En we hebben het over wat voor auto?? 

Joh?! Moet je d'r vanaf ofzo?On 2001-11-26 16:35, ploegah
wrote:
krijg je gratis een blok erbij![]()
Nou al zeker de 4e keer dat ik een reply met min of meer deze text voorbij zien komen.
Ploegah! De meeste van ons maken er geloof ik de ongezonde gewoonte van ALLE topics te lezen............
Ik heb een 2*36mm weber voor mijn GTT 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
en ff heel erug dom : wat doet dat voor je auto ? loopt ie beter ? of past het gewoon niet en zit je te dollen 

Kep een 3 jaar oude Weber 32 DRT 18 carb liggen van BCCP Gramsbergen + K&N open luchtfilter.... mail me maar voor een prijs (als je dit zoekt tenminste)On 2001-11-26 16:31, elwin81
wrote:
Ik heb op dit moment een normale carburateur op mijn auto (C1J) maar zijn er nog andere te krijgen voor meer capaciteit, zo ja waar kan ik die krijgen?
Alvast bedankt
![]()
Groeten, Turboman
Een halfjaar geleden waren we in Eindhoven bijeen om over injectie te praten. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen dat dat niets is. (te complex) Ja ja jij was daar ook Menno met Robert en een mat van jouw (ik weet zijn naam niet meer) Toe zij ik aan het eind van de avond: Ik zal wel eens kijken of ik er twee carb. op kan krijgen. Toen zij jij ik heb een alpine gehad waar ik twee carb. op heb gezet d.m.v. twee inlaatstukken door te zagen en dan er op. Dat van die twee carb. dat lukten niet i.v.m. ruimte gebrek. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. En dat was dus een 2*36mm Weber valstroom carb. Maar dat pasten natuurlijk niet er zo op, dus werd/word er wat aan gepast. Dit alles is nu bijna klaar en als ik nog tijd heb de komende dagen zal ik wat foto's vast op het net gooien. (digicam is nu op zijn retour naar Canon, dus dan nu nog niet foto's maken alles totaal)
Dus nog even geduld maar is de moeite waard,

