Ik vroeg me ff af of 't serieus noodzakelijk is om nieuwe krukas en drijfstanglagers in te rijden, en zo ja, hoeveel?
Dat 't bij zuigerveren/cilinderbussen nodig is weet ik/kan ik verklaren, maar voor die lagers twijfel ik.
Liever geen overvoorzichtige antwoorden van "ja, natuurlijk" & "ja, waarom niet" enzo, maar een beetje onderbouwing graag.
Inrijden is zeker belangrijk. En ik moet dit natuurlijk toelichten.
okee gaan we.
Het probleem is dat de schalen en de tappen niet gelijk zijn bij iedere cyllinder. Daardoor moet je ze rustig inrijden zodat alles zich kan gaan zetten en goed in kan slijten.Rij je ze niet in, en ga je scheuren met het beest terwijl de lagers nog harstikke nieuw zijn, krijg je volgens mij overtollige slijtage op de lagers wat dus niet goed is. Na een x aantal km's zit alles op zijn pel en is alles op elkaar in gesleten en dan kun je gassen met de bak.
Inrij afstand gebruik ik hetvolgende:
lagers(drijfstang/hoofd): 500-750KM. Daarna olie aflaten, oliefilter vervangen en nieuwe olie. In de olie zit namelijk allemaal metaal deeltjes die gesleten zijn van de nieuwe lagers
Koppakking: 1000-1500. Dan de laatste keer natrekken en rustig de druk en tempo opbouwen.Ook effe de kleppen stellen na het natrekken.
Zuigers/bussen: 3000 KM. Dit moet rustig en goed ingereden worden wil je dat ze lang leven. Schijnt dat ze goed zijn ingesleten na 1000 KM. Maar pas het volle vermogen bieden na 3000KM. Dus de eerste 1000 rij ik ze rustig, maar stevig in. En daarna durf ik wel iets hoger te gaan in toeren, maar niet voluit gaan.
Turbo: Deze hoef je in principe niet in te rijden, maar is wel zo verstandig om de eerste 100 KM rustig te rijden.
Kleppen. Deze rij ik niet in, maar de koppaking is dan toch vervangen, dus zij krijgen ook de tijd om in te slijten.
Nokken-as. Schijnt dat je bij een nieuwe nokken-as moet starten en meteen rond de 2500 rpm moet gaan hangen en daar 20 min blijven. Daarna meteen uitzetten(ook niet stationair laten lopen) en het hele zaakje af laten koelen.
Denk dat we het zo wel hebben gehad.
mzzl
okee gaan we.
Het probleem is dat de schalen en de tappen niet gelijk zijn bij iedere cyllinder. Daardoor moet je ze rustig inrijden zodat alles zich kan gaan zetten en goed in kan slijten.Rij je ze niet in, en ga je scheuren met het beest terwijl de lagers nog harstikke nieuw zijn, krijg je volgens mij overtollige slijtage op de lagers wat dus niet goed is. Na een x aantal km's zit alles op zijn pel en is alles op elkaar in gesleten en dan kun je gassen met de bak.
Inrij afstand gebruik ik hetvolgende:
lagers(drijfstang/hoofd): 500-750KM. Daarna olie aflaten, oliefilter vervangen en nieuwe olie. In de olie zit namelijk allemaal metaal deeltjes die gesleten zijn van de nieuwe lagers
Koppakking: 1000-1500. Dan de laatste keer natrekken en rustig de druk en tempo opbouwen.Ook effe de kleppen stellen na het natrekken.
Zuigers/bussen: 3000 KM. Dit moet rustig en goed ingereden worden wil je dat ze lang leven. Schijnt dat ze goed zijn ingesleten na 1000 KM. Maar pas het volle vermogen bieden na 3000KM. Dus de eerste 1000 rij ik ze rustig, maar stevig in. En daarna durf ik wel iets hoger te gaan in toeren, maar niet voluit gaan.
