Ik heb sinds zaterdag een nieuwe motor in mijn Clio16v. Om het functioneren van de motor in de gaten te houden wil ik het verbruik bijhouden.
Kan iemand mij een methode uitleggen? Ik weet dat verbruik aantal l/km is maar hoe bepaal ik het aantal liters aan de hand van een analoge meter op mijn dashboard?
dat kan niet nauwkeurig genoeg.
Je moet het berekenen aan de hand van de getankt hoeveelheid peut. Je moet dus tanken tot een bepaalde standaard vulling. Das lastig. Als je dit een beetje bijhoudt wordt je gemiddelde verbruik vanzelf naukeurig.
Dus het verbruik van 1 ritje blijft gokken.
r
Je moet het berekenen aan de hand van de getankt hoeveelheid peut. Je moet dus tanken tot een bepaalde standaard vulling. Das lastig. Als je dit een beetje bijhoudt wordt je gemiddelde verbruik vanzelf naukeurig.
Dus het verbruik van 1 ritje blijft gokken.
r
Je tankt bv. 40 liter. al je 1 op 10 rijd kun je dus max 400 kilometer rijden.
Tank gelijk als het rode lichtje gaar branden en als je tank vol is (40 liter getankt) zet je dag teller op 0
Als je lampje weer gaat branden dan weet je dat de 40 liter op is.
Dus dan heb je op 40 liter benzine 400 a 500 gereden. dat kun je dan ieder geval dan berekenen...
Tank gelijk als het rode lichtje gaar branden en als je tank vol is (40 liter getankt) zet je dag teller op 0
Als je lampje weer gaat branden dan weet je dat de 40 liter op is.
Dus dan heb je op 40 liter benzine 400 a 500 gereden. dat kun je dan ieder geval dan berekenen...
Ik gooi hem altijd helemaal vol (echt nokkie nokkie) en kijk dan bij op mijn dagteller om te zien hoeveel kilometer ik heb gereden. (die dagteller reset ik dus ook elke keer na tanken)
Gisteren stond mijn dagteller op 497.8 en ik tankte 53 liter. (= 1 op 9.4 kilometer)
Dit is volgens mij het enige precieze systeem, maar het kan natuurlijk ook andersom: eerst je tank helemaal leegrijden, dan 1 liter tanken en net zo lang tuffen tot je stil staat
Gisteren stond mijn dagteller op 497.8 en ik tankte 53 liter. (= 1 op 9.4 kilometer)
Dit is volgens mij het enige precieze systeem, maar het kan natuurlijk ook andersom: eerst je tank helemaal leegrijden, dan 1 liter tanken en net zo lang tuffen tot je stil staat

-
goeie, is dus een kwestie van aatal keren dezelfde hoeveelheid tanken bij een bepaalde stand op het dashboard dus.
door inderdaad dit een aatal keren te doen kan ik een gemiddelde hieruit trekken. thnx!
door inderdaad dit een aatal keren te doen kan ik een gemiddelde hieruit trekken. thnx!
-
lullige is alleen dat ik mn dagteller niet op 0 krijg 
maar goed, andere teller voldoet ook wel.

maar goed, andere teller voldoet ook wel.
nee hoor, je hoeft niet de zelfde hoeveelheid te tanken, maar wel altijd even vol. Dus in praktijk is nokkienokkie de enige methode. En een beetje km's bijhouden.
Een notitieboekje is dus wel handig.
km stand getankt
123456 38.2
123999 22,6
enzovoort.
trouwens ook erg handig: olieverbruik en km stand van beurtjes enzo.
lampje aan methode is erg onnauwkeurig. En als het lampje aan gaat rij ik toch nog wel door tot het tankstation.
km stand getankt
123456 38.2
123999 22,6
enzovoort.
lampje aan methode is erg onnauwkeurig. En als het lampje aan gaat rij ik toch nog wel door tot het tankstation.
Zo is dat !On 2002-01-14 16:17, robert
wrote:
nee hoor, je hoeft niet de zelfde hoeveelheid te tanken, maar wel altijd even vol. Dus in praktijk is nokkienokkie de enige methode. En een beetje km's bijhouden.
km stand getankt
123456 38.2
123999 22,6
enzovoort.
-
olieverbruik van m'n vorige motor was dolle pret. 1 liter op ca. 400km...On 2002-01-14 16:17, robert
wrote:
olieverbruik en km stand van beurtjes enzo.
-
Heb hart voor je auto is mijn motto (sinds zaterdag)
-
Als het lampje gaat branden rij ik niet graag super lang door...meestal denk ik op een gegeven moment: "Nu gaat ie er echt snel mee stoppen". Dus tanken...en dan blijkt er nog ruim 8 liter in te zitten (ca. 80 km tegoed dus).
Het lampje brant dus vrij vroeg vind ik. Misschien heeft dit ermee te maken dat de benzinestations in Frankrijk soms wel 40km van elkaar verwijderd zijn??!
Het lampje brant dus vrij vroeg vind ik. Misschien heeft dit ermee te maken dat de benzinestations in Frankrijk soms wel 40km van elkaar verwijderd zijn??!
en 1 op 1500 ? (mijn suzuki had dat)On 2002-01-14 16:42, robert
wrote:
das nogal wat. 1 op 500 staat voor reviseren.
Ik hou dit soort zaken ook niet bij (luiheid)
maar ik zou het eigenlijk wel moeten doen.
[ This message was edited by: Ploegah on 2002-01-14 17:14 ]
wat betreft de olie. Gebruik aub daar niet het lampje voor. Als het lampje aan gaat van de olie is het meestal al te laat. Hoeft geen zware schade aan de motor te zijn ofzo, maar als je net lekker bent aan het knallen en je gaat flink door een bocht komt je olie pompie echt zonder olie te staan. En het systeem dus zonder druk. Dus af en toe effe checken is wel aan te raden.
ik zou de nokkie nokkie methode gebruiken. ik heb die methode ook gebruikt. En ik kwam dus uit op een mooie 1:14,6. Verbruik is nu gestegen naar 1:12,5. Wat dus aanduidt dat mijn voeten groeien en zwaarder worden
suc6 ermee
ik zou de nokkie nokkie methode gebruiken. ik heb die methode ook gebruikt. En ik kwam dus uit op een mooie 1:14,6. Verbruik is nu gestegen naar 1:12,5. Wat dus aanduidt dat mijn voeten groeien en zwaarder worden

suc6 ermee
ja ken dat keertje met de gt naar zuid -On 2002-01-14 17:07, Robert dB
wrote:
Misschien heeft dit ermee te maken dat de benzinestations in Frankrijk soms wel 40km van elkaar verwijderd zijn??!
frankrijk geweest.

s'nachts laaste stuk van paris t/m bordeaux
onverlichte wegen ,pompen merendeel dicht.

maar was wel fun rijden daar met de gt,
lekker het gas er op dal in