en dan komen ze pas tot hun recht. Das overigens een lang technisch verhaal. Het komt erop neer dat 1 smoorklep per cilinder heel goed combineert met een hele ruige kleptiming.
Wat je heel goed moet beseffen, en dat doet niet iedereen, is dat je injectiesysteem danig in de war raakt van die tb's. Alleen bij volgas zal de auto goed lopen, bij halfgas zal hij veel te rijk staan, zo rijk dat hij daar bij op afslaat.
Bij een systeem met een luchtflowmeter kan je deze tb's niet gebruiken. (want ze zijn open, en de aangezogen lucht komt niet meer langs de meter)
Maar: als je een systeem hebt met een druksensor zoals de renix ECU's kan je met een goeie chiptuning daar weer uit komen.
(dat heeft te maken dat het druksignaal verstoord word door 1 smoorklep per cilinder)
Ik heb eens een R19 met snelle nokkenas en zulke tb's gechiptuned. Dat ging prima!
Dus:
Als je een systeem hebt met druksensor dan kan het maar chiptuning is zeker nodig. Voor de hoeveelheid inspanning ( $$ ) zal het resultaat matig zijn.
Maarrr: maak je een hoogtoerig getuned blok door oa. een hete nokkenas dan zijn deze tb's aan te bevelen! (chiptuning zowiezo nodig)
r
in de voorgaande post was even de link aangezet, wel zo handig.
Ja deze throttle bodies zijn tuning van het inlaat kanaal. Ze zijn wat korter en dat KAN IETS doen. 45 pk erbij is wel wat overdreven.
De bedoeling van deze tb's is dat ze gebruikt in combinatie met een snelle nokkenas, en dan komen ze pas tot hun recht. Das overigens een lang technisch verhaal. Het komt erop neer dat 1 smoorklep per cilinder heel goed combineert met een hele ruige kleptiming.
Wat je heel goed moet beseffen, en dat doet niet iedereen, is dat je injectiesysteem danig in de war raakt van die tb's. Alleen bij volgas zal de auto goed lopen, bij halfgas zal hij veel te rijk staan, zo rijk dat hij daar bij op afslaat.
Bij een systeem met een luchtflowmeter kan je deze tb's niet gebruiken. (want ze zijn open, en de aangezogen lucht komt niet meer langs de meter)
Maar: als je een systeem hebt met een druksensor zoals de renix ECU's kan je met een goeie chiptuning daar weer uit komen.
(dat heeft te maken dat het druksignaal verstoord word door 1 smoorklep per cilinder)
Ik heb eens een R19 met snelle nokkenas en zulke tb's gechiptuned. Dat ging prima!
Dus:
Als je een systeem hebt met druksensor dan kan het maar chiptuning is zeker nodig. Voor de hoeveelheid inspanning ( $$ ) zal het resultaat matig zijn.
Maarrr: maak je een hoogtoerig getuned blok door oa. een hete nokkenas dan zijn deze tb's aan te bevelen! (chiptuning zowiezo nodig)
r
Yo,
ff offtopic: ik kan me wel voorstellen dat sommigen denk "daar heb je em weer", maar ik heb gewoon al veel tuning gedaan, dus ik weet wel het een en ander.
Ik weet natuurlijk ook niet alles, dat lees je wel aan : "misschien..." offe "ik denk dat..". En met goeie onderbouwing kan ik welles inzien dat ik het niet goed had. (menno komt wellis goed uit de hoek
)
Bv van PC's en webgedoe weet ik geen ruk, dus daar hoor je me niet!
Na de HTS auto heb ik alleen maar dit soort zaken gedaan, en ik wordt er nog vet voor betaald ook nog.
En mijn werk is mijn hobby, dus 's avonds doen we de leukste expirimentjes.
Mijn baas moet er alleen niet achter komen dat ik hier een beetje gratis consulten zit te geven. Ik moet er echt mee kappen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-18 10:55 ]
ff offtopic: ik kan me wel voorstellen dat sommigen denk "daar heb je em weer", maar ik heb gewoon al veel tuning gedaan, dus ik weet wel het een en ander.