Turbo: Deze hoef je in principe niet in te rijden, maar is wel zo verstandig om de eerste 100 KM rustig te rijden.
Kleppen. Deze rij ik niet in, maar de koppaking is dan toch vervangen, dus zij krijgen ook de tijd om in te slijten.
Nokken-as. Schijnt dat je bij een nieuwe nokken-as moet starten en meteen rond de 2500 rpm moet gaan hangen en daar 20 min blijven. Daarna meteen uitzetten(ook niet stationair laten lopen) en het hele zaakje af laten koelen.
Denk dat we het zo wel hebben gehad.
mzzl
hi,
volgens mij hoeft dat niet omdat ze in bedrijf geen metallisch contact maken. mc moet altijd inlopen topjes vd ruwheid eraf enzo, bij deze lagers heb je dat niet.
Bij het inbouwen:
1- kruk eruit, 1 drijfstang erop, op moment aandraaien, kijken of hij wel licht loopt.
dat 4x. drijfstangen erweeraf.
2- kruk in carter, hoofdlagers op moment vast, drijfstangen los: loopt de kruk nog wel licht?
3- spelingen checken met plastic meetdraad.
Das op zich niet genoeg omdat de boringen uit lijn kunnen liggen en omdat de kruk iets krom kan zijn.
ik kwam er zo achter dat mijn kruk plm 0.05 mm krom was. 0.04 mm was de lagerspeling, hij liep dus zwaar. Heb toen onder de pers de kruk recht gebogen. was wel spannend (=understatement.)
bye, r
edit: mclain, je zet me hierover toch aan het denken. Er was namelijk iets mee........
ik weet het weer: als je nieuwe drijfstanglagers hebt komen de zuigers in bpd heel iets hoger te staan. Als de zuigerveer een stootgroef in de bus heeft gemaakt, zal de zuigerveer deze heel hard gaan raken. Dus de reviseur zei toen: nieuwe drijfstanglagers betekend meteen nieuwe zuigerveren. Anders breken ze in notime. Die revisie-zuigerveren zijn heel iets dunner dan standaart, speciaal voor dit probleem.
hehe, net op tijd menno. Check effe de stootgroef.
r
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-27 16:35 ]</font>
volgens mij hoeft dat niet omdat ze in bedrijf geen metallisch contact maken. mc moet altijd inlopen topjes vd ruwheid eraf enzo, bij deze lagers heb je dat niet.
Bij het inbouwen:
1- kruk eruit, 1 drijfstang erop, op moment aandraaien, kijken of hij wel licht loopt.
dat 4x. drijfstangen erweeraf.
2- kruk in carter, hoofdlagers op moment vast, drijfstangen los: loopt de kruk nog wel licht?
3- spelingen checken met plastic meetdraad.
Das op zich niet genoeg omdat de boringen uit lijn kunnen liggen en omdat de kruk iets krom kan zijn.
ik kwam er zo achter dat mijn kruk plm 0.05 mm krom was. 0.04 mm was de lagerspeling, hij liep dus zwaar. Heb toen onder de pers de kruk recht gebogen. was wel spannend (=understatement.)
bye, r
edit: mclain, je zet me hierover toch aan het denken. Er was namelijk iets mee........
ik weet het weer: als je nieuwe drijfstanglagers hebt komen de zuigers in bpd heel iets hoger te staan. Als de zuigerveer een stootgroef in de bus heeft gemaakt, zal de zuigerveer deze heel hard gaan raken. Dus de reviseur zei toen: nieuwe drijfstanglagers betekend meteen nieuwe zuigerveren. Anders breken ze in notime. Die revisie-zuigerveren zijn heel iets dunner dan standaart, speciaal voor dit probleem.
hehe, net op tijd menno. Check effe de stootgroef.
r
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-27 16:35 ]</font>
Denk dat iedereen een eigen mening erover heeft. Ik heb 1 keer een motorblok voorzien van nieuwe lagers en daarna niet ingereden en gegast met de bak. Na 50 KM hebben we de lagers weer eruit gehaald en ze waren gewoon helemaal naar de ruk. Ze waren niet ingesleten, maar ingevreten. Terwijl de oude lagers niet eruit zagen dat er iets mis was met de krukas, op 1 tap na dan.
