Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Ik heb onder mijn R5GTT van voor naar achter een Devil uitlaat zitten, geeft dit nog wat extra PK's? of zijn er andere voordelen? (de uilaat klinkt erg 'lief' misschien dat er nog ergens een einddempertje moet vervallen?)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een uitlaat met minder 'tegendruk' geeft een pietsje meer pk's, maar wel veel meer herrie.
Een paar slagjes aan de afstelling van de vuldruk doet veel meer wonderen!
r
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Meten is weten :wink:
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Een andere luchtfilter!
Gaat het "lief" geluidje er wel af.
Anonymous

illuminator, je hebt mail!
Anonymous

mijn bakkie gaat volgende week naar de renault garage voor de vervanging van de kachelradiateur, kan ik daar meteen vragen of ze 'm op de testbank zetten voor het vermogen dan?
Anonymous

Hebben ze denk ik niet bij de renault dealer, moet je echt naar een specialist denk ik. In goes zit dynojet geloof ik.
Visscher
Berichten: 387
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Jah in Goes jah,in zeeland :sad: Ruud Fredericks
Suc 6
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Onder een GT wil een uitlaat met een grotere diameter nogal eens helpen.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

On 2001-12-13 12:12, Monique
wrote:
mijn bakkie gaat volgende week naar de renault garage voor de vervanging van de kachelradiateur, kan ik daar meteen vragen of ze 'm op de testbank zetten voor het vermogen dan?
Wat ging het kosten?
Anonymous

Dat zijn exact 1000 posts MClain.
:grin::grin::grin::grin::grin::grin:
Anonymous

ongeveer wat de hele auto+geluidsinstallatie tot nu toe gekost heeft, ongeveer 900 piek, maar ik zit wel weer warm van de winter :smile:
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

GOEIEDAG!!!!!
En dat voor een nieuwe kachel?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Een andere uitlaat geeft zekers vermogen winst. Mijn pa heeft een uitlaat in elkaar gebakken en toe ik er mee ging rijden bleek dat ik wat meer turbodruk had. Het is niet veel maar het is wel wat meer als anders. Mijn turbodruk stond eerst voor het laatste streepje voor het rooie. Nu zit hij over het streepje voor het rooie. dat is ongeveer 0.92 bar. Eerst had ik ongeveer 0.9 bar
There will be plenty of time to rest when your dead
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dat vind ik wel een raar verhaal. Je turbo is wel iets sneller op druk omdat hij minder tegendruk heeft, maar de wastegate opent bij een bepaalde werkdruk die eigenlijk totaal niet afhankelijk is van je uitlaatsysteem. Dus je werkdruk zou gelijk moeten blijven.

Dat is ook het enige voordeel dat een uitlaatsysteem met minder tegendruk heeft bij een tubo.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok, 0.02 bar derbij.
das ongeveer 1% meer vermogen!!
das zeker een pietsje ja.

edit: en met minder tegendruk stijg de turbodruk wel!, omdat de uitlaatdruk minder de wastegate open drukt.


[ This message was edited by: robert on 2001-12-18 19:26 ]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Het is wel zo pieter. Ik vond het zelf ook vreemd. Mijn gt zat eerst op 1 bar maar is door slijtage enz gezakt naar ongeveer 0.9 bar. Nu mijn uitlaat veranderd is heeft hij een beetje vermogen er bij gekregen. Ik schat het zelf op 0.92 bar. Toch maar een goeie turbodruk meter kopen
There will be plenty of time to rest when your dead
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

edit: en met minder tegendruk stijg de turbodruk wel!, omdat de uitlaatdruk minder de wastegate open drukt.
Maar het is niet de uitlaatdruk die de wastegate opendrukt, maar de werkdruk (inlaat).
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-12-19 08:23, Pieter
wrote:
edit: en met minder tegendruk stijg de turbodruk wel!, omdat de uitlaatdruk minder de wastegate open drukt.
Maar het is niet de uitlaatdruk die de wastegate opendrukt, maar de werkdruk (inlaat).
Uitlaatdruk helpt graag een handje mee.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-12-18 19:24, robert
wrote:
edit: en met minder tegendruk stijg de turbodruk wel!, omdat de uitlaatdruk minder de wastegate open drukt.


[ This message was edited by: robert on 2001-12-18 19:26 ]
Weet je zeker dat jouw torretje wel de goeie kant op draait? :smile:

(als de uitlaatdruk zowiezo al iets doet, drukt ie op de achterkant van je wastegate, en duwt 'm dus dicht, jouw verhaal gaat op voor schnelle spruitstukken en grotere A/R's)

(en dan is d'r natuurlijk nog zoiets als een GT-turbo waarbij uitlaatdruk ook echt actief mee mag doen op 't actuatortje)
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

damm, heeft menno er langer over nagedacht dan ik gisteren.
De uitlaatdruk voor turbo wil de wastegate opendrukken; de uitlaatdruk na turbo drukt em dicht. En met een ander einddempertje verander je in eerste instantie de druk na turbo.

Na ja, dan wordt de drukval over de turbine dan maar wat hoger waardoor die meer vermogen levert? Mja, oorzaak en gevolg? Lastig, moeilijk.
---help koffie, meer koffie---
Plaats reactie