Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Hallo mensen,
Ik zou graag mijn clio williams een paar extra peekaatjes willen geven. Ik ben afkomstig van Belgie maar hier vindt ik niet direct iemand die er durft aan te beginnen of ze zouden er een andere motor induwen, maar dat wil ik nie ik wil de huidige behouden. Ik had zo gedacht aan 200pk. Ik heb nu zitten surfen en heb er zelfs gezien van 300pk!!! Ik dacht dat 200pk het max zou zijn. Nu is mijn vraag of er iemand adressen en telefoonnummers heeft waar ik zo iets zou kunnen verwezenlijken?? Liefts nie te ver in Nederland.
Groetjes
Anonymous

Achterberg Motorsport tuned die blokjes wel, alleen zal je het adres aan een nl'er moeten vragen, weet het zelf niet.
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

in begie heb je toch borremans zitten die doet toch renault tunning.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Anonymous

On 2001-12-30 18:32, jacco 16v
wrote:
in begie heb je toch borremans zitten die doet toch renault tunning.
ha ja ook! is wel iets minder bekend. niet?

dit is'em:
Borremans Tuning
Kroonstraat, 73 - 1750 Lennik
T : 02/532.43.18
F : 02/532.53.56

[ This message was edited by: wim on 2001-12-30 18:40 ]
Jan-Geert (Momentsleutel)
Berichten: 1522
Lid geworden op: za 10 feb 2001 0:00
Locatie: Waskemeer Friesland

als je er nou een paard voor hangt heb je 1 pk meer :lol:
Anonymous

Garage Raepers in St Truiden kan er ook wat van.
Anonymous

Raepers Tuning
Tongersesteenweg, 267
3800 Sint Truiden
T : 011/68.31.39
F : 011/68.67.79

Contact : Benny Raepers
Services : Spécialiste Renault
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

On 2001-12-30 18:30, wim
wrote:
Achterberg Motorsport tuned die blokjes wel, alleen zal je het adres aan een nl'er moeten vragen, weet het zelf niet.
Achterberg Motorsport
Mercuriusstraat 62
3133 EN Vlaardingen
010-4602655
010-4601505 (fax)
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Bedankt jongens
Anonymous

Als je van de kanten van Antwerpen bent zou je eens bij Bert 0479/468126 kunnen langs gaan, woont in Stabroek. Heeft een clio 16V met een williams blok getuned tot ongeveer 200pk. Heb er eens naast gestaan en vond die 200pk toch een beetje hoog gegrepen. Maar als hij het zegt en hij heeft goede contacten met Raepers ST.truiden. En in de buurt van Tongeren zit Eddy Spelmans 011/885361, vroegere mekanieker bij Raepers. Heeft alleszins veel kennis van zaken opgebied van tuning. Wa vind ge van de turbo-kit van Elia, ikzelf ben wel niet gek van Elia. Moet te verkrijgen zijn bij car-equipment in St job Goor bij Antwerpen.
Allee succes
Anonymous

Bertje ken ik wel ja, die komt ook regelmatig in essen belgie. Hij heeft zijn blok bij rapers vandaan. onderblok komt van een megane, kop van een maxi clio.
Anonymous

aaaaahhhh, gij kent hem ook!
Is daar dan verschil tussen een blok van megane 2.0 16V of een williams? Ik dacht het nie, of wel? Zou die 200pk hebben?180 zou me al beter klinken, d8 ikke zoe.
Anonymous

Nou, tegen mij zei ik 192 pk. Dat had raepers em gezegd. Ik weet ook dat ie em weg doet. Hij heeft altijd brute bakken gehad. Tig 21 turbo's, esprit turbo, m5.....
gerjan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 11 okt 2001 0:00
Locatie: overijssel

