Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Rick

Ik heb het gevoel dat als ik op de snelweg rij de trekkracht weg is. Als ik in de stad rij is het goed (trekt hij als een tierelier). Maar op de snelweg is dat gevoel helemaal weg. Ik had laatst zelfs moeite om de Colt 1.3 van een vriend van mij bij te houden:sad::sad::sad:. Ik heb er 195/50-15 onderliggen, misschien dat het daar aan ligt? Maar vrij veel van jullie hebben dat eronder, dus denk niet dat het daar aan ligt. En hij gaat ook niet harder dan 180 op de teller, bij 5000 toeren. Toen er nog 13" onderzat ging de teller tot 210 bij 6000 toeren en kon nog harder gaan als ik wou. Oja ik heb de druk ongeveer op 0.9.
Dus als iemand enig idee heeft, hoor ik het graag.

groetjes
-----------------
RENAULT 5 GT TURBO GORDINI
<font size=1>[ This message was edited by: Mapschen on 2001-10-22 03:40 ]</font>
Pieter
Contacteer:

lijkt mij niet dat dat aan je bandjes ligt. Heb je nog wel volle turbodruk?
Misschien ontsnapt er druk ergens uit je systeem?
Je koppakking is net vervangen toch?
Heb je je intercooler al gefreeflowed?
Hangt je ontsteking nog boven je turbo?
Hoe lang is het geleden dat je nieuwe bougietjes hebt gemonteerd?
Is je luchtfilter ook zo aangepast dat ie alleen koude lucht pakt?

Allemaal kleine dingetjes die verschil kunnen maken.
Roy
Moderator

Wat bedoelen jullie met intercooler gefreeflowd? Is dat die klep vastzetten met een schroef? En merk je dat aan het vermogen?
5 GT Turbo '88 GT5
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Dat bedoelen we inderdaad met free flowen van een intercooler. Kijk even op mijn site daar staat hoe je het moet doen.
Roy
Moderator

Maar merk je het aan het vermogen?
Pieter
Contacteer:

dat merk je aan je vermogen, vooral als de thermostatische klep niet meer goed werkt. Dan wordt namelijk je gecomprimeerde lucht helemaal niet meer gekoeld en heeft de hele intercooler dus geen zin meer.

Met het freeflowen voorkom je vermogensproblemen door de thermostatische klep vast te zetten in de gesloten stand waardoor de lucht eerst door de intercooler wordt gedwongen.
Tino
Erelid - RvT

Het beste is de klep en de thermo er volledig uit te halen want anders blokkeert hij nog steeds een beetje lucht en dat willen we niet :smile:
Roy
Moderator

Aha ik begin het een beetje te snappen. Heb net ff op Tino zijn site gekeken en het ziet er vrij makkelijk uit. Heb alleen een leek op dat gebied dus laat het nog maar ff zo zitten.
5 GT Turbo '88 GT5
Tino
Erelid - RvT

Wil het 3 nov wel even aan je uitleggen hoe je het gemakkelijk kan doen. Zelfs chris zou dit kunnen :lol:
Roy
Moderator

Oh dus nu ga je me ook nog met Chris vergelijken? Zo erg is het nou ook weer niet met mij :lol:
5 GT Turbo '88 GT5
Tino
Erelid - RvT

Ik vergelijk je niet met chris ik zeg alleen dat het zo simpel is dat chris het ook zelf zou kunnen doen..
Roy
Moderator

Ja ok zie het 3 nov wel. Maxxy heeft het ook al eens voor gedaan maar toen begreep ik het ook al niet dus.
5 GT Turbo '88 GT5
Pieter
Contacteer:

On 2001-10-22 11:53, 10o
wrote:
Het beste is de klep en de thermo er volledig uit te halen want anders blokkeert hij nog steeds een beetje lucht en dat willen we niet :smile:
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens, volgens mij wordt een groot deel van de lucht niet gekoeld als je de hele klep weghaalt omdat het ook direct door kan stromen richting carburateur (weg van de minste weerstand) maar daar hebben we al een keer een uitgebreide discussie over gehad.
Tino
Erelid - RvT

Ja dat klopt daar hebben we al eens een heftige discussie over gehad jij zegt dit en ik zeg dat dus we komen er niet over uit topic gesloten toch. En vrolijk verder poweren.
Marius

Jaha, die klep moet je wel in geopende stand laten zitten, anders stroomt het zo weer door.
Lucht kiest ook de weg van de minste weerstand natuurlijk.
HotShot

On 2001-10-22 11:53, 10o
wrote:
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens, volgens mij wordt een groot deel van de lucht niet gekoeld als je de hele klep weghaalt omdat het ook direct door kan stromen richting carburateur (weg van de minste weerstand) maar daar hebben we al een keer een uitgebreide discussie over gehad.
Kijk op mijn site en je zult zien dat het ook anders kan. Het tussenschot moet je namelijk wel laten zitten!
Rudo

Dus klep niet verwijderen?!
Pieter
Contacteer:

Ik heb het in ieder geval niet gedaan.

