Zeg, help eens meedenken , jullie slimmerds.
Als ik mijn banden nou met 2 bar helium vol doe ipv zuurstof, dan zal de auto minder kilo's in de schaal brengen bij een weging. Maar, de MASSA blijft hetzelfde, niet? Ergo, er moeten netzoveel kilo's naar voren geduwd worden als anders maar de rolweerstand is toch minder? Leuke vraag voor de nationale wetenschapskwis, ik kom er niet uit. Natuurlijk, de resultaten zullen marginaal zijn maar het heeft toch wel wàt effect?
N2 moleculen schijnen wat groter te zijn dan O2 moleculen (weet niet of dat echt zo is).O2 schijnt daardoor wat sneller door het rubber te kunnen "lekken".(diffusie)
Dus oppompen met lucht: na een jaar moet je em een beetje na-pompen. Met pure N2 schijnt van niet.
Volgens mij is de echte reden van deze gebakken lucht service: het kost extra geld!
voor mij hoeft het niet, want ik controleer de druk wel om de maand. Niet goed: pst+klaar. tsjonge wat een moeite.
r
edit: hm veroudering.
Naaaa, kdenk dat de buitenkant sneller gaat.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2001-12-18 20:06 ]
Dus oppompen met lucht: na een jaar moet je em een beetje na-pompen. Met pure N2 schijnt van niet.
Volgens mij is de echte reden van deze gebakken lucht service: het kost extra geld!
voor mij hoeft het niet, want ik controleer de druk wel om de maand. Niet goed: pst+klaar. tsjonge wat een moeite.
r
edit: hm veroudering.
Naaaa, kdenk dat de buitenkant sneller gaat.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2001-12-18 20:06 ]
Het word in de racerij gebruikt omdat het niet zo uit zet en krimpt bij temp. verschillen. Dus bij extreme banden belasting varieert je banden druk niet zo veel. En dit kan van belang zijn, maar niet voor jantje die gewoon op de weg rijd.