Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
Anonymous

Ja, ik moet nog even verder zeuren over die velgen :wink: Want ik nu begin ik weer te twijfelen over die ET (of Offset) waarde van velgen.

Standaard is voor een Clio 35?
En heb ik elders gelezen dat een grotere ET waarde betekent dat de voorkant van de velg (nog) verder naar binnen komt te liggen dan standaard?
Dat wil toch niemand, onder een Clio waar de velgen toch al redelijk diep liggen?

Dus de Stilauto 5+5's met ET42 komen dan 7 mm dieper te liggen. En de AEZ Icon 5's met ET38 liggen maar 3mm dieper.

Zijn spoorverbreders dan een optie? Want in weer een andere post las ik iets over het verknallen van je wiellagers met die dingen. Geldt dat ook bij geringe verbreding, zoals 10 mm (per kant)?

Thx,

Edo
Jesper16v
Contacteer:

On 2001-11-13 10:09, swiv
wrote:
Ja, ik moet nog even verder zeuren over die velgen :wink: Want ik nu begin ik weer te twijfelen over die ET (of Offset) waarde van velgen.

Standaard is voor een Clio 35?
En heb ik elders gelezen dat een grotere ET waarde betekent dat de voorkant van de velg (nog) verder naar binnen komt te liggen dan standaard?
Dat wil toch niemand, onder een Clio waar de velgen toch al redelijk diep liggen?

Dus de Stilauto 5+5's met ET42 komen dan 7 mm dieper te liggen. En de AEZ Icon 5's met ET38 liggen maar 3mm dieper.
Waar heeft ie et allemaal over???
dennis16v

ja dan zal 42 niet passen nee. 35 is dus lager.
hoe lager het getal hoe verder ze eronder vandaan komen.

dus een porsche 911 heeft een et waarde van -5
Anonymous

Okay. Lager getal = verder naar buiten liggend.

Dan twee vragen:
- wat is de normale ET voor een Clio II (eigenlijk III - hij moet nog geleverd worden)?
- tot welke ET-waarden, + of -, kun je gaan voor een Clio II/III ?

Ik wil hem ook zo'n 30 a 35 mm verlagen. Komen de wielkasten dus eerder in het gedrang.

Wie heeft een Clio met velgen waarvan hij de ET waarde kent? Dan bewijst de praktijk het, eventueel.

Grtz,

Edo
NielsN
Contacteer:

Je kan dit niet zo makkelijk zeggen, de mate waarin je wiel verder naar buiten staat is namelijk afhankelijk van de et-waarde EN de breedte van je velg. Je moet je voorstellen dat je een velg hebt van 7" breed met een et waarde van 35.....de plaats waar je wiel dan bevestigd wordt is vanaf de buitenkant van je velg gemeten 3,5" + 35mm (dus de helft van de breedte + de et-waarde). een velg van 8" breed met et 35 staat dus 0,5" verder naar buiten (en dus ook naar binnen). Op deze manier kan je dus precies uitrekenen wat maximaal mogelijk is (zeker als je de breedte en et-waarde van je originele wiel weet).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is........

Niels
Nick (germanstyle)

Ik heb een 8x13 velg onder mijn twingo. Past net. Velg komt erbuiten en de band niet (ja jongens, hij komt zo niet door de apk, maar het is op z'n duits getuned en daar mag het wel, maar ik krijg hem wel door de apk hoor, gooi mijn winterbanden er wel op dan)
Maar ff bij het verhaal blijven. Mijn ET is eigenlijk niet goed, want de velg komt erbuiten. Dit is op te heffen met spoorverbreders. Heb ik dus ook achter. Dan is alles opgelost.

Mocht je zeker willen weten wat past en niet en je duits is een beetje goed bel dan ff SK-tuning, die weten precies hoe breed en welke ET je kan hebben.
Anonymous

Er is blijkbaar nogal wat mee gemoeid. Met een simpele ET waarde kom je er niet.
En daarom mag de dealer het voor me uitzoeken :wink: Daar zijn ze toch voor?

