Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Robert dB.

Zit d'r aan te denken me standaard luchtfilter te vervangen voor een K&N (kost maar 200 piek),de luchtinlaatkap behouden dus. Of een 57i kit van K&N (behoorlijk duur)in me Williams te zetten...maar mij is verteld dat een openluchtfilter negatieve pk winst heeft. Wie kan mij meer vertellen?? Klopt dit?
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Je kunt het beste even Tijn mailen.
Die vertelde laastst dat het bij Clio 16v's geen enkele winst oplevert. Hij kan het ook onderbouwen, ik niet, ik weet alleen dat het geen zin heeft.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Robert dB.

kee thnx

het gaat voor de duidelijkheid niet om de sound.....devil maakt al genoeg geluid :smile:
Sander
Contacteer:

Het is zo. Als je lucht inlaat temperatuur met 10 graden stijgt zakt je vermogen met 1% :sad: Dus het is zo dat je je lucht inlaat temp. zo laag mogelijk houd. Dus is het besten om je standaard filter te vervangen door een sport filter.

:lol:
illuminator

Dat is wel zo. Alleen als je een luchtbuis maakt vanaf je bumper (( links van mistlamp))
naar de filter krijgt ie best koude lucht. zeker als je rijdt. Hou je hand maar eens buiten het raam met dit weer. Weet je hoe koud die lucht is. Verder heb ik onder de luchtfilter een halve plaat gemaakt, zodat hij geen warme lucht krijgt van de motor. Dus tussen de motor en filter een gebogen plaat.
Bas
Bestuurslid

On 2001-11-09 18:46, PLATBEKTERRIER
wrote:
Dus is het besten om je standaard filter te vervangen door een sport filter.

:lol:
Dat ligt er maar net aan waar je de lucht vandaan haalt, het beste is volgens mij een apart compartiment maken voor je open luchtfilter... (zoals op die gt van Dirk Jan)
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Marcel (mlg)
Contacteer:

Hallo allemaal

Ik heb er zelf een J & R filter ( dat is zo'n blauwe )opgemonteerd daar zit al gelijk een luchtbuis bij , ook al krijg je geen extra pk's door , blijft het toch leuk klinken zo'n open filter .
Heino

Op de Willie van mijn zwagertje is het verschil wel degelijk te merken (57i) alleen bij stoplichten bijvoorbeeld zuigt ie warme lucht aan en hij komt dan wel eens wat minder snel op gang,overigens is deze Willie wel getuned (nokkenassen,chip) nu heb je ook 57 i kits waar een soort van hitteschild bij geleverd wordt.
Bas
Bestuurslid

Die 57i kit zit toch in het originele luchtfilterhuis?
Arjen

Wanneer je veel op de snelweg rijdt -> open filter.
Veel in de stad-> filter in luchtfilterhuis.

Ik heb zelf een open filter. Wanneer je in de stad steeds voor het stoplicht staat, merk je bij het optrekken dat ie het ff moeilijk heeft. Ik heb er zelf wel een soort schildje omheen gemaakt.
dennis16v

de I staat voor Injectie kit

degene die je in het luchtfilter plaatst is het vervangingsfilter
Robert dB.

denk dat ik voor een 'gewoon' luchtfilter ga. De standaard in het luchtfilterhuis dus vervangen...ben benieuwd wat het verschil is, al verwacht ik er niet veel van.

Wie rijdt er eigen nog met kat rond in combinatie met een niet-standaard eindemper?
Waarschijnlijk wordt dat de volgende modificatie, kat d'r uit, pijpje voor in de plaats...
dennis16v

ga je voor de extra max 4 pk. en wil le zekerweten je blokje heel houden. gooi er dan een inlegkruisje in.

ga je voor het betere geluid. dan voor een open filtertje.
kleine stukkies zowiezo je standaard filter gebruiken. beter voor t blokkie
canonballman

Always??????
Anonymous

Bel achterberg, die heeft luchtinlaten op de plaats van de mistlampen, slang naar filterhuis en een k&n erin. Minder geluid maar wel optimaal luchttoevoer. Ik heb ze allebei maarqua pk is de open minder, tevens als je korte stukken rijdt is het slechter voor je motor.
Arjen

Waarom is het als je korte stukken rijd slechter voor je motor ? (wat het open filter betreft)
<font size=1>[ This message was edited by: turbo_arie on 2001-11-11 13:18 ]</font>
Anonymous

Tja, is me verteld, veel optrekken waardoor er continue veel lucht aangezogen wordt? Kliko16V heeft een tijdje terug z'n filter eraf gehaald en het was bizar smerig aan de binnenkant. Het schijnt toch veel meer troep door te laten. Bij Achterberg zeiden ze het ook direct dat je em beter zonder een open filter kunt rijden.
robert

manne!

ik vind dat je altijd met luchtfilter moet rijden. Want de drukval over een filter is ongeveer 0.005 bar. (bij volle flow) Dus als je em weghaalt is de winst dus maximaal: 0.5%. Bij een atmosferische motor dan. En bij een turbo motor, waarbij de wastegate de inlaatdruk regeld, is de winst dus 0.0% Nix dus, maar wel: herrie+slijtage.

