Het is natuurlijk heel leuk om te weten wat je met allerlei middeltjes hebt weten te bereiken qua pk's en koppel, maar wat voor mij telt is hoe snel ik op de 100 km/u zit.
Middels een simpel G-kracht apparaatje kun je de accelleratie tijd redelijk nauwkeurig benaderen. Uit ervaring blijkt overigens dat voor die sprint soms minder vermogen beter is ivm tractie.
Tevens kan dat apparaat ook nog het vermogen op de wielen berekenen. Je moet daarvoor overigens wel exact het gewicht weten van het voertuig met de berijder. Die berekening zal dan wel een stuk minder nauwkeurig zijn dan een vermogensbank, maar het geeft toch een behoorlijke indicatie.
Kortom, cijfers zijn interessant, maar de praktijk zegt mij veel meer.
Middels een simpel G-kracht apparaatje kun je de accelleratie tijd redelijk nauwkeurig benaderen. Uit ervaring blijkt overigens dat voor die sprint soms minder vermogen beter is ivm tractie.
Tevens kan dat apparaat ook nog het vermogen op de wielen berekenen. Je moet daarvoor overigens wel exact het gewicht weten van het voertuig met de berijder. Die berekening zal dan wel een stuk minder nauwkeurig zijn dan een vermogensbank, maar het geeft toch een behoorlijke indicatie.
Kortom, cijfers zijn interessant, maar de praktijk zegt mij veel meer.
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Uiteindelijk gaat het toch ook om de praktijk? Hoe vaak rij je nou op een rollenbank 

Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
ben ook wel benieuwd 
maar bij wat voor druk ?
scheeld dag en nacht of
je nu 0.65bar rijd of met 1 bar.
zou het niet aan durven,
om mijn auto met volle druk op
een rollebank te testen.
heb met ongeveer 0.9 bar gereden
bijna zoiets van gas of geen gas
dus heb het maar weer terug geschroefd
mischien met een bleedvalve er tussen !
groetjes mario

maar bij wat voor druk ?
scheeld dag en nacht of
je nu 0.65bar rijd of met 1 bar.
zou het niet aan durven,
om mijn auto met volle druk op
een rollebank te testen.
heb met ongeveer 0.9 bar gereden

bijna zoiets van gas of geen gas

dus heb het maar weer terug geschroefd
mischien met een bleedvalve er tussen !
groetjes mario
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Ikke wil mijn turbo'tje ook wel eens op een vermogens bak met de 1.2 bar.
Ik weet dat in goes zit ook een bedrijf zit die het vermogen ken testen. En daar ken je dus ook nieuwe sproeiers er in laten zetten zodat hij nog vetter gaat rijden..
Ik weet dat in goes zit ook een bedrijf zit die het vermogen ken testen. En daar ken je dus ook nieuwe sproeiers er in laten zetten zodat hij nog vetter gaat rijden..
"Uiteindelijk gaat het toch ook om de praktijk? Hoe vaak rij je nou op een rollenbank "
"Hoe snel je naar de 100 gaat telt"
Op de rollenbank nu 3x om een goede indicatie te krijgen van je tuning.
0-100 moet in 5.5 - 6 sec. als de wielspin niet te veel roet in het eten gooit.
"Hoe snel je naar de 100 gaat telt"
Op de rollenbank nu 3x om een goede indicatie te krijgen van je tuning.
0-100 moet in 5.5 - 6 sec. als de wielspin niet te veel roet in het eten gooit.
hoeveel PK en koppel weet ik niet. weet wel hoeveel ik er te weinig heb 
mzzl

