Voor al je vragen op het gebied van turbo's ga je naar de Turbo Dokter.
Consult = GRATIS !
[ This message was edited by: Bas on 2002-01-10 22:45 ]
Consult = GRATIS !
[ This message was edited by: Bas on 2002-01-10 22:45 ]
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
welkom!!
ff een 'non-turbo' vraag/verzoek: Stel je eens voor in het topic <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 83&forum=6" TARGET="_blank">"Wie is Wie"</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Robert dB on 2002-01-10 12:06 ]
ff een 'non-turbo' vraag/verzoek: Stel je eens voor in het topic <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 83&forum=6" TARGET="_blank">"Wie is Wie"</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Robert dB on 2002-01-10 12:06 ]
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden

Menno ziet opties!

...een kleine blik in het profile zegt genoeg.On 2002-01-10 12:04, Robert dB
wrote:
Stel je eens voor.. enz
Maar heel leuk dat we door de doctor als turbo-maf clubje in beeld zijn!
eens kijken of mijn ziektekostenverzekering turbo operaties dekt..
Slimme jongens die gasten van TurboWorld...
En een gratis consult is natuurlijk nooit weg!
En een gratis consult is natuurlijk nooit weg!
Okee. hier is mijn vraag. Ik zoek de compressor map en alle specs van een Hybride MD28 R turbo. Ook wel bekend als Stage 4.
Inderdaad, Tjardo doet o.a. de PR voor Turboworld, met betrekking tot de club ben ik met hem in gesprek..En dat komt helemaal goed.
mclain, je komt al een eind in de goed richting als
-je de a/r op het turbinehuis leest,
-soms ook op het compressorhuis,
-de major (de buiten diameter) vant compressorwiel opmeten,
-de diameter van de inducer (diameter compressorwiel bij de inlaat) opmeten
-De 100*inducer/major verhouding is de compressor trim.
-hybrid betekend alleen maar dat er een niet-standaart combinatie is gemaakt van compressor en turbine.
-De stage n tunings zijn vaak alleen maar stadia in het lichter maken van de wielen.
Helpt alleen in het opspinnen, maar doen eigenlijk nix in de maps.
dan maar zoeken op het internet, totdat je <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.turbofast.com.au/FlowT3.html" TARGET="_blank">"dit"</A><!-- BBCode End --> vind.
-zo ongeveer-
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 12:58 ]
-je de a/r op het turbinehuis leest,
-soms ook op het compressorhuis,
-de major (de buiten diameter) vant compressorwiel opmeten,
-de diameter van de inducer (diameter compressorwiel bij de inlaat) opmeten
-De 100*inducer/major verhouding is de compressor trim.
-hybrid betekend alleen maar dat er een niet-standaart combinatie is gemaakt van compressor en turbine.
-De stage n tunings zijn vaak alleen maar stadia in het lichter maken van de wielen.
Helpt alleen in het opspinnen, maar doen eigenlijk nix in de maps.
dan maar zoeken op het internet, totdat je <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.turbofast.com.au/FlowT3.html" TARGET="_blank">"dit"</A><!-- BBCode End --> vind.
-zo ongeveer-
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 12:58 ]
Das nou pas nuttige info, want ja dat opmeten van bepaalde maten ale, daar was ik wel eens bijgekomen. maar was je zegt van AR op de behuizing, daar had ik niet eens opgelet. heb hem effe erbij gepakt.On 2002-01-10 12:57, robert
wrote:
mclain, je komt al een eind in de goed richting als
-je de a/r op het turbinehuis leest,
-soms ook op het compressorhuis,
-de major (de buiten diameter) vant compressorwiel opmeten,
-de diameter van de inducer (diameter compressorwiel bij de inlaat) opmeten
-De 100*inducer/major verhouding is de compressor trim.
-hybrid betekend alleen maar dat er een niet-standaart combinatie is gemaakt van compressor en turbine.
-De stage n tunings zijn vaak alleen maar stadia in het lichter maken van de wielen.
Helpt alleen in het opspinnen, maar doen eigenlijk nix in de maps.
dan maar zoeken op het internet, totdat je <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.turbofast.com.au/FlowT3.html" TARGET="_blank">"dit"</A><!-- BBCode End --> vind.
-zo ongeveer-
staan een paar dingen op
M-4 (al sla je me dood. Ken alleen maar C-4, hehehe)
TW2 (lees bovenstaande)
AR.35 dat is net uitgelegd.
staat er nog op de wastegate-arm M31 op
eronder een grote A met ernaast in het klein PR.
