Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
canonballman

Ja, jullie snappen het al: mijn GTT wil niet vooruit zoals ik dat wil.
Dit is er aan gedaan:
-nieuwe koppakking
-iets gevlakte kop
-bewerkte inlaatkanalen
-nieuwe NGKs, bougiekabels, en verdelerkap/rotor
-130 sproeier
-open uitlaat

2 dagen terug heb ik gereden met 0,9 bar druk. Hij ging vaak goed vooruit (heb ooit betere meegemaakt, maar toch), maar toch af en toe niet op 4 poten lopen. Ook dacht ik dat de t-druk te laag stond voor zon grote sproeier. Dus vandaag nieuwe platinum NGKs erin, b-kabels en turbodruk nog verder opgeschroefd, ik schat 1,o a 1,1 bar
Nog steeds, misschien wel vaker en erger knallen als 2 dagen terug. Toch af en toe nog steeds niet op 4 cil lopen. Dus eigenlijk nog niks. Ondanks dat ik de wastegate stang nog een mm of 3 korter heb gemaakt kwam de t-meter niet verder als begin rode gebied (0,9 bar ongeveer), na een 15 min rijden zelfs minder geworden. En als er druk werd geleverd een behoorlijk kutgeluid van de turbo, alsof ie in de soep aan het draaien was. Beetje hinnikend geluid (nee niet net als in een WRC, klonk gaarder helaas)
Teruggekomen: compressorwieltje bekeken, ziet er goed uit.
Turbinewiel weet ik niet.
Toen heb ik weer de druk omlaag geschroefd, naar ong. standaard. Weer 1 km gereden, nog niet veel verbetering.

Wat me vooral opvalt en wat een maat van me ooit ook gehad heeft (alleen bij warme motor):

In de eerste 2 versnellingen gaat ie behoorlijk, in 3 ,4 en 5 houdt ie zwaar in.

Dit alles is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanachter een computerscherm, dus roep gewoon wat dingen die je zo te binnen schieten, zeg ik wel ja dat kan het misschien zijn of nee, is nieuw dat onderdeel.

Hier ben ik zelf al opgekomen:
-Bij het begin beginnen en standaard sproeier erin en stdrd druk, kijken wat ie dan doet.
-Ontsteking. Heb ik nog 1 reserve liggen, misschien die uitproberen.
-Heb het idee dat het aan de turbo ligt EN/OF
de ontsteking

Oja, stationair loopt ie als een zonnetje, ook zolang je zonder turbodruk rijdt.

DUSSSSSSSSSS......WIE EERST???????
canonballman

Oja, ook wel belangrijk, HEEL BELANGRIJK schiet me nu ineens te binnen:
Ik heb geen pingelsensor die nog goed is, dus zit er geen op. Ik heb daarom de stekker aangesloten die op een phase 1 op die plaats zit. Die stekker verbindt geloof ik 2 van de aansluitingen v/d pingelsensor met elkaar door en de derde aan Massa. Misschien eens gaan rijden ZONDER deze stekker???
Pieter
Contacteer:

Bij mij is dat slangetje van mijn turbodrukmetertje weleens los gaan zitten bij mijn schutbord. Daarood gaf hij minder aan dan dat hij werkelijk aan turbodruk gaf.

Dit verklaart het mindere vermogen en het niet op vier poten lopen natuurlijk niet.

Het eerste wat mij te binnen schoot was ook het ontstekingshuis. Toch maar proberen??

Jou kennende is dit het probleem niet, maar het schoot me toch te binnen. Als je je gas los laat en hij gaat slecht (=niet op vier cilinders) lopen, kan het dan niet zijn dat je CO2 te hoog is en je motor even verdrinkt in de SUPER?
canonballman

Nou ik heb inmiddels weer gereden met die stekker los waar normaal de pingelsensor op zit aangesloten. Had het idee dat ie wat beter was gaan lopen. Moet toch eens nagaan hoe dat precies zit met die stekker, pingelsensor, verschil Renix 208/209, maar dat is van latere zorg.

Waar ik wel achter ben is dat ik eigenlijk niet zo wijs ben geweest om te gaan schroeven zonder eerst normaal met die auto gereden te hebben. Heb toen alleen gereden met lekke koppakking.

