Ik heb het ooit al eens gehad over het traktieprobleem in de 1e versnelling wanneer de GTT iets getuned is. Ik heb toen ook al aangegeven dat ik dat ga oplossen middels een knop op het stuur waarmee ik (zolang de knop ingedrukt is) de druk kan verlagen tot een vooraf bepaalde druk. Inmiddels is het plaatje helemaal rond en heb ik een foto heb het net gezet van het systeem.
Het geheel zal nog in een behuizing gemonteerd worden. Alleen de bleedvalve zal dan zichtbaar zijn.
Met dit systeem kun je allereerst de turbodruk middels een dashboard switch schakelen tussen hoog en laag en daarnaast bij hoge druk middels een knop op het stuur de druk weer verlagen.
http://www.r5gtturbo.nl/pics/bleedvalve.jpg
Het geheel zal nog in een behuizing gemonteerd worden. Alleen de bleedvalve zal dan zichtbaar zijn.
Met dit systeem kun je allereerst de turbodruk middels een dashboard switch schakelen tussen hoog en laag en daarnaast bij hoge druk middels een knop op het stuur de druk weer verlagen.
http://www.r5gtturbo.nl/pics/bleedvalve.jpg
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.r5gtturbo.nl/pics/bleedvalve.jpg" TARGET="_blank">www.r5gtturbo.nl/pics/bleedvalve.jpg</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Chris on 2001-12-17 23:14 ]
[ This message was edited by: Chris on 2001-12-17 23:14 ]

-----------------
<!-- BBCode Start --><IMG SRC="http://www.smiley-faces.nl/smilies/anim ... pnotic.gif"><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Hans R. on 2001-12-17 23:16 ]
Ziet er leuk uit, nog wel ff een vraagje:
Waarom heb je gekozen voor 2 afsluiters in serie? Neem aan dat ze in serie niet afzonderlijk voor verschillend effect kunnen zorgen. (parallel wel). Dan kun je jouw gewenste functionaliteit toch ook elektrisch oplossen?
Waarom heb je gekozen voor 2 afsluiters in serie? Neem aan dat ze in serie niet afzonderlijk voor verschillend effect kunnen zorgen. (parallel wel). Dan kun je jouw gewenste functionaliteit toch ook elektrisch oplossen?
rev it like a rental
Op zich zou ik moeten kunnen volstaan met 1 afsluiter. Dan dien ik zowel de high / low switch als het knopje op het stuur op diezelfde afsluiter aan te sluiten.
Ik zal eens even kijken of dat gaat lukken, dat scheelt namelijk nogal in de kosten. De huidige opzet (1x bleedvalve en 2x afsluiter) zit namelijk ergens rond de 450 piek!!!
Ik kom hier nog op terug.
Ik zal eens even kijken of dat gaat lukken, dat scheelt namelijk nogal in de kosten. De huidige opzet (1x bleedvalve en 2x afsluiter) zit namelijk ergens rond de 450 piek!!!
Ik kom hier nog op terug.
Qua schakeling is 't niet zo moeilijk:
De voeding gaat eerst naar de dashboardschakelaar, daarvandaan naar een onderbrekingsschakelaar op je stuur, en dan naar de afsluiter.
Effect:
Als je de schakelaar omzet heb je de hogedruk, die je met de bleedvalve ingesteld hebt, tenzij je de schakelaar op je stuur indrukt, dan is 't weer standaard.
Als je 2 parallele kleppen gebruikt, en er calibers in plaatst, dan kan je 4 verschillende boost niveau's creeren.
-----------------
"if you're not breaking parts, you're not making enough power"
[ This message was edited by: Menno on 2001-12-18 10:53 ]
De voeding gaat eerst naar de dashboardschakelaar, daarvandaan naar een onderbrekingsschakelaar op je stuur, en dan naar de afsluiter.
Effect:
Als je de schakelaar omzet heb je de hogedruk, die je met de bleedvalve ingesteld hebt, tenzij je de schakelaar op je stuur indrukt, dan is 't weer standaard.
Als je 2 parallele kleppen gebruikt, en er calibers in plaatst, dan kan je 4 verschillende boost niveau's creeren.
-----------------
"if you're not breaking parts, you're not making enough power"
[ This message was edited by: Menno on 2001-12-18 10:53 ]
Wat die schakeling betreft heb je helemaal gelijk. We gaan het dus gewoon met 1 sluitklep oplossen.
Die vier verschillende druk levels zijn leuk maar in praktijk zal ik er geen gebruik van maken. Ik heb altijd met een in-car-adjustable bleedvalve rondgereden waarmee de druk traploos geregeld kon worden. In praktijk bleek echter dat ik de druk of laag of hoog had staan. Vandaar de huidige oplossing.
Oh ja, het is overigens de bedoeling om volgend jaar nog een tweede knopje op het stuur te maken. Daarmee zal de NOS injectie geregeld gaan worden!
Die vier verschillende druk levels zijn leuk maar in praktijk zal ik er geen gebruik van maken. Ik heb altijd met een in-car-adjustable bleedvalve rondgereden waarmee de druk traploos geregeld kon worden. In praktijk bleek echter dat ik de druk of laag of hoog had staan. Vandaar de huidige oplossing.
Oh ja, het is overigens de bedoeling om volgend jaar nog een tweede knopje op het stuur te maken. Daarmee zal de NOS injectie geregeld gaan worden!
ja,ik ben super tevreden over het te behalen resultaat met een bleedvalve.idd heb ik met vooral nat weer een super probleem met de tractie hij pakt zo supervlot op dat de wielen draaien maar de auto dat nog niet weet.het zou fijn zijn om iets te hebben wat dat probleem oplost.het is fijn als ie lekker vlot oppakt maar bij mij is het echt wel exstreem,rijdt denk ik met nog net geen 1 bar
He Hotshot hoe was het bij BCCP? Of ben je nog niet geweest 