Deze had dermate veel speling dat er een nieuwe krukas in moest. Maar we moesten weten of het blok voor de rest goed genoeg was om revisie de moeite waard te maken. En ja dat was die.
denk dat iedereen een eigen mening heeft over inrijden. Maar ik heb gezien wat 50 km flink rijden zonder inrijden doet. Die lagers zagen nog erger uit dan de lager die 160.000 km erin zaten. Dus ik ben er wel van overtuigd.
groetjes
Deze had dermate veel speling dat er een nieuwe krukas in moest. Maar we moesten weten of het blok voor de rest goed genoeg was om revisie de moeite waard te maken. En ja dat was die.
denk dat iedereen een eigen mening heeft over inrijden. Maar ik heb gezien wat 50 km flink rijden zonder inrijden doet. Die lagers zagen nog erger uit dan de lager die 160.000 km erin zaten. Dus ik ben er wel van overtuigd.
groetjes
Ongetwijfeld is toen in de haast aanwijzing 1,2,3 (het checken van de speling) niet gedaan.
Als de speling te klein is (ondermaat lagers op standaart maat kruk??) loopt hij direct kapot. Daar helpt geen inlopen aan.
Veel te veel speling geeft lage oliedruk. is ook niet zo bevorderlijk.
Netjes met olie opbouwen doet iedereen, dus dat zal wel ok zijn. Ook na het starten subtiel wachten tot de 1e oliedruk zich heeft opgebouwd zal wel goed zijn gegaan.
Misschien is het oliefilter niet vervangen, het oude oliefilter geploft, zodat alle gruisjes in 1 keer door het oliesysteem geperst zijn?
Zo snel zwaar vreten is duidelijk of geen olie, of heel foute speling.
Maar inrijden geeft natuurlijk nooit.
r
edit oja: ik zie dat er een tapje niet goed was. kvroeg me af waarom je er nieuwe lager in had gedaan.
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-27 17:46 ]</font>
Als de speling te klein is (ondermaat lagers op standaart maat kruk??) loopt hij direct kapot. Daar helpt geen inlopen aan.
Veel te veel speling geeft lage oliedruk. is ook niet zo bevorderlijk.
Netjes met olie opbouwen doet iedereen, dus dat zal wel ok zijn. Ook na het starten subtiel wachten tot de 1e oliedruk zich heeft opgebouwd zal wel goed zijn gegaan.
Misschien is het oliefilter niet vervangen, het oude oliefilter geploft, zodat alle gruisjes in 1 keer door het oliesysteem geperst zijn?
Zo snel zwaar vreten is duidelijk of geen olie, of heel foute speling.
Maar inrijden geeft natuurlijk nooit.
r
edit oja: ik zie dat er een tapje niet goed was. kvroeg me af waarom je er nieuwe lager in had gedaan.
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-27 17:46 ]</font>
sorry.
ik heb 2 jr geleden de 300d van mijn ouwe lui opgelapt. (3.5 ton).
Ik dacht met een paar lagers de oliedruk weer wat op te piepen. Die lui van het revisiebedrijf hebben echt op me ingepraat op dat stootrand verhaal. Was balen want setje veren was geen kadootje. Ik heb het mmaar gewoon gedaan, was de compressie gelijk weer fris. De benz heeft nu 4.5 ton.
(mijn ouwelui wonen vlak bij berlijn, vandaar..)
Toch heb ik mijn twijfels daarover. Laten we eens precies kijken.
-Inderdaad bij bpd in de arbeids cyclus is het wel dat de gaskrachten de massakrachten van de zuiger overwinnen, en de de spelingen naar beneden drukt. Dus bij nieuwe lagers komt hij hoger.
