Mijn 87'er GTT loopt niet netjes stationair. Is dat een normaal verschijnsel of is er iets mis? Als 'ie koud is en ik rijd weg (met een beetje choke) gaat alles lekker, maar als ik de choke na een tijdje uitzet gaat ie lichtelijk inhouden. Wanneer ik dan gas bij geef is het weg en loopt ie als een trein (zonder turbo uiteraard). Wanneer 'ie warm is wordt het minder maar is het toch niet helemaal weg. Een opvallend punt is, dat als ik de choke-schuif een heel klein beetje naar boven zet, is het zo goed als over (het choke-lampje op het dashboard gaat NIET aan). Wanneer ik de auto dan stationair laat lopen draait ie niet meer toeren dan normaal.
De enige conclusie die ik daar uit kan trekken is dat hij te weinig benzine krijgt. M.a.w. het mengsel is te 'dun' (ik kan niet op het woord komen). Is dit een goede conclusie of kan het ook wat anders zijn?
Als dit wel de reden kan zijn, hoe kan ik de mengverhoudingen aan (laten) passen?
Alvast bedankt!
Tja dat kan op meerdere manieren. Je kan het erg letterlijk nemen en je hele carburateur uitelkaar slopen en schoonmaken. Je kan ook een goedje door je benine heen gooien wat je carburateur reiningt en vocht bestendigd ''zou'' maken. Ook kan je speciale zooi in je carburateur spuiten, maar met de laatste 2 heb ik dus geen ervaring, dus ik weet niet of dat ECHT helpt.
Mischien is er iemand die hier tips voor heeft.
Mischien is er iemand die hier tips voor heeft.
Dat te dun noemt men te arm....is het tegenovergestelde van te rijkOn 2002-01-17 00:01, Merijn
wrote:
De enige conclusie die ik daar uit kan trekken is dat hij te weinig benzine krijgt. M.a.w. het mengsel is te 'dun' (ik kan niet op het woord komen).

je kunt het beste het ding uit elkaar halen en schoonmaken.
Stationair sproeier kun je zo eruit halen zonder iets anders te demonteren. Dus die kun je eens goed schoonmaken.
Er is ook nog een ander truukje in de doos wat je kunt proberen. Kan zijn dat je het daarmee oplost. Koop zo'n goedje en flikker het in de tank. Effe een rondje rijden zodat je zeker weet dat het in de carburateur zit.
stop de auto en rev het blokkie tot 3000/3500 laat het ga direct los en precies op dat momment trek je de choke vollop open. Daarmee creeer je een soort vacuum waarmee je het vuil er eens uit zou kunnen trekken.
suc6 ermee
Stationair sproeier kun je zo eruit halen zonder iets anders te demonteren. Dus die kun je eens goed schoonmaken.
Er is ook nog een ander truukje in de doos wat je kunt proberen. Kan zijn dat je het daarmee oplost. Koop zo'n goedje en flikker het in de tank. Effe een rondje rijden zodat je zeker weet dat het in de carburateur zit.
stop de auto en rev het blokkie tot 3000/3500 laat het ga direct los en precies op dat momment trek je de choke vollop open. Daarmee creeer je een soort vacuum waarmee je het vuil er eens uit zou kunnen trekken.
suc6 ermee
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Het kan ook nog zijn dat je ontsteking niet goed meer is. Zit je ontsteking boven de turbo? Of zoals vuil in de carburateur zoals de rest ook zegt. Nou suc6 er mee.
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Ik heb een keer zo'n revisie setje gemonteerd. Stelt niet echt veel voor, je moet gewoon alles uit elkaar halen wat je uit elkaar ken halen. Alles goed schoonmaken. De sproeiertjes met lucht door blazen, en weer monteren.
Je bent denk ik twee uurtjes bezig dan is tie weer in orde.
Je bent denk ik twee uurtjes bezig dan is tie weer in orde.
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
effe je carb nummer opschrijven mr. Reno bellen en dan vragen of ze het hebben.On 2002-01-17 13:28, Merijn
wrote:
Wat kost zo'n revisie-setje en waar heb je die gehaald??? Dan weet ik dat ook meteen.![]()
Wat wil je dan vervangen van je ontsteking???? Ontsteking is nogal globaal begrip.
Je kan beginnen met het vervangen van je bougies en eventueel de kabels als deze erg hard zijn. Ook kan je even de verdelerkap en rotor losgooien en deze schoonmaken. Als je van iemand een strobiscooplamp kan lenen zou je ook even kunnen kijken of je onsteking op tijd staat en of de vervroeging goed is. (dit moet goed zijn, en valt niet af te stellen.)
Dan heb je de belanrijkste onderdelen gehad. Een probleem in de ontstekingsmoduul lijkt me sterk.
Succes
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-17 14:04 ]
Je kan beginnen met het vervangen van je bougies en eventueel de kabels als deze erg hard zijn. Ook kan je even de verdelerkap en rotor losgooien en deze schoonmaken. Als je van iemand een strobiscooplamp kan lenen zou je ook even kunnen kijken of je onsteking op tijd staat en of de vervroeging goed is. (dit moet goed zijn, en valt niet af te stellen.)
Dan heb je de belanrijkste onderdelen gehad. Een probleem in de ontstekingsmoduul lijkt me sterk.
Succes
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-17 14:04 ]
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Nieuw zijn ze sterves duur. Tweedehands valt het nog wel mee. Ga dan voor een Renix 209 met pingelsensor.On 2002-01-17 13:46, Merijn
wrote:
Enneh, wat zou een nieuwe ontsteking gaan kosten... Moet ik bang gaan worden?![]()
Ik heb er net effe goed naar gekeken en goed geluisterd, maar volgens mij is het niet de motor zelf. Ik heb het idee dat er iets met de uitlaat is. Het lijkt erop alsof 'ie zijn gassen niet goed genoeg kwijt kan. Soms komt er heel weinig 'lucht' uit en dan opeens met ene kleine roffel weer wat meer. Ik heb geen middendemper, maar gewoon een lege pijp. Zou er iets verstopt kunnen zijn? Het lijkt mij wel normaal dat als dat zo is dat 'ie bij rijden bij een vast toerental dit resulteert in lichtelijk schokken.
Help me out, guys!
Help me out, guys!
Als een mens roggelt, komt dat niet doordat z'n bekkie scheef staat, maar is 't toch echt iets inwendigs.
Zo ook je motor, hij uit z'n ongenoegen danwel door de uitlaat, maar dit is slechts gevolg. Oorzaak zul je bij de motor zelf moeten zoeken.
Succes
Zo ook je motor, hij uit z'n ongenoegen danwel door de uitlaat, maar dit is slechts gevolg. Oorzaak zul je bij de motor zelf moeten zoeken.
Succes
ik heb het ook gehad dat ie bij mij valse lucht aanzoog bij het inlaat spruitstuk,ik had ongeveer de zelfde klacht.
ken dit kloppen??want dan zuigt ie toch niet fatsoendelijk zijn mengsel aan.
als de fohn begon te blazen was het minder tot niks meer hiervan te merken.
ken dit kloppen??want dan zuigt ie toch niet fatsoendelijk zijn mengsel aan.
als de fohn begon te blazen was het minder tot niks meer hiervan te merken.
jep, had ik ook.
'T bleek een lekke spruitstuk pakking te zijn. Volgens de monteur komt 't wel vaker voor bij renault-motoren
'T bleek een lekke spruitstuk pakking te zijn. Volgens de monteur komt 't wel vaker voor bij renault-motoren