Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Kan iemand mij helpen? Bij het rijden (R5) krijg ik een piepend geluid langs de rechterkant wanneer ik mijn koppellingspedaal indruk. Het is niet constant maar toch regelmatig. Heb het niet bij stilstand of traag rijden.
Anonymous

Kan van alles wezen.
Om te beginnen zou ik als ik jou was zou ik eerst de auto aan die kant op krikken en aan het wiel voelen.

Pak de onder en bovenkant van het wiel en trek omstebeurten aan de boven en onderkant. Hebbie speling dan is je fusee kaduuk (normaal Renault probleem).

Indien dit niet het geval is, pak je het wiel beet en geef er een slinger aan (zorg ervoor dattie in z'n vrij staat).
Als tie geluid maakt, goed luisteren, het kan zijn dat je remschijf erg aanloopt (loopt normaal een beetje aan) of dat je wiellager naar de knoppen is.
Anders kan het je aandrijfas zijn, dat maakt ook een speciaal geluid.

En in het meest verschrikkelijke geval kan het je versnellingsbak zijn, maar als die regelmatig aangevuld wordt met olie kan dat bijna geen problemen leveren.

Ik denk zelf dat het je as is, nl. bij lastwisselingen komt het geluid nietwaar?

Enne, vergeet niet je eigen voor te stellen bij de topic "Wie is wie"

Genoeg getypt, etenstijd
Anonymous

Alvast bedankt voor de tips

Sven
Anonymous

ik veronderstel ook dat het iets met de as is, heb je een idee wat precies?
Anonymous

Controleer of je de ashoezen nog intact zijn en/of er nog genoeg vet inzit.
Om je homokineten te controleren moet je een leeg parkeerterrein opzoeken en met een constante snelheid rondjes draaien met het stuur uiterst links of rechts.
Een kapotte homokineet klikt of bonkt.
Patrick

yep,je ken er yes opzeggen dat je aandrijfas droogloopt,hoes stuk of losgeschoten.marco had dit ook,ff insmeren en weg was het piepje.
ik geef je ff een raad,rijdt er niet mee door voordat het verholpen is,het slijt als een trein zonder vet,als het begint te piepen is dit het begin van een superslijtageslag.
Bart V

On 2001-12-08 17:03, 991452sd
wrote:
Kan iemand mij helpen? Bij het rijden (R5) krijg ik een piepend geluid langs de rechterkant wanneer ik mijn koppellingspedaal indruk. Het is niet constant maar toch regelmatig. Heb het niet bij stilstand of traag rijden.
Waarschijnlijk hoor je het alleen als je je koppelingspedaal intrapt omdat je dan de motor niet hoort. Het zou inderdaad een aandrijfas kunnen zijn, maar een wiellager is ook een mogelijkheid. Als het een wiellager is moet het erger worden als je naar links stuurt, en uiteraard moet je wel minstens 50 km/h rijden.
Plaats reactie