Zijn er standaard lichtere vliegwielen voor een Clio 16v uit 1993? Wat kosten die? Kan je ze makkelijk zelf maken. En hoeveel tijd kost et om et erop te maken.
Kheb namenlijk gezien dat je auto daar 1,5 sec sneller naar de 100 van gaat.
Greetz,
Jesper
Kheb namenlijk gezien dat je auto daar 1,5 sec sneller naar de 100 van gaat.
Greetz,
Jesper
Stoer....
Als dat zo is....
doe ik dat meteen!!!!
Suc6
Mzzlz Paul
Als dat zo is....
doe ik dat meteen!!!!
Suc6
Mzzlz Paul
-
- Contacteer:
Maar de "drivebility" van de auto verslechted snel zo he.
Je stantinair toerental moet flink omhoog en hij slaat sneller af....
Vliegwiel kost zo'n 600 piek(weet niet meer met of zonder instal).
Wie snel wil zijn moet....hehehe...
gr.Barry
Je stantinair toerental moet flink omhoog en hij slaat sneller af....
Vliegwiel kost zo'n 600 piek(weet niet meer met of zonder instal).
Wie snel wil zijn moet....hehehe...
gr.Barry
1.5 sec sneller lijkt me een beetje erg overdreven.
Denk dat je met een paar tienden al blij moet zijn. Het werkt namelijk het beste in zn 1e versnelling, en daar heb toch al koppel zat(want wielspin). Het verschil moet je dan ook hebben van de 2e versnelling. Hoe lang zit je daarin als je 0-100 doet?
Je kan zelf je vliegwiel afdraaien, maar hoe netjes je het ook doet, je moet em laten balanceren. Met een beetje geluk heeft het balanceerbedrijf (vortex geloof ik) een opnemer waar dat vliegwiel oppast. Anders moeten ze dat maken. Beter is om gelijk de krukas en de drukgroep erbij te doen.
Kep zelf ongeveer 1.5 kg eraf gedraaid, en alles laten balanceren. Het enige wat je merkt is dat het toerental bij het schakelen wat sneller terugvalt. Ik kan iets vlotter schakelen. Oja, het helpt niet echt bij het netjes stationair draaien.
robert
Denk dat je met een paar tienden al blij moet zijn. Het werkt namelijk het beste in zn 1e versnelling, en daar heb toch al koppel zat(want wielspin). Het verschil moet je dan ook hebben van de 2e versnelling. Hoe lang zit je daarin als je 0-100 doet?
Je kan zelf je vliegwiel afdraaien, maar hoe netjes je het ook doet, je moet em laten balanceren. Met een beetje geluk heeft het balanceerbedrijf (vortex geloof ik) een opnemer waar dat vliegwiel oppast. Anders moeten ze dat maken. Beter is om gelijk de krukas en de drukgroep erbij te doen.
Kep zelf ongeveer 1.5 kg eraf gedraaid, en alles laten balanceren. Het enige wat je merkt is dat het toerental bij het schakelen wat sneller terugvalt. Ik kan iets vlotter schakelen. Oja, het helpt niet echt bij het netjes stationair draaien.
robert
Inderdaad. Het stationair draaien van de machine gaat niet meer zo soepel. Hij zou in principe iets sneller op toeren moeten komen(onbelast). Daarintegen valt die ook eerder terug omdat het vliegwiel niet meer zoveel kinetische energie met zich meeneemt. Ik denk dat het bij een sprintje een tiende of 2-3 kan schelen. Maar dan heb je het denk ik wel gehad. Een afgedraaid vliegwiel kopen is een beetje onzin. Mijn vliegwiel heb ik laten verlichten voor enkel tientjes. Is ongeveer 1.2 KG afgekomen. Kan nog wel meer eraf laten halen, maar dan kom ik in de problemen dat die niet meer stationair wil lopen(ook andere nokken-as en lagere CR), en dat het misschien te zwak wordt. Het beste kun je vliegwiel laten verlichten en het hele zooitje laten uitbalanceren. Dan zou je wat hoger in de toeren kunnen gaan zonder dat het zaakje kapot rammelt. Weet natuurlijk niet of je de 3 in moet gaan om de 100 KM/h te halen. Als dat zo zou zijn, zou je het met een uitgebalanceerd blok in de 2 kunnen redden.
groetjes
groetjes
Heb ook gehoord (Achterberg), dat je je top niet meer gaat halen, althans in hoogste versnelling komtie in niet meer goed op toeren. Of je de top wil halen is een andere vraag.
