Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
HotShot

Aangezien ik in de winter niet rijd met mijn GTT, is het de bedoeling dat er diverse onderhoudwerkzaamheden worden verricht. Wat kan ik allemaal nog doen om de auto nog sneller te krijgen. Het volgende is allemaal al gedaan:
- Grootst mogelijke kleppen
- 4 graden extra voorontsteking
- Magnecor kabels
- Bleed valve (1.0 bar)
- 135 hoofd sproeier
- Regelbare brandstofdrukregelaar
- Intercooler gefreeflowed
- Chokeklep verwijderd
- Dumpvalve
- Samco slangen
- Carterontluchting aangepast
- Koelsysteem aangepast

Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk binnen de 6 seconden op de 100 km/u zit, dus ik heb nog 4 tienden te gaan.

Ik overweeg een andere nokkenas, maar weet niet welke.

Heb ik wat aan een lichter vliegwiel?

Kortom: wat kan ik nog meer (laten) doen. De winter is namelijk te lang om niets aan m'n ototje te doen!
robert

nou lichter maken!

-isolatie eruit
-alle niet nodige gereedschap en rommel eruit.
-ICE eruit

r
Menno

Meer turbodruk leidt alleen maar tot meer wielspin, of valt dat nog wel mee?

Lichter vliegwiel mag juist voor de acceleratie bij lage snelheden best wel uitmaken.
rev it like a rental
HotShot

De auto nog lichter maken is bijna onmogelijk. Hij is al helemaal leeg!

Wat accelleratie betreft in combinatie met hogere turbodruk: bij 1.2 bar is het zo goed als onmogelijk om van de plek te komen. Met de huidige druk van 1 bar is de 1e versnelling nog moeilijk te gebruiken, maar daar hebben we iets op verzonnen. Op het stuur een knop, waarmee de druk kan worden teruggeschakeld naar 0,5 bar. Wanneer de knop wordt losgelaten is de druk weer 1 bar. Op die manier kun je goed van de plek komen en voorkom je te veel wielspin bij het uitaccellereren uit een bocht.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

mzz das interessant!
kan je daar een fototje van maken??
robert

wel dan lijkt het me wel duidelijk.
je bent nu <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.racecar.co.uk/gripper/" TARGET="_blank">hier</A><!-- BBCode End --> aan de beurt.

<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-22 14:55 ]</font>
Sander
Contacteer:

Ik zou een andere nokkenstok zetten en het vliegwiel lichter maken. Ook kun je sliks/regenbanden kopen die goed gekeurd zijn voor de openbare weg. Je hebt al een andere sproeier in je carb. ,maar je hebt nu niet de goede verhouding in je hele toeren gebied. Waarom zet je er niet een grotere venture in?? (groep A-carb. volgens GTtuning)
Dit dan ook wel een paar tiende schillen bij een sprint!

Het zijn maar een paar ideeën!

:lol:
Pieter
Contacteer:

On 2001-11-22 14:27, HotShot
wrote:
De auto nog lichter maken is bijna onmogelijk. Hij is al helemaal leeg!

Wat accelleratie betreft in combinatie met hogere turbodruk: bij 1.2 bar is het zo goed als onmogelijk om van de plek te komen. Met de huidige druk van 1 bar is de 1e versnelling nog moeilijk te gebruiken, maar daar hebben we iets op verzonnen. Op het stuur een knop, waarmee de druk kan worden teruggeschakeld naar 0,5 bar. Wanneer de knop wordt losgelaten is de druk weer 1 bar. Op die manier kun je goed van de plek komen en voorkom je te veel wielspin bij het uitaccellereren uit een bocht.
hee, is het gelukt? Heb je een LPG-klep ervoor gebruikt?
Tijn
Contacteer:

Hmm... knopje / schakeling in de bak maken zodat het vanzelf gebeurt als hij in de 1e versnelling staat (net als de achteruitrijverlichting zeg maar.... ? Ook een leuk winterproject....
<font size=1>[ This message was edited by: Tijn on 2001-11-23 15:59 ]</font>
robert

hey tijn,

jij hebt toch ook een sper in de rallywagen?

