Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Rick

Als ik volgas rij, dan maakt mijn turbo een heel raar geluid. Een soort knisperend geluid, net alsof er blaadjes o.i.d tussen de schoepjes zitten? Maar hij werkt nog gewoon, en doet het alleen als je plankgas rijdt. Heeft één van jullie enig idee wat dat is?

Is het trouwens ook normaal dat als je volgas geeft er een zwart pluimpje rook uit de uilaat komt, het is geen olie want dat is blauw.

Alvast bedankt!
Anonymous

Die rook is volgens mij benzine, niet druk maken dus.
Patrick

weet je zeker dat het de turbo is want bij volgas maakt je turbo zoveel toeren dat het niks meer met blaadjes te maken kan hebben,bij hogere snelheid heb ik wel vaker last gehad dat mijn kachel fan begon te draaien door de rijwind,probeer dit maar als je het geluid weer hoort zet dan gewoon meteen je fan aan dan moet het meteen weg zijn!!
Rick

Je hoort dat geluid ook als je "zachtjes" rijdt, want hij doet het alleen als je je de turbo voluit laat mee draaien. Blaadjes zijn het waarschijnlijk ook niet, maar zo'n soort geluid is het.
jetab
Contacteer:

Heb je je turbo opgeschroeft? Komt het wijzertje in het rode? Toen ik 'm zover had opgeschroeft maakt die van mij ook een raar geluid. Hij deed dit als ie in het rode kwam, na ff zoeken wist ik wat het was... op de slang tussen de interkoeler en de carb. zit een slang die via een klep of iets naar je benzine koeler gaat. Dit maakt het lawaai.... vindt je het irritant? Maak dan die dunne slang van die klep los en stop 'm dicht (ik had ff tijdelijk een schroevendraaier erin gestopt en een slangenklem eromheen gedaan :lol: ) Bij mij was het geluid weg! Heb het later toch maar weer gewoon aangesloten, volgens mij maakt het niet veel uit....
Stefijn

Ik heb dat ook eens gehad, tenminste, een geluid dat ik wel onder jouw beschrijving kan zetten.

Ik weet het niet zeker of het toen dit was, maar bij mij was een keer een plaat waar de turbo op vast staat gescheurd. Die is toen vervangen.

Maar: ik weet dus niet meer zeker of dit toen het geluid wel veroorzaakte, dus :smile:
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-11-19 09:07 ]</font>
Marius

Ola,

dit heb ik ook gehad.

Bij mij was het de aansluiting van het uitlaatgedeelte van de turbo (turbinehuis) op de uitlaat.
Hier zaten nog maar 2 van de 5 moeren en bouten erop.
Het blaadjesgeluid is dan lekkage van lucht.
Stefijn

psi's :smile:
canonballman

Turbodruk opgeschroefd?????? Dan kan het het pingelen van de motor zijn, is ook een geluid wat je als knisperen / knetteren kunt interpreteren. Gelijk oplossen als het dit is, anders vette motorschade.
robert

lichte pingel: knisperen/knetteren als in het verpulveren van chips. En ik bedoel die van croky.

Met een beetje fantasie zou het inderdaad kunnen klinken als een blaadje tussen kachelfan!!

Zware pingel: klinkt harder en regelmatiger als zon ouderwetse draairatel.

(Ja ik weet ook niet hoe zon ding heet, maar zon ding wat je boven je hoofd rondslingert, alleen maar om herrie mee te maken. Duidelijk, niet?)

Pingel herkennen:
(1) aan het geluid, en om te checken:
(2) In het algemeen gaat pingel METEEN weg als: gas terugnemen, of terugschakelen (is hetzelfde)

blaadjes in radiator of vermoedde troepjes in turboklachten ijlen altijd nog even na.
r
Rudo

On 2001-11-19 19:20, robert
wrote:
lichte pingel: knisperen/knetteren als in het verpulveren van chips. En ik bedoel die van croky.

Hé, dit geluid heb ik ook!!!

Bij mij is het alleen zo dat het zich voor doet ná zo'n 10km gereden te hebben, en alstie écht goed warm is, na zo'n km of 30/40 heb ik de indruk dat het weer verdwijnt!

Het lijkt ergens bij het voeteneind vandaan te komen (bijrijders kant).

Kan dat pingelen kwaad, en zo ja hoe voorkom ik het dan? (heb géén opgeschroefde turbo!)
Stefijn

Pingelen komt van een te arm mengsel? Topicopener meldt dat er zwarte rook uit zijn uitlaat komt (teveel aan benzine) :smile:
robert

kan tegelijk.