Dit is wat ik gehoord heb:
Vliegwiel lichter maken scheelt ZEKER 1 sec.
Kost me ZEKER 500 piek
Moet wennen aan de nieuwe rijstijl, Stationair enz...
Veel werk
Scheelt niks aan de top je bent er alleen maar sneller
Is van een monteur van de Porsche (misschien dat het alleen maar bij dat soort autos werkt)
Greetz,
JP
Vliegwiel lichter maken scheelt ZEKER 1 sec.
Kost me ZEKER 500 piek
Moet wennen aan de nieuwe rijstijl, Stationair enz...
Veel werk
Scheelt niks aan de top je bent er alleen maar sneller
Is van een monteur van de Porsche (misschien dat het alleen maar bij dat soort autos werkt)
Greetz,
JP
+ dat de auto ook nog in hogere versnellingen zeker sneller zal gaan, en dat is nou mijn bedoeling want in de 5 trekt mijn clio nog geen poep van de straat af. 

Tja het lichter maken zelf is niet zon karwei, afdraaien en dat kost geen drol. Zat het zwaar te overwegen bij het verwisselen van bak en heb eens geinformeerd, onregelmatig stat looptie toch al dus dat maakte niet uit. Maar, met het oog op circuitgebruik werd het me met klem afgeraden aangezien ie niet meer op toeren zou kunnen komen in 5. Tja, tien mensen, tien gedachtes zeg maar.
Kan er effe niet bijkomen waarom die niet op toeren zou komen in de 5. Ik meen, de motor zorgt toch voor het vermogen. en het is niet zo dat je van een 5KG vliegwiel een 1,5 KG wiel maakt. Er gat een 20% vanaf zeg maar. Zal volgens mij weinig verschil maken in top. Kan het natuurlijk mishebben.
misschien iemand die met een natuurkundige theorie het probleem theoretisch kan oplossen??
mzzl
misschien iemand die met een natuurkundige theorie het probleem theoretisch kan oplossen??
mzzl
en dit wat wij GELEERD hebben op de auto hts,
en ik zal het voor de niet technici direct even vertalen in begrijpelijke taal:
In de 1e versnelling lijkt een auto ongeveer 20% zwaarder doordat je niet alleen het autogewicht op gang moet helpen maar ook nog eens alle draaiende delen sneller moet laten draaien. (die 20% kan een paar procent schelen per auto.) Stel dat je in de 2e versnelling 2xzo snel kan als in de eerste dan is het effect in de 2e versnelling 2x zo klein. In de hoogste vernelling zal het effect niet eens meer meetbaar zijn.
Als je niet meer versnelt is het effect 0. Dat is nul,nix. De topsnelheid gaat niet omhoog.
Met de draaiende delen bedoelen we ook de krukas, koppeling, alles in de bak, de aandrijfassen, de schijven, de wielen.
Het vliegwiel heeft door zijn doorsnee en toerental wel relatief veel invloed. Misschien dat je met een lichter vliegwiel in een uiterst geval 20% van de roterende massa af weet te halen. (van het traagheidsmoment J, niet van de massa M)
In dat geval lijkt de auto in de 1e versnelling 4% lichter, en in de 2e versnelling 2.5%.