Op de klep zelf, ronde schoteltje wat het dus echt afsluit, staat 27
En er heeft weer zo een blije zijn naam erop gezet. Garrett schrijft die. is ook Gerrit. hhahahaha
Maar dat verhaal van hybride was bekend. Dit is een stage 4. is als basis een T25 gepakt als ik goed heb gelezen. Je kan tot stage 6 gaan en dan gaan ze over naar T3 waardoor je een ander spruitstuk moet hebben.
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-10 13:22 ]
mwah daar kan ik ook niet veel mee, behalve
-ar .35 das de behuizing van de turbine.
Hoe kleiner, hoe eerder die optoert, maar dan heb je wel een flink wastgate-gat nodig om de zaak boven te dimmen. Ook flikkert het rendement naar beneden. (omdat je veel energie door de wastegate laat ontsnappen). maar dat is jou wurst.
-Dat het garret is, is ook heel handige info, want dan kan je in de garret maps gaan loeren.
Nu heb je pech, want je hebt ongetwijfeld een t25 compressor, dat ligt (dacht ik) tussen een t2 en een t3 in. Een t3 kan je maps van vinden, de andere is mij nog niet gelukt. (hoeft ook niet, ik heb een t3)
Een t3 herken je doordat de major (buitenomtrek compressorwiel) 60 mm is. De inducer kan je wel met wat gepiel zonder demontage opmeten.
Maar als je wilt nadenken over maps enzo moet je eigenlijk de luchtflow door de motor weten. Als ik weer met de r5at hieraan ga prutsen ga ik een flowmeter maken. meten is weten.
enzo.
-ar .35 das de behuizing van de turbine.
Hoe kleiner, hoe eerder die optoert, maar dan heb je wel een flink wastgate-gat nodig om de zaak boven te dimmen. Ook flikkert het rendement naar beneden. (omdat je veel energie door de wastegate laat ontsnappen). maar dat is jou wurst.
-Dat het garret is, is ook heel handige info, want dan kan je in de garret maps gaan loeren.
Nu heb je pech, want je hebt ongetwijfeld een t25 compressor, dat ligt (dacht ik) tussen een t2 en een t3 in. Een t3 kan je maps van vinden, de andere is mij nog niet gelukt. (hoeft ook niet, ik heb een t3)
Een t3 herken je doordat de major (buitenomtrek compressorwiel) 60 mm is. De inducer kan je wel met wat gepiel zonder demontage opmeten.
Maar als je wilt nadenken over maps enzo moet je eigenlijk de luchtflow door de motor weten. Als ik weer met de r5at hieraan ga prutsen ga ik een flowmeter maken. meten is weten.
enzo.
ik heb nog even opgezocht wat menno zei:
kwoot
"Heb nog ff gegluurd gister, maar nog nix over trim kunnen ontdekken. Wel de A/R ratio's:
De T3 van een Renault 4 24
" " " " Renault21 48
De ?? r21 '"hakke's" 50 (op compressorhuis!!)
De T2 van een Renault GT 35
kwootje uit
tsja,
zijn er dan verschillende uitvoeringen turbo gtt fase 1 en 2 ofzo. dacht dat het verschil alleen de waterkoeling van het lagerhuis was.
jij hebt dus blijkbaar een iets grotere turbine (a/r .35) dan de t2 (a/r .33) van menno.
Maf hoor, doorgaans bij hybride knoopt men een kleine turbine aan een grote compressor.
Dus ik vermoed dat jouw turbinehuis gewoon standaart is, echter wel met een licht wieltje. (kan je zien, een 'normaal' turbinewiel heeft een rond achtervlak, bij een lichte zijn er cirkelvormige hapjes tussen de schoepjes uit)
Een licht wieltje geeft minder turbolag.
Waarschijnlijk heb je wel een iets grotere compressor-trim, nodig voor heel hoog vermogen.
Het belangrijkste is de compressormap, openmaken en meten dus voor de trim.
Dan naar de doktor met "wat is de compressormap van een garret t25 trim XX"
En dan: posten die handel!
-----------------
*** no cash - no problem ***
edit: staatje bijgeklopt
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 14:10 ]
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 14:39 ]
kwoot
"Heb nog ff gegluurd gister, maar nog nix over trim kunnen ontdekken. Wel de A/R ratio's:
De T3 van een Renault 4 24
" " " " Renault21 48
De ?? r21 '"hakke's" 50 (op compressorhuis!!)
