Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

volgens mij ook want anders ontbrand het mengsel eest door het pingelen en dan pas komt de vonk.

dus klinkt het mij logisch dat je het mengsel eerst door de bougie moet laten ontbranden en zo de kans op pingelen "voor" te zijn, maar dan kom't ie mischien gewoon veel te vroeg en staat je inlaat klep nog los
oeps, das foute boel.

ik ben absolut geen expert maar hoe zit het dan wel

grtz Thomas
Michel S.
Contacteer:

waar ik ook eens heen zou kijken is je bougies. Zoals je weet heeft eent urbo speciale bougies. Met standard bougies zou het best zo kunnen zijn dat je bougies beginnen te gloeien en daardoor ontbranding van benzine dampen krijgt. Een Hot spot op de zuiger kan ook het probleem zijn. Het hoeft niet altijd aan de boost te liggen of aan de koeling. Wanneer de bougies fout zijn, of je hebt last van hotspots, dan kan het je ook gebeuren.

suc6 ermee
mzzl
marco

aha dus pattie had gister problems ,vreemd dat die dat doet ,zou het ook niet kunnen doordat hij een week of twee heeft stil gestaan ,je hebt hem zekers weer flink op zijn zak gegeven he :lol::lol:moet je eigenlijk vandaag kijken of tie het nog heeft ,zo ja dan moeten we maar eens gaan kijken wat het kan zijn dan ,greetz macro
Folkert
Contacteer:

ok.. Het is echt waar: om pingelen te voorkomen, moet je de ontsteking VERLATEN. Namelijk: Als het mengsel te vroeg ontstoken wordt, stijgt de druk en daarmee de temperatuur in de verbrandingskamer te snel, zodat op andere plaatsen het mengsel spontaan ontbrandt (pingelen dus).
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
robert

yep.

Tuurlijk wordt het mengsel eerst bij de bougie ontstoken. Maar de verbranding is niet oneindig snel, het duurt even. Stel de onsteking staat op 30 graden voor bovenste dode punt. Het mengsel begin pas serieus te branden (10%) bij 10 graden!!, En is pas (90%) klaar bij iets van 20-30 graden NA bpd. Dan is het laatste stukje mengsel pas aan de beurt. Let op, dit zijn gemiddelde getallen.
De ontsteking staat optimaal als op 8 graden NA bdp 50% mengsel verbrand is!!

Het is dus duidelijk dat het laatste stukje mengsel een hele tijd opgewarmd wordt. Als dit teveel wordt explodeert dat laatste stukje mengsel 'spontaan'. Das pingel.

Er zijn twee dingen belangrijk:
(1) mengsel dat verbrand is VOOR bdp wordt NOG eens doorgecomprimeerd en hierdoor nog heter. gevolg: het laatste stukje mengsel wordt hierdoor meer opgewarmd.
(2) Het laatste stukje mengsel verbrand NA bdp, dus de zuiger gaat al naar beneden dus het mengsel is aan het expanderen. Expanderen betekent ook snel kouder worden.
(3) pingel ontstaat doordat het laatste beetje mengsel zo lang opgewarmd is (door de hete verbrande gassen in de buurt), dat de moluculen uit elkaarvallen tot een explosief mengsel. Meer opwarmen-> meer kans op pingel.

Dus wat gebeurt er als je te vroeg ontsteekt:
(1) wordt meer en (2) wordt minder; dus: veel opwarming van het laatste stukje mengsel.
En wat gebeurt er als je dan de ontsteking later zet:
(1) wordt minder en (2) wordt meer; dus minder opwarming van het laatste stukje mengsel.

Het gaat hiet over een plaatselijk effect in de cilinder, aan de motortemperatuur zal je het niet merken.
Verlaten heeft helaas wel het effect dat de verbranding later plaatsvind dan optimaal, dat betekend minder vermogen. De wet van behoud van energie zegt dan dat vermogen ergens moet blijven. Dat klopt want de uitlaatgastemp gaat omhoog.

Zo. verder in detail kan ik met dit forum niet gaan.

robert
Arjen

Bedankt Robert voor het antwoord. Het leek mij inderdaad ook al het een zeer plaatselijke verhoging van de temperatuur zou wezen. Nu weet ik het in ieder geval zeker.
robert

alridy.

Met de laaste opmerking bedoel ik meer: het kost me (en mijn baas...) te veel tijd.

r
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-21 11:41 ]</font>
Arjen

Zorgt een te arm mengsel wel voor een hogere motortemperatuur ? Ik vraag dit omdat eerder de motortemperatuur van onze TANK (Lada) opliep wanneer hij de laatste snufjes LPG uit de tank aan het snuffelen was. Komt dit door een te arm mengsel of zal het een andere oorzaak hebben. Puur nieuwsgierigheid.

