Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jacco 16v

ik heb mijn auto bijna af maar nu wil ik het koelsysteem ontroesten.
zodat ik straks mijn nieuwe radiateur weer helemaal vol met roest heb zitten.
daar zijn van die handige middeltjes voor.
maar ik heb ooit eens gehoord dat aluninium onderdelen daar niet zo goed tegen kunnen de radiateur maakt mij niet zoveel uit ik doe dat reinigen toch met de oude radiateur.
maar tast dit mijn kop niet aan.
zodat ik straks na de koppeling ook nog de koppaking moet vervangen.
weet iemand hier iets van?
:lol:
Bart V

Lang leven het renault koelsysteem, altijd bruin koelwater. Je kan je koelsysteem wel doorspoelen, moet je je thermostaat eruit halen en je radiateur en eventueel kachel slangen losgooien, hogedrukspuit door je koelsysteem, daarna perslucht door je koelsysteem, koelvloeistof erin en klaar. Je kan dan eventueel nog een keer koelvloeistof verversen, dan weet je zeker dat er geen water door heen zit. Meestal is dan die roest er wel uit, maar je krijgt het nooit helemaal weg.
catrinus

Als er roest in het koelwater zit dan is er een keer water bijgevuld i.p.v. koelvloeistof. Heb het vaak gezien op school en op mijn stage adres. Zelf heb ik geen last van bruin water. Marius ook niet:wink:. Je kunt je koelsysteem doorspoelen en aftappen bij de aftappunten. Let wel op dat je radiateur goed doorgespoeld word met water. Als je hem aftapt en zo weg zet dan heb je grote kans dat het aluminium gaat oxideren. je kunt hem ook vol water doen en dan zo weg zetten.
There will be plenty of time to rest when your dead
jacco 16v

nee er komt een nieuwe radiateur voor als ik de boel schoon heb.
maar dat schoon maken doe ik met de oude radiateur
Bart V

Dan moet je je koelsysteem reinigen zonder je radiateur ertussen, en als alles schoon is je nieuwe erop zetten. (lijkt mij het makkelijkst)
canonballman

Forté heeft wel een aardig middel. Bij dealers van diverse merken te koop, niet in automaterialenzaken.
Inderdaad enkele slangen los en de tuinslang erin hangen werkt ook wel eens goed
dennis16v

helemaal.
alles goed met de voorkant jacco?

je radiator eruit halen. doppie op je vatje.
tuinslang op de bovenste radiatorslang.
met de onderste ff boven een putje hangen en doorspoelen maar.
doe de radiator altijd apart.
Xedrah

Toch wel aan te bevelen om er een blikje stuf in te gooien, omdat water uit de tuinslang de roest en de oxidatie en eventuele olieaanslag niet verwijderd.

Koelvloeistof niet mengen met water idd.

Succes! :smile:
Stroker
Contacteer:

Bij de reno dealer verkopen ze ook van dat spul om alles te reinigen (merk: renault). Het schijnt te werken, je mag het alleen niet langer dan 10 minuten ofzo in je koelcircuit laten zitten. Het schijnt nogal agressief spul te zijn. Het kost f 14,- ongeveer.
Steven
Car: M536

Ow wat zit er toch een fijne renault-dealer in Beverwijk... Ik daar aan de balie vragen naar dat spul. 'Nee dat hebben we niet' Ik het verhaal nog uitgelegd dat het wel bestaat etc. 'Nee dat hebben we niet'

Grmmmbbll zo ben ik al eens eerder behandeld daaro, ik vind dat toch echt niet kunnen zeg.

Maargoed ik heb er nu van die bende inzitten die ze bij brezan verkopen, maar dat is weer van dat milieuvriendelijke spul wat je 24 draaiuren erin moet laten zitten.

Ik zat te denken dat misschien soda ook wel werkt? Dat lost aluminium op, dus dat je dat erin gooit en dan ff 10 minuten crossen en dan doorspoelen? Of beter dat renalt-zuur nemen.

Ik ben namenlijk aan het uittesten of dat nou een beetje werkt anders komt er binnenkort wel een nieuwe radiateur :)
Plaats reactie