mzzl
Wat betreft die sproeiers. Die kun je toch ook zelf maken door ze uit te boren met een 1.35 mm boortje? Of heb ik het daar mis.
groetjes
groetjes
Je kunt sproeiers best zelf boren. Als ze kleiner moeten kan je ze eerst ff dicht solderen, en dan weer opboren. De nauwkeurigheid hangt een beetje van je boorkunsten af. Als je 't een beetje reproduceerbaar weet te doen, kun je wel prima zoeken naar de juiste afstelling, de exacte maat is dan toch niet zo belangrijk, 't gaat om 't vergelijk.
rev it like a rental
Thanx menno, again.
Ik heb namelijk die boortjes van 1.35mm besteld. Kosten 55 piek de 12. Een 135 sproeiertje kost ook al gauw 60 piek. Dus geef ik liever dat geld aan een sproeiertje uit, aangezien ik meerdere GTT's heb.
Die sproeier heb ik namelijk nodig, want mijn GTT gaat namelijk over de 1 bar heen(boven carburateur) als ik de knop omgooi. Dus ik kan die knop niet gebruiken totdat de spoeier bezetting iets is veranderd. Tevens ga ik morgen intercooler NR. 2 proberen te monteren en og wel meer spannende dingen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik ben ook aan het kijken naar een Fuel Ratio meter. ZO kan ik zien of ik misschien te arm of te rijk loop. Moeten we namelijk niet hebben.
Mazzels
wat betreft mijn boorkunsten, deze zijn wel precies
(hoop ik)
Ik heb namelijk die boortjes van 1.35mm besteld. Kosten 55 piek de 12. Een 135 sproeiertje kost ook al gauw 60 piek. Dus geef ik liever dat geld aan een sproeiertje uit, aangezien ik meerdere GTT's heb.
Die sproeier heb ik namelijk nodig, want mijn GTT gaat namelijk over de 1 bar heen(boven carburateur) als ik de knop omgooi. Dus ik kan die knop niet gebruiken totdat de spoeier bezetting iets is veranderd. Tevens ga ik morgen intercooler NR. 2 proberen te monteren en og wel meer spannende dingen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik ben ook aan het kijken naar een Fuel Ratio meter. ZO kan ik zien of ik misschien te arm of te rijk loop. Moeten we namelijk niet hebben.
Mazzels
wat betreft mijn boorkunsten, deze zijn wel precies

Laatst gewijzigd door Michel S. op wo 3 okt 2001 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
fuel ratio meter?
d'r zijn 2 mogelijkheden:
* iets gebaseerd op een lineaire sonde, waarmee je heel nauwkeurig van heel arm tot heel rijk kan meten. (klein nadeel is dat een setje ongeveer 30 mille kost)
* iets gebaseerd op een 'normale' sonde, waarmee je bijna alleen maar "arm" of "rijk" kan meten. Zo'n sonde zit in de meeste moderne auto's. Je kunt hiervoor ook een setje kopen, voor een paar honderd piek. Je kunt echter ook voor een geeltje zo'n ding op de sloop halen, en er gewoon een voltmeter aan hangen.
d'r zijn 2 mogelijkheden:
* iets gebaseerd op een lineaire sonde, waarmee je heel nauwkeurig van heel arm tot heel rijk kan meten. (klein nadeel is dat een setje ongeveer 30 mille kost)
* iets gebaseerd op een 'normale' sonde, waarmee je bijna alleen maar "arm" of "rijk" kan meten. Zo'n sonde zit in de meeste moderne auto's. Je kunt hiervoor ook een setje kopen, voor een paar honderd piek. Je kunt echter ook voor een geeltje zo'n ding op de sloop halen, en er gewoon een voltmeter aan hangen.
rev it like a rental
dit ding is wat ik bedoelde:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=" TARGET="_blank">MAF</A><!-- BBCode End -->
dit ding is met ledjes.
kijk zelf maar eens
groetjes
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=" TARGET="_blank">MAF</A><!-- BBCode End -->
dit ding is met ledjes.
kijk zelf maar eens
groetjes
Laatst gewijzigd door Michel S. op wo 3 okt 2001 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
inderdaad, dit ding is een gewone o2 sensor, met een rij ledjes als voltmeter.
dus op de sloop scoren dat ding. Neem er een met 4 draadjes, 2 voor het signaal en 2 voor de sensor verwarming.(*) Een verwarmde reageert goed en geeft wat meer stroom af. Je heb nl. een klein beetje stroom nodig voor de analoge voltmeter. Die is het handigst omdat je dan mooi arme/rijke pieken bij lastwisseling goed kan zien. Bij een digitale voltmeter (die hebben iets van 1 meting per seconde) lukt dat niet.
(*) neem er een met 2 witte, 1 grijze en 1 zwarte draad.
Uit mijn hoofd: de 2 witte zijn van het verwarmingselementje, aansluiten op massa en 12V (op contact) . Volgorde maakt niet uit.
de grijze is het signaal massa, en de zwarte het signaal zelf.
De sensor moet je ergens in de uitlaat plaatsen. daar zijn m18X1.5 lasringen voor.
Het beste is na de turbo, en let op dat de uitlaat niet lek is tussen blok en sensor.
Voor 'vaste' montage moet je zorgen dat de sensor een beetje afgeschermd is tegen veel spatwater, modder e.d.
dit is leuk hobby'en!
groets, robert
dus op de sloop scoren dat ding. Neem er een met 4 draadjes, 2 voor het signaal en 2 voor de sensor verwarming.(*) Een verwarmde reageert goed en geeft wat meer stroom af. Je heb nl. een klein beetje stroom nodig voor de analoge voltmeter. Die is het handigst omdat je dan mooi arme/rijke pieken bij lastwisseling goed kan zien. Bij een digitale voltmeter (die hebben iets van 1 meting per seconde) lukt dat niet.
(*) neem er een met 2 witte, 1 grijze en 1 zwarte draad.
Uit mijn hoofd: de 2 witte zijn van het verwarmingselementje, aansluiten op massa en 12V (op contact) . Volgorde maakt niet uit.
de grijze is het signaal massa, en de zwarte het signaal zelf.
De sensor moet je ergens in de uitlaat plaatsen. daar zijn m18X1.5 lasringen voor.
Het beste is na de turbo, en let op dat de uitlaat niet lek is tussen blok en sensor.
Voor 'vaste' montage moet je zorgen dat de sensor een beetje afgeschermd is tegen veel spatwater, modder e.d.
dit is leuk hobby'en!
groets, robert
nee, begrijp dit ook niet, althans het verhaal van ff naar de sloop rijden. Dit zit neem ik aan niet in een oud gaar r4-tje? Is er dan ergens een sloop met ouwe rally autootjes ofzo?
Wel in mijn 4-tje,

