Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Driekus

Middag!
Ik heb al eerder een topic gemaakt over de plaats v/d ontsteking, maar ik heb maar ff een nieuwe gemaakt voor de duidelijkheid (en misschien voor de respons)!

Mijn ontsteking zit dus 'nog' boven de turbo waar ik van af wil door 'm aan de andere kant v/h schutbord te plaatsen!!!
Ik heb de ontsteking los liggen maar ik kan 'm eigenlijk niet goed bevestigen aan de andere kant v/h schutbord door de verschillende bochten die er in zitten. Moet ik er een plaat tegenaan lassen o.i.d.?

Kan iemand met ervaring hierin misschien een foto posten/mailen waar op te zien is hoe de ontsteking is bevestigd??
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Hmm een foto heb ik niet maar ik ken het je wel uitleggen.

De bouten die er in zaten. die haal je uit het schutboard en die draai je om dan doe je de draadeind vast zetten op het schutbord met twee moeren. Dan draai je aan beide draadeindes nog eens twee M8 moeren. Dan schuif je je ontstekking er tegen aan en dan zet je hem nog een keer vast met m8 moeren. Met de m8 moeren die achter de ontsteking zitten kan je hem stellen zodat hij netjes komt te hangen..

Ik ga effe zoeken in mijn archief of ik niet een plaatje heb..
Job-turbo
Contacteer:

Ik heb gewoon een origineel beugeltje bij meneer renault besteld. Kostte iets van fl.25,-. Staat wel zo netjes vind ik.
Driekus

Beugeltje?
Job-turbo
Contacteer:

On 2001-11-16 16:30, Dirk
wrote:
Beugeltje?
Bij sommige GT's was de ontsteking standaart achter het schutbord gemonteer met behulp van een bevestings beugel. Die gewoon gebruiken en klaar is kees :smile:
Roy
Moderator

Maar zijn je kabels voor je onsteking niet te kort dan? En boor je die gewoon door je schutbord heen?
5 GT Turbo '88 GT5
Job-turbo
Contacteer:

Je boort een gat in je schutbord en je besteld een x tra lange ontstekings kabel
Roy
Moderator

Aha. Binnenkort toch maar eens gaan proberen.
5 GT Turbo '88 GT5
Stefijn

On 2001-11-16 16:42, Job-turbo
wrote:
Je boort een gat in je schutbord en je besteld een x tra lange ontstekings kabel
Ja, voor een GTT vanaf 1989! :smile:
Roy
Moderator

Ja nu heb je het over die dikke kabel? En die stekkertjes dan die er aan de zijkant opzitten? Zijn die wel lang genoeg? Of moet je daar ook langere voor kopen?
5 GT Turbo '88 GT5
Zj*rZ

Yup ik had het eerst ook zoals 10no het omschreef maar heb nu ook het beugeltje dat Job omschreef. Hierbij heb ik ook nog een mooi pastic bakkie (te bestellen bij mister Renno voor een shitload off money :smile: ) d'r omheen tegen vocht, hitte etc.

GreetZ
Job-turbo
Contacteer:

On 2001-11-16 16:46, Stefijn
wrote:
wrote:

Ikke niet begrijp!! Ikke dom????
Zj*rZ

Roy, ik heb een stukkie tussen die draden gesoldeerd! Moet jij toch ook wel kunne met je ice kennis :smile: :smile:

GreetZ!
Job-turbo
Contacteer:

On 2001-11-16 16:50, Job-turbo
wrote:
On 2001-11-16 16:46, Stefijn
wrote:
wrote:

Ikke niet begrijp!! Ikke dom????

Ik begrijp het al :smile::smile:
Roy
Moderator

Ja Sjors maar ik weet meer van car-audio als van motorische dingen. Daarom alles ff goed vragen voor je gaat beginnen. :smile:

Maar dat maakt dus niet uit voor je onsteking als er aan die draadjes gesoldeerd is? Solderen en dan ff tapie erom?

Of is het beter om die toch in 1 geheel te houden?
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

Gewoon ff een nieuwe kopen, heb ik ook gedaan, koste geloof ik 21 piek bij Renaultman.
Zj*rZ

oei dat weet ik eigenlijk niet Roy, m'n auto rijd nog steeds niet :smile: :smile:
maar als je het goed doet kan het volgens mij geen kwaad!
btw, ff offtopic...... maar hoeveel is die torsie van jou verlaagd Roy?
Anonymous

Solderen moet volgens mij ookwel goed wezen.
Maar inplaats van tape kun je beter een krimpkousje gebruiken denk ik....
tape komt toch onherroepelijk los.
Driekus

Heeft iemand toevallig prijzen en (bestel)nummers van die beugel/plastic bakkie/ontstekingskabel???