-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2001-12-18 20:38 ]


-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2001-12-18 20:38 ]
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Zou het niet veeeeeeeeeeeeeeeeeel gemakkelijker zijn om dat knopje op je versnellingspook te maken?
Ten eerste is het dan gemakkelijker te coordineren omdat je met je hand de pook bediend en dan je duim vrij hebt voor een knop of switch. Ik denk dat je nog zult moeten oefenen om met rechts te schakelen en met links te sturen en tegelijkertijd op hetzelfde moment die knop te bedienen.
Je hoeft dan ook die knop niet te bedienen mocht je toevallig tegelijkertijd ook nog eens moeten sturen.
Ten tweede is het gemakkelijker te maken omdat je een verbinding moet maken die met je stuur rond kan draaien, en als de knop op je pook zit hoeft die bewegingsvrijheid van de verbinding maar een fractie daarvan te zijn.
Geen dank
Ten eerste is het dan gemakkelijker te coordineren omdat je met je hand de pook bediend en dan je duim vrij hebt voor een knop of switch. Ik denk dat je nog zult moeten oefenen om met rechts te schakelen en met links te sturen en tegelijkertijd op hetzelfde moment die knop te bedienen.
Je hoeft dan ook die knop niet te bedienen mocht je toevallig tegelijkertijd ook nog eens moeten sturen.
Ten tweede is het gemakkelijker te maken omdat je een verbinding moet maken die met je stuur rond kan draaien, en als de knop op je pook zit hoeft die bewegingsvrijheid van de verbinding maar een fractie daarvan te zijn.
Geen dank

Ik heb al een tijdje over de plaatsing van de knop nagedacht. In eerste instantie dacht ik ook aan de versnellingspook, maar het kan voorkomen dat ik bij het uitaccelleren van een bocht de druk laag wil hebben. Op dat moment heb ik beide handen aan het stuur en lijkt mij een knop op het stuur de logische plek.
Was wel boeiend bij BCCP. De reviseur verzekerde mij dat het absoluut onzin was om de choke klep te verwijderen. Op een vermogensbank zou de vermogenstoename ergens rond de 0.1 pk uitkomen als het al uberhaupt meetbaar zou zijn.On 2001-12-18 14:22, PLATBEKTERRIER
wrote:
He Hotshot hoe was het bij BCCP? Of ben je nog niet geweest![]()
Hij zou echter wel voor een betere bevestiging zorgen voor de chokeklep zodat deze niet bij hoge druk zou gaan klapperen.
De venturi wordt opgeboord tot 28.5 mm. Tevens gaat hij kijken of de huidige sproeierbezetting (135 / 50 ) de juiste is. Aangezien ze het erg druk hebben kan ik de carb. eind januari pas ophalen. Is echter geen probleem aangezien de GTT momenteel behoorlijk uitelkaar ligt voor de spuiter.
kben tzt ook van plan leuke knopjes op het stuur te maken. Ik dacht de verbinding te maken met een stuk krulsnoer onder het dashboard. Ben nl. erg gehecht aan mijn stuurtje, en tis veel minder mechanisch gehannes.On 2001-12-19 10:23, Menno
wrote:
voor de verbinding zou je op de sloop de sleepring-constructie van ene auto met de toeter in 't stuur kunnen slopen.
r
"De reviseur verzekerde mij dat het absoluut onzin was om de choke klep te verwijderen. Op een vermogensbank zou de vermogenstoename ergens rond de 0.1 pk uitkomen als het al uberhaupt meetbaar zou zijn.
Hij zou echter wel voor een betere bevestiging zorgen voor de chokeklep zodat deze niet bij hoge druk zou gaan klapperen."
Ze halen hem er uit om te voorkomen dat hij gaat klapperen, want dan kan hij wel eens even(bijna) sluit. Dus als je een betere bevestiging bezorgd is het ook goed. Ze doen het niet met het oog op meer vermogen.
Ben benieuwt wat je voor resultaat boekt met de nieuwe carb.