Dus nog even geduld maar is de moeite waard,

De inleiding kende ik, was dus ook erg benieuwd naar 't vervolg.
Klinkt als een goed plan, zo'n grote weber. Is ie wel drukdicht?
Waren er eigenlijk nog hevige aanpassingen nodig aan inlaatspruitstuk?
We horen de foto's en resultaten wel hoop ik.
Succes!!!!!
Succes!!!!!
rev it like a rental
Ik heb hier niet zo heel veel kaas van gegeten, dus als ik onzin praat moet je het maar zeggen, maar is het niet zo dat bij een GT (daar hebben we het toch over) de hoeveelheid lucht door de turbo verzorgd wordt en dat een dubbelle inlaat van de carb (meer lucht) overbodig maakt en dat aleen een geflowde inlaat (GTTUNING bijvoorbeeld) en grotere sproeiers het vermogen beinvloeden aangezien de dubbelle inlaatkelken niet voor meer lucht kunnen zorgen dan de turbo levert....
alllowa tijn,
probleempje bij een gt is dat hij een heel klein carbje heeft. doorsnee 25 mm. Het is een zeer eenvoudige 1 traps. (1 gasklep). Een 2 traps of een ingewikkeldere carb was blijkbaar -of te moeilijk/duur -of niet nodig vanwege door jouw genoemde redenen.
Maar nu willen de mannen meer vermogen, dus nog meer lucht door dat kleine gaatje. Het gaatje begint nu serieus vervelend veel weerstand op te leveren.
Dan maak je em toch groter?, ja maar het nadeel is dat bij lage last en stationair de luchtsnelheid in de carb zo laag is, dat hij slecht werkt. Daarom gaat de groep N carb maar liefst van 25 naar 28 mm, pompom, wat een winst!!
Ik heb eens gehoord dat als je het vermogen van de gt oppept naar 160 pk er 0.1 bar drukval over de intercooler staat, (te verbeteren door freeflowen of zoiets) en 0.2 bar over de carb. Dat is belachelijk veel.
De turbo staat zich 0.3 bar voor nix in het zweet te werken. Inlaatluchttemp wordt onnodig heet enzo..
Dus als je die belachelijke drukval over de carb weet te verkleinen, heb je meer vuldruk en de turbo wordt niet meer belast.
Kep in eindhoven een foldertje gehad van fastchip die injectie op een gt heeft gebouwd. (daar ga ik het NIET over hebben)
Die claimen behoorlijke vermogens en koppelwinst. Dat zit hem dus NIET in de injectie, maar wel in het feit dat ze de carb vervangen hebben door een 35 mm spruitstukje. Kijk 25 -> 35 mm, das winst.
groets, robert
probleempje bij een gt is dat hij een heel klein carbje heeft. doorsnee 25 mm. Het is een zeer eenvoudige 1 traps. (1 gasklep). Een 2 traps of een ingewikkeldere carb was blijkbaar -of te moeilijk/duur -of niet nodig vanwege door jouw genoemde redenen.
Maar nu willen de mannen meer vermogen, dus nog meer lucht door dat kleine gaatje. Het gaatje begint nu serieus vervelend veel weerstand op te leveren.
Dan maak je em toch groter?, ja maar het nadeel is dat bij lage last en stationair de luchtsnelheid in de carb zo laag is, dat hij slecht werkt. Daarom gaat de groep N carb maar liefst van 25 naar 28 mm, pompom, wat een winst!!
Ik heb eens gehoord dat als je het vermogen van de gt oppept naar 160 pk er 0.1 bar drukval over de intercooler staat, (te verbeteren door freeflowen of zoiets) en 0.2 bar over de carb. Dat is belachelijk veel.
De turbo staat zich 0.3 bar voor nix in het zweet te werken. Inlaatluchttemp wordt onnodig heet enzo..
Dus als je die belachelijke drukval over de carb weet te verkleinen, heb je meer vuldruk en de turbo wordt niet meer belast.
Kep in eindhoven een foldertje gehad van fastchip die injectie op een gt heeft gebouwd. (daar ga ik het NIET over hebben)
