Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Hallo daar,
kan iemand mij misschien uitleggen wat dubbel clutchen is en hoe ik dat moet doen, ja ja ik moet mijn vaardigheden ook een beetje uitbreiden.
ed_pret

betekent dubbel koppel rijden. kort gezegd normaal als je schakelt doe je dat zo : koppeling in, gas los,schakel, koppeling los gas in.

bij dubbel koppel doe je : koppeling in, gas los,schakel nuetraal,koppeling los,gas in,koppeling in, schakel, koppeling los en gas in.

Zo houd je dus tijdens het schakelen de motor in de hoge toeren. Ik dacht dat je hierbij ook met links moest leren remmen.

er is een website van een gozer die had alles echt heel mooi met foto's uitgelegd. Ene steve uit argentinie ofso misschien dat iemand anders die site nog kent. ik heb helaas me favors gewist.
Bart V

Ik ben blij dat de versnellingsbak met sychronisatie is uitgevonden. Ik heb ooit ns in een Fiat 500 gereden, daar moet je dubbel in clutchen, dat is echt VAAAG :smile:
ed_pret

tis geen steve maar alex

URL: <a href="http://members.nbci.com/r5gtturbo/gttint_e.htm" target="_blank" target="_new">http://members.nbci.com/r5gtturbo/gttint_e.htm</a> deze link werkte net niet maar misschien soon wel weer ?!?!?!!?

trouwens bartezz 2 vraagies : wat is een versnellingsbak met syncronisatie? (call me stupid) en waarom rijd je nou weer een fiat??
Bart V

Ik rij geen fiat, ik heb ooit ns een stukkie met zon 500drtje gereden.

En ja wat is een versnellingsbak met sychronisatie, eh moeilijk uit te leggen eigenlijk. In je versnellingsbak zitten 2 assen, 1 op de aandrijfassen (via differentieel) en 1 op de motor (via de koppeling) Tussen deze 2 assen zitten tandwielen met verschillende verhoudingen, dit zijn je versnellingen, om te kunnen schakelen tussen deze tandwielen moeten ze even snel draaien, dit noemen ze sygroniseren, tegenwoordig hebben alle auto's dat maar vroeger hadden ze dat niet en moest je dubbel clutchen om de 2 assen op de zelfde snelheid te laten draaien. Hopelijk heb ik het zo goed uitelegd.
Anonymous

He bartezz...

Heb jij je al voor gesteld?
Kan namelijk nergens wat over je vinden in de topic die daar voor is bestemd.

Heb je ook een 19 16v?
Mzzl...:wink:
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 27 sep 2001 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

Ohw sorry, zal ik ff doen
ed_pret

omdat bartezz het ff uitlegde : OOOOOOHHH :smile: zo zit dat dus
Michel S.
Contacteer:

Maar jij bedoelt waarschijnlijk dubbel clutchen van de fast en the furious.Ÿou almost had me? You never had me. You never had your car... Granny shifting not doubble clutching like you should".

Dubbel clutchen is inderdaad koppeling nog eens loslaten in de neutraal. Maar sinds de komst van synchronisatieringen is dat overbodig. Sinds die tijd heeft dubbel clutchen een andere betekenis gekregen. Dat is eigenlijk niks meer dan tussen het schakelen door effe op het gas trappen om zo de toeren erin te houden. Heeft alleen nut bij vet getunde auto's wat veel toerental hebben. Bij een R5 kun je zo snel schakelen dat het niet eens nodig is. Goed voor de bak is het niet om zo snel te schakelen.
Behalve double clutchen is er ook nog powerclutchen. Dit zorgt voor een nog betere tijd, maar het is wel lomp. Je trapt je gas volop in. en wanneer je moet schakelen, doe je dat gewoon zonder die poot van het gas af te laten komen. Je houdt dus gewoon het gas erop. Is niet goed voor de koppeling, en ook niet voor je motor. Maar werkt wel.

groetjes
Anonymous

Dat doe ik altijd met de leen auto die ik mee krijg als mijn auto van de zaak naar de garage gaat:wink:

Die mensen van de garage zijn nl. niet echt tof, dus ragge maarrrr!!!!!!!

En schakelen zonder koppeling kun je dan ook mooi oefenen:wink:

En niet te vergeten de Burn outs!!!

Mzzl...:wink:
Marius

Practise makes perfect!
Bart V

Hee Arjan, wat voor lease bak heb je????
Anonymous

mclain begrijpt mij,
nou jongens bedankt voor jullie reacties, ik ga het wel eens proberen en dan horen jullie het van me.....:smile:
Michel S.
Contacteer:

mclain begrijpt mij,
Lijkt me niet zo moeilijk als je de film een stuk of 8 keer al hebt gezien. Kan hem onderhand wel meepraten. Maar ik heb het vandaag geprobeerd, maar kan aan mij liggen, maar bij mij maakt het niks uit. Ik schakel enorm snel en het lukt dus bijna ook niet om tussengas te geven. Maar wanneer het lukt, hoort het cool aan en het is iets sneller.

mzzl
Plaats reactie