Het gaat om het woordje TE in : te arm. Want bijvoorbeeld een mengsel met 10% extra (lambda = 0.9) benzine is in princiepe een rijk mengsel. Het betekend ook dat er 10% brandstof niet verbrand, dus ontstaat er roet dus zwarte rook. Er ontstaat bij rijk mengsel altijd roet (en CO) omdat de waterstof veel makkelijker verbrand dan koolstof. Tis niet altijd zichtbaar, maar het is er wel.
Echter op vollast met drukvulling is lambda 0.9 nog TE arm om de pingel te voorkomen. Lambda 0.8 tot soms wel 0.75 is gebruikelijk.

robert

<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-20 17:06 ]</font>
canonballman

O zwarte rook, dan is het idd WAARSCHIJNLIJK geen pingeltje :smile:
robert

je moet effe het testje doen:

als je het bekende,op pingel lijkende geluid hoort, meteen belasting wegnemen. Pingel gaat dan ook meteen weg.
Als je dan het gas weer vol inramt, moet het geluid weer flink terugkomen. Als dit allemaal klopt dan heb je goeie kans dat het pingel is.

Ik zei het niet voor nix. Tessie wel doen hoor.

robert.

<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-20 18:46 ]</font>
Rick

Nou hoogst waarschijnlijk pingelt die van mij dan, maar ik gooi er euro in, en dan zo'n loodvervanger, dus dan zou die niet mogen pingelen. Of ligt het eraan dat ik met verhoogde druk rij?? Wat kan er eigenlijk gebeuren met een motor die pingelt? En hoe los ik dit dan op?
Menno

probeer 't eens met 98.
Lang genoeg pingelen kan voor "totale motorschade" zorgen
Rick

Trouwens nog een vraagje. Veel van jullie hebben er een andere chip in laten zetten, dan kunnen ze van 6000 toeren naar 7500 toeren, en bij een 5-je zit er helemaal geen begrenzer op. Nou vraag ik mij af, die fabrikant maakt het toch niet voor niets rood, lijkt mij.
Anonymous

inderdaad daar gebruikt hij richtlijnen voor om zijn auto's

A zo lang mogelijk mee te laten gaan
B lekker te laten doortrekken

Bij sommigen is A niet van belang of minder dan bij de fabrikant.
robert

Als je even wat Croky hoort tijdens het inrammen van het gas, waarna het binnen 3 seconden ofzo vanzelf weggaat gaat het nog net.
Ook bij volgas, lage rpm, zeg maar 1 croky'tje per 2 seconden gaat ook nog net.

Als pingel langer dan 5 sec aanhoudt moet je echt vantgas af!. De zuigers worden dan in recordtempo te heet, en er komen dure geluiden.

Als je zowiezo veel TE veel vermogen hebt, en je blust niet extra (kost de motor vermogen) EN je gaat ook nog eens continue tekeer in duitsland dan kan je ook nog de zg. high speed knock krijgen. Klinkt ook als Croky, maar tegen de achtergrondherrie van de motor en/of de ICE niezomakkelijk te horen. (kost jouw een vermogen)

Tsja, wat is nou TE veel vermogen?
Zelf luister ik altijd graag naar de motor, dus ik hoor het gepingel wel. Het ding heeft ook TE veel vermogen, dat gebruik voor sprintjes en niet voor continue duitsland.

En wat doe je als je te veel pingel hebt.
Naja, weer terugdraaien wat je verprutst hebt. Van alles dus. Begin maar met:
-niet continu vollast, dus "er na rijden"
-98 tanken
-bij sprintje hoogtoerig rijden
-te veel vuldruk bij lage rpm
-betere interkoeling (waterinjectie :cool: !!)
-ontsteking ietsies later
-iets grotere sproeier
-dikkere koppakking (kop gevlakt?)

als dat niet helpt:
zet uw ICE wat harder, don't care, en begin over een maandje ofzo een nieuw @#$%^&*(*) topic!

doewie, robert
robert

a propos die toerenbegrenzer,

die staat standaard wel erg veilig.
Tikkie erbij gaat wel. Het rood begint bij mij (gokje) bij 6000, en de begrenzer heb ik probleemloos op 6700 gezet.