Die claimen behoorlijke vermogens en koppelwinst. Dat zit hem dus NIET in de injectie, maar wel in het feit dat ze de carb vervangen hebben door een 35 mm spruitstukje. Kijk 25 -> 35 mm, das winst.
groets, robert
Zijn er hier trouwens mensen die rondrijden met zo'n 'groep heleboel' carburateur? Wat zijn de ervaringen? Belazerd deellast en hoog verbruik, of valt dat wel mee?
Mijn GT zou een groep A carburateur hebben. Ik heb er ff ingekeken, maar 't ziet er uit alsof de venturi gewoon een paar millimeter is uitgedraaid. 't blijft overigens een zielig klein gaatje.
Mijn GT zou een groep A carburateur hebben. Ik heb er ff ingekeken, maar 't ziet er uit alsof de venturi gewoon een paar millimeter is uitgedraaid. 't blijft overigens een zielig klein gaatje.
rev it like a rental
Kort samengevat voor mijn begrip is het doel dus de drukval te verminderen, die groter wordt hoe hoger je de druk opschroeft....
menno, als ik zo de text op de site van gttuning bekijk klopt het wat jij zegt....
menno, als ik zo de text op de site van gttuning bekijk klopt het wat jij zegt....
The GTT Group 'A' body features a much larger venturi, resulting in 30% more area for which the air enters it and exits it. This results in a substantial reduction in pressure loss equating to more power and less work for the turbo
inderdaad.
die 25 naar 28 mm is een 25% groter oppervlak. (Dus het zal wel 28.5 mm ofzo zijn.) 30% groter lijkt heel wat, maar in stromingsweerstand doet het niet zo enorm veel. De winst in verminderde drukval is niet zo veel. Ik kan uitrekenen wat de winst is, maar ik heb nu meer zin in middagpauze.
Kijk, 25 naar 35 is 2x zo groot. Dat telt.
mjam, eten...
die 25 naar 28 mm is een 25% groter oppervlak. (Dus het zal wel 28.5 mm ofzo zijn.) 30% groter lijkt heel wat, maar in stromingsweerstand doet het niet zo enorm veel. De winst in verminderde drukval is niet zo veel. Ik kan uitrekenen wat de winst is, maar ik heb nu meer zin in middagpauze.
Kijk, 25 naar 35 is 2x zo groot. Dat telt.
mjam, eten...
Handig dat ik deze topic tegenkom. Ik ga namelijk volgende week mijn carburateur naar BCCP brengen alwaar ze de choke klep gaan verwijderen en de venturi vergroten naar ?? mm.
Ik heb nog geen idee hoe groot de venturi moet worden.
Graag verneem ik van iemand wat een ideale grootte is voor de venturi.
Nee hoor. 12 graden met 1.1 bar ongeveer. Dus is wel goed. Zonder overdruk heb ik ongeveer 4 graden. Dus het is eigenlijk een beetje koud. Moet wel nog sensoren van druk in gaan bouwen zodat ik kan zien hoeveel drukval er precies is over welke intercooler en natuurlijk over de carb.On 2001-11-27 10:19, robert
wrote:
alllowa tijn,
........
Dat is belachelijk veel.
Wat betreft die injectie is het fucking moeilijk te maken. Fastchip heeft inderdaad een handleiding hoe je injectie maakt op je GTT, maar gebruiken daarvoor het orginele spruitstuk. Dit is in mijn ogen een bout-stuk. Denk als je een goed spruitstuk zou maken met een gasklephuis van een 2.0 ofzo, dat je nog meer vermogen kunt behalen zonder de druk omhoog te gooien.
hou ons wel op de hoogte.
mzzl
4 graden?
als het buiten vriest zeker? Hoe heb je hem dat gelapt? Je gaat me toch niet vertellen dat die dubbelle intercoolerconstructie van jou beter werkt dan your average airco
?
Klinkt goed i.i.g. McLain, heb je al nieuwe foto's van dat koelingspakket van jou?
als het buiten vriest zeker? Hoe heb je hem dat gelapt? Je gaat me toch niet vertellen dat die dubbelle intercoolerconstructie van jou beter werkt dan your average airco

