Ehm....
onder andere een lange lat langs je velgen houden (even twee bouten er op maken met tierips, dat gaat makkelijker) en dan links en rechts de afstand van de lat tot de dorpel (vast punt kiezen) opmeten.
Links en rechts moet gelijk staan.
Die zegt nog nix over toespoor of uitspoor, maar ja... je moet ergens beginnen.
onder andere een lange lat langs je velgen houden (even twee bouten er op maken met tierips, dat gaat makkelijker) en dan links en rechts de afstand van de lat tot de dorpel (vast punt kiezen) opmeten.
Links en rechts moet gelijk staan.
Die zegt nog nix over toespoor of uitspoor, maar ja... je moet ergens beginnen.
Wat een moeite zou het zijn en dat voor 75 piek. Kijk in principe is alles zelf te doen. Maar hoe lang ben je er dan wel niet mee bezig. En het zal lang niet zo precies zijn als bij hun.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
- Locatie: Maassluis, The Netherlands
- Contacteer:
Maar je kunt nog steeds dezelfde afstand meten, al staan beide wielen naar buiten?
Of bedoel je twee keer langs de dorpel meten? Aan het begin en aan het eind van de dorpel bedoel ik en dan ook nog eens links en rechts.
Moet ik dan niet gewoon de lat opmeten aan de voorkant van de wagen? Een keer vlak voor de auto en een keer een meter of twee verder. Gaat dat goed?
Of bedoel je twee keer langs de dorpel meten? Aan het begin en aan het eind van de dorpel bedoel ik en dan ook nog eens links en rechts.
Moet ik dan niet gewoon de lat opmeten aan de voorkant van de wagen? Een keer vlak voor de auto en een keer een meter of twee verder. Gaat dat goed?

Ga ik wel effe te racen

Nee, die techniek is alleen om te kijken of links en rechts gelijk staan.On 2001-12-26 23:24, Ron
wrote:
Maar je kunt nog steeds dezelfde afstand meten, al staan beide wielen naar buiten?
Of bedoel je twee keer langs de dorpel meten? Aan het begin en aan het eind van de dorpel bedoel ik en dan ook nog eens links en rechts.
Moet ik dan niet gewoon de lat opmeten aan de voorkant van de wagen? Een keer vlak voor de auto en een keer een meter of twee verder. Gaat dat goed?
Alleen als je 100% zeker weet dat je koets recht is zou je met een beetje wiskunde misschien je toe of uitspoor kunnen berekenen, maar de foutmarge is errug klein dan.
Voor sporing meten heb je apparaatjes.... weet niet hoe je het moet truken... Idem voor camber.....
als je dat met het blote oog kunt zien kan je de uitlijning ook vast op het blote oog... 
onderstuur? overstuur? wat is het punt?
(welke auto?)
(welke auto?)
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
- Locatie: Maassluis, The Netherlands
- Contacteer:
Trekt naar één kant. Kan stellen wat ik wil aan het spoor maar het spoor verandert geen ruk. Vreemd. Banden even hard. Het lijkt er op dat het hele wiel constant in dezelfde hoek naar buiten staat, wat ik ook draai.
Naar mijn weten is er niets gebroken en ik begrijper geen reet van. Het kan ook zo LIJKEN en dat, door een verkeerde camber (hadden we het net ook over), het wiel door zijn brede loopvlak scheef gedrukt wordt. Misschien toch overmatige camber? Aaaaaashit, er kan nog iets fout zijn. Vering (torsie, in mijn geval (5AT)), misschien staat er eentje te laag afgesteld en douwt daardoor de hele boel scheef. IS mogelijk, is mogelijk. Hij is vroeger, niet door mij, verlaagd en misschien is dat niet helemaal gelijk gebeurd. Ik dacht altijd dat de scheefstand bedrog was maar het kan nu vanalles door elkaar zijn. Mgrmbl. Ik denk dat hij een keer met apparatuur goed afgesteld moet worden. Daarna doe ik het zelf wel weer.