Hij zou echter wel voor een betere bevestiging zorgen voor de chokeklep zodat deze niet bij hoge druk zou gaan klapperen."
Ze halen hem er uit om te voorkomen dat hij gaat klapperen, want dan kan hij wel eens even(bijna) sluit. Dus als je een betere bevestiging bezorgd is het ook goed. Ze doen het niet met het oog op meer vermogen.
Ben benieuwt wat je voor resultaat boekt met de nieuwe carb.


Euh.. waarom niet op allebei de plekken? Dat zou ik doenOn 2001-12-19 10:21, HotShot
wrote:
Ik heb al een tijdje over de plaatsing van de knop nagedacht. In eerste instantie dacht ik ook aan de versnellingspook, maar het kan voorkomen dat ik bij het uitaccelleren van een bocht de druk laag wil hebben. Op dat moment heb ik beide handen aan het stuur en lijkt mij een knop op het stuur de logische plek.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Waarom dan? omdat je een versnelling lager gaat? Dan heb je je hand toch al aan de pook?On 2001-12-19 10:21, HotShot
wrote:
Ik heb al een tijdje over de plaatsing van de knop nagedacht. In eerste instantie dacht ik ook aan de versnellingspook, maar het kan voorkomen dat ik bij het uitaccelleren van een bocht de druk laag wil hebben. Op dat moment heb ik beide handen aan het stuur en lijkt mij een knop op het stuur de logische plek.
Daarbij is het toch alleen maar bedoeld voor de 1e versnelling, die je nooit in een bocht pakt?!
Bij mij is het gebruikelijk om VOOR de bocht af te remmen en naar de juiste versnelling te gaan. Vervolgens ga je op het gas zodra je het clipping point van de bocht hebt bereikt. Maw op het moment dat ik weer op het gas ga heb ik beide handen aan het stuur, wat overigens heel erg verstandig is bij een voorwielaangedreven auto met iets meer dan gemiddels aan vermogen op de wielenOn 2001-12-19 18:44, Stefijn
wrote:
Waarom dan? omdat je een versnelling lager gaat? Dan heb je je hand toch al aan de pook?
Daarbij is het toch alleen maar bedoeld voor de 1e versnelling, die je nooit in een bocht pakt?!

Aangezien je in een bocht het zwaartepunt van de auto naar de buitenkant toe verplaats komt het snel voor dat je last krijgt van wielspin bij het wiel waarop op dat moment minder gewicht rust. Het komt daarom ook regelmatig voor dat ik last heb van wielspin in de derde versnelling (vnl in bochten).
Voor de duidelijkheid, het karretje doet de 0 tot 100km/u sprint in 6.4 seconden! (ah, wat vermeld ik dat graag

Inderdaad, maar voor dat gevalletje heb je toch een subtiele rechtervoet? Een turbodrukbegrenzing in die situatie moet in ieder geval weer anders zijn, dus een standaard afstelling heeft of nog steeds wielspin, of je laat onnodig een paar seconden liggen.
rev it like a rental
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ja maar dude, als je m toch in de 3 hebt gezet bij het insturen (terugschakelen voor de bocht idd) en je beide handen weer naar het stuur kunt zetten heb je toch al lang die switch omgezet?On 2001-12-19 21:58, HotShot
wrote:Bij mij is het gebruikelijk om VOOR de bocht af te remmen en naar de juiste versnelling te gaan. Vervolgens ga je op het gas zodra je het clipping point van de bocht hebt bereikt. Maw op het moment dat ik weer op het gas ga heb ik beide handen aan het stuur, wat overigens heel erg verstandig is bij een voorwielaangedreven auto met iets meer dan gemiddels aan vermogen op de wielenOn 2001-12-19 18:44, Stefijn
wrote:
Waarom dan? omdat je een versnelling lager gaat? Dan heb je je hand toch al aan de pook?
Daarbij is het toch alleen maar bedoeld voor de 1e versnelling, die je nooit in een bocht pakt?!
Aangezien je in een bocht het zwaartepunt van de auto naar de buitenkant toe verplaats komt het snel voor dat je last krijgt van wielspin bij het wiel waarop op dat moment minder gewicht rust. Het komt daarom ook regelmatig voor dat ik last heb van wielspin in de derde versnelling (vnl in bochten).
Voor de duidelijkheid, het karretje doet de 0 tot 100km/u sprint in 6.4 seconden! (ah, wat vermeld ik dat graag)
Nou ja, het maakt mij niet uit hoor