Ik weet natuurlijk ook niet alles, dat lees je wel aan : "misschien..." offe "ik denk dat..". En met goeie onderbouwing kan ik welles inzien dat ik het niet goed had. (menno komt wellis goed uit de hoek

Bv van PC's en webgedoe weet ik geen ruk, dus daar hoor je me niet!
Na de HTS auto heb ik alleen maar dit soort zaken gedaan, en ik wordt er nog vet voor betaald ook nog.

Mijn baas moet er alleen niet achter komen dat ik hier een beetje gratis consulten zit te geven. Ik moet er echt mee kappen.

-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-18 10:55 ]
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
keep going robert
You did a good job
You did a good job
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Stop niet o groot leermeester, wij kunnen duidelijk niet zonder u


Gaaf beroepOn 2002-01-18 10:53, robert
wrote:
Yo,
Mijn werk is mijn hobby, dus 's avonds doen we de leukste expirimentjes.
Mijn baas moet er alleen niet achter komen dat ik hier een beetje gratis consulten zit te geven. Ik moet er echt mee kappen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-18 10:55 ]

On 2002-01-18 11:42, robert
wrote:
groot? 173 maar hoor![]()

ik heb die engelse site bekeken.
ziet er goed uit, met tekeningen enzo.
heb em gelijk in de favorites gestopt!
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-18 12:27 ]
ziet er goed uit, met tekeningen enzo.
heb em gelijk in de favorites gestopt!
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-18 12:27 ]
Bij BCCP in Gramsbergen kunnen ze ook wel throttlebodies leveren van Weber. Er is eerder een verhaal hierover geweest. FF searchen dus. Daar staat ook nog een link naar een ander nederlands bedrijf die die zooi kan leveren van het merk Lumenition (ik geloof Limpex).
-----------------
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/~rtc036" TARGET="_blank">www.renault-tuning.nl/~rtc036</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: arjen on 2002-01-18 18:31 ]
-----------------
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/~rtc036" TARGET="_blank">www.renault-tuning.nl/~rtc036</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: arjen on 2002-01-18 18:31 ]
dubbele webers kan ik regelen voor het bedrag genoemd door zeeuw, incl spruitstuk en onsteking.
de z.g. t.b.'s zijn in combinatie met originele electronica redelijk beperkt.
je zou eigenlijk een compleet systeem van DTA moeten plaatsen (programeerbaar per 100 toeren) Maar dit is puur motormanagement gebaseerd op snelheid en niet op comfort.
dus voor de boodschappen....... geen cola meenemen
de z.g. t.b.'s zijn in combinatie met originele electronica redelijk beperkt.
je zou eigenlijk een compleet systeem van DTA moeten plaatsen (programeerbaar per 100 toeren) Maar dit is puur motormanagement gebaseerd op snelheid en niet op comfort.
dus voor de boodschappen....... geen cola meenemen
ik heb ooit trottle body's op een rover k motor gezien je weet wel de motor van mg F en de elise.
en hoezo het loopt niet goed onderin.
vanaf 3000 tmp loopt de motor uitstekend helemaal aan het rood 8750 tpm.
van dat veel te rijke mengsel begrijp ik ook niets.
want je zet de body's erop gebruikt de orginele injectoren en in de computer gaat een andere chip.
in princiepe moet dat nieuwe computer programma toch voor de juiste mengverhouding door het hele toeren bereik zorgen.
wat ik er verder van weet is dat door de korte rechte kanalen de flow veel beter is.
dan het soort van slakken huis dat de 16v van orgineel hebben.
verder zorgt de korte afstand van de throttle body's voor korte pulsatie tijd door de kanalen.
waardoor de motor door die pulsaties beter gevuld word in het hoge toeren bereik.
en hoezo het loopt niet goed onderin.
vanaf 3000 tmp loopt de motor uitstekend helemaal aan het rood 8750 tpm.
van dat veel te rijke mengsel begrijp ik ook niets.
