Heeft iemand hier ervaring met massiefe motorsteunen? Ik weet dat bij allerlei cup en circuit auto's de rubbers vervangen worden door massief metaal, en zit te overwegen om dat zelf ook te doen. Voordelen lijken mij dat je motor niet meer beweegt: goed voor aandrijfassen en alles wat tussen blok en carresorie zit (slangen enzo). Als nadeel kan ik me voorstellen dat je subframe wat zwaarder belast wordt, en dat je als inzittende wat meer meekrijgt van alle trillingen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Zijn er nog meer voor en nadelen, en hoe groot zijn ze?
-
volgens mij moet je motor bewegen, anders klapt t stuk ???
De cupsteunen bij mij zijn gewoon helemaal dichtgegoten. De onderste bij de kat in de buurt is dstandaard vrij open, bij mij is deze geheel dicht.
bij cirquitspul worden wel eens 'de rubbers' van het onderstel vervangen door onbeweeglijke, massieve bussen. (teflon of messing) Wat overblijft is de veerstijfheid van de banden.
Naar mijn weten worden de motorrubbers niet vervangen door metaal maar door heel stijve rubbers.
Er moet enige veerstijfheid in de motorophanging zitten, want anders gaat je chassis daar scheuren.
Er zit namelijk een bepaalde hoeveelheid energie (impuls P) in de motortrilling. Als je die opvangt op een zeer stijve constructie, is de weg (s) kort en de kracht hoog (F=P/s)
r (ofzoiets)
Naar mijn weten worden de motorrubbers niet vervangen door metaal maar door heel stijve rubbers.
Er moet enige veerstijfheid in de motorophanging zitten, want anders gaat je chassis daar scheuren.
Er zit namelijk een bepaalde hoeveelheid energie (impuls P) in de motortrilling. Als je die opvangt op een zeer stijve constructie, is de weg (s) kort en de kracht hoog (F=P/s)
r (ofzoiets)
Inderdaad, bestel of laat massieve rubber steunen maken (evt. van een andere compound).
Deze massieve steunen kennen een veel langere levensduur als de motorsteunen met geprogrammeerde beweging, maar hebben als nadeel dat in bepaalde toerengebieden onderdelen in hun eigenfrequentie komen en dat resulteert in meer geluid en trillingen(nvh: noise, vibration and harshness).
De stijvere motorsteunen komen de levensduur van de aandrijflijn ten goede, vooral de versnellingsbak en de aandrijfassen. Het kantelen van de motor bij lastwisselingen wordt ook verminderd of geëlimineerd.
Voor een 21 2L. Turbo (quadra) kun je de Elf TurboCup motorsteunen gebruiken, maar je moet deze wel modificeren. Anders kun je ook motorsteunen van een Coupe Mégane modificeren en deze gebruiken (rubber bussen).
Bij een Clio 16v/ Williams kun je een extra baksteun gebruiken van een Renault 19 16v!
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-09 23:03 ]
Deze massieve steunen kennen een veel langere levensduur als de motorsteunen met geprogrammeerde beweging, maar hebben als nadeel dat in bepaalde toerengebieden onderdelen in hun eigenfrequentie komen en dat resulteert in meer geluid en trillingen(nvh: noise, vibration and harshness).
De stijvere motorsteunen komen de levensduur van de aandrijflijn ten goede, vooral de versnellingsbak en de aandrijfassen. Het kantelen van de motor bij lastwisselingen wordt ook verminderd of geëlimineerd.
Voor een 21 2L. Turbo (quadra) kun je de Elf TurboCup motorsteunen gebruiken, maar je moet deze wel modificeren. Anders kun je ook motorsteunen van een Coupe Mégane modificeren en deze gebruiken (rubber bussen).
Bij een Clio 16v/ Williams kun je een extra baksteun gebruiken van een Renault 19 16v!
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-09 23:03 ]
Er zijn wel stugeren motor steunen voor een GTT. Heb ik van hoor zeggen, we weet wel. 
Zie zoekt zal vinden.

Zie zoekt zal vinden.