-Maar: in het bdp van de gaswissel zijn de massakrachten veeel groter dan de gaskrachten. Nu liggen de spelingen de andere kant op. Dit resulteerd in een hogere stootrand. Dus met nieuwe lagers komt hij hier minder hoog.
ERGO: veel lagerspeling: hoge stootrand, gemaakt tijdens gaswissel. Nieuwe lagers: maximale zuigerhoogte gaat omlaag.
gelul dus, van die lui. Ben erin geluisd.
(5) hoeft niet hoor menno.
Maar kzou het wel fijn vinden als je het checkt bij wat revisielui, en ook eens aanhoord of ze een waarom hebben.
r
ik heb 2 jr geleden de 300d van mijn ouwe lui opgelapt. (3.5 ton).
Ik dacht met een paar lagers de oliedruk weer wat op te piepen. Die lui van het revisiebedrijf hebben echt op me ingepraat op dat stootrand verhaal. Was balen want setje veren was geen kadootje. Ik heb het mmaar gewoon gedaan, was de compressie gelijk weer fris. De benz heeft nu 4.5 ton.
(mijn ouwelui wonen vlak bij berlijn, vandaar..)
Toch heb ik mijn twijfels daarover. Laten we eens precies kijken.
-Inderdaad bij bpd in de arbeids cyclus is het wel dat de gaskrachten de massakrachten van de zuiger overwinnen, en de de spelingen naar beneden drukt. Dus bij nieuwe lagers komt hij hoger.
-Maar: in het bdp van de gaswissel zijn de massakrachten veeel groter dan de gaskrachten. Nu liggen de spelingen de andere kant op. Dit resulteerd in een hogere stootrand. Dus met nieuwe lagers komt hij hier minder hoog.
ERGO: veel lagerspeling: hoge stootrand, gemaakt tijdens gaswissel. Nieuwe lagers: maximale zuigerhoogte gaat omlaag.
gelul dus, van die lui. Ben erin geluisd.
(5) hoeft niet hoor menno.
Maar kzou het wel fijn vinden als je het checkt bij wat revisielui, en ook eens aanhoord of ze een waarom hebben.
r
Olie filter heb ik vervangen. De olie was echt wel nieuw, en was nog niet zo een goedkope ook. 65 piek voor 4 liter.
We gingen de lagers vervangen omdat we een klopje hoorden. Dus 1ste 3 vervangen, en daar was weinig mis mee. De laatste daarintegen was ingevreten, dus toen wisten we zeker dat het klopje van spelling op drijfstang en krukas kwam. Omdat de auto geen orginele neus had, hadden wij zoiets van, is het wel nog de moeite waard om dit beest op te knappen. Dus we hebben het ding in elkaar gezet en maar gaan kijken of het ding goed liep voor de rest. om te kijken of revisie van de motor nut zou hebben, of dat het ding gewoon niet beter liep dan de rest van de 21T. Ding warm gereden en eens gaan kijken wat die deed met vol belasting. Ding trok het asfalt van de weg af om een beetje te overdrijven. Maar hij liep een stuk beter dan de vorige 21. Dus motor helemaal gedemonteerd en op laten meten. De 1ste 3 tappen waren in orde en hoefde niet geslepen te worden. Maar die andere tap was toch wel erg beschadigd. Het was geen gek idee om een
andere krukas te gaan zoeken. Maar daar gaat het niet om. De Oliedruk van de auto was en is in orde, dus daar heeft het niet aan gelegen. Anders was er echt wel veel meer kapot gegaan. Ik denk dat het echt dat het met inrijden te maken heeft gehad. Omdat het materiaal niet genoeg tijd kreeg om zich fatsoenlijk in te slijten is er geforceerde slijtage op getreden. Dat is mijn therie tenminste.