Probleem is natuurlijk dat een nono in zn vrij het gas instampt, zich afvraagd waarom de auto niet vooruit wil en niet in de gaten heeft wat voor een herrie het ding maakt. (ik heb het gezien, ik zweer het je..)
Voordat de ecu gezien heeft dat het max toerental overschreden wordt, de injectoren uit heeft gezet, en het al klaarstaande mengsel verbrand is, is het toerental al wat doorgeschoten. Daarom staat dat veilig laag.
(ok de ecu logic kan beter, maak vaak is het zo simpel)

Dus als je niet zon nono bent, ( en dat ben je niet, want die zijn niet geinteresseert in tuning.com) kan dat best iets hoger.

Bij de gt en de at is volgens mij de grens dat de kleppen gaan zweven.
De klepbediening is nogal zwaar uitgevoerd met stoterstangen en zware kleppen. Ik schat zo bij 7300 gaat het mis.
Bij 8000 is wel zeker dat dat de uitlaatklep tegen de zuiger slaat: kromme klep.
Kromme klep betekend heel veel klepspeling:
stoterstang slaat krom. Smeltende stukken klep komen in turbo enzo.

Als het bij 7300 mis gaat, gaan tuners(weet je nog cupcompetitie, ieder % kan winnen betekenen) zeker tot 7250!.
robert
Rick

On 2001-11-20 19:22, robert
wrote:
Als je even wat Croky hoort tijdens het inrammen van het gas, waarna het binnen 3 seconden ofzo vanzelf weggaat gaat het nog net.
Ook bij volgas, lage rpm, zeg maar 1 croky'tje per 2 seconden gaat ook nog net.

Als pingel langer dan 5 sec aanhoudt moet je echt vantgas af!. De zuigers worden dan in recordtempo te heet, en er komen dure geluiden.

Als je zowiezo veel TE veel vermogen hebt, en je blust niet extra (kost de motor vermogen) EN je gaat ook nog eens continue tekeer in duitsland dan kan je ook nog de zg. high speed knock krijgen. Klinkt ook als Croky, maar tegen de achtergrondherrie van de motor en/of de ICE niezomakkelijk te horen. (kost jouw een vermogen)

Tsja, wat is nou TE veel vermogen?
Zelf luister ik altijd graag naar de motor, dus ik hoor het gepingel wel. Het ding heeft ook TE veel vermogen, dat gebruik voor sprintjes en niet voor continue duitsland.

En wat doe je als je te veel pingel hebt.
Naja, weer terugdraaien wat je verprutst hebt. Van alles dus. Begin maar met:
-niet continu vollast, dus "er na rijden"
-98 tanken
-bij sprintje hoogtoerig rijden
-te veel vuldruk bij lage rpm
-betere interkoeling (waterinjectie :cool: !!)
-ontsteking ietsies later
-iets grotere sproeier
-dikkere koppakking (kop gevlakt?)

als dat niet helpt:
zet uw ICE wat harder, don't care, en begin over een maandje ofzo een nieuw @#$%^&*(*) topic!

doewie, robert
Nou dan gaan we maar eens proberen hoe het gaat als ik hem 4 graden extra voorontsteking geef. En als dat niet werkt zal ik denk toch over moeten gaan op 98:sad:.

P.s. ik rijd er niet als een bezetene mee, maar af en toe een stoplicht sprintje, en het viel me toen op. Op de snelweg laat je hem weleens naar de 200 klimmen en dat alleen om hem dan ff schoon te blazen(en het is tevens leuk). Maar voor de rest rij ik er gewoon mee als ieder normaal mens.
-----------------
<b>RENAULT 5 GT TURBO GORDINI</b>
<font size=1>[ This message was edited by: Mapschen on 2001-11-20 20:12 ]</font>
Folkert
Contacteer:

Eh!!! Het is LATER ontsteken dus minder voorontsteking, teneinde het pingelen te voorkomen. Een setje LPG is daarentegen ook een bijzonder goede remedie tegen pingelen.
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
canonballman