Ik heb al mijn naslagwerken ff nagekeken, maar daar heb ik niks over kunnen vinden. Weet nu onderhand wel alles over pingelen en voortijdige ontsteking.
robert

ja das nou weer lastig in 1 zin te zeggen.
Als je bedoelt de koelwatertemperatuur: nauwlijks.
Er nl. zijn wat effecten die temperatuurs verhogend en tegelijk zijn er effecten die verlagend zijn. Maar met een normaal werkende thermostaat enzo: het verschil zou niet meetbaar moeten zijn.

Maar misschien zit de temperatuursensor wel in de retour van de verdamperverwarming! Een bijna lege lpg tank neemt alleen nog maar lpg damp af, geen vloeistof. -> verdamper heeft veel minder warmte nodig -> retour water is heter.

Weet je veel. Den Mensch is namelijk ongekend inventief in het verzinnen van 'vreemde' oplossingen. Die kan je niet allemaal van te voren inschatten.

robert
Rick

On 2001-11-19 00:05, Rick
wrote:
Als ik volgas rij, dan maakt mijn turbo een heel raar geluid. Een soort knisperend geluid, net alsof er blaadjes o.i.d tussen de schoepjes zitten? Maar hij werkt nog gewoon, en doet het alleen als je plankgas rijdt. Heeft één van jullie enig idee wat dat is?

Is het trouwens ook normaal dat als je volgas geeft er een zwart pluimpje rook uit de uilaat komt, het is geen olie want dat is blauw.

Alvast bedankt!
Probleem is opgelost, door een te laag pijl van het koelwater was het lucht dat door het koelsysteem werd gepompt.
Dit geeft wel weer aan hoe vaak ik het pijl contoleer. Toch maar wat vaker gaan doen:smile:
Anonymous

On 2001-11-20 18:45, Rick
wrote:
Nou hoogst waarschijnlijk pingelt die van mij dan, maar ik gooi er euro in, en dan zo'n loodvervanger, dus dan zou die niet mogen pingelen. Of ligt het eraan dat ik met verhoogde druk rij?? Wat kan er eigenlijk gebeuren met een motor die pingelt? En hoe los ik dit dan op?
Ik gooi er ongelood 98 in dat is toch de goeie of niet?

Btw mijne maakt zoveel herrie ik hoor die hele motor niet eens :smile:
(muziek)
marco

ik tank super met loodvervanger , dat is volgens mij de goede benzine voor de gt turbo ,weet niet welke wagen je hebt?????
maar als het een turbo is moet het met loodvervanger zijn
Riël
Über-Spammer

Meen je niet? Moet ik loodvervanger tanken ????? Geen wonder dat mijn blok naar de soep is na 2 weken 91er octaan uit duitsland :grin:
Gilles
Contacteer:

voor iedereen die geintreseerd is in een hybryde tuyrbo die in nederland gelverd worden, zie het volgende;

Beste Gilbert,

Bedankt voor je mailtje, wij kunnen het volgende voor je doen;

Stage 1

CEMD14 Deze turbo levert ongeveer 25 pk extra bij 1 bar en kost fl. 1250,00 excl. btw.

Stage 2

CEMD14R Deze turbo levert ongeveer 35 pk extra, maximum boost level 1,22 bar en kost ongeveer 2250,oo excl.

Stage 3

CEMD28 Deze turbo levert ongeveer 55 pk extra, maximum boost level 1,49 bar en werkt alleen in combinatie met een groep A koppakking, een groep A carbarateur en de olie retour pijp moet iets worden vergroot en kost ongeveer 3450,00 excl.

Stage 4

CEMD28R Deze turbo levert ongeveer 75 pk extra, maximum boost level 1,7 bar en werkt alleen in combinatie met een groep A koppakking, een groep A carbarateur en de olie retour pijp moet iets worden vergroot.

Hierna hebben we nog meer varianten oplopend voor een r5 gt tot een totaal vermogen van 300pk in het toerental gebied van 200 trn tot 3500 trn.

Alle bovengenoemde opties veranderen natuurlijk ook het hele rijgedrag van de auto, het koppel en de pk's worden vergroot.

We kunnen ook bleed valve's en dump valve's leveren.