EN IK BEN ERGENS ANDERS ACHTER GEKOMEN.........:
Ik weet bijna zeker dat ie met een 130 sproeier VEEEL te rijk staat. Op de snelweg in 5, volgas ging ie 140 en dan allemaal klappen (naverbranding in de uitlaat) en geen km meer harder. Door langzaam het gas terug te laten komen begon ie al harder te lopen. Bij 1 derde gas, haast niks eigenlijk, liep ie iets van 170 zonder al die klappen.
Kheb vroeger een brommer en een crossmotor gehad die aanvankelijk te grote sproeiers hadden en die begonnen alle twee HARDER te lopen als ik de benzinekraan dichtdraaide, totdat natuurlijk de vlotterkamer leeg was.
Is eigenlijk hetzelfde denk ik.
Morgen even standaard sproeier erin en dan weer rijden. We zien wel. Ik snap alleen niet hoe anderen met een 135 sproeier wel fatsoenlijk kunnen rijden, maarja. Nog iemand anders reacties/opmerkingen???

groeten Reinier
canonballman

En inderdaad Grossie, ik denk dat ie verzuipt in de Super!!!!!!! En als ik er nou vermogen voor terug krijg, maar alleen maar knallen :smile:

Oja, en ik denk dus dat ik mn turbo toch naar de migo heb geholpen. Door die naverbrandingen is er ergens in het turbine gedeelte fout gegaan denk ik. Hij maakt zooon raar geluid. Misschien dat idee van die WRC autos (ander topic):
Iets van: 1300 graden, FUCK, wieltje naar de RUK
Stefijn

Hmmmm...dat heeft de mijne ook af en toe, dat ie bij volgas minder hard trekt dan bij niet volgas. Misschien ook wat zuiniger laten afstellen (en hij loopt al 1:12,5 :smile: )
Anonymous

Dirk-jan hofmans rijd ook met gewone sproeier....
Riël
Über-Spammer

1 op 12,5 mijne haalt ongelogen net 1 op 5!!!!!

damn hoe doen jullie dat? Aaargh tijd voor nieuw blok NIEUW BLOK damn is ook zo duur
canonballman

Ploegah, rijdt die DJ Hofmans gewoon met standaard 120 hoofdsproeier??
In de GTT van een maat van me had ik een 125 sproeier gezet, druk op iets van 0,9 a 1,0 bar en dat ding ging echt als de brandweer.
Stefijn

On 2001-10-31 12:36, canonballman
wrote:
Ploegah, rijdt die DJ Hofmans gewoon met standaard 120 hoofdsproeier??
In de GTT van een maat van me had ik een 125 sproeier gezet, druk op iets van 0,9 a 1,0 bar en dat ding ging echt als de brandweer.
Volgens mij is een 135 sproeier pas nodig bóven 1.1 (omdat ie anders idd gaat pingelen). Tot 1.0 is de standaardsproeier voldoende bij mijn weten (misschien een 125 iets beter), 1.1 is de grens zo'n beetje.
canonballman

Ja, ik heb hier nog een 122,5 liggen. Die gaat er dadelijk in. Die 125 van die maat van me die kan ik ook wel lenen maar die is nog niet thuis. En die zit nog in de carburateur, die nog op de auto zit, die ergens gestald staat in the middle of nowhere. Maar komt goed, hoop ik!
Stefijn

On 2001-10-31 12:45, canonballman
wrote:
Ja, ik heb hier nog een 122,5 liggen. Die gaat er dadelijk in. Die 125 van die maat van me die kan ik ook wel lenen maar die is nog niet thuis. En die zit nog in de carburateur, die nog op de auto zit, die ergens gestald staat in the middle of nowhere. Maar komt goed, hoop ik!
122,5 klinkt goed :smile: Net iets meer dan standaard. Als standaard voldoende is, dan moet dit toch wel goed werken (qua benzinetoevoer bij 1.0 bar dan :smile: )
canonballman

Ik laat het weten!!!!!!!!
Anonymous

DJ rijd met standaard turbodruk en met standaard sproeier....
canonballman

Nou heb nu een 120 sproeier opgeboord naar 125, maar nog steeds een stotterende GTT met knallen. Niet in 1 en 2, maar vooral in 3, 4, en 5de versnelling.
Dus ik ga nu maar gewoon een 122,5 sproeier proberen.
Alleen ik heb steeds meer het idee dat het ook aan de ontsteking ligt. Dus die ook effe een omruilen met de reserve.
Sander
Contacteer:

Klinkt mij als ontstekings problemen. Pas op want je kunt je hele motor naar de grootjes rijden als je ontsteking niet goed werkt!!! :sad:

:lol:
canonballman

Ja dat dacht ik eerst ook, maar bougies zijn nieuw, bougiekabels, verdelerkap/rotor. Andere ontstekingsunit geprobeerd. Kheb alles zo wel uitgeprobeerd met de ontsteking. Morgen andere carb proberen maar heb niet echt het idee dat het daaraan ligt.
canonballman

Maar heeft iemand eigenlijk een idee waarom ie alleen maar in de 3de, 4de en 5de versnelling zo inhoudt en stottert. Dat vind ik nou zo raar.
Vanuit stilstand vol optrekken lukt niet met 2000 toeren. Echter, bij 4000 toeren komt al het vermogen er goed in en gaat ie vrolijk door naar de 7000 (Heel veel wielspin). Overschakelen naar 2, weer vol vermogen. Naar 3: BAM BAAAM BAM FRUTTER FROTTER!!! :smile:
Pieter
Contacteer:

Is het vooral als tie warm is? Misschien staat je chokeklep een klein beetje dicht per ongeluk en wordt het mengsel daardoor te rijk...???
canonballman

Nee, helaas, is al gecheckt
Maar bedankt voor het meedenken!
canonballman

En voor diegene die hier de GOUDEN TIP post:

Die krijgt van mij KOMENDE ZATERDAG naast een ferme handdruk ook één HELE KRAT GROLSCH BIER.

Als ik het zelf vindt dan zuip ik m natuurlijk in mn eentje op :smile:
canonballman

En dè is proat, of nie dan?
Pieter
Contacteer:

Toch klinkt het een beetje als een veel te rijk mengsel omdat ie bij hogere toeren wel vermogen geeft en bij lage toeren verzuipt. Misschien toch gewoon eens 120 proberen? Anders weet ik het ook echt niet.

Ik ben hier ook een tijd lang mee aan het klooien geweest na het vervangen van mijn koppakking en reviseren van mijn carb. Ik kreeg geen fatsoenlijke afstelling gevonden. Hij loopt nu wel lekker, maar staat stationair veel te rijk. Als ik choke 's morgens en hem na enkele seconden niet uitzet, verzuipt mijn motor. Ook als ik hard achteruitrijd en ik stop, verzuipt ie en valt ie uit.
Pieter
Contacteer:

On 2001-10-31 23:19, canonballman
wrote:
En voor diegene die hier de GOUDEN TIP post:

Die krijgt van mij KOMENDE ZATERDAG naast een ferme handdruk ook één HELE KRAT GROLSCH BIER.

Als ik het zelf vindt dan zuip ik m natuurlijk in mn eentje op :smile:
ik denk dat ik ff Menno ga mailen en niet ga zeggen dat met deze vraag een krat bier te verdienen is... :lol::lol::lol:
Menno

Ik blijf toch denken aan 't ontstekingsprobleempje. Lees net dat je er platinum bougies in hebt zitten, ik herinner me van 't brommertijdperk dat je die, na 1 keer goed verzuipen, 't beste maar heel hard weg kan knikkeren, want: they'll never be the same again. Gewone bougies d'r in, en eventueel naar een lekkere strakke elektrode afstand toe, dan weet je zeker dat je ontsteking de benodigde spanning kan leveren.

't wel in 1 en 2 en niet in 3,4,5 verhaal zou je ook toe kunnen dichten aan een ontstekings-hoogspanningsgedeelte dat op 't randje zit. Dit heeft 't 't zwaarst bij de hoogste compressie-einddruk, je hebt dan de hoogste spanning nodig voor een vonk. Wanneer haal je die max compressie eindruk? Bij max turbodruk bij max koppel. Dit max-koppel ligt bij een GT-turbo toch ergens rond de 2,5-3K toeren? Bij dit toerental heb je in 1 en 2 volgens mij nog geen max turbodruk (ben niet zeker, heb geen GT met zo'n lekkere kleine Garret), en dus minder kans op probleem. In hogere versnellingen gaat dit wel lukken, en dus kans dat je ontsteking niet meer in staat is tot degelijk vonken.
rev it like a rental
canonballman

Ja jongens, weer bedankt voor de reacties.
Over die krat Grolsch: Als 1 van jullie het achteraf gezien bij het rechte eind had, dan wordt ie wel degelijk weggegeven, daar hoeven jullie in ieder geval niet over in te zitten :smile: a man has got to do what a man has got to do.