Btw wat de hell is een krimpkousje?????:grin:
Roy
Moderator

Weet ik niet precies Sjors. Volgens mij hadden ze het over standen of iets dergelijks. En hij staat nu 1 stand lager kan dat? En voor zit er apex -35mm op met gele Koni's
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

Een krimpkous is een plastic hulsje dat je om 1 kant van de kabel schuif voordat je er aanelkaar soldeert. Als ie dan gesoldeerd is schuif je het kousje over het gesoldeerde stuk heen en verwarm je het. Enja, dan krimpt ie en heb jij een waterdichte everlasting isolatie....
Patrick

tape komt zeker weten los!!!
Driekus

en dan vooral de bestelNUMMERS, is wel zo makkelijk...
Dan doe ik het liever ook in een keer goéd en netjes!!:smile:

Nog een vraag: maakt het uit in wat voor een stand je de ontsteking plaatst (op kop, dwars, ik zeg maar iets) of moet deze precies hetzelfde hangen als hoe hij origineel is bevestigd? Daar zat ik nl. aan te denken toen ik hem wilde bevestigen zonder beugel etc.

Ontstekingskabel van een gtt uit 89 lijkt een goed idee, maar toevallig heb ik v/d week de gtt van JeTab gezien (bj maart 89) waarbij de ontsteking TOCH boven de turbo zit (zie andere topic 'Origineel of niet')
Rara???????
Menno

Stand van de ontsteking maakt geen fuck uit. Zou 'm wel degelijk vast zetten, omdat ie toch vrij zwaar is.
rev it like a rental
Driekus

Menno,
ik bedoelde niet dat ik 'm er los in wilde gooien:grin::grin:, maar vast zetten met bouten ipv beugel

Hitteschild heb je trouwens ook niet meer nodig na verplaatsen v/d ontsteking, toch? Of is het beter om 'm erin te laten??
Patrick

ik heb het hitteschild eruit geflikkert!
Stefijn

On 2001-11-16 18:44, Dirk
wrote:
Ontstekingskabel van een gtt uit 89 lijkt een goed idee, maar toevallig heb ik v/d week de gtt van JeTab gezien (bj maart 89) waarbij de ontsteking TOCH boven de turbo zit (zie andere topic 'Origineel of niet')
Rara???????
Maart :smile: Het ligt er natuurlijk maar net aan wanneer die auto gebouwd is en wanneer ie op kenteken is gezet. Kan een tijdje tussen zitten :smile: (Misschien is die van hem midden 88 gebouwd en toen pas verkocht?)
Menno

On 2001-11-16 19:53, Dirk
wrote:

Menno,
ik bedoelde niet dat ik 'm er los in wilde gooien:grin::grin:, maar vast zetten met bouten ipv beugel
Daar ging ik ook zeker niet van uit, was meer een losse opmerking.
Driekus

Kan een tijdje tussen zitten (Misschien is die van hem midden 88 gebouwd en toen pas verkocht?)
Daar dacht ik ook aan te laat, daar had ik het met jetab ook al over gehad. Volgens mij typ ik sneller dan dat ik denk:smile:
Michiel

Hallo mensen,

Ik heb een aantal jaren geleden ook de onsteking van mijn R5 achter het schutbord willen zetten. Een goede vriend van mij werkte op dat moment bij de renaultgarage en had dus veel ervaring met de R5. Hij zei tegen mij dat je de ontstekingskabel absoluut niet mocht verlengen of een andere standaard kabel voor gebruiken. Het had te maken met de weerstand die daardoor veranderd waardoor er troubles ontstaan. Mijn voorstel is dus: Ga naar de Ren. gar. en bestel gewoon een lange versie. Kostte destijds iets van 70 piek.

Succes
canonballman

Ben ik niet helemaal met je eens. De hoogspanningskabels moeten zo kort mogelijk zijn. Standaard zit er op een GTT met ontsteking achter het schutbord een bobinekabel van 100 cm lang. Door de kabel om te leggen kun je ook met een 80 cm lange bobinekabel een mooie verbinding bereiken. Er worden wel eens slechte dingen gezegd bij dealers (heb zelf ook bijLowieke gewerkt) over imitatie onderdelen, maar is VAAK onterecht. Ooit is imi wel slechter, maar het komt bij Renault in ieder geval voor dat imi waterpompen BETER zijn als de `originele`.

Imitatie bougiekabels is 999 van de 1000 keren niks mis mee.
Patrick

ben ik met je eens nooit problemen gehad met de imitatie onderdelen,scheelt soms wel onnoemelijk veel in jouw voordeel in je portemonaie!
Driekus

Heelpp,
ik ga zo meteen onderdelen bestellen om de ontsteking te kunnen verplaatsen, wat ik alleen vandaag nog kan en anders pas weer volgende week vrijdag!!!

Volgens mij moet de vacuumslang die vd carburateur naar de ontsteking loopt ook vernieuwd worden, ik bedoel dus langer, of niet? Het probleem is dat ik hem niet los krijg (misschien wel met brute kracht), maar dan gaat ie misschien kapot en dat zou zonde zijn als ik hem niet hoef te vernieuwen. Aan de andere kant moet ik over een half uur naar die renault gerage dus als iemand het weet, graag!!!!!!!!!
Driekus

Laat maar,
ik heb 'm er al af gekregen met de fohn, salng was een beetje hard geworden. Ik bestel gewoon een nieuwe:smile::smile:
Anonymous

Dirk, bij de renault garage kunnen ze hier standaard setjes voor bestellen! Kost je ongeveer 150piek geloof ik.

succes
Plaats reactie