Het gaat erom dat de je turbo de tijd krijgt om af te koelen, en om deze warmte af te voeren is de olie nodig (en koelwater)
Deze moet dus langsgepompt worden. Daarnaast is het ook handig dat je turbo geen toeren meer maakt.
Dit weet je nagenoeg zeker als je langer dan een minuut de motor hebt na laten draaiien.
Maar je turbo hoeft dan nog helemaal niet goed afgekoeld te zijn.
Als je bedenkt dat na een stevige rit de temperatuur van dat apparaat wel 600 graden kan bereiken, is het verstandig dan bijvoorbeeld even 2 minuten te wachten.
Beter is nog, het laatste stuk rustig rijden (afhankelijk van het geblaas ervoor) en dan een halve minuut.
Turbo tot 600 graden stoken en dan stil zetten is echt heel slecht.
Turbo tot 600 graden stoken en dan stil zetten is echt heel slecht.
-
Sterker nog: een turbo kan wel 1000 graden worden, bij een TD wel 1100 
Kun je nagaan wat er gebeurt met olie die achterblijft.
En hoe lang je de motor laat draaien heeft te maken met hoe je aan bent komen rijden:
- als ik thuis aankom heb ik een hele straat met 20 km/h gereden, en nog een stuk parkeerterrein. Aangezien de motor dan al minimaal 1 minuut op vrijwel stationair loopt geef ik m vaak nog een seconde of 15-30 terwijl ik mijn spullen pak. Meer dan genoeg dan.
- als je 150 over de snelweg rijdt (of harder) en de turbo dus flink gebruikt wordt (en waarschijnlijk roodgloeiend is) en je besluit om te tanken, dan is het dus van belang om de motor minimaal een minuutje te laten draaien. Je kunt natuurlijk vast wat voorbereidend werk doen door m de afslag te laten uitrollen ipv volgas het tankterrein op te scheuren.
- en dan natuurlijk alles wat ertussen zit
Mijn turbo gaat nu zo'n 165.000km mee en geeft nog geen spoor van slijtage
afkloppen... (dus ook mijn vorige eigenaar wist wat ie deed) 
Ik zie wel eens lui die idd zo'n schakeling hebben waardoor de motor gewoon 30 seconden oid doorloopt na afsluiten van de auto. Zou dat ook wel willen hebben, maar geen idee waar dat te halen is.
Modernere turbo-auto's laten de koeling en zoautomatisch nog even doorlopen (zonder draaiende motor dus)
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-09 10:54 ]</font>

Kun je nagaan wat er gebeurt met olie die achterblijft.
En hoe lang je de motor laat draaien heeft te maken met hoe je aan bent komen rijden:
- als ik thuis aankom heb ik een hele straat met 20 km/h gereden, en nog een stuk parkeerterrein. Aangezien de motor dan al minimaal 1 minuut op vrijwel stationair loopt geef ik m vaak nog een seconde of 15-30 terwijl ik mijn spullen pak. Meer dan genoeg dan.
- als je 150 over de snelweg rijdt (of harder) en de turbo dus flink gebruikt wordt (en waarschijnlijk roodgloeiend is) en je besluit om te tanken, dan is het dus van belang om de motor minimaal een minuutje te laten draaien. Je kunt natuurlijk vast wat voorbereidend werk doen door m de afslag te laten uitrollen ipv volgas het tankterrein op te scheuren.
- en dan natuurlijk alles wat ertussen zit
Mijn turbo gaat nu zo'n 165.000km mee en geeft nog geen spoor van slijtage

Ik zie wel eens lui die idd zo'n schakeling hebben waardoor de motor gewoon 30 seconden oid doorloopt na afsluiten van de auto. Zou dat ook wel willen hebben, maar geen idee waar dat te halen is.
Modernere turbo-auto's laten de koeling en zoautomatisch nog even doorlopen (zonder draaiende motor dus)
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-09 10:54 ]</font>
dit heeft de 21 turbo ook al.
misschien moeten we zo'n systeem eens verzinnen zou top zijn.
Trouwens dat systeem van die draaiende motor na uitzetten heet turbo timer, te koop in de betere autospeciaalzaak.
Trouwens dat systeem van die draaiende motor na uitzetten heet turbo timer, te koop in de betere autospeciaalzaak.
