Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

Het is dan geen renault, maar toch had ik ff een vraagje.

Een vriend van mij heeft een volvo 480 Turbo en nu wil hij de turbo van 0.4 bar naar ongeveer rond de 1 bar gaan brengen. Bij een vijfje is dat niet zo moeilijk en hoeft er niet veel aangepast te worden, maar weet iemand hoe dat zit met zo'n motor?
Wat moet er allemaal aangepast worden?

V.G Rick
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Volgens mij moet dat met een chippie....




of heb ik dat helemaal mis :smile:
Anonymous

zoek eens binnen het forum op 'bleedvalve' daarmee krijg je de turbodruk aardig omhoog geloof ik,
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

de Turbo druk omhoog brengen is het probleem niet, maar de motor moet ook heel blijven, dus wat moet er aangepast worden. het is namenlijk de zelfde turbo als die van een gt
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Volgens mij hoef je dan ook niet veel aan het blok aan te passen. Maar een 480 turbo heeft toch geen carb.?? Je kan toch niet zomaar de turbodruk omhoog schroeven zonder de inspuiting te veranderen??

[ This message was edited by: Job-turbo on 2002-01-03 19:07 ]
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

ja klopt dat zal een kwestie zijn van de computer om de tuin leiden.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ja precies met een chippie:smile:

Volgens mij kan de rest van het blok het wel aan. Is toch het zelfde soort blok als de 1.7 van renault?? Misschien de compressie aanpassen om het pingelen enzo te voorkomen.
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

het blok is exact het zelfde...zelfs de kop. Maar ik weet niet hoe strek het blok zelf is, want een verhoging van 0.6 of 0.7 levert toch wel veel hardere klappen op, dan 0.4:smile:
-----------------
RENAULT 5 GT TURBO GORDINI
[ This message was edited by: Rick on 2002-01-03 19:13 ]
Anonymous

Ik heb ook zoeen motor gehad, maar dan wel in een 5je overgebouwd. Ik heb een hele tijd gereden met een overboost van ongeveer 1.3bar dacht ik. Hij piekte alleen maar ff op die hoge turbodruk en viel dan terug naar ongeveer 0.5bar. Heb hiervoor niks aangepast, ik zeg wel niet dat dit de goei methode is maar lekker ging ie alleszins. Voor de hoge turbodruk te krijgen koppelde ik het leidingkje op actuator en computer los en een plug derin. Gaan met die banaan!
Ondertussen is koppakking en turbo vervangen, maar dit heeft toch een tijdje geduurd. By the way, heb hiermee ook ff op circuit Zolder gereden. Nie vue niks dat da dan kapot gaat è. Het 5je staat terug te koop, een kameraad mag hem niet meer bij houden. Heb hem 2 maand geleden aan hem verkocht.
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

Dus hakke, een andere chip en actuator dichtschroeven, en klaar is kees? En als je er zuinig mee omspringt hoeft ie niet kapot te draaien?
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

weet iemand ook hoe je een comp om de tuin kan lijden zonder er een andere chip in te zetten?
Anonymous

Of ie dan nie kapot gaat da weet ik nie.
Ik had zelfs geen ander chippie maar tis wel aan te raden zodat het mengsel rijk genoeg blijft. Ik had het leidingkje op computer (boost controler) afgekoppeld omdat ie anders afsloeg bij die turbodruk. Best is ook om een sterkere actuator aan te schaffen want die standaard kunnen wastegate niet dichthouden, wordt gewoon open geduwd door de uitlaatgassen en turbodruk valt terug naar ongeveer 0.5bar. Bij mij toch alleszins.

Sucseks
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Zo'n 160 pk zou zonder al te veel problemen uit die motor te trekken moeten zijn. Je mag met een caliber of bleedvalve de turbodruk vrolijk opvoeren. De 'computer' heeft een luchtmeter, en meet dus gewoon dat er vanwege die verhoogde turbodruk meer lucht naar binnen gaat, en zorgt voor meer brandstof. Natuurlijk houdt dat meetbereik ook een keer op, zo ook het bereik van benzinesysteem, maar tot 160pk zou 't goed gaan. Ik vermoed dat je dan ergens tegen de 1 bar aanzit, qua turbodruk.

