Ondanks dat m'n auto al besteld is met 205/50/15, zit ik nog steeds te dubben of ik toch niet voor 16 inch moet gaan (de dealer raadde het af, maar heeft m.i. ongelijk dat het niet zou passen)
Dus graag meningen over:
- het comfortverschil tussen 45-ers en 50-ers
- de looks van 195/16 versus 205/15 (van achteren)
- de looks van 195/45-er tov een 205/50-er (van de zijkant)
Passen gaat het zeker, want de diameter van een 205/50/15 combinatie is 58,6 cm en die van 195/45/16 zelfs maar 58,2... Kan evt dus ook 205/45/16 nemen, maar das wat duurder...
Vooral het comfort interesseert me. Wegligging lijkt me met alles wel okay, hoewel de wang van een 205/50 1,5 cm hoger is dan die van een 195/45...
En als iemand de banden in het oordeel wil meenemen: het worden Michelin Pilot Exalto's of Pirelli's.
Thanks!
Edo
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Voor comfort lijkt mij de 15 inch beter. Je houdt meer 'rubber' over tussen de velg en het asfalt, dus meer 'veering' tov een 16" velg.
Yep, dat had ik ook bedacht en vandaar ook m'n twijfels.
Maar ja, ik ben gewend, van mijn vorige auto aan 195/50/15. Die hebben een wang die nog een halve cm lager is dan die van 205/50/15. Toch vond ik die 195/50 niet echt laag of sportief eruit zien. Ben bang dat de 205/50-ers er uit zien als tractorbanden, zoals je ook bij veel Golfjes ziet (195/60 of 65)... En daar willen we niet op lijken!
Dus wie heeft er echt ervaringsverschil met 50-ers versus 45-ers?
Maar ja, ik ben gewend, van mijn vorige auto aan 195/50/15. Die hebben een wang die nog een halve cm lager is dan die van 205/50/15. Toch vond ik die 195/50 niet echt laag of sportief eruit zien. Ben bang dat de 205/50-ers er uit zien als tractorbanden, zoals je ook bij veel Golfjes ziet (195/60 of 65)... En daar willen we niet op lijken!
Dus wie heeft er echt ervaringsverschil met 50-ers versus 45-ers?
nou, ik weet uit ervaring dat de keuze in 16 inch 205-195 -heelplat (want anders past het niet) heel beperkt is.
ik ken alleen:
falken 205/40/16 hfl 250,-
dunlop 195/40/16 hfl 350,-
205/50/16 ziet er al niet uit.
de keuze in 195/45/15 is ruim, dus aan te bevelen.
ik ken alleen:
falken 205/40/16 hfl 250,-
dunlop 195/40/16 hfl 350,-
205/50/16 ziet er al niet uit.
de keuze in 195/45/15 is ruim, dus aan te bevelen.
Vreemd. Ik had op internet zo een shop gevonden waar ze alle bedenkbare maten zo hadden. Dus ook 195/4516 van Michelin. 1372 piek de vier (op http://www.24hourshopping.nl/cgi-bin/li ... BandenShop )
Da's 343 per stuk. Die zaten ook het dichtst bij de prijs van de 205/50/15 (306 per stuk)
Alleen de 205/45/15 zijn goedkoper, al het andere is duurder (205/45/16). 195/50/15 is sportgoedkoop, in vergelijking trouwens!
Edo
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 11:41 ]
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 11:42 ]
Da's 343 per stuk. Die zaten ook het dichtst bij de prijs van de 205/50/15 (306 per stuk)
Alleen de 205/45/15 zijn goedkoper, al het andere is duurder (205/45/16). 195/50/15 is sportgoedkoop, in vergelijking trouwens!
Edo
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 11:41 ]
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 11:42 ]
Hoi,
Ik heb zelf een Volvo V40 met de bandenmaat 205/50/16. Dit zijn banden van Michelin, de prijs die ik ervoor betaal is NLG 375,00 (is wel bij de Volvo dealer). Ik moet zeggen dat het perfect rijd, ook qua comfort is het goed. Er zitten alleen wel (kleine) spatbord verbreders op de auto (dit is vanaf fabriek).