De T2 van een Renault GT 35
kwootje uit
tsja,
zijn er dan verschillende uitvoeringen turbo gtt fase 1 en 2 ofzo. dacht dat het verschil alleen de waterkoeling van het lagerhuis was.
jij hebt dus blijkbaar een iets grotere turbine (a/r .35) dan de t2 (a/r .33) van menno.
Maf hoor, doorgaans bij hybride knoopt men een kleine turbine aan een grote compressor.
Dus ik vermoed dat jouw turbinehuis gewoon standaart is, echter wel met een licht wieltje. (kan je zien, een 'normaal' turbinewiel heeft een rond achtervlak, bij een lichte zijn er cirkelvormige hapjes tussen de schoepjes uit)
Een licht wieltje geeft minder turbolag.
Waarschijnlijk heb je wel een iets grotere compressor-trim, nodig voor heel hoog vermogen.
Het belangrijkste is de compressormap, openmaken en meten dus voor de trim.
Dan naar de doktor met "wat is de compressormap van een garret t25 trim XX"
En dan: posten die handel!
-----------------
*** no cash - no problem ***
edit: staatje bijgeklopt
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 14:10 ]
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 14:39 ]
Ik zal vragen of hij even gaat reageren want wij zijn hier nogal gewend dat een vraag binnen een half uurtje beantwoord is 

Weet je wat het is, neeee bedoel niet sperma is dikker als pis. Er zit garantie op die turbo. Kan dus niet het ding effe open slopen en gaan kijken hoe en wat. Want dan is de garantie gewoon weg. Alhoewel ik het toch graag wil weten. kijken of ik het niet op internet vindt.On 2002-01-10 14:03, robert
wrote:
klinkt logisch.
nu nog even wachten op de trimgegevens van mclain.
erg heOn 2002-01-10 14:20, Martijn T.
wrote:
Ik zal vragen of hij even gaat reageren want wij zijn hier nogal gewend dat een vraag binnen een half uurtje beantwoord is

[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-10 14:31 ]
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-10 14:31 ]
garantie?
dus je heb em ergens gekocht. Nou dan weten ze daar ook wel wat je hebt gekocht.
Zo kom je ook aan je gegevens.
De enige moeilijke ombekende is dus de major diameter. Want daarvoor moettie uitelkaar, doen we niet. Maar als de verkopers weten of je een t2 of t25 hebt, weten ze ook die major dia. (misschien ook wel de trim)
De minor kan je opmeten zonder de turbo uit elkaar te halen. Als je in de compressoringang kan kijken, kan je ook de dia van de doorgang meten.
Dan weet je de trim enzo enzo.
r
dus je heb em ergens gekocht. Nou dan weten ze daar ook wel wat je hebt gekocht.
Zo kom je ook aan je gegevens.
De enige moeilijke ombekende is dus de major diameter. Want daarvoor moettie uitelkaar, doen we niet. Maar als de verkopers weten of je een t2 of t25 hebt, weten ze ook die major dia. (misschien ook wel de trim)
De minor kan je opmeten zonder de turbo uit elkaar te halen. Als je in de compressoringang kan kijken, kan je ook de dia van de doorgang meten.
Dan weet je de trim enzo enzo.
r
Heb ik gelijk een vraag voor doc.
Ik wil zelf een andere uitlaat gaan bouwen, wat is het beste, geen tegendruk...open pijp (afgezien van dat de buren dat niet zo tof zullen vinden).
Heel klein beetje tegendruk, klein dempertje..Alleen middedemper?
Grotere diameter is beter?
Ik wil zelf een andere uitlaat gaan bouwen, wat is het beste, geen tegendruk...open pijp (afgezien van dat de buren dat niet zo tof zullen vinden).
Heel klein beetje tegendruk, klein dempertje..Alleen middedemper?
Grotere diameter is beter?
= retorische vraag zeker.
Ik denk dat we pas een vraag moeten stellen als we r zelf niet uitkomen. Voor behoud van goodwill (as in 10%)
We zijn geen 2-tact (kan je me nog volgen?)
dus minder tegendruk is meer vermogen. Turbo of niet. Als je alle tegendruk weghaalt dan heb je grofweg 1% vermogenswinst.
(aanname PE is plm 20bar, max tegendruk was 0.2 bar)
Dus tel uit je winst. Miniem.
Maak je pijp maar 1.5 keer zo dik. Dik zat & voorelkaar.
Ik denk dat we pas een vraag moeten stellen als we r zelf niet uitkomen. Voor behoud van goodwill (as in 10%)
We zijn geen 2-tact (kan je me nog volgen?)
dus minder tegendruk is meer vermogen. Turbo of niet. Als je alle tegendruk weghaalt dan heb je grofweg 1% vermogenswinst.