Zoek anders eens lekker op inet, d'r is wel info over te vinden.
rev it like a rental
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Kijk hier maar eens: <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.volvo480register.nl" TARGET="_blank">480 turbo</A><!-- BBCode End -->

:lol:
-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-03 21:33 ]
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-03 21:33 ]
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-03 21:34 ]
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-03 21:35 ]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

He he hij doet het!

:lol:
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Hey jongens, ik ga effe de zeikmode in:

Volvo 480 heeft een renault motor als basis. Ik wist dat de kop niet van renault was. Dus wat lees ik op die site, en ik citeer:

Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480. Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo. Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen. De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en (latere modellen) het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.

Goed he, porsche. Hebben een 1.7 motor turbo intercooler met injectie en hebben dan 120 PK. Wat een feest. Zet injectie op een 1.4 turbo van een 5je en je hebt de voordelen van dat volvo ding, maar ook zal je het ding wegblazen.
Heb mij laten vertellen dat het missende vermogen komt door de eigen ontworpen kop.

Wilde ik effe kwijt. Moest effe iets te zeiken hebben

mzzl

[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-04 00:37 ]
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-04 00:38 ]
Anonymous

Porsche motor, belachelijk!
Motor heeft andere zuigers, maar de cilinderkop is volgens zo goed als bijna helemaal dezelfde als die op een renaultje. Enkel wat er rond hangt verschilt zoals in-en uitlaatspruitstuk en nog wat andere dingen.
Maar het blokje is wel een zeer goede basis om van te vertrekken.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nieuwe ideen Mclain?? :grin::grin:
Anonymous

ok ok

ff duidelijk

ik ben zoals een paar hier wel weten al heel lang opzoek naar een turbo systeem wat op de f3r motor past (het opgeboorde volvo 480 blok dus)

je loopt tegen aan aantal dingen die de volvo als voordeel heeft (schijnt te hebben ik heb er nog steeds geen een los kunnen schroeven :sad: )

de volvo gebruikt totaal andere inlaat spruitstukken het uitlaat spruitstuk schijnt zo op de f3r te passen
en de volvo kun je chippen naar 163 pk geen probleem ...zeggen ze. het probleem gaat zich pas na een aantal kilometers voor doen als je erachter komt dat die heikneuters van porsche er geen zuigerbodem koeling in hebben gebouwd (is eenvoudig op te lossen met de koeler rail van een clio rs 172 die is vrij makelijk passend te krijgen, dan moet je alleen nog ff de pomp aanpassen..... :sad: )

het idee is natuurlijk brilliant ik ben er nog steeds mee bezig en heb zelfs al overwogen om een 480T tor in mijn megane coupe te hangen en die dan te gaan opvoeren
ipv het hele volvo zooitje over te zetten op de f3r motor, maar ja ik wil toch ook wel 2.0l blijven rijden
een losse f3r kost 5000 piek en een sloop 480 motor kun je zo duur maken als je zelf wilt als je daarmee aan het combineren slaat kan de firma fastchip een chippie maken die in de board comp van de f3r gaat en kan er waarschijnlijk gas op, je zit dan aleen nog steeds met het probleem zuigerbodem koeling

wie weet eigenlijk of je een 480T op de versnellingsbak van een megane coupe 2.0e past want dan heb ik nog wel een paar ideetjes

ben er al een jaar mee bezig en I rest my case... btw als je in mijn auto de 1700 versie vande f3r motor (nummer bij mij niet bekend) is er geen keurmeester die het opvalt het is namelijk precies hetzelfde aan de buitenkant aleen de kop is anders.