JW
Ik heb zelf een Volvo V40 met de bandenmaat 205/50/16. Dit zijn banden van Michelin, de prijs die ik ervoor betaal is NLG 375,00 (is wel bij de Volvo dealer). Ik moet zeggen dat het perfect rijd, ook qua comfort is het goed. Er zitten alleen wel (kleine) spatbord verbreders op de auto (dit is vanaf fabriek).
JW
En hoe vind je de band er uit zien? Is 205/50 hoog of laag of gewoon 'leuk'?
Ik heb zelf een Volvo V40 met de bandenmaat 205/50/16. Dit zijn banden van Michelin, de
205/50/16 gaat bij mij zeker niet passen, maar als jij 205/50 redelijk 'hoog' eruit vindt zien, dan durf ik wel voor 205/45 te kiezen (moet alleen de dealer wel meewerken).
Thx,
Edo
ja edo,
als ik op internet ga shoppen vind je ook alle bandenmaten. Maar ga je naar de bandeboer dan is het niet mogelijk. De enige bandeboer die deze banden kon leveren is die grote in strijen. (naam kwijt)
als ik op internet ga shoppen vind je ook alle bandenmaten. Maar ga je naar de bandeboer dan is het niet mogelijk. De enige bandeboer die deze banden kon leveren is die grote in strijen. (naam kwijt)
Ik vind zelf dat het er normaal uitziet, is niet echt hoog maar ook niet extreem laag. Ik heb zelf ook de bandenmaat 195/45/15 op een 5GTT gehad en dat ziet er ook niet extreem plat uit, gewoon goed. Het ligt ook wel aan de velg die je eronder wilt hebben, bij bepaalde velgen lijkt de band platter.
JW
JW
Mooi. Of juist niet. Want tussen 205/50 en 195/45 zit wel even bijna (10.25-8.7Ik vind zelf dat het er normaal uitziet, is niet echt hoog maar ook niet extreem laag. Ik heb zelf ook de bandenmaat 195/45/15 op een 5GTT gehad en dat ziet er ook niet extreem plat uit, gewoon goed. Het ligt ook
Maar idd: de velg doet er heel erg toe. Een velg kan de wang naar binnen of buiten drukken, waardoor een wang hoger of lager oogt. Ach ja. Ik ga maar eens stoeien met de dealer dit weekend. Kijken of ze uberhaupt willen meewerken.
Heb vanmorgen net een setje 195/55-15 opgepikt, zodat de 205/40-17's voorlopig ff de kelder in kunnen. De grote vraag is natuurlijk waarom?
- ik heb wel enorm veel zin 't extra comfort wat 't op gaat leveren (is niet ernstig, gaat wel weer over)
- 't helpt iets tegen overmatig glijden in de sneeuw
- Ik voorkom overmatig rotten van me "schnelle wielen" (poetsen doe ik toch niet, dus wordt 't rotten)
- Zo zie ik m'n originele velgen ook nog eens een keertje, vind ze wel aardig.
Nog even over 't comfort: naast bandhoogte speelt ook 't merk en type hier in belangrijke rol in. Banden mag je dan ook gewoon selecteren door met je duim eens flink in de zijkant van een ongemonteerde band te duwen. Wat je hier voelt bepaalt volledig het comfort, danwel "strak sturen"
- ik heb wel enorm veel zin 't extra comfort wat 't op gaat leveren (is niet ernstig, gaat wel weer over)
- 't helpt iets tegen overmatig glijden in de sneeuw
- Ik voorkom overmatig rotten van me "schnelle wielen" (poetsen doe ik toch niet, dus wordt 't rotten)
- Zo zie ik m'n originele velgen ook nog eens een keertje, vind ze wel aardig.
Nog even over 't comfort: naast bandhoogte speelt ook 't merk en type hier in belangrijke rol in. Banden mag je dan ook gewoon selecteren door met je duim eens flink in de zijkant van een ongemonteerde band te duwen. Wat je hier voelt bepaalt volledig het comfort, danwel "strak sturen"
rev it like a rental
Ik heb nogmaals bij m'n auto gekeken (ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet) en ik moet zeggen dat de band toch nog vrij hoog is. Als ik dan een foto van de 5 bekijk vind ik dat persoonlijk toch mooier staan.
Dit is uiteraard wel mijn mening.
JW
[ This message was edited by: JW on 2002-01-04 12:49 ]
Dit is uiteraard wel mijn mening.