Ik heb wel eens op een verpakking van een superfilter gezien: 2x zoveel flow als orgineel!!. Dat betekent natuurlijk niet dat de motor 2x zoveel lucht krijgt. Het betekent dat de drukval bij de zelfde flow maar de helft is. Scheelt dus maar liefst 0.25% vermogen.

Inderdaad wat wel veel scheelt is de inlaattemperatuur. Met 10 graden C lagere inlaat temp heb je ongeveer 3% meer mengsel binnen, en das in theorie ongeveer 3% vermogen. Dus de lucht ergens van voren afnemen zal merkbaar zijn. Evenals het isoleren van de inlaatbuizen vlakbij de motor (bij atmosferische motor) en vooral het optimaliseren van de intercooler.
Toch wordt orgineel niet altijd de lucht vooraan afgenomen. Soms wordt-tie zelfs verwarmd aan de uitlaat. Dat lijkt een beetje raar, het is toch gratis vermogen? Dat komt omdat we niet alleen veel koude lucht binnen willen hebben, maar ook nog es de benzine moeten verdampen. Want benzine druppels branden niet (o nee->nee), benzine damp brand. Met een auto met eenvoudige carburateur kan vooraan afnemen zelfs nadelig zijn. Met injectie (fijne verstuiving) zal het wel helpen.

Als je gaat zagen in het inlaatsysteem van een atmosferische motor verander je de zorgvuldig uitgezochte resonantiefrequenties.
Die zijn bedacht voor tuning en vooral tegen geluid. Het is niet onmogelijk dat je hier wat winst boekt ten koste van geluid. (verlies kan natuurlijk ook) Echt veel zal het niet zijn.

bye, robert
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

kijk nu weet je het .

ik weet alleen toen ik nog een clio 16 v had dat het open luchtfilter erug bruut klonk . maar het vermogen was absoluut minder in plaats van 7.3 sec naar 100 ( hield een turbo bij met de druk op 1.3 bar , dus de clio was iets getunned al weet ik niet wat )deed ie het met open luchtfilter ( van ramair foom ) in 8.5 , dus das goed langzamer .

en voor 4 pk zou ik mijn kat lekker laten zitten , het is een hoop getob bij de apk . want dan moet je kat er weer onder zitten .
Robert dB.

keb dus voor de 'veilige' oplossing gekozen...een nieuw k&n in het luchthuissie. Lijkt me toch beter voor het blok, gezien ik regelmatig files tegen kom.
Hij zit er nu net in...merk morgenochtend hopelijk een beetje verschil...

Qua kat. ben ik er nog niet uit. Mij is verteld dat deze ca. 10 pk winst geeft door hem te vervangen?! Lijkt me erg veel??
Plus meer herrie...(maar das geen noodzaak)
Anonymous

ONWIJS veel herrie, pk's: +\- 2, verlies in koppel onderin.
Robert dB.

hmm's niet echt interessant dus
Anonymous

HEb al regelmatig gewisseld, nu heb ik de verv. er weer onder maar word eigenlijk toch gek van het geluid, tevens heb ik een onderzoekje lopen bij de RDW en ze hoorden, uiteraard, meteen dat ie eronder zat. Gelijk gezeik dus. Qua pk's niet merkbaar eigenlijk. Zelfde verhaal als filter, als je meer geluid hoort heb je het vermoeden dat het sneller gaat maar schijn bedriegt. Wat je filter betreft, ik heb dus luchtinlaten met 3/4 luchtinlaat en 1/4 remkoeling, in de mistlampopening. Slang naar filterhuis en je hebt dus meer koele lucht!
Michel Meganefreak
Contacteer:

ik heb dan ook een open filter van jr en ook in mijn luchthappers van de spoiler een systeempje gemaakt voor koude lucht toevoer...ja ik kan simpel zijn, open filter doe je voor sound en looks, qua rijden pakt ie onderin ietje sneller op maar ik denk dat de pk winst miniem is.

Het regelmatig schoonmaken (vaker dus dan ze op de doos beweren) vind ik wel aan te raden.