-
Beter, en waar werkt dat op, is dat gewoon een timer die aan het contact gekoppeld wordt of zo?On 2001-10-09 11:02, ploegah
wrote:
dit heeft de 21 turbo ook al.
R21 heeft nakoeling bedoel je? Of laat die de motor nadraaien (lijkt me niet)
de turbo timer is een redelijk ingewikkeld ding want je motor blijft draaien terwijl alles uit staat. zodra je je gaspedaal aanraakt (lees zodra iemand denkt hee gratis auto en probeerweg te rijden) slaat ie af. Er zitten nog meer beveiligingen op geloof ik maar dat weet ik niet zeker, vraag anders ff bij de winkel die weten het vast wel.
-
De winkel.....On 2001-10-09 11:25, ploegah
wrote:
de turbo timer is een redelijk ingewikkeld ding want je motor blijft draaien terwijl alles uit staat. zodra je je gaspedaal aanraakt (lees zodra iemand denkt hee gratis auto en probeerweg te rijden) slaat ie af. Er zitten nog meer beveiligingen op geloof ik maar dat weet ik niet zeker, vraag anders ff bij de winkel die weten het vast wel.
die winkelOn 2001-10-09 11:02, ploegah
wrote:
-
- Über-Spammer
Maar denk vooral dat het hier over de auto's gaat waarmee net met een turbo is gereden?
Denk ik.
Maar als je gewoon rustig de straat in komt dan laat je hem al rustig draaien. dus kan je hem makkelijk daarna uitzetten, toch?
Iedereen heeft denk ik een mening hierover. (zoals je hierboven al ziet.)
Denk ik.
Maar als je gewoon rustig de straat in komt dan laat je hem al rustig draaien. dus kan je hem makkelijk daarna uitzetten, toch?
Iedereen heeft denk ik een mening hierover. (zoals je hierboven al ziet.)
Ja en nee. Het wordt waarschijnlijk allemaal warmer, als die goed is afgekoeld. Maar als je hebt geblazen dan is je turbo ROOD. En dat is niet gebruikstemperatuur. Anders rij je maar eens 10 km voluit in het donker. Stop je langs de kant en kijk je onder de motorkap. Kijk je maar eens hoelang het rode aanhoudt. Die tijd moet je dus wachten. Enne nietom het 1 of het andere, ze maken goede auto's enzo, maar naar adviezen van hun luister ik toch niet bepaald. Niet van de monteur en niet van de orginele boekjes.On 2001-11-01 19:26, Repo
wrote:
Qoute uit het renault instructie boekje:
Bij een motor met turbo compressor moet u een aantal voorzorgen nemen in het belang van een goede smerig van de turbo.
- Laat de motor na het starten een paar seconden stationair draaien voordat u gas geeft.
- Ook bij het afzetten van de motor moet u deze even stationair laten draaien voordat u het kontakt afzet.
Volgens mij moet je de motor voor het afzetten van het kontakt inderdaad niet langer dan 30 seconden laten draaien, want daar wordt het spul alleen maar warmer van en dat is alleen maar slecht. Je turbo is watergekoeld en dus op normale gebruiks temperatuur. Stationair draaien is alleen nodig voor een goede olie doorsmering.
groetjes
inderdaad,
lang stationair draaien met net gestartte koude motor is niet goed. Door de choke-werking klotst er namelijk veel benzine door de motor, die spoelt letterlijk de olie film weg.
Na het starten zoveel mogelijk meteen wegrijden, doel: zo snel mogelijk de choke eraf!
Dan moet je de kopbouten, kop en kleppen opwarmen, en zo gelijkmatig mogelijk. Dat doe je door gewoon rustig te rijden.
Je kan aannemen dat die onderdelen goed genoeg op temp zijn ongeveer 1 minuut nadat het koelwater op temp is gekomen.
Je mag nu wel hard. (as in: paar tienden bar vuldruk) Nog een minuutje later is ook de olie wel wat dunner geworden en kan je echt voluit!
Afkoelen:
als je de laatste 2 minuten ofzo rustig aan komt rijden. (as in: stadsverkeer) kan je hem meteen uitzetten. Als je met 120 aan komt (as in: tankstation) dan is een halve minuut stationair wel ok. Nog harder (as in: joe bv.) dan 1 minuut.
bye,r
lang stationair draaien met net gestartte koude motor is niet goed. Door de choke-werking klotst er namelijk veel benzine door de motor, die spoelt letterlijk de olie film weg.
