Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Gasten, Ik heb een probleempje.

Zaterdag wilde ik met mijn turbo'tje een eindje gaan rijden, zeg maar heel het weekend. Ik mijn 5 starten maar nop, dus ik mijn accu onder lading gezet en daarna gestart draait als een zonnetje. Dus ik alle risico's aan de kant geduwd en een klein uurtje er mee gereden, toen heb ik hem weggezet thuis in mijn sleutelhok. Nu kom ik daarnet bij mijn moeder thuis en wil een stukkie in mijn 5 gaan rijden. Starten...Nop.... Nu weet ik niet wat het probleem is of mijn accu naar gort of mijn dynamo dat die niet meer bij laadt.

help :smile:

10o
Jan-Geert (Momentsleutel)

kan bijde zijn , heb je je laadstroom al gemeten , als die 14,4 volt is ongeveer bij een lege accu dan moet het goed zijn , bij volle accu is ie 13 of zo. Het klink in ieder geval als je dynamo.. Als je een kapotte accu hebt doet ie het meestal direct niet meer , wat ook kan dat je een verbruiker in je auto hebt zitten , die langzaam je accu leegtrekt....
mario

dat is niet zo mooi :sad:
maar kan je zo doormeten auto ff laten lopen
en een volt meter op de accu .
daarmoet ongeveer 12 volt laadstroom vloeien
zoniet zou best wel eens je dynamo de geest hebben gegeven ,brand het lampje van de accu,als je motor loopt ?
ging bij mij niet meer uit zat in mijn aansluitingen bij de dynamo slechte verbinding van draden die aan de draadeinden m5 vanzet
suc6
Heino

Je kunt makkelijk controleren of je dynamo ook laadt,meet met een voltmeter op de accu bij draaiende motor,de spanning moet dan ongeveer 14 volt zijn,als je gas geeft moet de spanning iets omhoog gaan,met een ampéremeter kun je meten of iets de accu leeg trekt als de motor uit is,de ampéremeter sluit je aan tussen de plus pool van de accu en de plus kabel (kabel loshalen)
Tino
Erelid - RvT

Ken het zijn dat mijn autoradio de boel aan het leeg trekken is als hij in mijn schuur staat.

Want ik heb zo'n nooit meer vervang accu er in zitten ongeveer een jaar. Dus dat lijkt me een beetje snel dat die kapot is.

Mijn auto radio doet de laatste tijd namelijk echt heel raar..
Patrick

ik had ook zo'n probleem,gezocht accu,dynamo,weer accu iedere keer wisselde ik ze om,en uiteindelijk was het de startmotor,klinkt stom he,zo in een keer,maar heus hij draaiede voor geen meter,plaats een nieuwe accu,en hij start.
pas na een paar keer kloten bleek het probleem erger te worden en het werd duidelijk merkbaar de startmotor,ik wil niet zeggen dat dat nu het geval is,maar ik wil ff aangeven dat dat een van de dingen is die ik als vreemd heb ervaren,in mijn zelf sleutel carriere
Jan-Geert (Momentsleutel)

dat kan ja dat de startmoter het doet, als je dat wilt uitsluiten moet je de draad van de dynamo naar de startmotor verwijderen, dan moet het probleem verholpen weg zijn , dan weet je in ieder geval waarin het zit...
Hans R.

On 2001-11-29 22:16, fpjx11
wrote:
, wat ook kan dat je een verbruiker in je auto hebt zitten , die langzaam je accu leegtrekt....

Let ook op lampje in je kofferbak, dashboardkastje en soms verlichting in de motorruimte.

Deze kunnen wel eens blijven branden........ze gebruiken niet zo erg veel, maar toch vergeet je ze vaak bij zo'n zoektocht

.......net als het lampje van de koelkast :grin: .......gaat hij wel echt uit??? :lol:
Patrick

On 2001-11-29 22:42, fpjx11
wrote:
dat kan ja dat de startmoter het doet, als je dat wilt uitsluiten moet je de draad van de dynamo naar de startmotor verwijderen, dan moet het probleem verholpen weg zijn , dan weet je in ieder geval waarin het zit...
maar dan start de auto zeker niet!!!??
of wat bedoel je.
turboman
Contacteer:

Als je wagen tijdens het rijden qua elektriciteit inboet dan weet je zeker dat het de dynamo is (koolborstels in de spanninsgregelaar, of de dynamo zelf), bijvoorbeeld als je licht(en) minder duidelijk worden, of je elektrische raambediening minder functioneert of je ruitewissers langzamer worden tijdens het rijden (!)..... dan wordt de accu tijdens het rijden niet bijgeladen door de dynamo..... zoniet..... dan is het de accu (ook als is ie nog zo nieuw)
Tino
Erelid - RvT

Wat gaat tino van het weekend doen :

Auto starten dan de + pool van de accu af trekken blijft hij dan draaien dan is het de accu zo niet dan is het de dynamo.