Ze mogen bepalen of een 16" Stilauto 5+5 met ET 42 past onder een 4 cm verlaagde Clio. En anders een AEZ Icon 5 met ET 37. Whatever. Ik weet ook niet precies of ze 7 of 7,5 J zijn. En of er 205/45 of 205/40 onder kan en mag van de leasemaatschappij.

En als niks werkt, dan komen de spoorverbreders er ook nog misschien bij. De dealer zal zijn handen vol hebben aan mijn auto :wink:

Bedankt voor alle advies, trouwens.

Edo

P.S. De Clio accessoire-folder toont 15" velgen waar pontificaal ET43 in de maatvoering staat, voor alle drie soorten! Da's andere koek. Ik zie wel
robert

ET go home :lol:

(niet van't hek - no offence)
marco

weet iemand de i.t of e.t waarde van een renault velg ,????
alvast bedankt
robert

WELKE renault?

misschien wel handig om dat wel te vermelden, hmm?
marco

gt turbo natuurlijk , what else,is toch maar een echte renault:lol::lol::lol:
just kidding
Anonymous

On 2001-12-07 13:09, robert
wrote:
WELKE renault?

misschien wel handig om dat wel te vermelden, hmm?
Weet jij ze niet allemaal uit je hoofd dan?
robert

nee ik weet niet uit mijn hoofd wie welke auto rijdt. :lol:

r5a(t) et=25
r5gt= volgens mij et=40
cliodiesel

ik heb onder mijn clio (5 cm verlaagd en een diesel) 195-50/15banden met een velg 7j 15 met een et waarde van 33. het past maar vergeet dan je achter bank wel!! hier voor hat ik de zelfde maat alleen et waarde 35 dit gaat 70% beter. let wel je moet wel die rand om kloppen!!
Paanz

On 2001-11-13 17:39, NielsN
wrote:
Je kan dit niet zo makkelijk zeggen, de mate waarin je wiel verder naar buiten staat is namelijk afhankelijk van de et-waarde EN de breedte van je velg. Je moet je voorstellen dat je een velg hebt van 7" breed met een et waarde van 35.....de plaats waar je wiel dan bevestigd wordt is vanaf de buitenkant van je velg gemeten 3,5" + 35mm (dus de helft van de breedte + de et-waarde). een velg van 8" breed met et 35 staat dus 0,5" verder naar buiten (en dus ook naar binnen). Op deze manier kan je dus precies uitrekenen wat maximaal mogelijk is (zeker als je de breedte en et-waarde van je originele wiel weet).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is........

Niels
Bedoel je niet dat de plaats waar je wiel dan bevestigd wordt is vanaf de buitenkant van je velg gemeten 3,5" MINUS 35mm (dus de helft van de breedte - de et-waarde)

Anders kan een lagere ET-waarde NOOIT als resultaat hebben dat een velg verder "naar buiten komt"

toch???

Leon
Paanz

On 2001-11-13 10:09, Edo
wrote:

Zijn spoorverbreders dan een optie? Want in weer een andere post las ik iets over het verknallen van je wiellagers met die dingen. Geldt dat ook bij geringe verbreding, zoals 10 mm (per kant)?

Thx,

Edo
Persoonlijk denk ik dat de mate van belasting van een wiellager afhankelijk is van de afstand tussen het midden van het wiel en het midden van het lager. dus hoe verder naar buiten hoe groter de belasting (moment=kracht x arm)

Denk ff extreem: als je een stuk pijp tussen je velg en je naaf monteerd waardoor je wiel dik een meter naast je auto staat, dan kan je wel bedenken dat ie zo'n beetje gelijk door z'n wiellagers heenzakt. En of je die afstand nou vergroot door een velg te nemen met een lage et-waarde of dat je een hoge et-waarde velg hebt met een dikke spoorverbreder, dat maakt dan geen reet uit, toch?
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
Plaats reactie