Dat verschil is net het gewicht van een volle tank. Merk jij dat in 0-100?
misschien in een donkervoort (superlicht) met een ford blok (superoud, zwaar vliegwiel)..
maar tis zowiezo wel lache..
robert
en ik zal het voor de niet technici direct even vertalen in begrijpelijke taal:
In de 1e versnelling lijkt een auto ongeveer 20% zwaarder doordat je niet alleen het autogewicht op gang moet helpen maar ook nog eens alle draaiende delen sneller moet laten draaien. (die 20% kan een paar procent schelen per auto.) Stel dat je in de 2e versnelling 2xzo snel kan als in de eerste dan is het effect in de 2e versnelling 2x zo klein. In de hoogste vernelling zal het effect niet eens meer meetbaar zijn.
Als je niet meer versnelt is het effect 0. Dat is nul,nix. De topsnelheid gaat niet omhoog.
Met de draaiende delen bedoelen we ook de krukas, koppeling, alles in de bak, de aandrijfassen, de schijven, de wielen.
Het vliegwiel heeft door zijn doorsnee en toerental wel relatief veel invloed. Misschien dat je met een lichter vliegwiel in een uiterst geval 20% van de roterende massa af weet te halen. (van het traagheidsmoment J, niet van de massa M)
In dat geval lijkt de auto in de 1e versnelling 4% lichter, en in de 2e versnelling 2.5%.
Dat verschil is net het gewicht van een volle tank. Merk jij dat in 0-100?
misschien in een donkervoort (superlicht) met een ford blok (superoud, zwaar vliegwiel)..
maar tis zowiezo wel lache..
robert
huh, de top niet meer halen??
wat is dat nu weer voor een onzin.
edit: als hij niet goed trekt in zn 5 is er iets anders aan de hand. Zie je maar weer, fouten komen in de beste families voor.
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-26 13:03 ]</font>
wat is dat nu weer voor een onzin.
edit: als hij niet goed trekt in zn 5 is er iets anders aan de hand. Zie je maar weer, fouten komen in de beste families voor.
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-26 13:03 ]</font>
bij mij is er 20% van het vliegwiel afgehaald.
merken?? nou niet echt.
stationair looptie zowiezo beroerd, maar heeft ook met de nokkenstokken te maken
in ze 1 heb ik zowiezo geen ruk aan me clio. trap het gas in. hup 7000 toren.
dus tis leuk om te doen. maar om dr nu veel geld aan te besteden? besteed dan ergens anders wat in
merken?? nou niet echt.
stationair looptie zowiezo beroerd, maar heeft ook met de nokkenstokken te maken
in ze 1 heb ik zowiezo geen ruk aan me clio. trap het gas in. hup 7000 toren.
dus tis leuk om te doen. maar om dr nu veel geld aan te besteden? besteed dan ergens anders wat in
Tja, wat ik zeg tien mensen tien gedachtes. Weet alleen dat meneer Achterberg hiermee kwam en dat een zelfde soort meneer in Belgie met dit verhaal kwam. Ben een leek op het gebied van dit soort zaken en ging er vanuit dat zij net iets meer van dit soort zaken weten. Pech voor mij.
Op zich klinkt dit wel interesant. Het af laten draaien is voor mij geen probleem, maar hoeveel zou het uit laten balanceren me gaan kosten?
ik heb 400 moeten neerlappen ervoor. is denk ik wel zo een beetje de prijs.
balanceren kostte me fl 350 bij vortex. Compleet met krukas en drukgroep.
Er is 1 borinkje in de krukas gezet, en 1 las rupsje van 1 cm op de drukgroep. "eigenlijk was het wel goed", grmmbl, ma ja zeker weten he.
Als je het vliegwiel af laat draaien moet je hem voor het afdraaien uit laten klokken. Als de slingering minder is dan 0.05mm (gokje) dan wordt het zo mooi afgedraaid dat balanceren denk ik niet meer nodig is.
Dat is net zolang kloooien en proberen hem in de draaibank kop te verzetten tot hij niet meer slingert. Het mooist is dat hij op een passtuk gezet wordt die nog wordt uitgeklokt en/of nagedraaid. Deze is dan axiaal en radiaal slingervrij. Door een nette passing met de pasrand van het vliegwiel is het vliegwiel dan ook slingervrij. Controleren!