Lichten dimmen inderdaad af en toe wel eens dat gebeurt als mijn woofertje zijn werk aan het doen is :smile:
Menno

Gaaf, mag ik komen kijken? Zorg jij voor de tissues om je te troosten.

't feestje wat je wilt doen heet "load-dump". Je dynamo is druk aan 't laden, en kan 't in ene niet meer kwijt in de accu. Om z'n ongenoegen te uiten verhoogd ie gewoon je boordspanning ff naar 100V, om er zeker van te zijn dat alles wat elektrisch is, of 't eventueel zou willen zijn naar de kloten gaat. ('t wil ook wel eens goed gaan hoor, aan jou de gok)
rev it like a rental
Tino
Erelid - RvT

zo wat vertel je me nou? hmm zo zie je maar weer dat je niet moet luisteren naar wat je "collega's" zeggen.

Menno goeie tips dan om er achter te komen?

Inderdaad gaan checken of de laadstroom 14,4V is en de ampere tussen de pool en de plusdraad te controleren.??
Menno

Dat was wel de spannendste versie van 't verhaal hoor, heel vaak gaat 't ook wel goed, maar ik heb 't een keer gezien bij een nagelnieuwe Ford Scorpio Cosworth. Ding wilde echt helemaal niets meer, motor niet meer aan, deuren niet meer open, de tellers hingen echt heel zielig naar beneden enzo, beetje jammer.

Wat je kunt doen: kijken of je accuspanning met draaiende (net ff wat harder dan stationair) boven de 14 volt ligt. Dan is je dynamo goed.

Dan kun je of de stroom vanaf de accu meten als alles uit staat, dit moet erg weinig zijn, anders is er een stiekume verbruiker die je accu leegtrekt.

Andere optie is om 'm gewoon een weekje met afgekoppelde accu te laten staan. Doet ie 't dan wel, dan heb je een stiekume verbruiker, doet ie 't niet: is je accu dood.

Succes
rev it like a rental
Tino
Erelid - RvT

Thanks.

Ik zat al met een sneller kloppend hart in mijn keel toen ik het las.

Zaterdag ga ik het wel effe allemaal doormeten maar ik denk dat mijn ICE het allemaal aan het leeg trekken is.
robert

14.4 is zelfs een beetje veel.
Bij teveel heeft de accu de neiging om droog te koken. Laag peil is lage capaciteit.
Is het accupeil nog ok?
r
Tino
Erelid - RvT

Ken er niet in kijken dus ik zou het niet weten. Er zitten ook geen doppen meer op dus die ken ik ook niet meer open draaien.
Abel
Über-Spammer

Phoei :grin:

Wat heb ik dan een mazzel gehad. Ik was een tijdje geleden aan het sleutelen in mijn auto, een aantal dagen na dat ik mijn dynamo had vervangen. mijn auto starte daarna best wel slecht s'ochtends. Te weinig power ofzo.

twas donker en ik was ff aan het purutsen in de auto met de interieur fan. die deed het niet meer. Licht aan van de auto voor net dat beetje xtra licht. ergo. De fan deed het niet en ik kon niet meer starten. kut kut kut. ik dacht dat mijn accu toch gaar was en ben naar de halfords gegaan en een aan de accu opgehaald. bij get inbouwen bleek het een andere formaat te zijn. hooger en smaller. na het eten dacht ik ha ik start met deze accu en bouw hem uit en bouw de oude accu weer in. zo gezegt zo gedaan. Auto loop nu weer goed op de oude accu en start weer goed. :wink: accu weer terug gebracht en een extra blokje om gereden. geld terug en hij start weer goed s'ochtends. en niets stuk door de accu polen los te trekken. Pfiew
:grin: :grin: :grin: :grin:

Haal ook dus je accu polen eens los en zet ze weer vast.
Xedrah

On 2001-11-30 15:10, robert
wrote:
14.4 is zelfs een beetje veel.
Volgens mij is dat precies goed toch?
robert

mja kan ook wel. Kep zelf 13.8.
14.4 is in ieder geval niet te weinig dan.
Tino
Erelid - RvT

Oke dan ik heb vandaag effe lekker bezig geweest aan het 5'je.

Gemeten bij draaiende motor : 13,76 V
zonder verbruikers aan (oja mijn kachelfan stond wel aan).

Dus ik denk dat mijn Dynamo nog wel goed is.

Heb ook geprobeerd om de amperes te meten om te kijken of er een "stiekeme" verbruiker is. dus 1 op de + pool en de andere op de + kabel. Maar hij gaf 0 aan. (heb ik dit wel goed gedaan vraag ik me dan af?)

