Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Driekus

Mijn gtt lekt olie. Het is niet veel (oliepeil blijft zakt wel, maar heel langzaam), maar het is toch irritant.
Gisteren heb ik 'm bij een vriend boven de smeerput gezet, maar daar werden we niet veel wijzer van. Omdat het zo'n troep is onderaan de auto (olie en zand) kun je niet zien waar het vandaan komt.
Daarna had ik er een stuk karton onder gelegd en nou blijkt het onderaan de oliecarterpan te druppen. Verder kan ik niet duidelijk van boven of onder de auto zien waar het vandaan zou moeten komen. Verbindingen van slangen zitten allemaal goed vast volgens mij. Als ik van boven onder de kap kijk lijkt alles me op het 1e gezicht droog.

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen??
Driekus

Nou moet ik er ook nog bij zeggen dat er wiite rook uit de uitlaat komt en dat ik zonder een lek te constateren koelvloeistof verlies. Ik heb zojuist ergens gelezen dat dit er op kan wijzen dat de koppakking naar de ***** is! Zou daar ook het olielek vandaan komen?
Kan iemand mij dit aub nog eens duidelijk uitleggen?
Maarten GTT

ja idd het zou een kopaking kunnen zijn dat er doorde compresie druk een sceurtje in de pakking geblazen heeft waar door er olie naar buiten kan lekken kan zijn dt het olie kanaal naast een water kanaal kan zitten waar door die ook kan gaan lekken maardan naar binnen toe zo dat hij gaat rooken als ik jou was zou ik eerst de motor grondig schoon spuiten en ff een stukje rijden dan kun je namelijk het beste zien waar hij lekt mocht het de koppaking zijn laat deze zo sneel mogelijk vervangen anders heb je de kans dat de kop krom gaat trekken en dan ook nog eens een kop moeten vernieuwen
Stefijn

On 2001-10-27 01:32, Dirk
wrote:
Nou moet ik er ook nog bij zeggen dat er wiite rook uit de uitlaat komt en dat ik zonder een lek te constateren koelvloeistof verlies. Ik heb zojuist ergens gelezen dat dit er op kan wijzen dat de koppakking naar de ***** is! Zou daar ook het olielek vandaan komen?
Kan iemand mij dit aub nog eens duidelijk uitleggen?
Door de kop van de motor en het blok (met daartussen de koppakking) lopen kanalen en leidingen voor olie en koelvloeistof.

Een beetje witte rook is normaal, doet de mijne ook, maar als je koppakking lek is en er lekt koelvloeistof in de motor, dan krijg je idd óók witte rook. Zou kunnen duiden op een lekke koppakking.

Je kunt ook kijken of de koelvloeistof helder blijft, als dat niet zo is zou er olie door de koppakking in het koelcircuit kunnen lekken.

Een beetje afhankelijk van HOE kapot je koppakking is, kan er ook OLIE in de motor lopen, maar dat zou blauwe rook geven.

Dat mbt je witte rook en eventuele koppakking. Olielekkage van jou lijkt me niet door koppakking?

Iemand anders misschien een tip van wat eventueel veel voorkomende olielekkages zijn bij een 5 GTT?
Rudo

Jep, ik denk dat de olielekkage wordt veroorzaakt door de aftapplug aan de onderzijde van je carterpan. Daar zit een metalen pakkingsring die eigenlijk na elke keer olieverversen vervangen moet worden. Anders willen deze nog wel eens gaan lekken.

Kijk even of je de plug nog een beetje kunt aandraaien (uiteraard niet tè vast!) en of het dan verholpen is. Let er wel op dat er een speciale dop is hiervoor (te koop bij de Renaultdealer?)
Arjen

En anders moet je die ring ff verwarmen. Maar het is inderdaad het beste om een nieuwe te monteren. En alles goed schoonmaken in de buurt van de plug. 1 korrel zand tussen de plug en het carter zorgt haast al voor lekkage.

succes
Anonymous

dirk, spuit eerst bij 'geldluis' de motor schoon....ga dan een stuk rijden, dan kun je gemakkelijk zien waar de olie vandaan komt en eea uitsluiten

Let wel op met afspuiten op de vitale onderdelen van de motor, maar dat kunnen andere mensen je hier wel vertellen :wink:
Driekus

sander205-!GTI!-309gti16 zul je bedoelen!Ik zou zeggen kom hierheen dan zullen we met zijn 2en kieken!

