hmm na een tijdje te hebben gereden werd het toch maar eens tijd om me olie te peilen.
ehh ja die was te laag ik ff naar de shell
10w 40 gehaald (wat is die troep duur dat helix olie)
nu ff de vraag ik heb de olie ff bijgevuld.
maar als ik mij 19 16v op contact zet gaat de wijzer van je olie druk erg naar het rode vlakje staan bovenin dus niet echt in het roden maar meer er tegen aan.
zou dit slecht zijn?
hij verbruikt olie dus na een x aantal km moet dat toch weer afzakken?
tanks
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
mijn ervaring met mijn clio is dat die oliepeil meter op het dashbord onbetrouwbaar is.
want als de peilstok halverwege staat geeft de meter bij mij de ene keer half aan en de andere keer bijna helemaal vol
want als de peilstok halverwege staat geeft de meter bij mij de ene keer half aan en de andere keer bijna helemaal vol
Bij mij werkt ie perfect. De schaal van je meter is het gebied tussen het eerste en 2e streepje op je peilstok. De meter is ook ter indicatie en niet om daadwerkelijk je oliepeil te garanderen. Ik controlleer altijd onder de kap, weet het tenminste zeker.
Ik heb gehoord dat juist bij de eerste generatie 16 kleppers het oliepeil juist boven het hoogste niveau moet staan. Dit komt doordat in de karterpan geen schotten zitten. Rijd je nu door een bocht dan gaat de olie naar 1 kant waardoor 1 kant geen olie heeft -> dag lagers! Bij de tweede generatie 16 kleppers is er een modificatie geweest -> wel schotten in de karterpan. Ik heb ruim 1 jaar een clio 16 V gehad en ik heb altijd met het oliepeil boven het maximum gereden -> nooit problemen gehad!!!
Kijk, veel te veel olie is ook niet goed, dan kunnen de keerringen er uit knallen, althans zoiets is mij weleens overkomen, auto stond schuin, zag ik niet direct, en ga bijvullen, meer dan goed was. Flink trappen en vervolgens liep de olie langs de nokkenaskeerring eruit.
Misschien overbodig maar, als je net gereden hebt, en vervolgens ga je weer rijden, dan zal de meter op je dashboard en je peilstok altijd onbetrouwbaar zijn. De olie is simpelweg nog niet naar beneden gezakt. Maar dit waarschijnlijk ten overvloede.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
best is toch om te pijlen als de motor <u>net</u> een beetje warm is gelopen??...en uiteraard op een rechte ondergrond
Nee, pijlen moet je doen bij een koude motor, dan ligt namelijk al je olie in je karterpan, als je motor warm is zit het door je hele motor heen en pijl je altijd te "weinig" olie. (zie je ook op je metertje als je gereden hebt)
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
kee.....weer wat geleerd 

De eerste Clio's hadden inderdaad een foutieve peilstok. Hier is een modificatie op geweest. Hierover staat een verhaaltje op die Clio 16v site van Koen Egberts. Ik weet niet of die site nog steeds bestaat. Ik geloof dat de bovenkant van de goede peilstok geel moest wezen.
En ga niet op het metertje af. is heel leuk en mooi, maar de ene keer werkt ie goed en de andere keer weer niet. Ik heb al zoveel verhalen gehoord en gelezen over motorschades veroorzaakt door te weinig olie.
En dan kun je meteen ff alle andere vloeistoffen checken. Kleine moeite, groot plezier. Scheelt een hoop schade en geld.
En ga niet op het metertje af. is heel leuk en mooi, maar de ene keer werkt ie goed en de andere keer weer niet. Ik heb al zoveel verhalen gehoord en gelezen over motorschades veroorzaakt door te weinig olie.
En dan kun je meteen ff alle andere vloeistoffen checken. Kleine moeite, groot plezier. Scheelt een hoop schade en geld.