Hallo,

200 pk dat haal je in theorie altijd met een auto, maar hoelang denkt je motor erook zo over, die wordt dan snel moe. Met een williams moet je niet verder gaan als 170 pk ga je hoger veel succes, de 2.0 16v was niet voor niets bedoeld om dieselmotor te worden. Ben tijdje terug zelf heen geweest om op de rollenbank te gaan met mijn Clio ``Grand Prix`` Mij was gezegt dat hij 154 pk te hebben. Maar naar de meting was het maar 144 pk. Dus zo zie je maar weer eens pk erbij lullen is het makkelijkst wat er is.
Anonymous

Hij heeft inderdaad al serieuze bakskes gehad, dat ie weg moet zal toch ook wel liggen aan dat hij toch niet zo denderend snel is denk ik. Hij is toch beter gewoon en zonder turbo is toch iets anders è.
Anonymous

Gerjan,
Is inderdaad niet meer dan normaal dat als je de motor wat meer power geeft dat de mechaniek ook evenredig mee gaat slijten. Maar de belangrijkste factor van de motorslijtage is volgens mij toch de chauffeur hoor.

Aja nog iets, heb juist nog met Eddy Spelmans gebeld. Mijne gaat ook één van dees op de testbank, Eddy gaat dit voor me proberen te regelen ergens in Luik waarvoor hij niet hoger gelegd hoeft te worden. Dit zou met 1 rol zijn. Vraag me niet hoe het in zijn werk gaat want ik weet het niet. Ik weet alleen maar dat ze er ook van die formule carretjes op kunnen zetten. Daarom hoeft ie dus nie hoger.
Anonymous

On 2002-01-02 20:02, gerjan
wrote:
Hallo,

200 pk dat haal je in theorie altijd met een auto, maar hoelang denkt je motor erook zo over, die wordt dan snel moe. Met een williams moet je niet verder gaan als 170 pk ga je hoger veel succes, de 2.0 16v was niet voor niets bedoeld om dieselmotor te worden. Ben tijdje terug zelf heen geweest om op de rollenbank te gaan met mijn Clio ``Grand Prix`` Mij was gezegt dat hij 154 pk te hebben. Maar naar de meting was het maar 144 pk. Dus zo zie je maar weer eens pk erbij lullen is het makkelijkst wat er is.
wat een onzin verhaal! In de cup (clio en megane) werden de motoren betrouwbaar opgepept. De megane motor kon twee volle seizoenen mee zonder revisie. Ik ken vele jongens die met zwaar opgevoerde motoren meer dan 2 ton gereden hebben. In vele gevallen,zoals bv het uitbalanceren van de motor, levert dit en pk's op en minder slijtage van de motor. Het minpunt is comfort van de motor. Het belangrijkste is en blijft je motor gewoon goed warmrijden en olie op peil houden. Als je dat consequent doet zal het voor een william s geen enkel probleem zijn om boven de 170 pk te gaan. Wat wel klopt is : meten is weten.
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Hallo mensen,

Ik zou dus mijn motor wiilen opvoeren naar een max van 200pk, maar de wagen dient wel niet om elke dag met te rijden dient enkel om naar meetings te gaan. Met de motor ben ik heel voorzichtig want ik wist van vooraf dat het fragiele motors zijn, eens ze op temp zijn geen probleem maar koud... Ik heb er ook gezien van om en bij de 300pk!!!! Maar volgens mij kan dit niet gezond zijn voor de motor.Wat denken jullie?
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Ga ook eens naar dit adres http:/panda.cz/clio16v/images/galerie/dalsi/maxi01.jpg. dat word mijn williams daar zijn we nu met bezig, er zal wel wat picturetunning bij zijn maar we gaan proberen om het zo goed mogelijk te benaderen, enkel de velgen zullen 15inch zijn...
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Anonymous

Op zoch een mooi kitje maar met 15 inch zal het niet zo mooi worden waarom geen 17 inches eronder? Denk dat het resultaat met 15 inch een factor 100 keer minder wordt. 300 pk in een williams zal je misschien wel 25 mille kosten, als het al haalbaar is. Breng je motor naar achterberg en dan is het al snel genoeg!
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Bij die 300 pk praat je dus over het inbouwen van een turbo en het chippen om zodoende de druk hoog genoeg te krijgen?
Anonymous

