Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Mijn Saxo rijdt op gas.

Ik heb er al aardig wat problemen mee gehad.
Steeds terug naar de dealer, maar die sukkels komen er ook niet uit.

De klachten zijn alleen op gas, nooit op benzine. Hij slaat heel snel af als je wil weg rijden.

En als je bijv. een verkeers licht tegemoed rijdt, dan trap je de koppeling in en dan slaat hij ook soms af.

Maar dat is niet alles.
Ik was laatst onderweg van E'de naar Montvoort en toen liet hij me gewoon staan:sad:, hij liep op zijn nood programma.
Lekker, de auto is nog maar net 2 maand oud.

De monteur opgebeld, die komt de auto halen en hij staat een beetje gas te geven, max. 2500 rpm.
Ik stond voor de auto en zag iets gloeien onder de kap(tussen de bumper door).
Ik zei van, doe die motor uit!!!
Kap los en de kat. was echt helemaal rood gloeiend die gaf echt licht en veel ook.

Wat zou dit kunnen zijn???
Ik word er niet echt vrolijk van.

Ik hoor het wel.
Mzzl...:wink:
Jan-Geert (Momentsleutel)

je kat kan verstopt zitten. Misschien omdat eerst de lambdasonde kapot is geweest en door t verkeerde mengsel de kat overleden is. We hebben een peugeot 406 1.8 16v gehad die had ook problemen met uitvallen en na veel onderzoek was het de stappenmotor!!
robert

dit kan echt overal aanliggen. Ik weet wel een paar oorzaken waarom hij afslaat bij het gasgeven, nog een paar voor de koppeling intrappen en nog veel meer waarom hij in zijn noodprogramma gaat.
In ieder gaval heb je goed opgelet bij die gloeiende kat. Dat ding gaat gloeien omdat er heel veel mengsel niet volledig verbrand is.

Nou maar hopen dat de kat niet kapot is. Zodra hij oranje/geel wordt is het vaak wel over. Doetie de 4gas test nog goed? geen vermogensverlies op vollast benzine? Misschien kan hij losgehaald worden, om even te kijken of de monoliet niet gesmolten is. Wel aandringen hierop, anders moet je misschien zelf over een tijd een nieuwe kat kopen. (apk!)

Ik zou maar eens flink aandringen bij de inbouwer. En als die er nix aan kan doen dan moet de inbouwer maar eens flink aandringen bij de fabrikant.

ik kan niet meer dan je succes wensen!
r
Bart V

Met een gasfornuis heb je natuurlijk een veel hetere verbranding, dus als ie dan verstopt zit word dat ding inderdaad gloeiend heet. Maar het is wel een beetje vreemd voor zo'n jonge auto.
robert

in princiepe is de verbranding bij gas even heet als bij benzine.
Behalve bij langduringe vollastsituaties, dan gaat benzine vaak extra rijk om de temp te laten zakken. Maar meer dan 50 graden is dat niet.
r
Jan-Geert (Momentsleutel)

maar ja had maar een renault gekocht arjen :smile: , ach ja het blijven leuke bakkies die dikke saxoŽs
Bart V

Ik vind de saxo wel iets weg hebben van de peugot 306 en de clio. Duidelijk franse auto. Wel mooi overigens.
Anonymous

De 2 lambda sonde's waren al vervangen, en de kat ook al een X.

Dus dat heeft nix geholpen.
Anonymous

Klinkt bekend, dat makkelijke afslaan, slecht stationair en 'koppeling in-motor uit' praktijken. Had ik ook met mijn vorige Honda Civic op LPG (G3). En ook mijn dealer kon er weinig mee.

Eerst is ook de stappenmotor vervangen. Want hij hield in boven 4500 toeren. Dat hielp.

Toen is de LPG compu verteld dat het mengsel rijker moest (had ook open luchtinlaat). Hielp ook, tijdelijk (ontleert snel).

Toen werden de kleppen gesteld. Hielp ook, maar moest bij elke beurt en was na 3000 km ook hast niet meer merkbaar.

Toen heb ik mijn Cat laten vervangen (weg) hielp ook.

Anderhalf jaar (en 75k + beurten verder) later was het echt pet. Membraan tussen verdamper en koeling (of iets dergelijks) lek en daardoor LPG in koelinstallatie. Superslecht lopen, niet meer starten na afslaan, hoge koelwater temperaturen die sterk schommelden. Een zootje. Heeft ze 4 maanden lapwerk gekost, totdat een andere garage het per ongeluk op het spoor kwam.

Dus: succes :wink: Hierboven heb je in ieder geval wat dingen die 'normaal' kunnen zijn, of waar naar gekeken kan worden. Maar het blijft pielen.

Ik hoop alleen dat mijn Clio 1.6 16v met LPi, die eind jan 2002 komt, beter rijdt dan die Honda.

Overigens valt er best te rijden met zo'n maffe auto op LPG. Ontdek de handrem en tot extreem laag in de toeren remmen op de motor :wink: :wink:

Grtz,

Edo
turbo5

wat een {quote} sukkel : die een LEASEauto op Gas heeft niet echt een goede baan he?
Bart V

Ik hoor het al weer. GAS is uitgevonden om op te koken, niet om een auto op te laten rijden.

Arjan je moet zien te regelen dat je een laguna dci mag gaan halen van je baas. Eindelijk een ''snelle'' diesel van renault.
Arjen

Ik hoor het alweer: allemaal jaloers, dat jullie niet voor 60 (oude) centjes de liter kunnen tanken ! Dan moet je diesel echt 1 op Parijs kunnen rijden, wil je goedkoper uit zijn. En dan zit je ook nog in die vieze walm.
Anonymous

Nou, de auto staat nu nog bij de dealer.
Ze hebben bijna echt alles vervangen.

Maar ik vroeg of het nu goed was. Ik krijg dan een antwoord van, hij doet het nu goed en hij heeft NOG niet raar gedaan.

Ik vraag van hoever hebben jullie dan gereden. Nou toch zeker wel 20km.

En ik heb ze vaak gezegd dat ie soms na pas 100km gek doet, inhouden en op 3 cil. rijden enz...

Als het goed is krijg ik hem vrijdag weer en dan maar hopen dat het goed is. Hij staat namelijk al vanaf 21 December 2001 bij de dealer.

-----------------
Renault 19 16v ph1 voor het plezier.
Renault 19 16v ph2 voor het plezier.
Citroen Saxo VTS voor het werk.

Een gelukkig nieuwjaar allemaal!!!
[ This message was edited by: ArjanR19 on 2002-01-23 18:15 ]
robert

On 2001-12-30 12:49, robert
wrote:
Nou maar hopen dat de kat niet kapot is.
Anonymous

De kat die er nu onder zit is de 4e.

Nog meer weten?:lol:

heb ook al de 5e bobine er in.

3e paar bougies, ga zo maar door...

Anonymous

Nou ik krijg een andere Saxo, geen gas meer.

Ze krijgen het niet goed die sukkels.
Zal mijn baas blij mee zijn, gas of benzine scheeld nog wel iets...

Robert dB.

ff offtopic;

Ik zag op Zandvoort dat een Dodge Ram Pick-up te koop stond met aanboord een 200 liter gastank!?!?

:grin:
Plaats reactie