mzzl
We gingen de lagers vervangen omdat we een klopje hoorden. Dus 1ste 3 vervangen, en daar was weinig mis mee. De laatste daarintegen was ingevreten, dus toen wisten we zeker dat het klopje van spelling op drijfstang en krukas kwam. Omdat de auto geen orginele neus had, hadden wij zoiets van, is het wel nog de moeite waard om dit beest op te knappen. Dus we hebben het ding in elkaar gezet en maar gaan kijken of het ding goed liep voor de rest. om te kijken of revisie van de motor nut zou hebben, of dat het ding gewoon niet beter liep dan de rest van de 21T. Ding warm gereden en eens gaan kijken wat die deed met vol belasting. Ding trok het asfalt van de weg af om een beetje te overdrijven. Maar hij liep een stuk beter dan de vorige 21. Dus motor helemaal gedemonteerd en op laten meten. De 1ste 3 tappen waren in orde en hoefde niet geslepen te worden. Maar die andere tap was toch wel erg beschadigd. Het was geen gek idee om een
andere krukas te gaan zoeken. Maar daar gaat het niet om. De Oliedruk van de auto was en is in orde, dus daar heeft het niet aan gelegen. Anders was er echt wel veel meer kapot gegaan. Ik denk dat het echt dat het met inrijden te maken heeft gehad. Omdat het materiaal niet genoeg tijd kreeg om zich fatsoenlijk in te slijten is er geforceerde slijtage op getreden. Dat is mijn therie tenminste.
mzzl
Weet je ik heb ook 'n gaar lager en wil het maken en ik wil er alleen een nieuw lager in en verder nix. Geen andere krukas of slijpen etc nee alleen een lager. Dat moet toch weer enkele km uit kunnen houden toch??
ja hoor.
regel voor de zekerheid plastic meetdraad om lagerspeling te meten. Bij de revisieboer, of misschien de brezan. Kost maar een paar piek, voorkomt hoop mogelijk gedoe. Lager is namelijk niet voor nix kapot gegaan.
Lager vetvrij maken, plasticje erop, kap erop, netjes op koppel aandraaien, kruk niet draaien!,alles weer los en kijken hoever het plasticje geplet is. Vergelijken met een schaalverdelinkje op de verpakking, en je hebt een idee over de lagerspeling.
Issie goed: plastic zooi eraf, beetje olie erop en alles weer netjes vast.
hoppa: Rij em maar wat in, en gaan!
r
regel voor de zekerheid plastic meetdraad om lagerspeling te meten. Bij de revisieboer, of misschien de brezan. Kost maar een paar piek, voorkomt hoop mogelijk gedoe. Lager is namelijk niet voor nix kapot gegaan.
Lager vetvrij maken, plasticje erop, kap erop, netjes op koppel aandraaien, kruk niet draaien!,alles weer los en kijken hoever het plasticje geplet is. Vergelijken met een schaalverdelinkje op de verpakking, en je hebt een idee over de lagerspeling.
Issie goed: plastic zooi eraf, beetje olie erop en alles weer netjes vast.
hoppa: Rij em maar wat in, en gaan!
r
Bedoelde met 5 dus die zuigerveren. Dan moet de kop er weer af, eventueel vlakken, nieuwe pakking, etc etc. Maakt 't allemaal weer wat meer werk.On 2001-11-27 18:19, robert
wrote:
(5) hoeft niet hoor menno.
Maar kzou het wel fijn vinden als je het checkt bij wat revisielui, en ook eens aanhoord of ze een waarom hebben.
Dat er zuigerveren zijn voor een deelrevisie heb ik wel eens vaker gehoord. Had begrepen dat dat was voor als je nieuwe veren wilde monteren zonder dat je de cilinders opnieuw hoont. 't verhaal van de stootrand dus. Dat 't ook met lagers te maken had werd me er toen niet bij verteld.
Als 't zover komt vraag ik 't wel ff na bij een revisiebedrijf.
rev it like a rental