Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

oke misschien is dit wel een stomme vraag maar hoe in godsnaam boor je nou een afgebroken schroef uit?

1e kerstdag denk ik ff lekker een veerpootbrug erin te zetten. Blijkt dus dat beide bouten van de veerpoot aan de linkerkant vastgeroest zitten! Ze zijn beide afgebroken nu.

Leuk! Ik heb nog nooit met zoiets te maken gehad maar wel van gehoord dat mensen dan gaan uitboren. Maar hoe doe je dat???? Ik heb geboord met boortje maat 5 . De bout is een m6. resultaat was dus dat er wel een gat in het boutje zit maar nog steeds vast zit.

moet ik nu met een boortje 6 gaan zitten boren en beschadig ik dan niet daarmee de originele schroefnaden dan??

wie kent een goed trucje ofso?

alvast bedankt
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

je kunt met een fitting schroeven draaier en een hamertje proberen stukje voor stukke weg te slaan, en met een betje beheerst geweld het er uit te breken zonder al teveel te bescadigen, er uit te krijgen het blijft een geduldig poken werk dus suc6 ermee, maar er zijn ook nog wel andere manieren
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je kunt beter boortjes nemen die linksom draaien, dan heb je soms kans dat ie dan ermee uitdraait. In jouw geval kun je er waarschijnlijk (weet de staat niet) gewoon een M6 tap erdoorheen draaien (ff halen bij ijzerhandel) en je kunt weer gaan.
Mocht het schroefdraad nu helemaal verrot zijn moet je em opboren naar 7mm en er een M8 tap doorheen rauzen.
Ojah vet je boutjes in, dan kun je dit soort dingen voorkomen. :smile:

suc6

Stevie
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

met een betje kopervet :grin:
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

kool bedankt voor de hulp jongens!

ik ga morgen die tapboortjes halen en het daarmee proberen
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Inderdaad, gewoon opboren naar M8 en dan nieuw draad erin tappen en je bent weer klaar :smile:
-----------------
Let's get loud!!!
[ This message was edited by: -Roy- on 2001-12-26 14:14 ]
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

word m8 dan niet een betje te groot dan als er m6 in hoord te zitten je kunt ook nu al beginnen tetappen naar m6 als jemeet boor 5 geboord heb :grin:
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Te groot? Het scheelt maar 2 mm. Plus dat een M8 bout sterker is als een M6 bout.
5 GT Turbo '88 GT5
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

daar heb je wel gelijk in maar je moet er wel de ruimte voor hebben :smile:
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Er is genoeg ruimte :smile:. Maar als je hem groter boort moet je hem ook iets groter boren op je veerpootbrug.
5 GT Turbo '88 GT5
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

idd dan is het geen enkel probleem en het is zo wel sneller op gelost :grin: :grin:
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Met een linkse tap heb je ze er zo uit. En het schroefdraad blijft heel.
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

On 2001-12-26 14:21, Maarten GTT
wrote:
word m8 dan niet een betje te groot dan als er m6 in hoord te zitten je kunt ook nu al beginnen tetappen naar m6 als jemeet boor 5 geboord heb :grin:
Dat zei ik al.

Trouwens tijdens het tappen een beetje smeerolie erop spuiten, gaat makkelijker en is beter voor tap etc.

Enneh Catrinus ik neem aan dat je een linkse boor bedoelt? anders tap je het schroefdraad opeens de andere kant op en sloop je de boel helemaal. En als je em direct tapt kan dat met eem M6 tap (rechtsom). Je hebt al voorgeboord op 5mm, ik ga ervanuit dat schroefdraad 1mm is dus dan kun je em gewoon hertappen (let op dat ie precies in de eerste gang start anders moet je alsnog naar M:cool:
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

maar goed er zijn meer wegen die naar rome lijden :smile: :grin:
[ This message was edited by: Maarten GTT on 2001-12-26 16:30 ]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Nee, met een linkse tap bedoel ik een taps schroefdraad die je in de bout draait. Je boort eerst een klein gaatje in de afgebroken bout en draait de tap er linksom in. Op den duur gaat de tap vast zitten en draait de bout mee (als het goed is). Let op je draait dan linksom. Dus dezelfde draairichting als je de bout normaal ook loshaalt. De linkse tappen kun je bij de betere bouwmarkt wel krijgen. Brezan heeft ze ook.
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Oh nu snap ik wat je bedoelt.

Alleen kan dit hier niet, omdat het een M6 gat is en al met 5mm geboord. Dus dat betekend dat hij waarschijnlijk al op de randen van het schroefdraad zit. (dus er zitten nu ws. alleen maar kleine stukjes bout in schrefdraad van gat)

Dus kun je nu beter gewoon een M6 tap erdoorheen jagen en hopen dat het goed gaat. En anders opboren met 6,5 of 7mm (hangt van dikte schroefdraad af) en tappen naar M8
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Dan lijkt mij nieuw schroefdraad tappen wel het beste ja. Veel suc6
There will be plenty of time to rest when your dead
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

Wat heel handig is als je een veerpootbrug heb is : het er om lassen van 2 bouten van onder naar boven zodat je als je je veerpootbrug moet los halen je niet hoeft je kloten met de bouten ! dan hoef je alleen 2 moertje los te draaien ! dat is denk ik de beste oplossing! Succes en hopelijk heeft iemand hier iets aan!
Plaats reactie