Nog iets waar je eigenlijk op moet letten: als je die bovenste kap weghaalt en je zet die klep vast met een schroefje, draai dat schroefje dan door het binnenste paneel en niet door de buitenste kap, want dan ga je door dat schroefje geheid druk verliezen.
Tino
Erelid - RvT

Ja het tussenschot moet je absoluut laten zitten. Maar de klep en de thermo ken je er gerust uit hallen.
Rick

On 2001-10-22 11:38, grossie
wrote:
lijkt mij niet dat dat aan je bandjes ligt. Heb je nog wel volle turbodruk?
Misschien ontsnapt er druk ergens uit je systeem?
Je koppakking is net vervangen toch?
Heb je je intercooler al gefreeflowed?
Hangt je ontsteking nog boven je turbo?
Hoe lang is het geleden dat je nieuwe bougietjes hebt gemonteerd?
Is je luchtfilter ook zo aangepast dat ie alleen koude lucht pakt?

Allemaal kleine dingetjes die verschil kunnen maken.
Ik heb wel volledige druk, want je ziet de meter gewoon uitslaan. Mijn intercooler is gefreeflowd. Mijn ontsteking hangt nog wel boven mijn turbo.(komt bij dat ik ook geen hitteschild heb..:sad: ) En hoe zorg je dat je luchtfilter alleen koude lucht aanzuigt?
Marius

Gouden tip voor als je nog geen hitteschild hebt:

- Neem een stuk kippegaas. Vouw het dubbel voor meer stevigheid.
- Pak een rol aluminium folie, rol dit minsten in 8 lagen om het kippengaas.
- Draai je ontstekingsunit los.
- Prik de onderste bout van je ontstekingsunit door het gaas/folie.
- Monteer de unit weer, deze drukt nu automatisch tegen een stukje van het gas aan.
- De rest van het gaas buig je als een soort 'hand' om de onderkant van je unit.
- Neem wat ijzerdraad en ga een keer of 2 rond je unit en het zelf gemaakt hitteschild. Zo blijft het mooi in vorm hangen. Leg een knup in het ijzerdraad.
- Klaar is kees.

Het werkt echt perfect, ik ga binnenkort een grotere maken die ook mijn remcylinder e.d. goed afschermt.
Rick

Thanx
Pieter
Contacteer:

Het verhangen van je ontsteking zou al veel kunnen schelen, zeker omdat je geen hitteschild hebt. Gewoon een beetje creatief aan de gang gaan en hem achter het schutbord hangen. Misschien wel een nieuwe bobinekabel halen omdat de originele P1 net iets te kort komt.

Jij had trouwens toch zo'n vage module? geen 208 of 209 maar een 256 of zoiets?? Dat zou ook het probleem kunnen zijn.

In je luchtfilter zit ook een thermostatische klep. Wanneer de motor koud is wordt de lucht aangezogen boven de turbo. Wordt de motor warmer zorgt de thermnostatische klep ervoor dat de lucht via de luchthapper wordt aangezogen. Als deze niet meer goed werkt wordt er dus lucht alleen van boven je turbo aangezogen. Dit kan natuurlijk ook dodelijk zijn voor je vermogen omdat deze lucht erg warm is. Het beste kun je ook deze klep in de goede stand vastzetten met een schroefje.
Michel S.
Contacteer:

wat betreft die klep in de intercooler. ik zou hem helemaal uit elkaar halen en meteen goed schoonmaken. Dan de thermostaat verwarmen zodat de klpe dichtgaat. nu iets ertussen duwen(een houtje) en voila. klep blijft dicht, en de intercooler is schoon en ongedeerd.

wat betreft de module, zo'n schild wat marius zegt, of achter het schtubord hangen.

ik zou wel eens kijken of je auto niet veel gaat zuipen of erg warm wordt, dat zou inhouden dat je onstekingsmodule misschien gaar is.

groetjes
Arjen

Wanneer je die intercooler helemaal toppie wil maken kun je er nog aluminium/kunstof plaatjes in lijmen zodat je een betere flow krijgt. Dit is een keer beschreven in het engelse tijdschrift Cars & car conversions.
Plaats reactie