(aanname PE is plm 20bar, max tegendruk was 0.2 bar)
Dus tel uit je winst. Miniem.
Maak je pijp maar 1.5 keer zo dik. Dik zat & voorelkaar.
Terwijl ik in de praktijk iets anders heb meegemaakt. Toen ik mijn blauwe 5 kocht had deze een dikke devil achteren en had haast geen tegendruk. Ding liep echt lekker. Maar de devil ging kapoet stoek en ik had geen geld voor een demper van 500 piek eronder te hangen. Dus ik heb de uitlaat compleet vervangen voor nog geen 275 piek. Ding maakte nu bijna niks meer van lawaai, maar ging nu als een brandweer. Trok veel bruter door.
Later nog de middendemper verwijderd, maar kon geen verschil merken. Wel toen de uitlaat ervanaf schoof. Oftwel turbo, 2 pijpen naar onderen en niks meer. Hoop mooi kabaal, maar niks van vermogen. Hoe kan dat dan??
Later nog de middendemper verwijderd, maar kon geen verschil merken. Wel toen de uitlaat ervanaf schoof. Oftwel turbo, 2 pijpen naar onderen en niks meer. Hoop mooi kabaal, maar niks van vermogen. Hoe kan dat dan??
sja.
een turbo dempt op zich al aardig, dus 1 demper is al ok. Zeker bij lage last, bij de buren enzo. Bij hoge last gaat de wastegate open en de demping van de turbo weg.
Maak em gelijk een absoptietype, heb je lekker donker geluid, maar de vulling blaas je eruit.
Maak je em refectietype, klinkt het geluid meer blikkerig, maar hij gaat hij langer mee.
Maak de maar pijperij 1.5 keer zo dik, zit je zeker goed.
Overdreven dikke glimmende eindstukken staan alleen maar debiel.
Er is niet zoveel vermogenswinst tussen een ruime, donker klinkende uitlaat en helemaal open.
Let wel: dit is voor een turbo!! Bij een vrij-aanzuigende motor is de uitlaat veel belangrijker, dat komt door allerlei drukpulsen die door de uitlaat heen en weer ketsen en aldus de gaswisseling beinvloeden.
Bij een vrij-aanzuigende motor doet de vervanging van de einddemper ook bijna nix (zie post hierboven). Maar ga niet zomaar de hele uitlaat, en vooral het voorste gedeelte opnieuw designen. Dat kan een hele impact hebben, das specialistenwerk, voor spaggettieboeren.
Probleem bij eigen makelij is dat de hele uitlaat trilt en daarom vaak gaat scheuren. je weet nl. niet precies hoe het trilt en dus waar je moet verstevigen. Gewoon proberen dus.
Let goed op bewegingsvrijheid bij de aansluiting op de turbo. (je blok kantelt)
r
edit: mcclain geen idee (sorry)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 16:17 ]
een turbo dempt op zich al aardig, dus 1 demper is al ok. Zeker bij lage last, bij de buren enzo. Bij hoge last gaat de wastegate open en de demping van de turbo weg.
Maak em gelijk een absoptietype, heb je lekker donker geluid, maar de vulling blaas je eruit.
Maak je em refectietype, klinkt het geluid meer blikkerig, maar hij gaat hij langer mee.
Maak de maar pijperij 1.5 keer zo dik, zit je zeker goed.
Overdreven dikke glimmende eindstukken staan alleen maar debiel.
Er is niet zoveel vermogenswinst tussen een ruime, donker klinkende uitlaat en helemaal open.
Let wel: dit is voor een turbo!! Bij een vrij-aanzuigende motor is de uitlaat veel belangrijker, dat komt door allerlei drukpulsen die door de uitlaat heen en weer ketsen en aldus de gaswisseling beinvloeden.
Bij een vrij-aanzuigende motor doet de vervanging van de einddemper ook bijna nix (zie post hierboven). Maar ga niet zomaar de hele uitlaat, en vooral het voorste gedeelte opnieuw designen. Dat kan een hele impact hebben, das specialistenwerk, voor spaggettieboeren.
Probleem bij eigen makelij is dat de hele uitlaat trilt en daarom vaak gaat scheuren. je weet nl. niet precies hoe het trilt en dus waar je moet verstevigen. Gewoon proberen dus.
Let goed op bewegingsvrijheid bij de aansluiting op de turbo. (je blok kantelt)
r
edit: mcclain geen idee (sorry)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-10 16:17 ]