Qua investering is een inlegfilter niet veel goedkoper en daarom ben ik voor open gegaan, en ik vind het eigenlijk wel goed bevallen, van moeilijkheden bij stoplichten etc. heb ik eigenlijk nooit echt last gehad, maar ik rij dan ook voornamelijk veel open (80km) wegen en snelweg dus als ik alles hier zo lees zit ik wel goed met mijn filter :smile:....
Anonymous

sorry dat ik er zo tussenin volgens mij heb ik me al geregistreerd op de juiste wijze

ik heb ook een williams met k&n filter
klinkt wel leuk maar of het nu veel sneller gaat kan ik niet zeggen eerst een hele tijd zonder kat gereden dat is voor een week leuk
vooral bij het overschakelen dan ploft hij zo lekker maar heb laatst de kat er weer ondergezet want je knettergek
Robert dB.

k&n zit erin...ietsje meer trekkracht onderin is mij zojuist opgemerkt...wel prettig! Maja dat went ook weer naar een week of wat :sad:

De standaard kat laat ik maar zitten, aan jullie te horen levert dat alleen maar veel geluidshinder op.
Anonymous

Hi allemaal,
Ik volg jullie discussie al een poosje en wordt steeds nieuwsgieriger. Kgeef toe, ben een leek in dit soort dingen, maar waag een sprongetje.
Heb een clio 2ltr sport.(zwart) Heb er sinds kort een Devil uitlaat onder.(lekker geluidje) Maar zit te denken aan een luchtfilter. Maar als ik jullie zo volg, dan weet ik het ff niet meer. Hij is verder helemaal standaard. Wat raden jullie aan? Wel of geen nieuw luchtfilter, en wat voor 1? bijv K&N in behuizing, etc.
Thanx
Deng
dennis16v

tis erg simpel.
het beste kan je voor de clio,s een filter inbouwen in het orginele filterhuis.
geeft iets meer koppelwinst en iets meer pk,s
+ dat het iets leuker klinkt.
schaad dan ook de motor niet.
het is 1x een uitgave die zich na verloop van tijd terugverdient.
je hoeft er voor de tijd dat je erin rijd nooit meer 1 te vervangen. dingen gaan een miljoen kilometer mee.

qua merk zit er niet zoveel verschil in. alle mergen doen hetzelfde.
K&N is een goed merk, maar ook j&r of green zijn goede merken
Roy
Moderator

Je hoeft ze niet te vervangen maar moet ze wel om de zoveel tijd ff reinigen.
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

nou ik heb een k&n 57i kit op mijn clio zitten met een kachelslang op mijn gewone orginele luchttoevoer naar het oude filterhuis.
Ik merk bij het optrekken bij het stoplicht of warm weer niet dat hij er moeite mee heeft komt gewoon bere goed weg.
blok is wel helemaal gereviseerd en gebalanceerd en die man van dat tuning bedrijf raden me het juist aan.
dus nu weet ik het ook niet meer en klinken is zowiezo mooi.
Ik heb er zelfs geen schild of zo tussen.
Wel heb ik vorige week mijn tussendemper vervangen voor een demperloze van de clio 1.2.
Dat merk je ietsiefa ga volgende week mijn kat er even onder uit halen zou ik zelf een katvervanger maken of kopen wat vinden jullie.
Anonymous

On 2001-11-13 09:37, DengKao
wrote:
Hi allemaal,
Ik volg jullie discussie al een poosje en wordt steeds nieuwsgieriger. Kgeef toe, ben een leek in dit soort dingen, maar waag een sprongetje.
Heb een clio 2ltr sport.(zwart) Heb er sinds kort een Devil uitlaat onder.(lekker geluidje) Maar zit te denken aan een luchtfilter. Maar als ik jullie zo volg, dan weet ik het ff niet meer. Hij is verder helemaal standaard. Wat raden jullie aan? Wel of geen nieuw luchtfilter, en wat voor 1? bijv K&N in behuizing, etc.
Thanx
Deng
Welkom !

Ik heb een K&N 57i (open) in mijn laguna en daar ben ik echt zeer tevreden over. Ik kan me niet voorstellen dat een standaard filter beter werkt want die dingen raken altijd verstopt door allerlei ranzighied. misschien de eerste twee weken dat ie erin zit dat het beter is maar daarna...

Het geluid is gewoon het beste met zo'n open kit, leef je uit met hitteschilden en kachelpijpen, dan komt trek je ook nog sneller op.
Anonymous

Kijk meer geluid lijkt meer vermogen cq snelheid. Ik heb dus op mijn williams, jaartje of twee geleden, ook geëxperimenteerd met de twee soorten en gemeten met een vriend van me in een vr6. Met dicht filter won ik het makkelijk, met open verloor ik het. Moet wel zeggen dat ik zonder afscherming reed, dus de warme lucht had invloed.
Robert dB.

ben ik blij dat ik de goede keuze heb gemaakt :grin:

Heb je eigenlijk nog andere veranderingen aan het blok (motorisch) gedaan Zeeuw??
Anonymous

Genoeg ja. Blokkie komt bij achterberg vandaan, alles uitgebalanceerd en uitgewogen. Snellere nokkenassen, grotere kleppen, inlaat geflowed. Devil uitlaatlijn, van voor tot achter enz.
Robert dB.

gaaf joh....ben je ook een keer aanspreekbaar bij een meeting?
Mc op vrijdagavond bijvoorbeeld??

Lijkt me welles leuk om te zien en te horen hoe jou Williams loopt.
Plaats reactie