Er is 1 borinkje in de krukas gezet, en 1 las rupsje van 1 cm op de drukgroep. "eigenlijk was het wel goed", grmmbl, ma ja zeker weten he.
Als je het vliegwiel af laat draaien moet je hem voor het afdraaien uit laten klokken. Als de slingering minder is dan 0.05mm (gokje) dan wordt het zo mooi afgedraaid dat balanceren denk ik niet meer nodig is.
Dat is net zolang kloooien en proberen hem in de draaibank kop te verzetten tot hij niet meer slingert. Het mooist is dat hij op een passtuk gezet wordt die nog wordt uitgeklokt en/of nagedraaid. Deze is dan axiaal en radiaal slingervrij. Door een nette passing met de pasrand van het vliegwiel is het vliegwiel dan ook slingervrij. Controleren!
Met dit soort dingen is het toch meestal het geval dat zoiets op zich geen ruk uit maakt, maar als je het allemaal bij elkaar doet en het uit (laat) balanceerd (balanceren) dan scheelt het je een shitload aan power.
Dus alleen het vliegwiel afdraaien zal dan volgens mij wel niet veel uit maken, maar als je bv ook je krukas af laat draaien en het uit laat balanceren scheelt het je mischien wel 1 seconde
Of niet?
GroetjeZ
Dus alleen het vliegwiel afdraaien zal dan volgens mij wel niet veel uit maken, maar als je bv ook je krukas af laat draaien en het uit laat balanceren scheelt het je mischien wel 1 seconde

Of niet?
GroetjeZ

Op onze race 205 hebben we ook het vliegwield 1,5kilo afgedraaid. Het heeft eigenlijk alleen zin als de auto ook lichter is gemaakt (interieur er uit). Het voordeel is dat de motor sneller in toeren klimt. Je heb niet MEER vermogen.
Nadeel is zoals eerder gezegt dat het bakkie belabbert stationair loopt (zit ook een snelle nokkenas in dus dat doet de zaak ook geen goed).
Kom wel een langs met het ding bij de Mac op vrijdagavond.
Nadeel is zoals eerder gezegt dat het bakkie belabbert stationair loopt (zit ook een snelle nokkenas in dus dat doet de zaak ook geen goed).
Kom wel een langs met het ding bij de Mac op vrijdagavond.
Kijk,
Zo goed vind ik de site nou he!!!!
Ik zet in de ochtend een vraaggie neer en een paar dagen later is het helemaal voor je uitgelegd.
Maar heb besloten om het toch maar niet te doen omdat het gewoon veels te veel knaken kost. En stel ik laat het doen dan ook de nokkenas enz enz.........maar dan zet ik wel weel een vraagje neer
Zo goed vind ik de site nou he!!!!
Ik zet in de ochtend een vraaggie neer en een paar dagen later is het helemaal voor je uitgelegd.
Maar heb besloten om het toch maar niet te doen omdat het gewoon veels te veel knaken kost. En stel ik laat het doen dan ook de nokkenas enz enz.........maar dan zet ik wel weel een vraagje neer
Helemaal mee eens. Ik heb dit forum ook nog niet zo lang terug ontdekt, maar ik vind het een top forum. Ik zit er serieus aan te denken om het vliegwiel maar af te draaien. Toch zeker als ik hem niet hoef te laten balanceren wanneer ik hem goed uitklok op de draaibank (zeer goede tip!!).
Voor sportdoeleinden heeft het zin om het vliegwiel door afdraaien lichter te maken. De motor komt dan sneller op toeren en ook het snel schakelen wordt erdoor vergemakkelijkt. Een duidelijke zaak, lijkt het. Maar pas op: er zitten een paar flinke adders onder het gras! Om te beginnen is de massa van het vliegwiel niet alleen bepalend voor het regelmatig draaien van de motor in het lage toerengebied (speelt meer bij motoren met weinig cilinders), maar ook voor het torsietrillingsgedrag van de krukas.