Laat het maar horen,

Met vriendelijke groeten,

Casper Hartogsveld
http://www.turbochargers.nl

:wink: is prijzig maar geeft je wel dat extra :wink:
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Zj*rZ

Sja...is idd wel een beetje duur, hoe zit het met garantie? En krijg je voor die prijs ook een actuator en olie en koelvloeistof aanvoer/afvoer en benodigdheden?
Groeten,
Sjors
[ This message was edited by: zjorz on 2001-12-19 17:27 ]
Anonymous

ik tank om en om (ene keer 98 met loodvervanger, andere keer 98 gewoon), moet 'ie kunnen hebben volgens de renault garage
marco

ik zou het niet weten monique?????
ik pak liever het zekere voor het onzekere ,of zijn er meer mensen die weten of dit kan ,want super gewoon is natuurlijk een stukkie goedkoper :lol::lol: dus als het kan en geen kwaad doet ga ik ook om en om tanken :lol:
Zj*rZ

Dit kan zeker weten hoor! Ik heb zelfs wel eens gehoord dat de loodvervanger in NL ongeloofelijke troep is en dat je beter af en toe een flesje loodvervanger ergens kan kopen en die bij je tank benzine ingooien. Ik denk dan om de 3 tank-beurten ofzo.
Zj*rZ

btw ik geloof dat zo'n flesje loodvervanger +/- 12 piek kost, kan het dan uit op 3 volle tanks?
marco

dus ik kan bijv 3 keer gewoon super tanken ,en als ik daarna gewoon een keer met loodvervanger tank dan is dat geen probleem?????, nou als dat zo is ga ik dan ook maar tanken met gewone super scheelt wel wat centjes bij het voltanken :lol::lol:
Zj*rZ

Marco, volgens mij zijn er zelfs een hele hoop mensen die altijd alleen super tanken. Dus dan moet jou id zowiezo goed zijn. Toch?
:smile:
Job-turbo
Contacteer:

Zjorz?? msn'en??
Riël
Über-Spammer

Nee maar dus de vraag, heeft dit blok loodvervanger NODIG???? Lijkt mij toch niet... heeft ie dat wel, dan heb ik 'n foutje gemaakt en altijd zonder getankt! maarja dat is toch voor de kleppen, dat lood of niet? Dat is nog niet kapot ..
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Mij is verteld dat het beter is om altijd benzine MET loodvervanger te tanken. Ik heb nog geen GTT, dus kan ik gelukkig ook weinig fout hebben gedaan! :wink:
Gilles
Contacteer:

On 2001-12-19 16:38, ZjorZ
wrote:
Sja...is idd wel een beetje duur, hoe zit het met garantie? En krijg je voor die prijs ook een actuator en olie en koelvloeistof aanvoer/afvoer en benodigdheden?
Groeten,
Sjors
[ This message was edited by: zjorz on 2001-12-19 17:27 ]
hmmmmmmz,

niet eens bij stil gestaan.... nog meer goede idee's?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
catrinus

Ik reed vaak met euro 95. Ik hoorde ook geen gepingel. Ik reed altijd met mijn gt naar het werk en moest veel kilometers rijden. Toen de benzine zo duur werd ging ik euro 95 tanken. nu ik een bedrijfswagen heb tank ik super plus met loodvervanger omdat ik toch haast niet meer met mijn gt rij. Het financiele plaatje stond bij mij heel hoog maar het is niet ten koste gegaan van mijn blok
There will be plenty of time to rest when your dead
Anonymous

als je echt allen maar ongelood wilt rijden

dan moet je gewoon je blok lpg proof laten maken

het geintje met die loodvervanger zit zo

door dat spul worden de klepranden en de klepzittingen gekoeld als deze koeling wegvalt kan dat gewoon je kop (cylkop) kosten daar komen door de kleppen die konstant op de zitting staan te rammen (omdat ze uitzetten door de extreme hitte)
haarscheurtjes in en na verloop van tijd zal de kop gewoon scheuren.

de oplossing kan andere zittingen zijn of andere kleppen en als je het helemaal goed wilt doen allebei

je moet dan opzoek naar klepzittingen die gemaakt zijn van STELLIET dit is een soort keramisch materiaal wat harder is dan staal en pas bij veel hogere temperaturen gaat vervormen

de kleppen verschillen van motor tot motor maar die info kan je zo inwinnen bij een motor revisie bedrijf. die kunnen waarschijnlijk ook wel de zittingen leveren.

ik zou gewoon tanken wat er volgens renault in moet. behalve als je met hogere druk rijdt dan kun je beter een bezine met een hoger octaan gehalte nemen MET LOOD VERVANGER omdat ie anders kan gaan pingelen

grtz Thomas
Plaats reactie