Maar om terug te komen op het probleem:
Heb vandaag met 125 sproeier gereden: geen verandering.
Zonet nog met echt standaard turbodruk en originele 120 sproeier en nog steeds niks.

Menno, de turbodruk wordt bij mijn weten (weet ik eigenlijk zeker) bij een GTT niet begrensd in 1 en 2. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Wat die platinum bougies betreft: Heb ik ooit wel gehoord maar niet aan gedacht. Zal ik dan maar een nieuw setje Champion kopen en die proberen? Ik moet toch iets, niet??
Maar dan nog: met twee verschillende Renixen, standaard sproeier en standaard druk is het nog steeds niks. Dus die ontsteking moet genoeg ontsteekspanning kunnen leveren. Maarja, dan wel weer: Als dat platina spul al vernaggelt is......
Ja, kneem morgen toch een setje Champion mee!

En morgen ga ik toch een andere carb proberen. Denk niet echt dat het daar aan kan liggen maar je weet nooit.

Ik baal er zo van dat het me tot noch toe niet lukt! De vorige keer dat ik een probleem had waar ik niet uitkwam (schijfremmen op de achteras fabrieken van mn Fiesta: Ik kreeg ze niet ontlucht en daardoor niet goed remmend) Heeft het uiteindelijk een jaar geduurd voor ik daar uit was. Achteraf gezien was de oplossing ZO simpel, ongelofelijk gewoon!! Zit ik naar die klauwen (van een Fiesta 1100, voorkant)te staren, denk ik: Heeee, moet een ontluchtings nippel niet altijd aan de bovenkant zitten???? Had ik de klauwen dus op zn kop zitten omdat dat beter uitkwam met de remslang. STOM STOM STOM .....Klauwen gedemonteerd, in de goede stand gehouden, ontlucht, terug gezet, en remmen als de ZIEKTE!! Kun je nagaan hoe simpel een oplossing kan zijn.

En die maat van me heeft vorig jaar, net voordat hij zn GTT in de stalling zette, precies hetzelfde probleem gehad. Warme motor, vaak in hogere versnellingen inhouden en horten en stoten en dan weer superveel vermogen, zoals het hoort. Zijn wij nou de enigen met dit GTT probleem???

Oja, ook nog belangrijk: Volgasin 3 en 4 dus allemaal klappen en stotteren. Toen ik de choke een paar keer uittrok begon ie dus wat beter te lopen. RARA????Dus mengsel rijker?????

HELLUPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!
Ik wil Zaterdag met mn GTT naar die meeting blazen!!!!!!
robert

menno heeft wel degelijk gelijk.

in lage versnelling toert de motor namelijk veel sneller op dan in een hoge. De turbo kan, eenvoudig gezegd, "de motor niet helemaal bijhouden". Hierdoor is de vuldruk bij acceleratie in zn 2 iets lager dan in zn 3-4-5.
Ik heb precies hetzelfde gehad. Zie ook 'bougies uit een 5at trekken topic'.
(1) wegflikkeren die platina bougies. perfect nieuw uitziende bougies kunnen toch kapot zijn.
(2) electrode afstand van bougie 0.1-0.2 mm kleiner maken. Zorg voor 'scherpe' electroden. Als je te klein gaat, gaat hij rot stationair lopen. Nix aan de hand, kan je zo weer terugzetten.

Het kan natuurlijk best zijn dat in 2e instantie de fuelling de zaak er niet beter op maakt. Jouw omschrijving van de klacht duidt in 1e instantie op ontsteking.

Het effect van choke uitrekken kan ook zijn dat de luchtflow wordt gesmoord (als in: choken), net zoals een gasklep dat doet. Alleen een beetje rijk dan.
Dus ongeveer hetzelfde als geen volgas, offe dus een lagere vuldruk binnenhalen.
Hetzelfde verhaaldus, alleen met de aanwijzing dat het mengsel niet te rijk is.

bye, robert
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-01 09:33 ]</font>
Menno

ik doelde indedaard op fysieke traagheid van de turbo, niet op iets autometatisch. (niet iedereen heeft een 21Turbo met "tractiecontrole voor holbewoners" oftewel elektronische turbodrukbegrenzing in 1)
rev it like a rental
canonballman

YEESSSSSAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHhhhhhh HIJ RIJDT WEER GOED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jongens, allemaal bedankt voor jullie reacties maar ik moet jullie helaas meedelen dat ik die krat Grolsch zelf op ga zuipen!!!!! Ik heb het nou gevonden: de carburateur, daar is iets mis mee. Wat????? Dat weet ik nog niet, heb m nog niet open gehaald. Ondanks dat bijna iedereen hier, inclusief mezelf, dacht dat het aan de ontsteking lag, blijkt het dus toch een defecte carb te zijn. Heb vandaag een carb van een gestalde GTT van een maat van me er afgehaald, en daarmee zijn alle problemen over. Hij zei nog, is wel a-technisch hoor, dat kan volgens mij niet aan de carb liggen. Dus ik zei: Ja, denk ik ook niet, maar heb nu zon beetje alles al geprobeerd, behalve andere bougies, en een carb wisselen kost me alleen maar een 15min ofzo. Zo gezegd zo gedaan.
Nu ben ik maar gelijk een paar challenges aan gegaan met 2 vrienden van me:
-Golf 3 2.0 8v Kronenburg getuned, 141 pk aan de krukas
-Kadett GSI 2.0 8v SEH 130 pk
Vooral die laatste is behoorlijk snel van 0 naar 100. In ieder geval net iets sneller als de 2 liter 16 klepper Ibiza van mn moeder (150 pk)

Die Golf was natuurlijk geen probleem en die Kadett won ik het keer op keer ook net van.
Dit alles ondanks dat ik de wastegate stang een heel eind korter heb gemaakt en de turbodruk meter nog steeds niet in het rode gebied komt. Denk dat ik nou met 0,8 of 0,85 bar rijdt. Ik denk dus dat met al die knallen en naverbrandingen het turbinegedeelte van mn turbo toch een flinke optater heeft gehad. Misschien dat ik er binnenkort wel de reserve oliegekoelde erop zet en die watergekoelde laat reviseren via mn werk (korting). Dan moet er zeker nog meer tienden van mn 0-100 tijd e.d. af te halen zijn, zodat ik die Kadett iig SNOT rijdt ipv net iets sneller
Anonymous

On 2001-11-01 09:58, Menno
wrote:
"tractiecontrole voor holbewoners" oftewel elektronische turbodrukbegrenzing in 1)
:lol::lol:
Anonymous

On 2001-11-02 00:10, canonballman
wrote:
YEESSSSSAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHhhhhhh HIJ RIJDT WEER GOED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEETER !!
canonballman

Maar dat platina spul laat ik dus voorlopig wel zitten. Het komt uit Japan, zit in Honda motorfietsen, en dan is het toch vaak goed spul m.i.
En over dat verhaal dat ie in 1 en 2 niet zoveel turbodruk zou hebben: Dit kan m.i. heel goed kloppen. Het zal echter hooguit 0,10 bar zijn. Jullie bedoelen dat de ontsteking niet voldoende ontsteekspanning zou kunnen leveren door de hoge drukken en temp. in de cilinder, maar zelfs met standaard turbodruk bleef ie stotteren. Dus leek mij dit verhaal niet in mijn geval van toepassing.

Over die bougies: Ik had vandaag dus toch maar een setje Champion gekocht, en kreeg ze mee voor iets van 25 de vier. Is voor niks in mijn ogen. Heb wel eens ooit een meier betaald. Maar op de bon staat: 4 bougies motorfiets. Dus ik weet bijna zeker dat die man de verkeerde onderdeelnummers heeft ingetoetst. Maar in het boek van Champion stond dat deze bougies toch voor GT turbos moeten zijn.
Nu is mijn vraag klopt dat?
Het zijn Champions van het type N3C

Zijn het niet de goede dan breng ik ze terug, zijn het wel de goede dan heb ik ze 4 voor de prijs van 1 :smile:
canonballman

Thanks Ploeger :smile: Daar wordt je avond ECHT beter van, maar dat weet jij ook denk ik !!!
Alle andere sores die ik aan mn kop heb kan me effe geen zak verrekken! Mn TURBO RIJDT!!!!!! En Goed!!
Michel S.
Contacteer:

Zal ik dan ook maar eens mijn carburateur gaan veranderen. Die van mij loopt namelijk ook bout. Zaterdag nog effe omgooien. Als het werkt, dan mag je je nog een biertje op mijn kosten drinken.

groetjes en succes.
En 25 piek voor de 4 kan eigenlijk niet. Zal wel zo een dikke electrode hebben, terwijl de GTT zeker een dunne heeft van titanium of iets anders.
Stefijn

Vooral dat je die Golf en Opel eruit reed is goed nieuws! :grin:

Mooi dat het opgelost is :smile:
Plaats reactie