En dat een beetje witte rook normaal is weet ik, maar de mijne blaast constant witte pluimen (stationair + warme/hete motor).
Af en toe, ik weet nog niet wanneer wel/niet, ruik ik in de auto ook een vreemde geur die ik niet thuis kan brengen.....
De koelvloeistof is iig nog helder.

Aftapplug was ook een goeie, ik zal hem straks eens gaan schoonspuiten!
<font size=1>[ This message was edited by: Dirk on 2001-10-27 12:50 ]</font>
mario

klinkt me erg bekend in de oren :sad:
de mijne rook ook vreemd, zij haas die achter mij reed van de zomer.
verbruikde ook koelvloeistof(bleef ook helder)
maar je rook het wel .
en olie verbruik was vrij laag,heeft een maand geduurd toen was mijn cilinder kapot
koppakking eruit !
deze had al geruime tijd haar scheurtjes in de koppakking bij de tapeinden van 3e cilinder .
dus kan zeker geen kwaad om het preventief
los te halen kost je wat olie,koelvloeistof en een koppakking maar weet je wel dat het goed zit in de motor.
en lekkage aan de onder zijde ,komt echt van de motor niet van aandrijf as links ?
daar zit ook een rubbere pakking wil wel eens zweeten .en anders motor goed afspuiten .
suc6
Stefijn

On 2001-10-27 12:49, Dirk
wrote:
sander205-!GTI!-309gti16 zul je bedoelen!
Ach, een beetje in de toekomst kijken is nooit weg :wink: Zit die motor er nog niet onderhand in dan?

Enne, toffe tips (Plug, aandrijfas), daar kunnen we wat mee :smile:
Driekus

Thnx Mario, da's waardevolle preventieve info. Aandrijfas was het vlgs. mij ook niet, want behalve oliecarter leek alles redlijk droog, afgezien vd troep.
Zometeen gaat ie op de smeerput om de aftapplug te bekijken en dan kijken we weer verder!!

Overigens is het idd niet slecht om de toekomst voor ogen te houden, Stefijn, maar ja ik zet er ook niet alvast neer 'Dirk r5gtt-256pk) :grin::grin:
Driekus

Warempel,
ik heb het olielek gevonden!:cool:
Ik had het oliecarter schoongemaakt en even later kwam het naar beneden lekken vanaf pakking aan de re-kant v/h carter. Een nieuwe pakking dus! Hehe, weer een probleem minder.
(Nu nog de geur, rook en koelvloeistof!! :evil: :evil: )
<font size=1>[ This message was edited by: Dirk on 2001-10-27 18:23 ]</font>
Heino

Inderdaad niet metteen het ergste denken.Over de koelvloeistof en de geur,kijk eens naar de kachel.
Rudo

Kachel kan (is ook een zwak punt van een GTT, twee maten van mij hebben deze allebei moeten vervangen), maar verklaart niet de witte rook uit de uitlaat.
Driekus

Hmmmmm, toch niet CONSTANT witte rook, maar af en toe een flinke hoest witte rook, waardoor degenen die achter mij rijden maar ff afstand nemen.....
eat turbo-boost

Ik weet toevallig dat er op de hoek aan de kant van de v-bak en aan de voorzijde van het blok een oliekanaal zit.En een probleem bij de gt is de carter pakking,want deze is namelijk gekit,behalve bij de poelie en het vliegwiel,hier zitten 2 halve manen en die willen ook wel eens ertussen uit drukken.Anders moet je de motor goed reinigen een kort stukje autoweg rijden en dan nog eens controleren,succes ermee

Thomas
Plaats reactie