Naar mijn weten is er niets gebroken en ik begrijper geen reet van. Het kan ook zo LIJKEN en dat, door een verkeerde camber (hadden we het net ook over), het wiel door zijn brede loopvlak scheef gedrukt wordt. Misschien toch overmatige camber? Aaaaaashit, er kan nog iets fout zijn. Vering (torsie, in mijn geval (5AT)), misschien staat er eentje te laag afgesteld en douwt daardoor de hele boel scheef. IS mogelijk, is mogelijk. Hij is vroeger, niet door mij, verlaagd en misschien is dat niet helemaal gelijk gebeurd. Ik dacht altijd dat de scheefstand bedrog was maar het kan nu vanalles door elkaar zijn. Mgrmbl. Ik denk dat hij een keer met apparatuur goed afgesteld moet worden. Daarna doe ik het zelf wel weer.
kep ook scheefttrek problemen gehad, ondanks netjes uitlijnen.
- Dat bleek voor een groot deel te liggen aan foute instelling van de torsiestaven. De auto stond btw wel recht, maar de aslasten klopten totaal niet. Kan je controleren met een weegbrug. Met een beetje uit of toespoor 'wint' het wiel met de zwaarste aslast!
- Daarna was het nog niet helemaal ok. Dat lag aan het rubberen verbinding van de stuurkolom in het dashboard. Als die fout gemonteerd is, trekt die het stuur uit de nulstand. Dat was wel even zoeken voor dat ik dat gevonden had!.
- Verders kan de auto natuurlijk wat scheeftrekken door een aanlopende remklauw.
Proefje: auto in zn vrij uit laten rollen, hij moet stil komen te staan zonder schokje.
- En niet te vergeten: scheef afgesleten banden maakt het ook niet veel beter.
Ongelijke bandenspanning links/rechts is ook fout. Als lapmiddel heb ik tijdelijk links/rechts 1.8/2.2 bar bandenspanning gereden. Hierdoor trok hij wat minder naar rechts. Het was natuurlijk geen oplosing, maar het hielp wel wat.
- De sporing uitlijnen doe ik zelf, en op het oog. Ik kijk langs de voorband naar de achterband. Ik heb van te voren uitgerekend hoeveel achterband ik wil zien. Waar ik in het begin meteen op nat ging is: Hou rekening met het verschil in spoorbreedte voor/achter, eventueel verschil in bandbreedte, en eventueel slingering vant voorwiel. Ik heb hem eens laten controleren door een meetbank, en mijn instelling van het toespoor klopte.
Ik zat nl. vrij veel aan de wielophanging voor te prutsen, en om iedere keer na zon meetbank te gaan vond ik wel een beetje veel $$.
Er is een ding wat voor mij niet duidelijk is: Soms wordt de sporing opgegeven in mm. Waar moet ik die mm meten? Is het waarde langs de velgrand, of van 2 kanten tegelijk? of is het op een meter afstand van de wielas?
Als de sporing in een hoek is opgegeven is het voor mij wel duidelijk. Echter die hoek kan ik niet omrekenenen is die mm waarde. hoe zit dat? (de waardes weet ik ff niet uit mijn hoofd)
groets, robert
- Dat bleek voor een groot deel te liggen aan foute instelling van de torsiestaven. De auto stond btw wel recht, maar de aslasten klopten totaal niet. Kan je controleren met een weegbrug. Met een beetje uit of toespoor 'wint' het wiel met de zwaarste aslast!
- Daarna was het nog niet helemaal ok. Dat lag aan het rubberen verbinding van de stuurkolom in het dashboard. Als die fout gemonteerd is, trekt die het stuur uit de nulstand. Dat was wel even zoeken voor dat ik dat gevonden had!.
- Verders kan de auto natuurlijk wat scheeftrekken door een aanlopende remklauw.
Proefje: auto in zn vrij uit laten rollen, hij moet stil komen te staan zonder schokje.
- En niet te vergeten: scheef afgesleten banden maakt het ook niet veel beter.
Ongelijke bandenspanning links/rechts is ook fout. Als lapmiddel heb ik tijdelijk links/rechts 1.8/2.2 bar bandenspanning gereden. Hierdoor trok hij wat minder naar rechts. Het was natuurlijk geen oplosing, maar het hielp wel wat.