want je zet de body's erop gebruikt de orginele injectoren en in de computer gaat een andere chip.
in princiepe moet dat nieuwe computer programma toch voor de juiste mengverhouding door het hele toeren bereik zorgen.
wat ik er verder van weet is dat door de korte rechte kanalen de flow veel beter is.
dan het soort van slakken huis dat de 16v van orgineel hebben.
verder zorgt de korte afstand van de throttle body's voor korte pulsatie tijd door de kanalen.
waardoor de motor door die pulsaties beter gevuld word in het hoge toeren bereik.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Wat voor mogelijkheden zou je nog meer willen hebben dan, behalve een goeie calibratie van je renix?On 2002-01-18 18:18, marcel.t
wrote:
de z.g. t.b.'s zijn in combinatie met originele electronica redelijk beperkt.
Da's gebaseerd op snelheid van de tuner, dwz weinig tijd er in steken, en alleen maar naar vollast vermogen kijken. Als iemand d'r echt z'n best op doet, kan je qua drive-ability echt wel goede resultaten krijgen met TB's hoor. Juist vanwege de goede afstelbaarheid van de electronica heb je hier duidelijk een voordeel t.o.v. carburateurs. Of bedoel je met comfort misschien 't aanzuiggeluid? (juist lekker toch?)Maar dit is puur motormanagement gebaseerd op snelheid en niet op comfort.
Menno, je TB's zijn zo goed als geregeld hoor.
De motoren van de BMW M-serie en bijvoorbeeld de RB26DETT van de Nissan Skyline GT-R zijn ook voorzien van één gasklep per cilinder. In het Duits "einzeldrosselklappe".
Hierbij hebben we het over motoren met een redelijk tot groot slagvolume met multikleps-cilinderkoppen geholpen door variabele nokkenasverstelling ("BMW doppel VANOS").
In het geval van de Nissan nog geholpen door getrapte drukvulling, welke het fenomeen turbo-lag tot bijna niets reduceert.
Deze motoren hebben dus geen speciaal ontworpen (evt. variabel)inlaatspruitstuk nodig om een relatief hoog koppel in het middentoerengebied te genereren.
De Renault motoren in kwestie, de 1.8 F7P en de 2.0 F7R, dus wel !
Je rijdt 90% van de tijd in deellast, dus als je met t-bŽs gaat werken, geef je een hoop bruikbaar koppel weg. In de hoge toerentallen is er een redelijk grote koppel en dus vermogenswinst(mits je de ademhaling op de juiste manier aanpast). Waarbij de stationair en lage toerental eigenschappen de motor in normaal verkeer bijna onrijdbaar maken. Bij de bovenaan genoemde motoren gaat dit niet op, want deze hebben nokkenasverstelling om dit te compenseren.
Maar ik vindt persoonlijk dat het voordeel van tbŽs er pas uit komt bij nominale toerentallen van boven de 8000min-1, en vermogens van boven de 160kW/218pk.
Bij de genoemde Renault motoren dus meer een mode verschijnsel "to stand out of the croud" dan werkelijk effectieve tuning.
Een rijdbare auto is heel wat meer waard !
Hierbij hebben we het over motoren met een redelijk tot groot slagvolume met multikleps-cilinderkoppen geholpen door variabele nokkenasverstelling ("BMW doppel VANOS").
In het geval van de Nissan nog geholpen door getrapte drukvulling, welke het fenomeen turbo-lag tot bijna niets reduceert.
Deze motoren hebben dus geen speciaal ontworpen (evt. variabel)inlaatspruitstuk nodig om een relatief hoog koppel in het middentoerengebied te genereren.
De Renault motoren in kwestie, de 1.8 F7P en de 2.0 F7R, dus wel !
Je rijdt 90% van de tijd in deellast, dus als je met t-bŽs gaat werken, geef je een hoop bruikbaar koppel weg. In de hoge toerentallen is er een redelijk grote koppel en dus vermogenswinst(mits je de ademhaling op de juiste manier aanpast). Waarbij de stationair en lage toerental eigenschappen de motor in normaal verkeer bijna onrijdbaar maken. Bij de bovenaan genoemde motoren gaat dit niet op, want deze hebben nokkenasverstelling om dit te compenseren.
