Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Zeg, help eens meedenken , jullie slimmerds.
Als ik mijn banden nou met 2 bar helium vol doe ipv zuurstof, dan zal de auto minder kilo's in de schaal brengen bij een weging. Maar, de MASSA blijft hetzelfde, niet? Ergo, er moeten netzoveel kilo's naar voren geduwd worden als anders maar de rolweerstand is toch minder? Leuke vraag voor de nationale wetenschapskwis, ik kom er niet uit. Natuurlijk, de resultaten zullen marginaal zijn maar het heeft toch wel wàt effect?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

tsja 2 bar helium is lichter dan 2 bar lucht.
even eeN ruwe schatting: denk dat het wel 80 gram scheelt.
en dat scheelt (een beetje)
R
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ik hoor ook steeds vaker mensen die op stikstof rijden, een beetje off-topic maar wat is hier het voordeel van? Gaan de banden dan langer mee?
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Ik denk dat dat het verouderingsproces tegengaat ja. Maar dat is dan alleen maar aan de binnenkant.
Oké, 80 gram, kan netzogoed lichtere veters in me schoenen doen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

N2 moleculen schijnen wat groter te zijn dan O2 moleculen (weet niet of dat echt zo is).O2 schijnt daardoor wat sneller door het rubber te kunnen "lekken".(diffusie)
Dus oppompen met lucht: na een jaar moet je em een beetje na-pompen. Met pure N2 schijnt van niet.
Volgens mij is de echte reden van deze gebakken lucht service: het kost extra geld!
voor mij hoeft het niet, want ik controleer de druk wel om de maand. Niet goed: pst+klaar. tsjonge wat een moeite.
r

edit: hm veroudering.
Naaaa, kdenk dat de buitenkant sneller gaat.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2001-12-18 20:06 ]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Het word in de racerij gebruikt omdat het niet zo uit zet en krimpt bij temp. verschillen. Dus bij extreme banden belasting varieert je banden druk niet zo veel. En dit kan van belang zijn, maar niet voor jantje die gewoon op de weg rijd.

:lol:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok das een goeie.

de bandeboer had het 'lek' uitleg.

r
Plaats reactie