- De sporing uitlijnen doe ik zelf, en op het oog. Ik kijk langs de voorband naar de achterband. Ik heb van te voren uitgerekend hoeveel achterband ik wil zien. Waar ik in het begin meteen op nat ging is: Hou rekening met het verschil in spoorbreedte voor/achter, eventueel verschil in bandbreedte, en eventueel slingering vant voorwiel. Ik heb hem eens laten controleren door een meetbank, en mijn instelling van het toespoor klopte.
Ik zat nl. vrij veel aan de wielophanging voor te prutsen, en om iedere keer na zon meetbank te gaan vond ik wel een beetje veel $$.
Er is een ding wat voor mij niet duidelijk is: Soms wordt de sporing opgegeven in mm. Waar moet ik die mm meten? Is het waarde langs de velgrand, of van 2 kanten tegelijk? of is het op een meter afstand van de wielas?
Als de sporing in een hoek is opgegeven is het voor mij wel duidelijk. Echter die hoek kan ik niet omrekenenen is die mm waarde. hoe zit dat? (de waardes weet ik ff niet uit mijn hoofd)
groets, robert
Met alle respect Ron, maar ik snap je niet helemaal. Waarom wil je die 75 piek besparen?
Wil je met de hand of een meetlat of zo je auto uitlijnen? Dat gaat immers nooit zo precies. Het gaat om fracties van milimeters die bij de garage met een laser worden bepaald. Dat redt je nooit.
Wil je met de hand of een meetlat of zo je auto uitlijnen? Dat gaat immers nooit zo precies. Het gaat om fracties van milimeters die bij de garage met een laser worden bepaald. Dat redt je nooit.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
- Locatie: Maassluis, The Netherlands
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Ik heb mijn bezuinigingsdrift tot in het absurde doorgevoerd. Maar dat moet ook wel met vijf auto's. Dat van dat zelf stellen gaat prima met mijn viertjes, maar de 5AT is een zorgenkind. Ik merk aan Robert z'n verhaal dat er idd vanalles mis kan zijn. Ik ga dus één keertje de 5 naar de kliniek brengen en daarna probeer ik het toch echt zelf weer.
Danku.
Danku.
Nouja, als je auto eenmaal goed is uitgelijnd en je moet een keer je stuurkogel vervangen ofzo. kan je het heel nauwkeurig uitmeten met een schuifmaat en de nieuwe exact zo zetten als de oude. Als je dat met uiterste preciesie doet hoef je hem niet per se uit te lijnen. (beter is van wel natuurlijk)
Ik kan me voorstellen dat je zoiets liever zelf doet. Bij veel bandenboeren staat er ook gewoon maar een scholier naar een onbegrepen apparaat te turen, niet echt vertrouwenwekkend. Daarnaast is het zowiezo een loffelijk streven om alles[/s] aan je auto zelf te doen.
In de AMT heeft een keer een artikel gestaan, waarbij ze met behulp van een touwtje een race BMW volledig uitlijnden. Kan 't helaas nergens vinden, maar misschien weet jij 't wel te vinden, zeker de moeite waard.
In de AMT heeft een keer een artikel gestaan, waarbij ze met behulp van een touwtje een race BMW volledig uitlijnden. Kan 't helaas nergens vinden, maar misschien weet jij 't wel te vinden, zeker de moeite waard.
rev it like a rental
yep,
en de bandeboer met zijn $$ spullen ziet ook niet alles.
De foute aslastverdeling en dat gedoe met het stuurkolomrubber vond hij niet. (is natuurlijk wel logisch) Normaal zijn dat soort zaken ook op orde. Maar ja, als je een versleutelde auto koopt kan je alles verwachten.
r
iemand nog een idee over de opgave van sporing in mm? (mm ten opzichte van wat?)
en de bandeboer met zijn $$ spullen ziet ook niet alles.
De foute aslastverdeling en dat gedoe met het stuurkolomrubber vond hij niet. (is natuurlijk wel logisch) Normaal zijn dat soort zaken ook op orde. Maar ja, als je een versleutelde auto koopt kan je alles verwachten.
r
iemand nog een idee over de opgave van sporing in mm? (mm ten opzichte van wat?)