Ik denk dat mijn accu aan gort is, maar zondag ga ik de test doen om hem een week weg te zetten met een zijn +kabel los en dan kijken of hij nog start.
Wouter.

Bij het meten van ampere altijd ertussen meten (serie). Dus accu-pool los de draad op de meter aansluiten en de andere draad uit de meter weer op de losse voedings-draad aansluiten. doe je dat niet dan blaas jij je meter op (zekering)
Tino
Erelid - RvT

Ik niet helemaal begrijpen..

Ongeveer dit moet het zijn?

Accu pluspool, draadje naar de meter, van de meter naar de los getrokken draad

Dit heb ik gedaan en hij gaf 0 aan.
Wouter.

Beetje rare uitleg maar kwam niet op een idee om het anders tevertellen. Maar zo zou hij het dus moeten doen, is de meter wel goed want op me werk heb ik een meter dan kan je mee meten behalve Ampere ook als de zekering kapot is.
Jeffrey E.

On 2001-12-01 18:49, 16V_driver
wrote:
Beetje rare uitleg maar kwam niet op een idee om het anders tevertellen. Maar zo zou hij het dus moeten doen, is de meter wel goed want op me werk heb ik een meter dan kan je mee meten behalve Ampere ook als de zekering kapot is.
Maar dat komt omdat jullie alles stuk of kwijt maken:lol::lol::lol:
Wouter.

Stuk of kwijt? Volgens mij maak jij alles stuk toch?
Hans R.

:lol: :lol: :lol:
Tino
Erelid - RvT

On 2001-12-01 18:49, 16V_driver
wrote:
Niks mis met mijn fluke meter. Ik heb daarnet mijn pluskabel los gegooit en we zullen a.s. vrijdag wel zien of tie wel of niet start. Zo ja dan is er niks mis met de accu maar dan heb ik een stiekeme verbruiker. (Vermoedelijk is het dan de audio) dan heb ik weer een leuk kerst kado'tje in gedachten...
André ter Velde

En als ie wel start vrijdag kom je natuurlijk even naar Bodegraven ????
illuminator

Als je de + kabel hebt losgehaald zet je daar dus een amperemeter tussen. Tussen de + en de accu. Vervolgens kijk je hoeveel stroom er loopt. Loopt er niet dan zet je de meter op mA (milliampere) Als je een klokje in de auto hebt + geheugen + eventueel alarm ledje radio zal er ongeveer 3 tot max 15 mA lopen. Meet je nu bijvoorbeeld 100 mA dan heb je ergens een zware verbruiker. Als je denkt dat je radio dit is haal je die zekering effe uit het zekeringkastje ( zekering van de radio) En als je dan weer meet en het verbruik is een stuk minder geworden weet je dus zeker dat het de radio is. Alleen je hebt wel een meter nodig die dus een milli ampere stand heeft. Want als je de meter op ampere laat staan meet je dus meestal niets. Omdat dit meetbereik veels te groot is. En je radio + enz nooit 1 ampere zal halen. Als ze dat doen is er echt wat mis. En de auto niet starten of zo met de meter ertussen. Want dat vindt een meter niet fijn. :smile:
Gilles
Contacteer:

mmm me is vandaag weer een hoop wijzer geworden:smile:
succes met starten as vrijdag! :grin:
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Tino
Erelid - RvT

On 2001-12-02 23:27, illuminator
wrote:
Als je de + kabel hebt losgehaald zet je daar dus een amperemeter tussen. Tussen de + en de accu. Vervolgens kijk je hoeveel stroom er loopt. Loopt er niet dan zet je de meter op mA (milliampere) Als je een klokje in de auto hebt + geheugen + eventueel alarm ledje radio zal er ongeveer 3 tot max 15 mA lopen. Meet je nu bijvoorbeeld 100 mA dan heb je ergens een zware verbruiker. Als je denkt dat je radio dit is haal je die zekering effe uit het zekeringkastje ( zekering van de radio) En als je dan weer meet en het verbruik is een stuk minder geworden weet je dus zeker dat het de radio is. Alleen je hebt wel een meter nodig die dus een milli ampere stand heeft. Want als je de meter op ampere laat staan meet je dus meestal niets. Omdat dit meetbereik veels te groot is. En je radio + enz nooit 1 ampere zal halen. Als ze dat doen is er echt wat mis. En de auto niet starten of zo met de meter ertussen. Want dat vindt een meter niet fijn. :smile:
Kijk en dit soort tips is gewoon helemaal perfect, want wat had ik gedaan de meter op een bereik van 10A gezet, en dan gaat hij natuurlijk niets aangeven. dinsdag ga ik het nogmaals testen want ben toch stiknieuwsgierig wat het is.

Tja opa ik zal er over nadenken.
Plaats reactie