Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Mijn ouders hebben een laguna van 96 en daar zit klimaat control of zoiets op.
Nu doet die het 1 minuut en dan zegt hij service en blaast niet meer en das met dit weer best kut.
Wat zou er kapot zijn is het te maken zelf of moet je daarvoor naar een specialist in airco's
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

Moet je wel weten waarom hij uit gaat. Wel klote ja met dit weer. Rij even naar de dealer vraag erna wat er stuk is en dan kijken of het zelf tedoen is
Rick
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 4 jul 2001 0:00
Locatie: Zwolle Car: Clio 16V

In principe werkt de airco niet met dit weer, alleen de kachel werkt. Maar ik denk dat je het probleem in 1 van de temperatuur sensors moet zoeken, binnen en buiten de auto.
-----------------
RENAULT 5 GT TURBO GORDINI
[ This message was edited by: Rick on 2001-12-31 03:51 ]
Anonymous

De airco moet altijd werken en het is verschrikkelijk handig om beslagen ruiten weer schoon te krijgen.
De ruiten beslaan namelijk doordat je eigen adem condenseert tegen de koude ruiten en de airco trekt de vocht uit de auto en zo worden de ruiten weer "schoon".
Waarschijnlijk is de druk in het koelsysteem te laag, waardoor het koelend vermogen van de airco wegvalt. Dit kun je laten controleren door de dealer of door een onafhankelijke auto-airco installateur.
Anonymous

On 2001-12-31 10:25, Willem Snoek
wrote:
De airco moet altijd werken en het is verschrikkelijk handig om beslagen ruiten weer schoon te krijgen.
Nope. Als de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde zakt, dan zal de airco niet werken. Of 'ie dat zelf voelt, of dat het 'natuurkundig' gezien niet mogelijk is om bij lage temperaturen vocht te onttrekken door condensatie/compressie, dat weet ik niet, maar mijn ervaring (Clio en Honda Civic) is dat de airco zo rond de 4 graden celsius meestal ophoudt te werken.
En dat merk ik dan omdat de voorruit dan niet zo 1-2-3 ontwasemt, zoals in andere jaargetijden bij regenval en zo.

Iets wat je zelf misschien kan zien: de airco wordt volgens mij (soms) aangedreven middels een soort v-snaar. Is die er nog / zijn er loze 'vliegwielen' zoals met een dynamo en zo?

Groeten,

Edo
[ This message was edited by: Edo on 2001-12-31 11:03 ]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

eum tja, hier heb ik GEEN verstand van :grin:
Anonymous

Kijk hier 'ns ff:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.parttrackers.com/library/1/81/82/" TARGET="_blank">Airco checklist</A><!-- BBCode End -->
Anonymous

En nu voor de laatste keer:
De werking van een airco is hetzelfde als dat van een koelkast.
Voor de leek: de achterkant van een koelkast is warm en binnen in de koelkast is het koud...

Hoe kan dat?
Nou, de werking van de koelkast is gebaseerd op het principe van een warmtewisselaar.

Wat is dat nou weer?
Het woord zegt het al, dat ding neemt warmte op en in de plaats daarvan komt kou.

Waarom ontwasemt een airco?
Omdat koude lucht minder vocht bevat dan warme lucht.

En waarom werkt mijn airco niet onder de 4 graden celcius?
Hij werkt wel, maar om de voorruit te ontwasemen heb je warmte nodig.

Huh?
Als je rijdt, daalt de temperatuur. Daardoor wordt de voorruit zo koud, dat de condens (van je adem) bevriest.
En de airco kan niet ontdooien, daarvoor heb je warmte nodig.

Dus?
Als je goed oplet tijdens het rijden, zie je dat de zijruiten wel ontwasemen. Die zijn niet zo koud als de voorruit, dus daar werkt de airco dus wel....

Hoe weet ik dat allemaal?
Omdat ik een paar dagen in de week bij een autoverhuurbedrijf werk en zo de airco's kan testen.
De ervaring leerde mij, dat de airco van aziatische auto's het beste werken, want ik heb ijs aan de buitenkant van een toyota avensis weten te krijgen, juist, warme lucht bevat meer vocht en het extreme koude opppervlak van de voorruit zorgt ervoor dat de lucht condenseert en bevriest.
Anonymous

Willem,

Mooi stuk uitleg - heel interessant.

Maar (en daar komt 'ie :wink: ) mijn ervaring blijft dat ik in de herfst, met koude motor, met de airco prima mijn voorruit kan ontwasemen, per direct, en dat me dat in de winter niet lukt.
Okay, het is moeilijker, maar het scheelt in de winter geen ene bal of ik wel of niet de airco gebruik.

Maar (2e keer) ik ga het nu extra oplettend in de gaten houden!

Thanks, en succes aan de originele poster,

Edo
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

On 2001-12-31 12:30, Willem Snoek
wrote:

En waarom werkt mijn airco niet onder de 4 graden celcius?
Hij werkt wel, maar om de voorruit te ontwasemen heb je warmte nodig.
Dit is (volgens mij) niet helemaal correct. Toen ik (lang geleden) nog op school zat, kreeg ik Bouwfysica. In 1 van de lessen kwam ook het onderwerp 'beslagen ramen' aanbod. Bij enkelglas is de koudeval langs het raam vele male groter dan bij dubbel- of driedubbelglas. Hierdoor wordt het glasoppervlak zo koud, dat het aanwezige vocht wat in de lucht zit, condenseerd (de lucht koelt, terplekke van het raam, af). Het is zelfs mogelijk dat je aan de binnenzijde ijsvorming aan de ramen krijgt.
Hoe is condensatie tegen je ruit te verhelpen? Heel simpel, namelijk door ventilatie. Door de lucht te laten circuleren (dmv ventilatie), zal er telkens wat warmere lucht langs het koude glasoppervlak gaan en zal de ruit minder snel beslaan. Het wil meestal ook helpen om je raam op een kiertje te zetten.
Het voordeel van de airco is dat hij de lucht droog maakt en je dus op den duur de blower een stuk zachter kunt zetten. Inmiddels is het in de auto dan behaaglijk en zal de lucht die langs de voorruit stroomt wel afkoelen, maar niet meer condenseren.
Michel Meganefreak
Berichten: 1185
Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
Locatie: Meganefreak-city
Contacteer:

miss. ff het interieur (pollen) filter vervangen, als deze proppie vol zit dan ontwasemt die ook een stuk minder/of bijna nix :wink:

suc6!
Anonymous

On 2001-12-31 13:27, Maus
wrote:

Hoe is condensatie tegen je ruit te verhelpen? Heel simpel, namelijk door ventilatie. Door de lucht te laten circuleren (dmv ventilatie), zal er telkens wat warmere lucht langs het koude glasoppervlak gaan en zal de ruit minder snel beslaan. Het wil meestal ook helpen om je raam op een kiertje te zetten.
Ventilatie en warme lucht? In deze barre tijden heb ik lekker de verwarming aan.

Door een raampje open te zetten, zorg je voor een drukverschil dat de "warme" lucht (met condens) wegzuigt.
Anonymous

Effe een doordenkertje:

Als je in een gesloten ruimte een airco plaats, dus alleen de box die koude lucht blaast, waar blijft het water dan?

Juist, op de plek waar het het koudst is.

Stel je nu dezelfde situatie voor, maar dan in een auto.
Waar blijft het water dan?
In het dashboard bij het koelelement?

Sommige auto's willen na het stilzetten wel eens helemaal dichtslaan met condens.

Ik vindt dit wel een mooie afsluiting van deze discussie. Ik heb er weer wat mee geleerd.



Dat ik eens moet leren om er niet te lang over door te blijven zeuren ! ! !
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nou ik vind het helemaal geen gezeur hoor, want je probeert het tenminste nog te onderbouwen.

Wat ik denk:
als je in een erg koude auto zit, kan de lucht niet meer waterdamp bevatten, dat zie je aan het uitademen: condenseert al in de lucht.
De condens gaat op zoek naar een plek om neer te slaan, bij voorkeur iets kouds. Helaas bv de voorruit.
Je kan dat maar op 3 manieren voorkomen:
-voorkomen dat de vochtige lucht bij de voorruit komt.
-verwarmen (lucht kan meer waterdamp bevatten) of
-drogen (waterdamp komt onder de kritische dampdruk)

Bij de start is verwarmen een beetje lastig, want de motor is nog koud.
Dus drogen. De airco zou dat best kunnen, als hij werkt. En dat weet ik niet, want ik heb niet zon ding. Als hij werkt, en waarom ook niet(want de warmtewisselaar van mijn vriezer doet et zeker tot -20) dan zal alle condens zeker neerslaan op de warmtewisselaar. En als die kouder is als de omgeving zal hij de lucht nog gaan drogen ook. Ik kan me niet voorstellen dat een warmtewisselaar geen aparte condensafvoer heeft. Misschien wordt het wel een grote ijsklont int begin. Dus dit zal wel een drogend effect hebben.
Wat ook goed helpt is ventileren. want de lucht buiten is droger dan de binnenlucht, met al die uitademing. Ventileren heeft een enorm verversend vermogen. Je doet de hele autoinhoud in 1 minuut ofzoiets. Ja, das even koud maar het helpt absoluut.
Als de motor warm is gaat natuurlijk meteen de kachel op 100. want dat werkt het best.
In theorie kan je met de airco eerst de lucht koelen en vochtafscheiden, en dan met de kachel verwarmen. Ik weet niet of er klimat control is die dat kan, het lijkt me wel logisch.

r

keep up the discussion :cool:
Anonymous

Oei, wat ben ik toch lekker op dreef.....

Het verhaal over ventileren klopt precies, maar in sommige gevallen komt er via de ventilatie vocht naar binnen (vanwege het ontbreken van afvoergoten op de R19).

Daarom wil ik met een alternatief op de proppen komen:

STANDVERWARMING ! ! !

Nooit een koude auto, geen koude start en zeker geen condens ! !
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Of dubbelglas laten plaatsen.

Je stelt dat een auto een gesloten ruimte is.
Een auto kan je vergelijken met een leefruimte, je zit er tenslotte in (en bent aan 't werk). In een leefruimte moet er altijd een mogelijkheid zijn voor luchtverversing. Zonder verversing verzadigd de lucht met o.a. water, onprettige geurtjes, maar ook met CO!
Al draai je op je dashboard al je ventilatieroosters dicht, er zal altijd nog luchtverversing plaatsvinden in de auto.
In een leefruimte moet er tevens een mogelijkheid tot ventilatie aanwezig zijn, zowel in de vorm van ramen die opengezet kunnen worden, als dmv ventilatieroosters.

Een goed werkende ventilatievoorziening verhelpt doorgaans de meeste problemen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik kies voor een verwarmde garage!
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Maar om nog even op die airco terug te komen,de verdamper die in het ventilatie systeem zit en dus voor de kouwe lucht zorgt,kan ongeveer 1 graad celsius worden dus da's geen probleem,wat wel een probleem is bij auto airco's is dat door de half open compressor steeds een beetje koudemiddel lekt,na ongeveer 6 a 7 jaar is meestal al het koudemiddel op,of zit er nog zo weinig in dat de druk veel te laag wordt,en dan een storing geeft.Bij de compressor zit een kijkglaasje die helder van kleur moet zijn,daar zou je even naar kunnen kijken.
Plaats reactie