Met name de eigenfrequentie van die torsietrillingen is hier van groot belang. Die gaat namelijk omhoog als de massa van het vliegwiel wordt verlaagd. Daarmee kan de kritische eigenfrequentie in een meer gebruikt en zwaarder belast toerengebied terechtkomen, met verhoogd risico van krukasbreuk. Zeker als de motor door de fabrikant al van een torsietrillingsdemper vóór op de krukas is voorzien (gewoonlijk in de krukaspoelie geïntegreerd), is het oppassen geblazen! Die voorzorg heeft de motorconstructeur niet voor niets genomen!
De andere adder onder het gras is het gegeven dat het vliegwiel uit oogpunt van rendement en gewichtsbesparing bij moderne motoren al zo licht mogelijk wordt gemaakt. Er is dus niet alleen minder voordeel te behalen door het vliegwiel nog lichter te maken (en nadelen: onrustiger stationairloop, slechtere driveability bij rijden met weinig toeren, zoals filerijden), maar bovendien bestaat de kans dat de materiaalafname het vliegwiel zodanig verzwakt, dat het uit elkaar spat als de motor "ns hoog in de toeren wordt gejaagd. Vooral bij dwarsgeplaatste motoren een levensgevaarlijk risico voor de inzittenden, want de brokstukken kunnen dwars door het schutbord het interieur in worden geslingerd! Montage van een licht maar sterker vliegwiel van een hoogwaardige staallegering is dan de betere oplossing.
Met name de eigenfrequentie van die torsietrillingen is hier van groot belang. Die gaat namelijk omhoog als de massa van het vliegwiel wordt verlaagd. Daarmee kan de kritische eigenfrequentie in een meer gebruikt en zwaarder belast toerengebied terechtkomen, met verhoogd risico van krukasbreuk. Zeker als de motor door de fabrikant al van een torsietrillingsdemper vóór op de krukas is voorzien (gewoonlijk in de krukaspoelie geïntegreerd), is het oppassen geblazen! Die voorzorg heeft de motorconstructeur niet voor niets genomen!
De andere adder onder het gras is het gegeven dat het vliegwiel uit oogpunt van rendement en gewichtsbesparing bij moderne motoren al zo licht mogelijk wordt gemaakt. Er is dus niet alleen minder voordeel te behalen door het vliegwiel nog lichter te maken (en nadelen: onrustiger stationairloop, slechtere driveability bij rijden met weinig toeren, zoals filerijden), maar bovendien bestaat de kans dat de materiaalafname het vliegwiel zodanig verzwakt, dat het uit elkaar spat als de motor "ns hoog in de toeren wordt gejaagd. Vooral bij dwarsgeplaatste motoren een levensgevaarlijk risico voor de inzittenden, want de brokstukken kunnen dwars door het schutbord het interieur in worden geslingerd! Montage van een licht maar sterker vliegwiel van een hoogwaardige staallegering is dan de betere oplossing.
effe een vraagje...
is het waar dat met een lichter vliegwiel je sneller vertraagt bij het bergop rijden?
een kennis heeft me ooit geprobeerd een carbonnen vliegwiel aan te smeren voor 750.. is wat duur
(handig zo'n oud, omhooggehaald topic.. dan moet ik er geen nieuw voor beginnen
)
is het waar dat met een lichter vliegwiel je sneller vertraagt bij het bergop rijden?
een kennis heeft me ooit geprobeerd een carbonnen vliegwiel aan te smeren voor 750.. is wat duur

(handig zo'n oud, omhooggehaald topic.. dan moet ik er geen nieuw voor beginnen

in extreme gevallen wel, maar je moet ook niet te veel van je vliegwiel afhalen, 15 tot 25%max ofzo geloof ik en dan is er nog goed mee te rijden.
en een carbon vliegwiel??, nog nooit van gehoord moet ik zeggen
en een carbon vliegwiel??, nog nooit van gehoord moet ik zeggen
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ach als je er echt een wil hebben kan je hem ook laten makenXabre schreef:er is wel een italiaans merk dat ze van aluminium maakt maar helaas niet voor renaultjes
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.