Na het starten zoveel mogelijk meteen wegrijden, doel: zo snel mogelijk de choke eraf!
Dan moet je de kopbouten, kop en kleppen opwarmen, en zo gelijkmatig mogelijk. Dat doe je door gewoon rustig te rijden.
Je kan aannemen dat die onderdelen goed genoeg op temp zijn ongeveer 1 minuut nadat het koelwater op temp is gekomen.
Je mag nu wel hard. (as in: paar tienden bar vuldruk) Nog een minuutje later is ook de olie wel wat dunner geworden en kan je echt voluit!
Afkoelen:
als je de laatste 2 minuten ofzo rustig aan komt rijden. (as in: stadsverkeer) kan je hem meteen uitzetten. Als je met 120 aan komt (as in: tankstation) dan is een halve minuut stationair wel ok. Nog harder (as in: joe bv.) dan 1 minuut.
bye,r
-
Even over de choke: bij mij is bedrijfstemperatuur het 1/3 streepje. Ik zet de choke pas uit als ie tussen het 0/3 en 1/3 streepje staat, soms nog wat later. De motor loopt dan natuurlijk al wel, al is het stationair een erg laag toerental.
Hoe snel moet die choke eraf?
Hoe snel moet die choke eraf?
ASAP,
ik haal dat ding d'r zelf eigenlijk altijd al af als de auto in kwestie rolt, gebruik 'm dus alleen ff om weg te komen. De rest kan ik wel met me voetje, en zo vergiftig je 'm niet onnodig met benzine.
ik haal dat ding d'r zelf eigenlijk altijd al af als de auto in kwestie rolt, gebruik 'm dus alleen ff om weg te komen. De rest kan ik wel met me voetje, en zo vergiftig je 'm niet onnodig met benzine.
rev it like a rental
hoe snel choke terug?
gewoon proberen. Als de motor met rustig accelereren een beetje oppakt is het goed. Als hij ietsjes hakerig wordt, staat de choke 'scherp'.
Je merkt vanzelf als je te veel choke terugneemt: dan pakt hij niet op/slaat hij af.
Zelf doe ik (met de 205 en de motor, de r5 is automatisch >-)na wegrijden meteen helemaal de choke terug, en als ik dan een kruising nader um weer iets terug.
Beetje 'gevoel' ontwikkelen voor de motor + bediening is wel nodig.
bye, r
gewoon proberen. Als de motor met rustig accelereren een beetje oppakt is het goed. Als hij ietsjes hakerig wordt, staat de choke 'scherp'.
Je merkt vanzelf als je te veel choke terugneemt: dan pakt hij niet op/slaat hij af.
Zelf doe ik (met de 205 en de motor, de r5 is automatisch >-)na wegrijden meteen helemaal de choke terug, en als ik dan een kruising nader um weer iets terug.
Beetje 'gevoel' ontwikkelen voor de motor + bediening is wel nodig.
bye, r
de choke is bij mij ook niet langer als 2 straten aanwezig. Dan is die niet meer nodig met blijven hobbelen. Wel wil die wel eens tegenspreken zonder choke. Dan wil die afslaan, maar lukt hem niet, ben er dan weer bij met mijn subtiel voetje 
groejtes

groejtes
yep, breek me de bek niet los:
tijdens crank ga ik in 1 sec van lambda 0.3 naar 0.6. Dit is om het spruitstuk nat te maken en om de chokebegin te zoeken.. (1x dus)
daarna gemiddeld in ongeveer 10 sec van 0.6 naar 0.9. Dit is om de cilinderwanden weer schoon te spoelen. (iedere vulling opnieuw)
Dus de cilinderwanden e.d zijn in 10 sec (thau enzo) zo warm geworden dat de zaak niet meer condenseert.
Daarna is het opwarmgedrag wat afhankelijk van belasting. (heeft te maken met mengsel vorming: klep/inl kanaal temp, mengselsnelheid)
constant rijden al lambda=1, lagere rpm+hogere last nog ff wat rijker.
Vanaf 50 deg is alles 'gewoon'.
was wel een aardige klus om ok te krijgen.
heb ook nog eens moeten wachten tot het -10 deg was buiten.
bye, r
tijdens crank ga ik in 1 sec van lambda 0.3 naar 0.6. Dit is om het spruitstuk nat te maken en om de chokebegin te zoeken.. (1x dus)
daarna gemiddeld in ongeveer 10 sec van 0.6 naar 0.9. Dit is om de cilinderwanden weer schoon te spoelen. (iedere vulling opnieuw)
Dus de cilinderwanden e.d zijn in 10 sec (thau enzo) zo warm geworden dat de zaak niet meer condenseert.