JW
[ This message was edited by: JW on 2002-01-04 12:49 ]
Dus 205/50 is toch vrij hoog, als ik het zo hoor. Dat geld dan dus ook voor de 15 inch variant. Des te erger, want de velg is ook nog eens kleiner. Dus een 195/45/16 is dan 100x strakker om te zien.
Wat een conclusies allemaal
Aktie: dealer vragen om 195/45/16 of om 205/45/15 en anders toch maar tractorband 205/50/15.... Zucht
Wat een conclusies allemaal
Aktie: dealer vragen om 195/45/16 of om 205/45/15 en anders toch maar tractorband 205/50/15.... Zucht
De 2.0 Sport heeft 195/45/16 van Continental. 16 inch dus.
Voor mij gaat het om een Clio 1.6 16v Initiale, die standaard met lm met 185/55/15 komt. Niet echt fantastisch (zowel velg als band)
Continental banden zijn nogal duur dacht ik. Nog duurder dan Michelin. Maar voor mij is de leasemaatschappij doorslaggevend als het om bandenmerk gaat.
Edo
Voor mij gaat het om een Clio 1.6 16v Initiale, die standaard met lm met 185/55/15 komt. Niet echt fantastisch (zowel velg als band)
Continental banden zijn nogal duur dacht ik. Nog duurder dan Michelin. Maar voor mij is de leasemaatschappij doorslaggevend als het om bandenmerk gaat.
Edo
Op deze site kun de maten laten uitrekenen:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.smokemup.com/utilities/calc/ ... ameter.cfm" TARGET="_blank">www.smokemup.com/utilities/calc/tire_diameter.cfm</A><!-- BBCode End -->
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.smokemup.com/utilities/calc/ ... ameter.cfm" TARGET="_blank">www.smokemup.com/utilities/calc/tire_diameter.cfm</A><!-- BBCode End -->
REEDIJK BANDENSERVICE BVOn 2002-01-04 11:53, robert
wrote:
ja edo,
als ik op internet ga shoppen vind je ook alle bandenmaten. Maar ga je naar de bandeboer dan is het niet mogelijk. De enige bandeboer die deze banden kon leveren is die grote in strijen. (naam kwijt)
HANDLESTRAAT 19
3291 CB STRIJEN
HOLLAND
TEL:011-31-78-674-4544
FAX:011-31-78-674-2397
Main contact: Mr. Bas Reedijk / Bert Reedijk
Handig. Had het zelf in een Excel sheetje gezet. Kun je beter vergelijken. Vandaar ook dat ik ineens dacht dat de dealer uit z'n nek l*lde door te zeggen dat 205/50/15 zeker zou passen en dat ze 205/45/16 riskant vonden. Het scheelt maar 0,5 centimeter doorsnee en dus maar 2,5 mm in de richting van het schutbord! Kom op zeg!Op deze site kun de maten laten uitrekenen:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.smokemup.com/utilities/calc/ ... ameter.cfm" TARGET="_blank">www.smokemup.com/utilities/calc/tire_diameter.cfm</A><!-- BBCode End -->
Ik heb ook nog de site gevonden van Reedijk 
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reedijk-banden.nl" TARGET="_blank">www.reedijk-banden.nl</A><!-- BBCode End -->

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reedijk-banden.nl" TARGET="_blank">www.reedijk-banden.nl</A><!-- BBCode End -->
Hmmm. Werkt niet helemaal lekker. Is ook een Geocities freebie site. En daar mist e.e.a.
Leggen weinig nadruk op banden, trouwens. Meer velgen.
Wat is dit trouwens voor walgelijke velg :-* ?
http://www.geocities.com/reedijkbanden/ ... wdcopy.gif
(img tags werken niet omdat geocities dat niet toestaat...)
Maar thanks, anyway,
Edo
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 13:44 ]
Leggen weinig nadruk op banden, trouwens. Meer velgen.
Wat is dit trouwens voor walgelijke velg :-* ?
http://www.geocities.com/reedijkbanden/ ... wdcopy.gif
(img tags werken niet omdat geocities dat niet toestaat...)