Williams,
Prachtige kit maar net zoals Zeeuw zegt, die 15inch lijken me niet zoeen goed idee.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-01-07 13:24, Xedrah
wrote:
Bij die 300 pk praat je dus over het inbouwen van een turbo en het chippen om zodoende de druk hoog genoeg te krijgen?
Hoeft niet hoor. Echt profi getunede 2 liter 16V's (vooral OPel en Renault, jaja jaja) kunnen zonder turbo wel tegen de 300 pk aanzitten, bij 8 a 9 duizend toeren. Kijk maar eens in het DTCC of de autocross. JE wilt niet weten wat zo'n motor kost, en 't zal ook best rap slijten, maar 't kan wel.
rev it like a rental
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Dan heb je het over motoren met een kostprijs van meer dan 100.000,- nederlandse guldens. En hebben meestal niet meer dan een gemodificeerde krukkast gemeen met de "normale" varianten !

Bijvoorbeeld een motor van een Renault Clio of Mégane Coupé Maxi (265+pk) kost al meer dan een nieuwe Clio "RS".

Absoluut prachtige tuning maar ook absoluut niet interessant en geschikt voor weggebruik.

Maar voor een Williams:
* Koude luchtinlaat vanaf voorbumper (linker remkoelinggat) naar luchtfilter (eventueel een airbox).
* Vervangingsfilter van JR of K&N.
* Gewijzigde elektronica voor betere "driveability", hogere toerenbegrenzing, etc.
* Andere nokkenassen (meer kleplift, meer overlap en andere openings-/ sluitingstijden voor betere gaswisseling bij hogere toerentallen.
* Gevlakte cilinderkop voor hogere compressieverhouding en "geflowde" bewerkte klepzittingen voor optimale ademhaling.
* Devil 4-2-1 uitlaatspruitstuk en uitlaatsysteem (grote diameter) met absorptiedemper.
* Nieuwe lagerschalen en drijfstanglagers voor levensduur.
* Gebalanceerde krukas, poelies en vliegwiel, uitgewogen zuigers en drijfstangen i.v.m. minimaliseren slijtage.
* Oliepomp controleren en evt. reviseren.
* EVENTUEEL een lichter vliegwiel.
* EVENTUEEL lijnhonen en een grotere zuigerspeling voor een hoger mechanisch rendement.
* Extra oliekoeler monteren voor controle over olietemperatuur (warmtewisselaar laten zitten!).
* Thermostaat en thermocontact met lagere "schakeltemperatuur" monteren.

Afhankelijk van hoever je durft te gaan met de elektronica kun je dan zoŽn 140kW/ 190pk@7000min-1 en koppels rond de 200Nm@5000min-1 genereren (met de standaard gasklep).

De boring (zuigermaat) beperkt de maximale inlaatklepmaat en dus de vulling. De lange slag zorgt wel voor relatief veel trekkracht onderin.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-08 15:06 ]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-01-08 10:03, Menno
wrote:
JE wilt niet weten wat zo'n motor kost,
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

technisch is het wel haalbaar. zowiezo rond de 200 pk,s wel zonder turbo, maar zit je dan nog lekker te rijden in zo,n ding. denk het niet.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

ga zelf voor de verandering eens kijken wat en 16v doet met een turbo. wil op zo,n 190 pk uitkomen ongeveer.
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Echt profi getunede 2 liter 16V's (vooral OPel en Renault, jaja jaja) kunnen zonder turbo wel tegen de 300 pk aanzitten, bij 8 a 9 duizend toeren
Dit is momenteel de topper bij SBD Motorsport voor de 2.0 16V (pre-ecotec) van Opel ZONDER turbo:

TP 290BHP High Power Full Race Specification Kit
(For 2.0 litre 16V XE & LN)

(Part No, TP290) Direct coils

Exhaust manifold Type C-2.0L-XE

This kit is currently still under development & the current test engine is using the parts listed below, but these could be subject to change once fully developed the engine is currently being test in our Jade sports car with a great deal of success. Steve Broughton became the overall Champion in the 1998 Car & Car conversions / BARC Speed Championships using this engine.