Klinkt goed i.i.g. McLain, heb je al nieuwe foto's van dat koelingspakket van jou?
tjonge 12 graden, das dan neem ik aan 8 graden boven de buitenluchttemp. Das wel heeel enorm goed, want de luchttemp bij het verlaten van de compressor op 1.1 bar abs. kan zo maar iets van 100(!) graden C zijn. Maar met een intercooler met een grote warmtecapaciteit (veel alu) is dat tijdelijk niet onmogelijk. Prima de luxe dat je dat zo goed voor elkaar hebt.
In welk punt, waarmee en hoe lang heb je dat gemeten?
De ideale maat venturie is een beetje lastig, want we willen ook nog eens kunnen starten, stationair draaien en rustig rijden. Dat die groep X jongens niet verder gaan dan 30% groter is natuurlijk al een aanwijzing...
Als ik een gt had, en injectie was niet mogelijk, dan had ik geprobeert 2 gt carbs erop te bouwen. De moeilijke drukcompensatie is dan al voor elkaar. De extra carb maak je zodanig dat de smoorklep potdicht kan. Je rijdt dus maar op een carb. Daarvan is de sproeierbezetting als standaart. Pas bij hoge vuldruk doe je de extra carb open. Die heeft dan een dikke sproeier. Het openenen van de 2e kan je doen met een wastgate actuator of zoiets.
Je moet wel een beetje goochelen met het spruitstuk om de 2 carbs symmetrisch op het gat te krijgen.
Resultaat is dus eigenlijk een 2 traps carb.
Ik brainstorm maar wat hoor, want ik heb nog nooit echt een gt carb van binnen gezien.
groets, robert
In welk punt, waarmee en hoe lang heb je dat gemeten?
De ideale maat venturie is een beetje lastig, want we willen ook nog eens kunnen starten, stationair draaien en rustig rijden. Dat die groep X jongens niet verder gaan dan 30% groter is natuurlijk al een aanwijzing...
Als ik een gt had, en injectie was niet mogelijk, dan had ik geprobeert 2 gt carbs erop te bouwen. De moeilijke drukcompensatie is dan al voor elkaar. De extra carb maak je zodanig dat de smoorklep potdicht kan. Je rijdt dus maar op een carb. Daarvan is de sproeierbezetting als standaart. Pas bij hoge vuldruk doe je de extra carb open. Die heeft dan een dikke sproeier. Het openenen van de 2e kan je doen met een wastgate actuator of zoiets.
Je moet wel een beetje goochelen met het spruitstuk om de 2 carbs symmetrisch op het gat te krijgen.
Resultaat is dus eigenlijk een 2 traps carb.
Ik brainstorm maar wat hoor, want ik heb nog nooit echt een gt carb van binnen gezien.
groets, robert
Nee, als het buiten vriest, heb ik een probleem. laasts vroor het ongeveer -4 graden. Was met volle druk dus een inlaat temp van 2 tot 5 graden. Lag aan de duur van de sprint. Hij liep echt niet lekker daarmee. Denk dat het te koud is om het goed te mengen en te vernevelen. Maar ik heb ook het probleem dat het ding amper warm te krijgen is. Dus ik moet maatregelen gaan nemen om te zorgen dat het allemaal een goede bedrijftemperatuur wordt en zo ook blijft. Dus ik denk dat ik de radiateur een 25% ga afschermen en de 2de intercooler loskoppel. Want het is niet bepaald leuk om 30 Km te rijden en dan net de temp meter op 60 graden te zien staan, en dit dan met de kachel uit. Als ik die aanzet van valt die meteen 10 graden terug. Is niet goed. En verrektes koud. Komt nog bij dat ik geen vloerbedekking erin heb, dus dat maakt het nog moeilijker om het warm te krijgen in de bak. We zien wel hoe het gaat.On 2001-11-27 13:51, Tijn
wrote:
4 graden?
als het buiten vriest zeker? Hoe heb je hem dat gelapt? Je gaat me toch niet vertellen dat die dubbelle intercoolerconstructie van jou beter werkt dan your average airco?
groetjes
ja, het niet zo goed lopen kan best aan de te koude koptemp liggen. Samen met koude mengsel verdampt de benzine dan niet goed genoeg.
Benzine begint eigenlijk pas te verdampen bij 20 deg. Hou maar eens een beetje benzine op kamertemperatuur. Kookt het dan? Nee, dus je heb meer dan 20 graden nodig! Normaal is de inlaattemp al dik boven de 20 deg als hij bij de inlaatklep aan komt.
Klinkt als een nieuw thermostaatje. Niet gaat klooien met afgedekte radiator! Daar zijn thermostaatjes voor.
already, robert
Benzine begint eigenlijk pas te verdampen bij 20 deg. Hou maar eens een beetje benzine op kamertemperatuur. Kookt het dan? Nee, dus je heb meer dan 20 graden nodig! Normaal is de inlaattemp al dik boven de 20 deg als hij bij de inlaatklep aan komt.
Klinkt als een nieuw thermostaatje. Niet gaat klooien met afgedekte radiator! Daar zijn thermostaatjes voor.
already, robert
hallo
nou hoor ik iemand hier zeggen dat hij weet wat voor bedrijf een injectie op je gt bouwt
wie heeft dat nummer voor mei
want ik heb eens ge hoort als dat kon en dat echt veel vermogen op leverde voor weinig
( geld)ca rond 3000 piek zij die gene
en waar om dan een duure carb kopen voor 1500 piek als dat relatief toch niet zoo veel gaat op brengen aan vermogen
er heeft ook een paar jaar geleden ook wat in het alpine magazine gestaan over dat injectie op je 5 gt wie heeft dat stuk je nog
nou hoor ik iemand hier zeggen dat hij weet wat voor bedrijf een injectie op je gt bouwt
wie heeft dat nummer voor mei
want ik heb eens ge hoort als dat kon en dat echt veel vermogen op leverde voor weinig
( geld)ca rond 3000 piek zij die gene
en waar om dan een duure carb kopen voor 1500 piek als dat relatief toch niet zoo veel gaat op brengen aan vermogen
er heeft ook een paar jaar geleden ook wat in het alpine magazine gestaan over dat injectie op je 5 gt wie heeft dat stuk je nog
ik denk dat als je beetje gaat zoeken op "injectie" wel heel wat info hierover uit dit forum kan halen.
Geen haast, je hebt nog zeker 5 maanden.
groets, robert
tis
http://www.fastchip.nl/main.php
of zoiets
Geen haast, je hebt nog zeker 5 maanden.
groets, robert
tis
http://www.fastchip.nl/main.php
of zoiets
Nou het is een Weber die ook op de Maserati bi turbo zat/zit. (daar zitten er twee op)Dus hij is druk dicht en werkt ook onder druk. En over dat inlaatspruitstuk dat moet wel iets aan gepast worden ja. Orgineel een gat van 32mm en nu twee gaten van 36mmOn 2001-11-27 08:44, Menno
wrote:
De inleiding kende ik, was dus ook erg benieuwd naar 't vervolg.
Succes!!!!!

Jullie krijgen het nog te zien.

Goed bedrijf BCCP daar hebben ze mij ook geholpen en daar komt de Weber carb. ook vandaan. Gaat hij daar ook met de aan gepaste carb. op de testbank? Hotshot?On 2001-11-27 13:05, HotShot
wrote:
Handig dat ik deze topic tegenkom. Ik ga namelijk volgende week mijn carburateur naar BCCP brengen alwaar ze de choke klep gaan verwijderen en de venturi vergroten naar ?? mm.