Maar ik vindt persoonlijk dat het voordeel van tbŽs er pas uit komt bij nominale toerentallen van boven de 8000min-1, en vermogens van boven de 160kW/218pk.
Bij de genoemde Renault motoren dus meer een mode verschijnsel "to stand out of the croud" dan werkelijk effectieve tuning.
Een rijdbare auto is heel wat meer waard !
Meningen en ervaring lopen nogal uiteen over dit onderwerp geloof ik.
Lees wel eens testjes van motor-aanpassingen, en daar komt 't vaak toch heel aardig uit. Bijvoorbeeld een opel 1.6 16V. Volledig standaard motor, 4 kelken er op, en 160 pk kwam er uit. Tevens was men zeer te spreken de spreiding van 't koppel. (heb helaas geen grafiekje)
Ben toch wel erg benieuwd hoe een F7P er op zal reageren. Gebrek aan drive-ability bij lage belastingen lijkt me toch hoofdzakelijk een kwestie van goed calibreren.
Lees wel eens testjes van motor-aanpassingen, en daar komt 't vaak toch heel aardig uit. Bijvoorbeeld een opel 1.6 16V. Volledig standaard motor, 4 kelken er op, en 160 pk kwam er uit. Tevens was men zeer te spreken de spreiding van 't koppel. (heb helaas geen grafiekje)
Ben toch wel erg benieuwd hoe een F7P er op zal reageren. Gebrek aan drive-ability bij lage belastingen lijkt me toch hoofdzakelijk een kwestie van goed calibreren.
rev it like a rental
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
is toch gewoon een 1800?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ben benieuwd wat het bij een f3p doet
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
als een standaart blok flink opknapt van throttle bodies dan was hij blijkbaar erg geknepen op het inlaatsysteem.
Vreemd, juist omdat de fabrikanten daar zoveel moeite voor doen. Je kan natuurlijk door de inlaatlengte te veranderen wat schuiven in de koppelkromme, maar zoveel? Maar als een test heeft uitgewezen dat dat zo is, dan is dat dus zo.
Moet wel een eerlijk test zijn, dus de rest is inderdaad standaart gebleven.
Vreemd, juist omdat de fabrikanten daar zoveel moeite voor doen. Je kan natuurlijk door de inlaatlengte te veranderen wat schuiven in de koppelkromme, maar zoveel? Maar als een test heeft uitgewezen dat dat zo is, dan is dat dus zo.
Moet wel een eerlijk test zijn, dus de rest is inderdaad standaart gebleven.
Ja sorry weer wat vergeten !
De gaskleppen of t-bŽs zijn niet verantwoordelijk voor het gebrek aan koppel onderin maar de lengte van de inlaatbuizen.
Ik ging ervan uit dat bekend is dat men i.c.m. t-bŽs kortere inlaatbuizen toepast.
Dit omdat anders alle effect van je ingreep verloren gaat !
Afzonderlijke gaskleppen hebben wel een positief effect op de lucht en dus mengselverdeling per cilinder. Minder verschil per cilinder.
Let maar eens op de per cilinder verschillende uitlaatgastemperaturen bij een standaard 5gtt of Clio 16v/ Will.
De gaskleppen of t-bŽs zijn niet verantwoordelijk voor het gebrek aan koppel onderin maar de lengte van de inlaatbuizen.
Ik ging ervan uit dat bekend is dat men i.c.m. t-bŽs kortere inlaatbuizen toepast.
Dit omdat anders alle effect van je ingreep verloren gaat !
Afzonderlijke gaskleppen hebben wel een positief effect op de lucht en dus mengselverdeling per cilinder. Minder verschil per cilinder.
Let maar eens op de per cilinder verschillende uitlaatgastemperaturen bij een standaard 5gtt of Clio 16v/ Will.