Ja, inderdaad je moet de ontsteking LATER zetten. Dit is echter niet zo makkelijk als 4 graden vroeger.
Heb je er nog een standaard sproeier in?? Als je met meer als 0,9 bar rijdt dan kun je het beste een grotere sproeier monteren. standaard is 120. 122,5 of 125 is een mooie maat. Pingelen zal zo waarschijnlijk ook ophouden. Mengsel wordt rijker (met 1 bar turboruk en standaard sproeier is het mengsel gewoon te arm=(te) hoge temperaturen) en daardoor daalt de temp. van de verbrandingen waardoor de motor net niet gaat pingelen. Dit is de ideale situatie: net tegen de pingelgrens aan. Andere mogelijkheid is een (nieuwe) pingelsensor te monteren. Die zal er voor zorgen dat de ontsteking wordt verlaat als de motor pingelt.
Maar voorkomen is beter als genezen......dus een grotere sproeier. :smile:
Win je waarschijnlijk in jou situatie ook enkele pks mee!!

groeten
Patrick

ik ging vanavond ff rijden en had na em warm te hebben gereden het volgende probleem,bij het accelereren kwam de turbo in liep naar het rood en dan begon de wagen te stotteren en daarna pakte de wagen opnieuw op,het probleem hield een paar keer aan,is dit te weiten aan iets help me ff.nu is het weg,ik had graag geweten of het een serieus iets is!
dank je.
Arjen

FF een vraagje, die vandaag in me opkwam, zo tussendoor. Je hoort vaak dat door detonatie of bijvoorbeeld een arm mengsel de temperatuur te hoog wordt. Is dit dan ook te zien op je temp-meter ? Of is dit nu een hele domme vraag ?
canonballman

Overdrukbegrenzingscontact in de slang van turbo naar intercooler die inslaat??????

Trek even de stekkertjes eraf en probeer het nog een keer.
Patrick

On 2001-11-21 00:07, canonballman
wrote:
Overdrukbegrenzingscontact in de slang van turbo naar intercooler die inslaat??????

Trek even de stekkertjes eraf en probeer het nog een keer.
talking too me?
Arjen

talking too me?
Hij heeft het inderdaad tegen jou. Die schakelaar zit ergens in de slang van de intercooler naar de carb, geloof ik. FF de draden loshalen en voorzichtig proberen. wanneer het nu over is moet je die schakelaar ff verstellen.
Patrick

ik begrijp niet precies wat het gaat uithalen als ik dat doe,ik probeer het wel als ik het beter door heb voordat ik mezelf een loer draai!
Arjen

In de slang zit een schakelaar die ervoor zorgt dat wanneer je wastegate blijft hangen je ontsteking uitgeschakeld wordt. Dit zorgt ervoor dat je je turbo niet opblaast. Die schakelaar begint te werken rond de 1.1 bar. Wanneer je de druk hoger hebt staan gaat hij in werking. In mijn geval gaf dit leuke knallen en vlammen uit de uitlaat. Lijkt me niet echt gezond. Kijk dus ook ff of je wastegate niet vast zit.

Je kunt de stekkers dus van de schakelaar afhalen, zodat de beveiliging niet werkt.
Patrick

hoe gewoon ff aan trekken?maar boven de 1 bar zei je,het was voor het rood dus eigenlijk in de opbouwfase van de druk!!
Patrick

vindt het sowiso vreemd,toen ik de wagen heb neergezet,de dag van de meeting had ik er geen last van!!!
Rick

On 2001-11-21 00:01, canonballman
wrote:
Ja, inderdaad je moet de ontsteking LATER zetten. Dit is echter niet zo makkelijk als 4 graden vroeger.
Heb je er nog een standaard sproeier in?? Als je met meer als 0,9 bar rijdt dan kun je het beste een grotere sproeier monteren. standaard is 120. 122,5 of 125 is een mooie maat. Pingelen zal zo waarschijnlijk ook ophouden. Mengsel wordt rijker (met 1 bar turboruk en standaard sproeier is het mengsel gewoon te arm=(te) hoge temperaturen) en daardoor daalt de temp. van de verbrandingen waardoor de motor net niet gaat pingelen. Dit is de ideale situatie: net tegen de pingelgrens aan. Andere mogelijkheid is een (nieuwe) pingelsensor te monteren. Die zal er voor zorgen dat de ontsteking wordt verlaat als de motor pingelt.
Maar voorkomen is beter als genezen......dus een grotere sproeier. :smile:
Win je waarschijnlijk in jou situatie ook enkele pks mee!!

groeten
Uuuhhm verbeter me als ik het fout heb, pingelen is toch dat je door een te hoge compressie een als het ware zelfontbrander krijgt, dus heb je twee vlamfronten en dat is niet goed. Maar omdat dan op te lossen moet je naar mijn bescheiden mening toch de ontsteking vervroegen? Dit is mij althans ooit verteld.
Plaats reactie