maar ff serieus, vrijwel elke benzine-auto vanaf 1990-1995 heeft zo'n ding. Easy te vinden op een sloop, zeker als ze wat nieuwere schade auto's hebben. Een clio of 19 heeft er standaard al 1, dus daar kan je gewoon een voltmeter op aansluiten.


maar ff serieus, vrijwel elke benzine-auto vanaf 1990-1995 heeft zo'n ding. Easy te vinden op een sloop, zeker als ze wat nieuwere schade auto's hebben. Een clio of 19 heeft er standaard al 1, dus daar kan je gewoon een voltmeter op aansluiten.
rev it like a rental
o het is dus gewoon een lamda sonde. Aha, nu valt het kwartje. Weet niet of Lamda Sonde latijn is, of wat dan ook
Zo'n digitaal voltmetertje maken is niet zo spannend. morgen effe naar de sloop.
Kijken voor GSI luchthappers, oliekoelertje en een X-tra intercooler en de lambda sonde uiteraard.
ik hou jullie op de hoogte
Kijken voor GSI luchthappers, oliekoelertje en een X-tra intercooler en de lambda sonde uiteraard.
ik hou jullie op de hoogte
Op de school waar ik zit hebben we zo'n bank mijn auto is daar ook op geweest.
de auto word niet extreem belast.
het duurde ongeveer 30 sec voor het meten van het vermogen.
Het werkt heel sipmel.
aan de rollen waarop de auto staat zit doormiddel van assen aan het eind een aantal electro mageneten die elkaar afremmen.
het werkt ongeveer zoals een electro motor maar dan omgekeerd.
De auto word zoveel afgeremd door de elkaar tegenwerkende magneten dat de motor maar langzaam in toeren kan klimmen.
omdat er een kracht op de magneten word uitgeoefend zullen deze willen gaan kantelen dit kantelen word beperkt en word tegengehouden door een veer.
de indrukking van de veer word gemeten.
de hoeveelheid die de veer ingedrukt is het geleverde motor koppel
moment= kracht*arm
uit dit moment brekent de computter van de testbank het geleverde vermogen aan de wielen doormiddel van de formule:
vermogen=2*PIE*koppel*toerental
je hebt nu het vermogen aan de wielen dit was in mijn auto 70 kW.
het testen van het vermogen doe je inde 4e vesnelling omdat je dan de auto belast.
in de eerste versnelling zou zeer slacht zijn voor de motor omdat je hem dan met een lage belasing laat draaien.
vlak voor het bereiken van het max toerental trap je de koppeling in
en laat de wielen uitdraaien de bank berekent dan het verlies in de aandrijving vanaf de motor.
dan verschijnt er op het beeld het vermogen aan de krukas dat was in mijn geval dus 108 kw.
op zich kan het op de bank zetten van je auto geen kwaad.
we hebben wel een een corrado vr6 gehad met een roodheet uitlaatspruitstuk.
aleen je moet zorgen dat alles goed vast zit
de auto goed uitgelijnd is en de motor in goede staat verkeerd.
de auto word niet extreem belast.
het duurde ongeveer 30 sec voor het meten van het vermogen.
Het werkt heel sipmel.
aan de rollen waarop de auto staat zit doormiddel van assen aan het eind een aantal electro mageneten die elkaar afremmen.
het werkt ongeveer zoals een electro motor maar dan omgekeerd.
De auto word zoveel afgeremd door de elkaar tegenwerkende magneten dat de motor maar langzaam in toeren kan klimmen.
omdat er een kracht op de magneten word uitgeoefend zullen deze willen gaan kantelen dit kantelen word beperkt en word tegengehouden door een veer.
de indrukking van de veer word gemeten.
de hoeveelheid die de veer ingedrukt is het geleverde motor koppel
moment= kracht*arm
uit dit moment brekent de computter van de testbank het geleverde vermogen aan de wielen doormiddel van de formule:
vermogen=2*PIE*koppel*toerental
je hebt nu het vermogen aan de wielen dit was in mijn auto 70 kW.
het testen van het vermogen doe je inde 4e vesnelling omdat je dan de auto belast.
in de eerste versnelling zou zeer slacht zijn voor de motor omdat je hem dan met een lage belasing laat draaien.
vlak voor het bereiken van het max toerental trap je de koppeling in
en laat de wielen uitdraaien de bank berekent dan het verlies in de aandrijving vanaf de motor.
dan verschijnt er op het beeld het vermogen aan de krukas dat was in mijn geval dus 108 kw.
op zich kan het op de bank zetten van je auto geen kwaad.
we hebben wel een een corrado vr6 gehad met een roodheet uitlaatspruitstuk.
aleen je moet zorgen dat alles goed vast zit
de auto goed uitgelijnd is en de motor in goede staat verkeerd.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
70kw, dat is ongeveer 96pk a/d wielen, voor een Clio 1.8 16v??
Dat verliesvermogen is vrijwel niet te meten. Soms probeert men wel eens wat door te meten hoeveel vermogen de bank opneemt als ie de auto aandrijft. Zonder de koppeling in te trappen meet je dan alleen de pompverliezen van je motor, heeft nix met transmissieverliezen te maken. Als je de koppeling intrapt meet je weliswaar de weerstand van de bak, maar ook onbelast, dus weinig zinvol. Conclusie, gewoon naar 't wielvermogen kijken, dat is toch ook waar je 't uiteindelijk mee moet doen.
rev it like a rental
70kw, dat is ongeveer 96pk a/d wielen, voor een Clio 1.8 16v??
[/quote]
Dus dat betekent dat ik geen 137 pk'tjes heb??? of begrijp ik dat nou verkeerd
[/quote]
Dus dat betekent dat ik geen 137 pk'tjes heb??? of begrijp ik dat nou verkeerd
motor is toch onderhevig aan slijtage, hierdoor heb je toch ook compressieverlies, en dus verlies van vermogen.
143 pk
194 nm koppel

