Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
HotShot

Vandaag is een drijfstanglager van mijn R5 GTT vervangen en het revisiebedrijf had het erover dat het lager om de drijfstang is gelopen waardoor deze tweedriehondertste was weggesleten. Zij verwachten dat het probleem zich over een tijdje weer gaat voordoen en waarschuwden mij daarvoor (voordat ze overgingen tot het weer in elkaar zetten van het zaakje!).

Uiteraard heb ik het geheel weer laten monteren en ik heb ook nog wel een andere drijfstang liggen, maar ik vroeg mij af of er ook nog drijfstangen zijn die beter zijn dan de standaard GTT drijfstang.

Het gaat mij niet zo zeer om meer vermogen in deze, maar om duurzaamheid. De auto wordt regelmatig tot de 7000 toeren doorgetrokken, dus het zaakje krijgt behoorlijk op z'n flikker.

Iemand suggesties?
HotShot

Ik zeg het volgens mij niet goed!? Was het nou de krukas die afgesleten was door de drijfstanglager?
Michel S.
Contacteer:

Ik denk dat je krukas afgesleten is door de drijfstang. De lager schaal zit namelijk vast in de drijfstang. pas als je heel veel spelling hebt en zonder olie gaat rijden enzo, dan kan het voorkomen dat ook je drijfstang gaat slijten. Maar de krukas is dus aan het verslijten. Dan zul je de krukas eronder uit moeten halen en opnieuw moeten laten slijpen en een groter setje lagers erop bakken. Dan is de spelling weer weg en kun je weer volle teugen genieuten van je autootje.

groeten en succes
HotShot

Bedankt! Ik had al gehoopt dat jij zou reageren.
Abel
Über-Spammer

[offtopic]

werk jij voor versatel?

[/offtopic]

ik kan het niet voorstellen dat de lager van je krukas is blijven staan.

Je aandrijfassen die zitten in je versnellings bak. zou wel gaaf zijn krukas direct op je voorwiellen aangesloten. 7000toeren je wieltjes rond. hahaha dat houden ze noooit..

:lol:

of zit ik nu fout? kan het me niet voorstellen. :grin:
Michel S.
Contacteer:

On 2001-09-26 13:38, Aiken Drum wrote:
[offtopic]

werk jij voor versatel?

[/offtopic]

ik kan het niet voorstellen dat de lager van je krukas is blijven staan.

Je aandrijfassen die zitten in je versnellings bak. zou wel gaaf zijn krukas direct op je voorwiellen aangesloten. 7000toeren je wieltjes rond. hahaha dat houden ze noooit..

:lol:

of zit ik nu fout? kan het me niet voorstellen. :grin:
kan aan mij liggen, maar ik heb geen idee waar je het over hebt.

maar ja, kan aan mij liggen, ben namelijk ziek.
Abel
Über-Spammer

was denk ik in de war met de aandrijf assen (van uit de versnellings bak naar de wieltjes) in de war. lag wel aan mij.
canonballman

Nou beterschap McLain. En Hotshot: als je krukas enkele hondersten is gesleten, dan valt deze in veel, niet alle, ooit bij turbomotoren niet, te slijpen en te polijsten. Er moeten dan overmaat lageschalen gebruikt worden. Dit komt bij alle motoren wel eens voor, dat de krukas slijt.

Echter in jou geval: als ze specifiek een terugkomend probleem noemen, dan zullen de lagerschalen idd in de drijfstang gedraaid hebben, wat niet de bedoeling is. Met een goede tweedehands drijfstang (gat opmeten: is ie ovaal????) moet je probleem opgelost kunnen worden volgens mij.
In ergste geval idd krukas slijpen + overmaat lagerschalen. Zo draait het wel ongeveer uit op een totale revisie. Je komt nl. altijd nog wel wat tegen (zuigers, bussen, keeringen, kop enz.)

groeten
canonballman

Eventueel betere titanium drijfstangen kun je speciaal laten maken. Zal wel een goede GTT per stuk gaan kosten maar dan blijven ze wel heel!!!!!!! :grin:
Anonymous

7000 keer je wieltjes rond???

Dan heb je wel een paar honderd pk's nodig.
+600 of zo.

Dus wat jij zegt klopt niet.
Menno

On 2001-09-26 18:35, canonballman wrote:
niet alle, ooit bij turbomotoren niet,
wel/niet/soms mogelijk bij turbomotoren?
und warum? andere materiaalbehandeling?
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

dan valt deze in veel, niet alle, ooit bij turbomotoren niet, te slijpen en te polijsten.
Bij renault motoren kun je ze gewoon laten slijpen. Aan de krukas van een Turbo motor van een renault is volgens mij niks speciaals aan. Tenminste niet van de 21 Turbo. Die had ook de krukas kapot. Zijn we naar die renault-onderdelenboer in eindhoven geweest(toffe gasten daar) en gaan kijken. Hij had een krukas liggen, maar niet van een turbo. Wij gekeken en nummers vergeleken. Precies, maar dan ook precies hetzelfde. Dat kan 2 dingen betekenen.

1. krukassen zijn hetzelfde of
2. Er zat al een krukas van een gewone 2 liter in waardoor de compressie verhouding waarschijnlijk een stukje anders zou worden en het meteen zou verklaren waarom dat ding zo liep/loopt. Als dat zo is, dan weet ik wat ik met die andere blokjes moet doen :smile:

misschien kan menno hier een lichtje op schijnen.

groetjes
Plaats reactie