En wat doe je eigelijk met de hydraulische handrem+apk.
Sommige zeggen dat het mag, als er maar een klik in zit.
Heb zelf eens gebladered in de apk files:
de handrem is een "volledig gescheiden mechanische noodreminrichting' e.d.
Als je zon hydraulisch ding in de achterremleiding zet dan haal je dus die 'volledig....' gewoon weg. dat mag niet, dus volgens mij mag het niet.
Hoe doe jij dat?
r
speedline

Hey Robert,

Een rally auto (die meedoet aan een evenement) moet, ouder dan 3 jaar, voorzien zijn van een geldige APK !
<font size=1>[ This message was edited by: speedline on 2001-11-23 17:23 ]</font>
Tijn
Contacteer:

On 2001-11-23 17:18, robert
wrote:
hey tijn,

jij hebt toch ook een sper in de rallywagen?

En wat doe je eigelijk met de hydraulische handrem+apk.
Sommige zeggen dat het mag, als er maar een klik in zit.
Heb zelf eens gebladered in de apk files:
de handrem is een "volledig gescheiden mechanische noodreminrichting' e.d.
Als je zon hydraulisch ding in de achterremleiding zet dan haal je dus die 'volledig....' gewoon weg. dat mag niet, dus volgens mij mag het niet.
Hoe doe jij dat?
r
- De rallyauto heeft geen sper... er is geen goeie die heel blijft te krijgen.

- De hydraulische handrem in de clio is wel hydraulisch maar ook met een gescheiden systeem , en mag dus.
robert

damm, en dat nu ik midden in een zware sper-investering zit.
Welke merken/types heb je ervaring mee?
Ik weet dat types met wormwielen kaduuk gaan, en <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.racecar.co.uk/gripper/" TARGET="_blank">types met koppelingsplaatjes </A><!-- BBCode End --> gaan niet stuk. please.

is die hydr. handrem compleet gescheiden, ik bedoel tot en met een eigen zuigertje in de klauw?

<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-23 17:44 ]</font>
Menno

even geheel terzijde: een 5turbo heeft gewoon aparte klauwen voor de handrem
Tijn
Contacteer:

Eigen zuigertje ja, aangesloten op de normale bevestiging van de handrem.

De wormwielen ploffen inderdaad, maar in de rallysport liggen de belastingen van platen ook iets te hoog......
Ik heb niet persoonlijk alles uitgetest, maar de verzamelde ervaring in de garage zegt unaniem: blijft niet heel.
<font size=1>[ This message was edited by: Tijn on 2001-11-23 18:14 ]</font>
robert

ok, dat verklaart het.

heb je nog wat info over sperpogingen?
canonballman

De hydr. handrem in mn fiesta is gewoon tussen de leiding die naar de achteras gaat gemonteerd. Dus niet met aparte leidingen ofzo. Als je alles goed maakt hoeft dit ook niet. Ook apk keuring was geen probleem. Heb het ooit aan een steekproefcontroleur gevraagd en die zei: Als de handrem maar voldoende vertraagd dan is het goed. Staat me van school ook iets bij dat de handrem (parkeerrem eigenlijk) mechanisch moest zijn. Maar dit staa tegenwoordig niet meer in de apk mappen in ieder geval, dus het mag hydraulisch zijn. Wel zet ik mijn Fiesta nooit op zn handremm, altijd in de 1ste versn. als ik m parkeer. Dan blijft er niet continu druk op de achterremklauwen staan. Ik heb m nog nooit zien lekken, maar toch.
robert

ok, ik ben nl. nog een beetje aan het denken hoe ik de blokkering achter ga maken.
Het huidige idee is: orginele handrem compleet laten zitten. (Geen apk probleem en de noodreminrichting doet het zonder blokkeren dus veilig.) In de (enkele) remleiding achter na de begrenzer een 'hoofd'remcilinder opnemen. Die 'hoofd'remcilinder heb ik reeds, die zijn daar speciaal voor gemaakt. Het idee was om die te bedienen met een startrelais en een knoppie aan het stuur. Ik moet nog wel uitplussen welke slag/drukken/krachten ik moet hebben, en of daar wel een geschikt relais te vinden is.