Maar thanks, anyway,
Edo
[ This message was edited by: Edo on 2002-01-04 13:44 ]
Nog een reminder:
Banden zijn over 't algemeen niet even breed als de maatvoering doet vermoeden, maar vaak 0,5 a 1,5 cm breder, beetje afhankelijk van de maat. Over 't algemeen heeft de fabrikant hier wel info over. (Goodyear in ieder geval wel zag ik vanmorgen, m'n 195 banden zijn volgens hen 201mm breed zijn)
Banden zijn over 't algemeen niet even breed als de maatvoering doet vermoeden, maar vaak 0,5 a 1,5 cm breder, beetje afhankelijk van de maat. Over 't algemeen heeft de fabrikant hier wel info over. (Goodyear in ieder geval wel zag ik vanmorgen, m'n 195 banden zijn volgens hen 201mm breed zijn)
Ik heb zelf een R25 die 60mm verlaagd is.
Er zitten 17 inch OZ Supertourismo's onder met een band van 215/45/17. Ik wil nooit meer anders! Ondanks dit alles blijft mijn renaultje een comfortabele auto.
Wat voor auto heb je besteld?
Er zitten 17 inch OZ Supertourismo's onder met een band van 215/45/17. Ik wil nooit meer anders! Ondanks dit alles blijft mijn renaultje een comfortabele auto.
Wat voor auto heb je besteld?
Ik zou voor de michelin pilot exalto's gaan. daar ben ik persoonlijk zeer tevreden mee zowel kwa wegligging als comfort. had hiervoor goodyear eagle f1, maar die waren er blijkbaar in 2 soorten, de duitse en de taiwanese/indiase/koreaanse of wat het ook was. De laatste waren lekker goedkoop, maar wat een kl*tebanden zeg, of dat je op een hobbelpaard zat.On 2002-01-04 11:12, Edo
wrote:
En als iemand de banden in het oordeel wil meenemen: het worden Michelin Pilot Exalto's of Pirelli's.
Thanks!
Edo
Maar de michelins zijn echt super (vind ik hoor..)
Greetz Paanz
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik denk dat niet alleen het merk van de band bepaalt hoe de band er onder je auto uitziet, maar zeker ook de ruimte die de band heeft in je wielkasten. Ik had voorheen bijvoorbeeld 16" velgen met 205/50 banden eronder. Daarna heb ik de banden vervangen door 45 banden. Op zich een leuke verandering want de banden staan veel platter op het asfalt zonder dat ik een noemenswaardig verschil qua rijden bespeur, maar t.o.v. de 50 vind ik dat de banden minder goed in mijn wielkasten staan dan de 50, omdat ik nu ineens behoorlijk meer ruimte zie en echt zo mooi is het nou ook weer niet.On 2002-01-04 11:12, Edo
wrote:
Ondanks dat m'n auto al besteld is met 205/50/15, zit ik nog steeds te dubben of ik toch niet voor 16 inch moet gaan (de dealer raadde het af, maar heeft m.i. ongelijk dat het niet zou passen)
Dus graag meningen over:
- het comfortverschil tussen 45-ers en 50-ers
- de looks van 195/16 versus 205/15 (van achteren)
- de looks van 195/45-er tov een 205/50-er (van de zijkant)
Passen gaat het zeker, want de diameter van een 205/50/15 combinatie is 58,6 cm en die van 195/45/16 zelfs maar 58,2... Kan evt dus ook 205/45/16 nemen, maar das wat duurder...
Vooral het comfort interesseert me. Wegligging lijkt me met alles wel okay, hoewel de wang van een 205/50 1,5 cm hoger is dan die van een 195/45...
En als iemand de banden in het oordeel wil meenemen: het worden Michelin Pilot Exalto's of Pirelli's.
Thanks!
Edo
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Een goed alternatief voor merkbanden zouden de dochtermerken kunnen zijn, bijvoorbeeld Barum of MarshallOn 2002-01-09 19:51, Paanz
wrote:Ik zou voor de michelin pilot exalto's gaan. daar ben ik persoonlijk zeer tevreden mee zowel kwa wegligging als comfort. had hiervoor goodyear eagle f1, maar die waren er blijkbaar in 2 soorten, de duitse en de taiwanese/indiase/koreaanse of wat het ook was. De laatste waren lekker goedkoop, maar wat een kl*tebanden zeg, of dat je op een hobbelpaard zat.On 2002-01-04 11:12, Edo
wrote:
En als iemand de banden in het oordeel wil meenemen: het worden Michelin Pilot Exalto's of Pirelli's.
Thanks!
