Ok, al rijdend in mijn vijfje GTL, klinkt er plots en geroffel onder het blauwe motorkapje. Om te kijken of er misschien een verstekeling aan boord is zet ik zo snel als mogelijk aan de kant. Wat zie ik, koelvloeistof reservoir kookt over. Reservoirtje klapt bijna uit elkaar. Oorzaak fan die niet aanslaat door een geoxideerd contactje. Zou er serieuze motorschade ontstaan kunnen zijn?? Motortje klinkt nog als vanoud en zie nog (!) geen indianendorpen achter mijn autootje ontstaan.
Nou het mooie was nog, ik wilde een file ontwijken, dus neem bij rotterdam de afslag spaanse polder. Ben wel een beetje bekend in rdam maar daar dus net niet. Beetje rondtuffen sta ik ineens in Spangen. Door al die stoplichten daar stond ik dus net ff te lang stil. Toen ik dat geluid hoorde ben ik maar ff een zijstraatje in gegaan. Zo'n straatje waar je 's avonds niet wil komen. Heb em daar ff af laten koelen (met mijn deuren op slot). Stekkertjes ff heen en weer geschoven en fan schoot weer aan.
Stond toch wel flink onder druk, toen ik contact uitzette zakte het wle weer vrij snle weg. Daarentegen stond er wel veel druk op.
ok, normaal moet de druk er nog een hele tijd op blijven.
Dat er in het begin druk opstond komt natuurlijk door het koken zelf, das heel veel damp en ontsnapt niet zomaar door een klein gaatje.
Dus- de fan heb je gevonden,
en ik denk dat hij in dit weer nogal snel is gaan koken doordat de druk in het koelsysteem laag is. (de dop niet goed afsluit of zoiets. lektest)
Das een voordeel, want dan is het systeem al gaan koken bij een relatief lage temperatuur.
En dan kon de uiteindelijke koptemperatuur nog wel eens meevallen.
Als de kop te heet word wordt de koppakking geplet. (kop=alu, zet meer uit dan de stalen tapeinden) Een geplette koppakking is niet meer veerkrachtig en gaat lekken.
Een gte is niet zon auto waarbij de koppakking standaard al aan de grens zit, en je hebt snel gereageerd dus ik denk dat het wel meevalt!
Dat er in het begin druk opstond komt natuurlijk door het koken zelf, das heel veel damp en ontsnapt niet zomaar door een klein gaatje.
Dus- de fan heb je gevonden,
en ik denk dat hij in dit weer nogal snel is gaan koken doordat de druk in het koelsysteem laag is. (de dop niet goed afsluit of zoiets. lektest)
Das een voordeel, want dan is het systeem al gaan koken bij een relatief lage temperatuur.
En dan kon de uiteindelijke koptemperatuur nog wel eens meevallen.
Als de kop te heet word wordt de koppakking geplet. (kop=alu, zet meer uit dan de stalen tapeinden) Een geplette koppakking is niet meer veerkrachtig en gaat lekken.
Een gte is niet zon auto waarbij de koppakking standaard al aan de grens zit, en je hebt snel gereageerd dus ik denk dat het wel meevalt!
Kna je eigenlijk zonder koppakking rijden ?
Dat deden wij vroeger met puchies. Gewoon strak vlakken en gaan !
Dat deden wij vroeger met puchies. Gewoon strak vlakken en gaan !
Tis een 1000cc tje, hoop het niet nee maar lullige was wel dat ik dus geen lampie zag gaan branden op het dashboard.
theoretisch wel, met lange dunne tapeinden en alles perfect vlak.On 2002-01-17 18:47, Ploegah
wrote:
Kna je eigenlijk zonder koppakking rijden ?
zoek het woord wat niet in de verzameling "renault" past.
Maar dus nooit van zijn leven te realiseren. Wat is perfect vlak? Volgens mij bestaat dat niet metaal op metaal.
Er is altijd wel een bepaald lekpercentage, zeker bij de hoge drukken die in de verbrandingskamer van zo'n autotje worden bereikt(40bar)
Een koppakking zergt er gewoon voor dat er wel een 100% afdichting is.
Er is altijd wel een bepaald lekpercentage, zeker bij de hoge drukken die in de verbrandingskamer van zo'n autotje worden bereikt(40bar)
Een koppakking zergt er gewoon voor dat er wel een 100% afdichting is.
Ok thanx hoop in ieder geval dat er dus niets lek is en ik gewoon weer verder kan tuffen.
Als je een lekke koppakking hebt, borreld de koelvloeistof in het reservoir ook als de motor stationair draait???? Of alleen alleen bij een warme motor op hoge toerentallen?? Zijn van die handige dingetjes om te weten.On 2002-01-17 18:37, robert
wrote:
ok dus het geborreld komt van kokend koelwater, en niet van lekke koppakkingen.
Stond je koelsysteem goed onder druk, of was het maar slapjes??
Als de koppakking lek is kunnen uitlaatgassen in je koelcircuit komen dat zijn dan de borrels die je ziet. Als je eraan ruikt zul je merken dat het uitlaatgassen zijn. Heb het zo eens met een 16v gehad.
tis maar net hoe lek hij is.
Je hebt kleine en grote lekjes. En hele gemene, bijvoorbeeld die dicht gaan als de motor warm wordt (door uitzetting bij warme motor komt de koppakking meer onder druk)
Je hebt kleine en grote lekjes. En hele gemene, bijvoorbeeld die dicht gaan als de motor warm wordt (door uitzetting bij warme motor komt de koppakking meer onder druk)
Tis geen probleem op zich, tis maar een tussentijds autootje, merk het gauw genoeg of ie lek is maar thanx anyway!