Kosten: 12300 engelse ponden

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.sbdev.co.uk" TARGET="_blank">www.sbdev.co.uk</A><!-- BBCode End -->

Voor de powerplot:
http://www.geocities.com/xedrah/image028.gif



-----------------

Is het alweer lente?

[ This message was edited by: Xedrah on 2002-01-08 16:10 ]
Anonymous

On 2002-01-08 14:46, speedline
wrote:
Dan heb je het over motoren met een kostprijs van meer dan 100.000,- nederlandse guldens. En hebben meestal niet meer dan een gemodificeerde krukkast gemeen met de "normale" varianten !

Bijvoorbeeld een motor van een Renault Clio of Mégane Coupé Maxi (265+pk) kost al meer dan een nieuwe Clio "RS".

Absoluut prachtige tuning maar ook absoluut niet interessant en geschikt voor weggebruik.

Maar voor een Williams:
* Koude luchtinlaat vanaf voorbumper (linker remkoelinggat) naar luchtfilter (eventueel een airbox).
* Vervangingsfilter van JR of K&N.
* Gewijzigde elektronica voor betere "driveability", hogere toerenbegrenzing, etc.
* Andere nokkenassen (meer kleplift, meer overlap en andere openings-/ sluitingstijden voor betere gaswisseling bij hogere toerentallen.
* Gevlakte cilinderkop voor hogere compressieverhouding en "geflowde" bewerkte klepzittingen voor optimale ademhaling.
* Devil 4-2-1 uitlaatspruitstuk en uitlaatsysteem (grote diameter) met absorptiedemper.
* Nieuwe lagerschalen en drijfstanglagers voor levensduur.
* Gebalanceerde krukas, poelies en vliegwiel, uitgewogen zuigers en drijfstangen i.v.m. minimaliseren slijtage.
* Oliepomp controleren en evt. reviseren.
* EVENTUEEL een lichter vliegwiel.
* EVENTUEEL lijnhonen en een grotere zuigerspeling voor een hoger mechanisch rendement.
* Extra oliekoeler monteren voor controle over olietemperatuur (warmtewisselaar laten zitten!).
* Thermostaat en thermocontact met lagere "schakeltemperatuur" monteren.

Afhankelijk van hoever je durft te gaan met de elektronica kun je dan zoŽn 140kW/ <a href="mailto:190pk@7000min-1" target="_new">190pk@7000min-1</a> en koppels rond de <a href="mailto:200Nm@5000min-1" target="_new">200Nm@5000min-1</a> genereren (met de standaard gasklep).

De boring (zuigermaat) beperkt de maximale inlaatklepmaat en dus de vulling. De lange slag zorgt wel voor relatief veel trekkracht onderin.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-08 15:06 ]

Speedline wat is je mail adres? Anders mail mij ff voor je adres op <a href="mailto:mde_zeeuw@hotmail.com" target="_new">mde_zeeuw@hotmail.com</a>
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Ja maar de kit wordt aangepast op de wielen en zal er toch beestig uitzien. Ik wil iets anders dan grote velgen iedereen heeft al van die grote velgen op een clio. Voor alle duidelijkheid 300pk zal er nooit nie inkomen he ik denk zoiets van een 200 pk, dat moet wel genoeg zijn denk ik, ik heb iemand gekend met 250pk, maar moest er alle weken aan knutselen!!!
Anonymous

Tja als de wielkasten wel gevuld zullen zijn staat het wel ok, anders wordt het minder toch?
williams
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 dec 2001 0:00
Locatie: Belgium

Weet er iemand hoe snel een williams van 200pk naar 100km/u gaat?
Anonymous

Zal in de buurt van de 6,5s worden. Sneller zal het niet echt gaan of je moet em helemaal kaal gaan plukken.
Plaats reactie