Ik hoop dan bij het insturen (beide handen aant stuur) met het knoppie een overstuur impuls te geven, daarna gas erop, als de sper gaat ingrijpen trekt hij zelf recht. Hiervoor moet je zeker je handen aant stuur houden. Dikke pret dus.

robert
Menno

Klinkt wel als een erg leuk plan. Bijkomend voordeel is dan dat je de originele achterklauwen weg kan knikkeren. Daar heb je toch alleen maar ellende mee. In de houders achter passen dan voorklauwen van een viertje, zonder die altijd vastlopende handremellende er in.
rev it like a rental
robert

morgen menno,

1- neem koffie
2- ik zei nog : kan ik de orginele handrem laten zitten. Dus inklusief klem kabels en maffe orginele construktie op de klauw.

De 'extra' rembediening achter wordt van het digitale type direct blokkeren, dus als noodrem is dat wat onhandig. kep nl maar 1 leven, dus hoe onwaarschijnlijk ook dat de gewone rem kaduuk gaat, wil ik toch een noodrem.

Maar wel leuk om te weten dat r4 klauwen erop passen. Hoe wist je dat?

robert
Menno

ff koffie pakken :wink:
Menno

zo, een paar bakken verder, dus ff gericht onzinnige opmerkingen :smile:

Ik wist 't omdat ik er voor m'n 4 ook wel eens aan heb zitten denken, maar dan meer om eerder genoemde reden. Waar ik toen ook nogal over zat te broeden is of je met zo'n extra handremcilinder niet gewoon via je hoofdremcilinder ook je voorremmen op druk zet.
rev it like a rental
robert

zon extra 'hoofd' remcilinder is daar speciaal voor gemaakt. Je zet em in de enkele remleiding van de achterrem, na begrenzer. Als je een systeem hebt met 2 leidingen naar achter heb je pech gehad.

als je de rem indrukt geef je remdruk naar achter. Door een ingebouwd terugslagklepje geef je geen druk naar voren. Als je maar een heel klein beetje 'achterrem' geeft, en je drukt hard op de gewone rem, gaat het terugslagklepje open en geeft de hogere gewone remdruk door.

Heel makkelijk, tis er speciaal voor gemaakt.
Geen voorradbakje ofzo nodig.
van girling, gekocht bij asp, ongeveer f120,-
Tuner
Contacteer:

On 2001-11-22 16:58, PLATBEKTERRIER
wrote:
Ik zou een andere nokkenstok zetten en het vliegwiel lichter maken. Ook kun je sliks/regenbanden kopen die goed gekeurd zijn voor de openbare weg. Je hebt al een andere sproeier in je carb. ,maar je hebt nu niet de goede verhouding in je hele toeren gebied. Waarom zet je er niet een grotere venture in?? (groep A-carb. volgens GTtuning)
Dit dan ook wel een paar tiende schillen bij een sprint!

Het zijn maar een paar ideeën!

Wat moet zo'n carburateur kosten dan. Wat is er anders aan dan bij een standaard carburateur???
Sander
Contacteer:

Kant en klaar staan ze hiet <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.gttuning.com/carbs.htm" TARGET="_blank"> te koop</A><!-- BBCode End -->
Maar bij <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm" TARGET="_blank"> BCCP</A><!-- BBCode End --> kun je hem ook laten maken, dat doet HotShot ook!

Ik heb een Weber <!-- BBCode Start --><A HREF="http://members.tripodnet.nl/R5GTTURBO/W ... page8.html" TARGET="_blank">2*36mm</A><!-- BBCode End -->
-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-26 18:41 ]
Tuner
Contacteer:

Ik heb mijn broer (h0tsh0t) al gesproken. Ik ben benieuwd. Als het wat is dan....
Plaats reactie