194 nm koppel

Laatst ben ik in geldermalsen geweest. Die lui hebben het goed voor elkaar maar ik was dan wel iets van 185 gulden kwijt. Ik kwam niet verder als 144 pk tjes met mijn clio 16v. Degene die voor me aan ging op de bank was een Marcos die haalde 515 pk. Dat waren belgen, die rijden niet voor niets zo`n eind, en de foto`s die ze daar hebben hangen van allerlei race-teams die daar hebben gemeten. Dus dan zullen ze ook wel goed zijn.
Dit was bij speedcentre.
De peugot-club was er 2 weken voor me aan geweest en er waren maar weinig die hun vermogen haalde wat volgens de boekjes was.
Groeten Gerjan.
Dit was bij speedcentre.
De peugot-club was er 2 weken voor me aan geweest en er waren maar weinig die hun vermogen haalde wat volgens de boekjes was.
Groeten Gerjan.
Geldermalsen??? Daar heb ik 17 jaar van mijn leven gewoond, ik ben nu 19 dus...On 2002-02-28 20:01, gerjan
wrote:
Laatst ben ik in geldermalsen geweest. Die lui hebben het goed voor elkaar maar ik was dan wel iets van 185 gulden kwijt. Ik kwam niet verder als 144 pk tjes met mijn clio 16v. Degene die voor me aan ging op de bank was een Marcos die haalde 515 pk. Dat waren belgen, die rijden niet voor niets zo`n eind, en de foto`s die ze daar hebben hangen van allerlei race-teams die daar hebben gemeten. Dus dan zullen ze ook wel goed zijn.
Dit was bij speedcentre.
De peugot-club was er 2 weken voor me aan geweest en er waren maar weinig die hun vermogen haalde wat volgens de boekjes was.
Groeten Gerjan.
Ik ken dat bedrijf helemaal niet, kan je me een beetje uitleggen waar dat dan zit???
Ik kom eigenlijk elke maand in geldermalsen, zou ik er graag een x gaan kijken....
Grtjes Paul
sorry, ik heb het al gevonden
http://www.speedcentre.nl/
makkelijk he? dat internet
Ik had er nog nooit van gehoord.....
http://www.speedcentre.nl/
makkelijk he? dat internet

Ik had er nog nooit van gehoord.....
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
30%On 2001-10-02 20:24, Arjen
wrote:
Weet iemand ook wat het gemiddelde transmissieverlies is bij een voorwiel-aangedreven auto ?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break