Volgens mij begrijp je de opzet van het geheel nog niet helemaal.On 2001-12-19 22:52, Stefijn
wrote:
Ja maar dude, als je m toch in de 3 hebt gezet bij het insturen (terugschakelen voor de bocht idd) en je beide handen weer naar het stuur kunt zetten heb je toch al lang die switch omgezet?
Nou ja, het maakt mij niet uit hoor![]()
Er zijn twee schakelaars:
1) Ergens op het dashboard om de druk op permanent hoog of permanent laag te zetten.
2) Een knopje (op het stuur) die ZOLANG DEZE IS INGEDRUKT de druk verlaagd. Dit knopje heeft in principe dus alleen zin wanneer schakelaar 1 op hoge druk staat!
Snap je het nu?
Als je een hotelschakeling maakt kan je ook tijdelijk de druk omhoog zetten vanaf het stuur voor inhalen ofzo....... 

Ik heb best wel een subtiele voet, maar de eigenschap van een GTT is dat deze onder de 2500 toeren nog niet echt wil en daarboven als de brandweer gaat.On 2001-12-19 22:04, Menno
wrote:
Inderdaad, maar voor dat gevalletje heb je toch een subtiele rechtervoet? Een turbodrukbegrenzing in die situatie moet in ieder geval weer anders zijn, dus een standaard afstelling heeft of nog steeds wielspin, of je laat onnodig een paar seconden liggen.
Een subtiele voet in combinatie met een druk van ergens ronde de 0.5 of 0.6 bar is volgens mij ideaal.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
de computer die in mijn alpine turbo komt heeft launsch control dat werkt ongeveer op de zelfde manier
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ik wil niet vervelend zijn maar ik heb wel eens eerder zo'n ding gezien. Er is ergens een bedrijf die die dingen maakt, ik weet m'n god noet meer welk bedrijf maar ik ben hem een keer met het surfen tegen gekomen. weet iemand toevallig welk merk dat is ??
http://www.fastchip.nl kosten 600 piek loucecontrol en schakelen zonder het gas los te laten
Ik heb in principe hetzelfde gedaan.
Bij de aansluitset van mijn dump-valve zat een bleed-valve. Toen heb ik voor een 25 gulden (die goeie ouwe tijd) een LPG-afsluiter gekocht met nieuwe nippels. Schakelaartjes voor een paar gulden, even aansluiten en voor een paar guldens klaar. Mijn schakelaar zit nu naast de bediening voor mijn elektrische ramen. en centrale deurvergrendeling.
Ik zit er naar aanleiding van dit verhaal ook over te denken om het syysteem een beetje uit te breiden met nog een extra schakelaar op mijn versnellingspook zodat ik de hogere druk tijdelijk kan uitschakelen.
Eigenlijk zou je een schakelaartje moeten verzinnen dat je bleedvalve onderbreekt bij een bepaalde stuuruitslag. Misschien iets met je knipperlichtschakelaar? Zou je daar niet iets mee kunnen fixen?
Want dan kan je je concentreren op het stuurwerk, want ook al zit het knopje op het stuur, het lijkt me nog niet praktisch om in een bocht een knopje ingedrukt te moeten houden.
Bij de aansluitset van mijn dump-valve zat een bleed-valve. Toen heb ik voor een 25 gulden (die goeie ouwe tijd) een LPG-afsluiter gekocht met nieuwe nippels. Schakelaartjes voor een paar gulden, even aansluiten en voor een paar guldens klaar. Mijn schakelaar zit nu naast de bediening voor mijn elektrische ramen. en centrale deurvergrendeling.
Ik zit er naar aanleiding van dit verhaal ook over te denken om het syysteem een beetje uit te breiden met nog een extra schakelaar op mijn versnellingspook zodat ik de hogere druk tijdelijk kan uitschakelen.
Eigenlijk zou je een schakelaartje moeten verzinnen dat je bleedvalve onderbreekt bij een bepaalde stuuruitslag. Misschien iets met je knipperlichtschakelaar? Zou je daar niet iets mee kunnen fixen?
Want dan kan je je concentreren op het stuurwerk, want ook al zit het knopje op het stuur, het lijkt me nog niet praktisch om in een bocht een knopje ingedrukt te moeten houden.