Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Marius

Een vriend van me heeft vandaag een Clio Williams gekocht. Een van de eerste 3500 gelimiteerden, dus das errug gaaf. Nu zijn er een paar kleine dingetjes, die hij ook wist bij de koop hoor, maar waar hij nog een paar vragen over had, nl:

1e. Als het blok goed warm is, wil hij na een tijdje stationair lopen een beetje gaan zweven rond het stationair toerental. Wil je dan wegrijden dan is dit verder geen probleem.
Geef je een stootje gas dan is het ook over. Dit lijkt me niet normaal, afgezien van dat het niet een heel erg probleem is. Het is ook opvallend dat dit op gebeurt als de fan ook aan is. Het lijkt wel of er iets niet goed geregeld wordt. Is dit een bekend williams probleem? En zo ja, wie heeft er een idee waardoor het veroorzaakt kan worden?

2e. De oliedruk geeft laag aan (bijna nul) en blijft laag aangeven, ook als de motor redelijk op toeren is. Gezien het aantal km's dat hij er vandaag al mee gereden heeft, zal er wel oliedruk zijn, anders was het blok nu al wel aan gort. Het niet juist aangeven van de oliedruk lijkt me een algemeen renault-olie-druk-metertjes probleem. Waar zit bij de williams de olie-druk sensor?

3e Er was nog een punt, maar ik weet het even niet. Even een slokje bier.

4e Oh ja, er rammelt iets mee. Iets in de motorkap. We denken dat het een onderdeel van de luchthapper is, want als die opengaat is het gerammel over. Iemand hiermee bekend? Nou ja zal wel eenvoudig te vinden zijn, maar het was donker.

Thanx alvast voor de replies !
Jeffrey E.

Punt 4 had ik ook zit misschien een boutje of moertje in was bij mij ook losgetrilt ofzo. Je heb hem er zo uit en er weer in dus dat mag geen probleem zijn.

Suc6
Marius

Thanx.

Niemand verder?
Michel S.
Contacteer:

dat zwevend toerental bij stationair draaien kan de watertempsensor zijn. Ook aan de hand van de waarde van deze sensor wordt het benzine mengsel aangepast. Deze was ook kapot bij de grijze 21T. Toen had die ook ongeveer hetzelfde probleem.

Oliedruk metertje wat een te lage waarde aangeeft klinkt een beetje bekend, tenminste van de 5. Ik weet niet hoe goed je er bij een williams aan kan komen, anders trek je hem eens los en hang je een multimeter eraan en kijken wat voor waarde je op de sensor krijgt. Deze vergelijk je met de waarde wat in het boekje staat, en als die afwijken dan weet je dat de bekabeling okee is. Dan kun je de druksensor gaan vervangen. Is het probleem nog niet opgelost, dan is er iets mis met de oliedruk vrees ik.

Groetjes en succes.
Anonymous

Heb ook williams 1e fase gehad en die had dat schommelende toerental ook. Schijnen ze allemaal te hebben. Ook 16vŽs hebben het soms. Die drukmeter is een zwak punt bij renault, daar moetje niet teveel aan vasthouden, nieuwe kost ongeveer 150,- of ietsje meer.
Anonymous

heb zelf de stelschroef bij de gasklep/ luchtinlaat/ luchtmeter, ietsje verdraaid, resulteert in een hoger stationair toerental wat weer tot resultaat heeft dat het wankelen weg is.
Xedrah

Hou er ook rekening mee dat dergelijke snelle 16V's niet echt mooi stationair lopen. Dat doet mijn GSi 16V ook niet en dat hoort zo. Men noemt dat nerveus lopen. Ik vind het wel stoer :smile:
Michel S.
Contacteer:

ben benieuwd of ik mijn blokkie een beetje stationair wil blijven lopen. Namelijk scherpe nokken-as erin en vliegwiel verlicht. En anders hebben we nog een pedaal rechts wat we in kunnen trappen.

mzzl
Michel S.
Contacteer:

ben benieuwd of ik mijn blokkie een beetje stationair wil blijven lopen. Namelijk scherpe nokken-as erin en vliegwiel verlicht. En anders hebben we nog een pedaal rechts wat we in kunnen trappen.

mzzl
Marius

Ok bedankt jongens!

Hij gaat nu even die temp-sensor opzoeken en op een of andere manier doormeten. Weet iemand waar die zit ?
Anonymous

Het zweven kan ook komen doordat je fan is aangeslagen en daardoor je dynamo teveel belast raakt, wat dus resulteert in een hoger stationair toerental.
Als je bij stationair draaien bijv. je kachel, achterruitverwarming, verlichting
enzo aanzet wordt het toerental waarschijnlijk ook hoger.
Dit is niet ernstig.
Anonymous

Klinkt logisch, ibanez-dude.

Ik heb dit 'probleem' ook met mijn laguna. Het komt weinig voor maar af en toe bij het stoplicht trekt hij even zelf door naar 1200 of 1300 toeren. Da's best grappig want je voelt dan je gaspedaal een beetje ingedrukt worden. Alsof ie tegen je zegt: "Trappen ! Gas ! Ik wil die voetgangers platrijden !"

(zo braaf is die laguna dus :evil: )
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Ik heb dus nu ook iets raars. Als ik claxoneer dan zie je mijn lichten dimmen. niet een klein beetje maar flink veel.

Any ideas.
Arjen

Dat zwalkende toerental is talloze malen besproken op renault19.com
Kijk daar maar ff.
Het is inderdaad een bekend probleem.
Heino

Stationair onrustig lopen is normaal bij de williams.
En in relatie tot punt 2,gebruikt ie ook olie?
(btw Marius ik bel je binnenkort over die aandrijfas)

En 10o ,is een claxon (bijna)kapot?
Marius

Oh ja !

Was ik al helemaal weer vergeten, khoor het wel.
Arjen

Voor zover ik weet zit de oliedruk sensor boven de startmotor (helemaal rechts op het blok) tegen het schutboord aan. Oftewel:
nauwelijks bij te komen.
Plaats reactie