Daarna is het opwarmgedrag wat afhankelijk van belasting. (heeft te maken met mengsel vorming: klep/inl kanaal temp, mengselsnelheid)
constant rijden al lambda=1, lagere rpm+hogere last nog ff wat rijker.
Vanaf 50 deg is alles 'gewoon'.
was wel een aardige klus om ok te krijgen.
heb ook nog eens moeten wachten tot het -10 deg was buiten.
bye, r
Even over warmrijden :
De meest algemene regel is dat ee nauto pas op bedrijfstemeratuur is na 80 ( jawel TACHTIG ) kilometer.
Warmrijden nooit doen door motor sationair te laten draaien, altijd belast warmrijden,
Niet meer dan 2500/3000 toeren draaien, en interieurkachel dichtzetten.
Na een kilometer of 20/25 kun je je toeren wat hoger laten komen.
Dit is volgens mij de verstandigste manier, of het de leukste manier is is wat anders.....
De meest algemene regel is dat ee nauto pas op bedrijfstemeratuur is na 80 ( jawel TACHTIG ) kilometer.
Warmrijden nooit doen door motor sationair te laten draaien, altijd belast warmrijden,
Niet meer dan 2500/3000 toeren draaien, en interieurkachel dichtzetten.
Na een kilometer of 20/25 kun je je toeren wat hoger laten komen.
Dit is volgens mij de verstandigste manier, of het de leukste manier is is wat anders.....

Zij weten hopelijk toch wel hoe een turbomotor werkt, maar die instructies blindelings opvolgen, nee dank je. Weet wel betere manieren om mijn auto te behandelen. Als ik het beokje moet geloven moet je enkele seconde wachten voordat je de auto uitzet. Als ik volle gas de oprit opkom en ik stop als een idioot, wacht 6 sec en zet mijn auto uit, dan gaat die toch niet lang mee dacht ik zo.On 2001-11-05 19:10, Repo
wrote:
Wat voor turbo heb jij in je auto zitten? Een watergekoelde of een luchtgekoelde?
Ik heb ooit met mijn 5 turbo van Den Bosch tot Eindhoven met constant 160 - 200 over de A2 gereden, maar mijn turbo was niet roodgloeiend ,maar normaal heet.
ps. ik zou ook niet de instucties van degene die je auto inelkaar geschroeft heeft opvolgen. Weten zij veel hoe een turbo motor inelkaar zit.
En dat ik niet meer uit ga van garage mensen komt door de ervaring. Zal je 2 voorbeelden noemen.
Weet neit meer wie het was, maar heeft troebel water en olie in de koelvloeistof. Garage bekijkt de auto en zegt dat de koppakking kapot is. Was dus lulkoek, want de radiateur met in bijzondere de oliekoeler was kapot.
Vriend van mij rijdt in zijn gtt en de lampjes worden zwakker en zwakker en de auto kapt er op een gegeven momment mee. Naar de garage, dynamo(welke net 15.000 km erin zat) is kapot. nieuwe met erin zetten kost je 400 klatsers. Toch maar zelf effe kijken. Kabelschoentje kapot. kosten 3 piek ofzo.
enzo heb ik nog wel een paar andere voorbeelden. Daarom ga ik niet meer uit van dealers advies. Dan ga ik liever naar een tuningsbedrijf of iets in die richting. ik zeg neit dat een garage altijd verkeerd advies geeft, maar ik haal mijn advies liever ergens anders.
groetjes
-
- Über-Spammer
Goed ideeOn 2001-11-05 20:02, vivelesport
wrote:
over het warmrijden van een gtt heb ik maar een opmerking:
-koop een olie temp. meter.
als je die geinstaleerd hebt weet je zeker wanneer hij goed warm is,<90 graden(zie eerdere topic olietemp. meter)

-
Dat is nog al een gedoe zo'n Turbo! Ik wist wel dat je hem rustig warm moest laten worden en ook weer af moest laten koelen, maar dit is dus echt niet aan mij besteed.
KEEP ON TURBO'ING!
KEEP ON TURBO'ING!