grtz Thomas

mocht je toch beginnen mail dan ff doe ik met je mee
Anonymous

btw

ik zeik ff met je mee mc-lain zoals je ziet

leuke motortjes kunnen ze daar bij volvo nog steeds niet bouwen

iedereen heeft het ook altijd over de t4 met 200 pk een cliors172 met de turbo kit van fastchip erop rijd zo'n t4 helemaal de stront voor de ogen btw ook weer een motor die volvo heeft gejat van renault (uit de laguna rti)

doen die gasten uberhaupt wel eens iets zelf of maken ze daar alleen maar bolt o turbo kitjes voor onnze renaultjes (op zich niet verkeerd natuurlijk)

ik wil heel graag iets moois maken met die turbo van volvo erop en ook wel hun spruitstukken maar das slijp ik dat "volvo"er wel linearecta vanaf en plak ik een 5 turbo logo onder de kap hahahaha

en voor porshe. ik dacht dat jullie altijd voor veel pk's gingen... zo ja neem dan een paar lessen hier op het forum want er zijn legio 5 jes die de 480 helemaal uitzwaaien


en ik wil ook een turbo in mijn renault

sorry hoor lost my temper

grtz Thomas
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Wel grappig om te lezen dat er een hoop mensen zijn die enorm geil worden als ze het woord Porsche lezen, en vervolgens zelfmoordneigingen krijgen als 't apparaat met die naam in de buurt niet gelijk 300 km/h rijdt.

Porsche is ook gewoon maar een bedrijf, dat z'n constructeurs in tijden dat geen dooie hond een sportwagen wil hebben andere opdrachten uit laat voeren. Dit alles natuurlijk onder 't motto: klant is koning. Dus als Volvo een 4 cyl 1.7 turbo vraagt, op basis van de bestaande motor, verwacht dan niet dat de heren constructeurs een 6cilinder boxer verzinnen. Verwacht dan ook geen exotische techniek, maar gewoon datgene waar de opdrachtgever om vroeg.
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik kan me (vaag) herinneren dat de 480T bij de ontwikkeling veel troubles had met scheurende uitlaatspruitstukken. Misschien hebben de porsches daar hun blik op geworpen.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

En ik neem aan dat zo'n 1.7 veel meer koppel heeft. Zal dus moeilijk worden zo'n ding "stront" te rijden. Zeker als zo'n ding 160 pk heeft
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heb natuurlijk weer effe lopen te pluizen i.v.m. de uitspraak dat die volvo een 5je eruit zou trekken. hier wat data:

Volvo 480 is 3 keer uitgebracht. 3 keer met verschillende engine specs.

allemaal 120 pk en 175 NM. Maar het koppel is de 1ste keer bij 3100 RPM, dan bij 2400 en daarna bij 2100. Dus wel een verbetering.
Wat betreft het chiptunen, ik weet niet hoe het zit met het toerental, maar dat laat ik dan hetzelfde en de plusjes gooi ik erbij.
Volvo 480 Turbo: 30Pk en 39 Nm erbij.
Zou inhouden dat het vermogen op 150 PK komt en het koppel op 214 NM.

De R5 GTT. 3 versies, maar 2 verschillende motor specs.
Vermogen phase I 115 PK en Phase II 120 PK. Het koppel ligt bij beide op 165 NM bij 3000 RPM. Dus we kunnen nu 2 kanten op. Dus ga met mij mee :smile:

Methode 1. Turbodruk omhoog(kitje is te kopen en valt onder chiptuning, hahahaha. Maar het is te krijgen en de behaalde resultaten staan erbij.
40 PK power erbij en 42 NM aan koppel.
Op papier zou dus komen te staan 160 PK/ 207 NM. Niet ver van elkaar af dus.

Methode 2
Men gaat naar fastchip en laat eens wat eraan kloten.
Hier kom je met de volgende specs naar buiten.
Vermogen 136 PK en koppel van 221NM.
Das ietsjes meer dan die volvo.

De waardes op paier liggen wel kort bij elkaar, maar wat maakt een auto nog snel/langzaam. Gewicht.
Bij een 5je ligt het gewicht tussen 829 en 848. Bij een volvo begint het gewicht bij 1019 en stopt bij 1029. Dus ik denk dat een 5je dan wel wint van een volvo.

Of heeft iemand anders nog een mening erover?

Maar effe wat menno zegt. Hij heeft wel gelijk. Ik assosieer porsche met 300KM/h machines en als ik dan merk dat porsche eraan gewerkt heeft maar niet super is, ben ik een beetje teleurgesteld.
En moet erbij zeggen dat het toen niet zo goed ging met me en ik gewoon wat te zeiken moest hebben :smile:
Plaats reactie