Tja je kunt ook je motor gaan vervangen omdat ie al 240 dkm gelopen heeft. Ik zou het niet doen, kost een flinke duit hoor.
Heb dat ook eens gehad met een cinquecento sporting. Bleef maar borrelen. Maar als je flink druk op het systeem ging zetten met een pomp bleef die druk constant.On 2002-01-17 19:38, Zeeuw
wrote:
Als de koppakking lek is kunnen uitlaatgassen in je koelcircuit komen dat zijn dan de borrels die je ziet. Als je eraan ruikt zul je merken dat het uitlaatgassen zijn. Heb het zo eens met een 16v gehad.
Honderden keren ontlucht, maar was geen peil op te trekken.
[ This message was edited by: Marius on 2002-01-17 19:51 ]
Bedoel je geen 1100 cc?On 2002-01-17 18:47, Zeeuw
wrote:
Tis een 1000cc tje,
Ik heb namelijk een GTL uit 82 gehad met 1100 cc motor,mijn vrouwtje ging daar eens mee op stap,komt ze terug,ja er komt allemaal rook onder de motorkap vandaan,ik denk ik ga maar gauw naar huis.
Bleek dus stoom te zijn doordat de v-snaar op de waterpomp enzo geknapt was,nieuwe v-snaar derop en klaar,geen enkel probleem.
De 1100 is een oerdegelijke motor,mijn neefje heeft ooit een GTL met 1100 motor als donor auto gebruikt voor een 5 alpine turbo,wij natuurlijk gek doen met dat ding maar wat we ook probeerden die motor bleef gewoon doordraaien.
Zou goed kunnen hoor, er lag in eerste instantie een 1400 in maar die was overleden. Volgnes de verkoper was het nu een 1000cc. Hoop dattie niet lek is want dan donder ik em meteen weg.
Heb zelf een 1100 cc TL. Toen ik hem net had was de waterpomp zo lek als een zeef. Reed ik midden in een tunnel begint de motor te haperen. Langs de weg gezet ANWB gebeld. was die zo heet geworden dat de vlotter was uit gaan zetten en de carb overstroomde. Doet die het dus niet meer. Er zat zo'n beetje geen druppel koelvloeistof meer in de auto, maar niks kapot gegaan!!. Koppakking is 100% en hij rijdt nog prima. Renault is niet kapot te krijgen dus ik denk dat zeeuw niet bang hoeft te zijn (al helemaal niet omdat hij er zo snel bij was). Renault is sterker dan je denkt. Ook die kleine (slome) 1100cc motortjes!!
Bleu:
Probeer eens nieuwe aandrijf assen te krijgen voor een aantal 10-tjes Krijg je echt geen spijt van.
Verkoopt de auto ook weer wat beter.
houd ze op de weg... Als de body nog goed is sloop hem dan niet, 1.1 is misschien wel sloom, maar wel snel genoeg en brenkt je een stuk goedkoper naar je bestemmin dan een gtt.
Gtt is heeeeeel leuk, maar niet erug fijn voor woon werk verkeer.
Probeer eens nieuwe aandrijf assen te krijgen voor een aantal 10-tjes Krijg je echt geen spijt van.
Verkoopt de auto ook weer wat beter.
houd ze op de weg... Als de body nog goed is sloop hem dan niet, 1.1 is misschien wel sloom, maar wel snel genoeg en brenkt je een stuk goedkoper naar je bestemmin dan een gtt.
Gtt is heeeeeel leuk, maar niet erug fijn voor woon werk verkeer.
dat ie sloo is geeft niet; kosten aken daarentegen wel, heb 500,- betaald en heb geen zin o voor twee aanden nog eens 500,- uit te geven.
probleem is dat ik hem zelf niet kan repareren en dan kost het toch wat meer. Ga zaterdag naar de GTT van Patrick kijken. Lijkt me goeie auto. Misschien is benzine-verbruik wel wat duurder, maar het is toch knap vervelend als je eruitgereden wordt door een Smart!!!Auto is op zich niet zo sloom nee, maar met schakelen ben je al je vermogen kwijt! Als je hem van me over wil nemen. Noem maar een prijs, want zit voor zover ik weet geen roest op (alleen achterklep heel iets).
Blue,
Ik zie dat jij uit harderwijk komt. Ik heb een aantal keer op marktplaats en gte gezien die in harderwijk tekoop staat volgens mij. Volgens mij een bleu sport, maar dan een gte..
Alleen het is een duitser.
Ken je die?
Ik zie dat jij uit harderwijk komt. Ik heb een aantal keer op marktplaats en gte gezien die in harderwijk tekoop staat volgens mij. Volgens mij een bleu sport, maar dan een gte..
Alleen het is een duitser.
Ken je die?
Nog nooit gezien! Enige mooie GTT die in Harderwijk rond rijdt is knal oranje (met mooie vrouw achter het stuur) Verder rijden hier bijna alleen maar standaard 5-jes Opel kadettjes en Golf GTI-tjes rond (BAH BAH BAH)
BTW volgens mij staat die GTE te koop in Almere, is toch een eindje uit de buurt!!
[ This message was edited by: blue on 2002-01-24 10:28 ]
BTW volgens mij staat die GTE te koop in Almere, is toch een eindje uit de buurt!!
[ This message was edited by: blue on 2002-01-24 10:28 ]