Edo
Maar de michelins zijn echt super (vind ik hoor..)
Greetz Paanz
mja, wat banden betreft heeft iedereen zo z'n eigen ervaringen. alleen met mij is het zo dat ik op die rotte taiwanese goodyears-hobbeldingen heb rondgereden 
Dus ik investeer de rest van mn leven in banden die dan maar een stukje duurder zijn. (zolang ze in de budget passen) ik heb met die goodyears mezelf voor een paar honderd piek kilometer na kilometer zitten ergeren. Dat gebeurd me niet nog een keer, van deze mening.
Groetjes Paanz

Dus ik investeer de rest van mn leven in banden die dan maar een stukje duurder zijn. (zolang ze in de budget passen) ik heb met die goodyears mezelf voor een paar honderd piek kilometer na kilometer zitten ergeren. Dat gebeurd me niet nog een keer, van deze mening.
Groetjes Paanz
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ho ho, duur is niet altijd goed. Pak die Toyo Proxes bijvoorbeeld. Niet duur, maar wel goed. Ik geloof dat half Duitsland ermee rijd. (Ja, ze rijden ook op Pirelli en zo, maar toch)
Voordat er een bandenmerk oorlog ontstaat: omdat dit een lease-bak wordt heb ik er weinig over te zeggen.
Persoonlijk ken ik de Exalto's in de 195/50/15 maat vam mijn Civic. Hele fijne banden en vooral STIL! De Pirelli die er eerst op zaten waren heel erg luidruchtig op de snelweg. En hadden vooral op nat wegdek stukken minder grip.
En over de vulling van de wielkasten: mijn Clio komt 4 cm omlaag (Apex sport kit). Dan zit de bovenrand van de band denk ik in de buurt van de rand van de wielkast. Ik kan even niet inschatten hoe de wielkast opening er verder uitziet, maar het zal bepalend zijn. Banden die verdwijnen in/achter de kastrand vind ik niks. Postzegeltjes in grote kasten is natuurlijk ook niks.
Als ik tijd heb zal ik eens een plaatje editten met de exacte looks. Heb nu alleen een verkeerd ge-edit-e Clio RS 172 (te laag) met 16 inch). Moet nog effe m'n normale Clio foto opsnorren.
Edo
Persoonlijk ken ik de Exalto's in de 195/50/15 maat vam mijn Civic. Hele fijne banden en vooral STIL! De Pirelli die er eerst op zaten waren heel erg luidruchtig op de snelweg. En hadden vooral op nat wegdek stukken minder grip.
En over de vulling van de wielkasten: mijn Clio komt 4 cm omlaag (Apex sport kit). Dan zit de bovenrand van de band denk ik in de buurt van de rand van de wielkast. Ik kan even niet inschatten hoe de wielkast opening er verder uitziet, maar het zal bepalend zijn. Banden die verdwijnen in/achter de kastrand vind ik niks. Postzegeltjes in grote kasten is natuurlijk ook niks.
Als ik tijd heb zal ik eens een plaatje editten met de exacte looks. Heb nu alleen een verkeerd ge-edit-e Clio RS 172 (te laag) met 16 inch). Moet nog effe m'n normale Clio foto opsnorren.
Edo
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
als je heb 4 cm verlaagt komen je banden achter wel in je wielkast terrecht...
schat ik zo in
schat ik zo in
Achter wel? We zullen zien. (De dealer moet de auto nog ontvangen en de hele berg accessoires monteren, dusss...)
En anders kan ik achter de torsie-as misschien een centimetertje hoger later afstellen? Als dat nou beter oogt...
Ik moet echt even gaan photoshoppen. Weet ik het zeker.
Thanx
Edo
En anders kan ik achter de torsie-as misschien een centimetertje hoger later afstellen? Als dat nou beter oogt...
Ik moet echt even gaan photoshoppen. Weet ik het zeker.
Thanx
Edo
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik ben met mijn 19 van 195-50-15 naar
205-45-16 gegaan je merk het iets maar niet veel
die rode koni's die bijna dichtgedraaid zijn merk je wel
poing
poing
poing
poing
poing
stuiterbal
205-45-16 gegaan je merk het iets maar niet veel
die rode koni's die bijna dichtgedraaid zijn merk je wel
poing
poing
poing
poing
poing
stuiterbal
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break