Zeeuw: Ik vind f 10.000,- ook een hoop geld, maar tel maar eens op wat je bijvoorbeeld aan je eigen auto(Žs) verspijkert hebt of nog wil doen. En voor dit geld is de GEHELE auto onder handen genomen met spullen die voor deze auto zijn ontwikkeld!
Je vergelijkt trouwens met de verkeerde motor, de F7P. Je moet de "RS" F4R D730 motor vergelijken met de F7R van de Williams.
Het max. voor een F7P is trouwens wel ca. 120kW/163pk. Terwijl een F7R met hetzelfde pakket maatregelen toch wel gauw zoŽn 140kW/190pk levert.
Tuners klooien trouwens wel eens met hun rollenbank om de resultaten wat op te leuken
(Foo foo knop).
Bel de td van een willekeurige rollenbankleverancier maar op, en vraag naar de meetnauwkeurigheid en de mogelijkheden de resultaten te beïnvloeden.
De Clio Coupe versie heeft meer dan 185 tot wel 200pk afhankelijk van de staat van de motor.
De "RS" F4R D730 motor heeft een hoger nominaal en maximaal toerental dan de Williams F7R. Ruim 500 standaard 7000 t.o.v. 6500(begrenzer 7200 tegen 6600). De Coupe versie kan daarentegen toerentallen tot 8.000min-1 en meer draaien!
Meer toeren betekent meer arbeid per tijdseenheid, en met dezelfde vulling(lees gemiddelde druk = koppel) een hoger toerental betekent meer ontwikkeld vermogen.
De "RS" F4R D730 motor beschikt over een verstelbare inlaatnokkenas, een cilinderkop met grotere kleppen, en kanalen en spruitstukken met meer volume (Phase2 variabel inlaatspruitstuk). Al deze maatregelen zorgen voor een betere vulling in het bovenste toerengebied.
De Clio 16v/ Williams (F7P/ F7R) motor is van een "oude" generatie die al zoŽn 8 tot 11 jaar oud is. Ik vindt dit dus appels met peren vergelijken.
De vermogens in het DTCC zijn niet reëel want hier hebben ze een reglement voor de motorenbouwers. Ze kunnen hier maar beperkt de maatgeving veranderen van de cilinderkop, en dergelijke!
Met vriendelijke groeten,
Speedline.
<font size=1>[ This message was edited by: speedline on 2001-11-24 15:05 ]</font>
FF dit, ik vind het gezien de prestaties niet helemaal reeel/ niet in verhouding meer staan tot. Dit vind ik al sinds ik van een gt overgstapt ben naar een williams en nu deze. Het kost nb steeds meer om een beetje te behalen. Snappie? Misschien is reeel niet het juiste woord.
Robert je slaat de spijker op zijn kop. Je kunt gewoon zelf straks geen ruk meer doen tenzij je er een sloot geld tegenaan gooit. Dus bedragen van 10000,- vind ik gigantisch veel geld. Misschien heb je voor 10 ruggen wel een nieuwe motor. Is toch belachelijk veel geld? Ok je hebt wle high tech shit onder je kap liggen, maar voor 10000 piek he.
Dat vind ik gewoon zonde. Met een Gt-tje draai je zelf op straat de druk omhoog en het kost niets. Bij de 16v/williams was het feest al min of meer over en nu koop je in wezen al een geprepareerde auto af fabriek.
JA, maar wat wil je nou? Toch gewoon veeeel vermogen en goed weggedrag? Wel zo vriendelijk dat Mr Renault 't er tegenwoordig standaard allemaal al instopt, voor een beschaafd aanschafbedrag.
ja, en die moderne auto's rijden ook nog eens zo goed dat je nog meer vermogen wilt.
Rij maar eens met een beetje power in een ouwe bak. Bijvoorbeeld een r5at of nog mooier
een r4at. Dan ben je met 150 pk wel tevreden zo.
r
Tja, daar heppie wel gelijk in, de resultaten zijn wel goed. Wat Menno zegt gelukkig wordt er af fabriek al een hoop ingestopt. Probleem is je wilt altijd sneller en das dan ff pech hebben tenzij je dus een hoop poen er tegenaan gooit.
andere nokke-stokke is een andere motor karakteristiek.
dat gaat alleen goed met: een andere chip.
Dat is dus een combinatie tuning, je moet alles doen alles of anders werkt het niet.
En dan krijg je van die combinatie pretpaketten. Zie een paar postings hierboven.
Speedline: Ja ben nog wel in het bezit van originele Coupe, het staat op mijn kenteken maar heb ruzie met de RDW zeg maar. Voor de rest wel alles Coupe.
Brainstorm: Om "moeilijke" autoŽs op Nederlands kenteken te krijgen, zou je deze omweg kunnen proberen. Keuren in Duitsland bij de TÜV of een andere keuringsinstantie. Als je auto daar goedgekeurd wordt zijn ze bij de RDW op grond van Europese regelgeving verplicht een kenteken af te geven.