Ik heb al eerder een bericht gepost over een oplichtend laadstroomlampje. Af en toe licht hij heel flauw op. Hij doet dit ook wanneer ik de linker schakelaar van de raambediening omhoog doe. De rechterknop deed normaal. Tenminste: tot vanavond.
Toen ik vanavond de rechter schakelaar omhoog deed hoorde ik geklik in de achterboxen. Wanneer de motor uit staat, maar wel op kontakt, en ik gebruik die schakelaar (omhoog) gaat mijn verlichting aan (stadslicht, dashboord, achterlichten).
Zou dit aan het relais kunnen liggen ? de schakelaar ziet er nog normaal uit .
De elec ramen zijn niet via een relais geschakeld. Aangezien je elec ramen (zeker als het mechanisme wat zwaarder gaat lopen) nogal wat amperes vreten zou het kunnen dat je bedrading ergens "warm" geworden is en dus beetje doorgefikt ofzo. Ik zou zeggen pak je multimeter een leef je uit
Ik heb net ff alle bedrading bekeken van de elektrische ramen. Alles is oke. Toen ik de schakelaar van rechts naar links zette ging het "probleem" ook van rechts naar links. Oftewel het probleem zat in de schakelaar. Gelukkig had ik er nog 1 liggen, dus alles werkt nu weer. Ga nog wel ff de kapotte schakelaar slopen om te kijken wat er nu mee aan de hand is.
Je moet die wip schakelaars eruit halen van je elec ramen, en die van een renault 21 van de bestuurderszijde erin zetten, deze werken met een relais en stopt vanzelf als je raam helemaal open of dicht is, ook hoef je niet de knop ingedrukt te houden. Ik heb het ook en het is ZEER handig.
Klopt ja, ze zitten in de R21 phase 2. Dat relais zit IN de schakelaar, is ook gewoon een 5 pins schakelaar en past gewoon op je 5 polige stekker. Ik weet dat ze uitgetekend worden in de vraagbaak van de R19 Phase 2 in het electrische schema.
Ik heb de oude schakelaar uit elkaar gesloopt. Was weinig aan te zien behalve een zooi zwarte meuk op de middelste koperen pennetjes. Zal toch wel sluiting in hebben gezeten.
Ik heb vaker schema's van renault bekeken en het is ongelovelijk wat allemaal niet met elkaar verbonden is. Daarom kijk ik er niet vreemd van op dat de verlichting aanging omdat de schakelaar kapot was.