Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Arjen

FF een vraagje:

Bij mijn 11 zie ik, des ondanks een nieuwe radiateur, nog steeds de temperatuurmeter schommelen. Er zit volgens mij geen lucht meer in het systeem. Ook wordt de motor niet TE warm. Dat werd hij met de oude radiateur wel. Als ik rustig rij, 80-100, staat de meter iets boven het eerste streepje. Rij ik 120-130 dan gaat hij richting het midden van de meter. Nu vraag ik mij af of dit misschien aan de 76 graden thermostaat ligt. Het lijkt mij dat het koelsysteem maar een bepaalde koelcapaciteit heeft. Ik bedoel dat het systeem de temperatuur constant op bijv 83 weet te houden, maar niet altijd op 76 graden. Oftewel het koelsysteem is niet goed genoeg om contant 76 graden te blijven. Heeft iemand hier nog ideeen over ?
Marius

Ik heb ongeveer hetzelfde gedrag van de wijzer.

Zelfs toen ik een tijdje zonder thermostaat reed kroop bij een hogere belasting toch door naar het eeuwige 2e 'schuine' streepje, het 83 graden punt dus. Het zal inderdaad de koelcapaciteit zijn die dit bepaalt.
Stefijn

Met mijn zomerthermostaat loopt ie normaliter altijd rond het eerste streepje. Laatst bij buitentemperaturen van 30 graden ging ie bij snelheden van 140+ wel richting 2e streepje, maar dat mag dan wel bij dat soort temperaturen.

Als ik in de stad rij, stoplichtje hier, stoplichtje daar, dan gaat ie wél altijd snel richting en over het 2e streepje, waarop dan de radiateurfan aanslaat. Maar dit is normaal toch hoop ik.

Zou het niet mogelijk zijn om achter de bestaande radiateur een 2e te hangen, met dáárop de fan of zoiets (tis maar een idee, ben niet zo'n monteur)? Die 2e zal natuurlijk niet zo goed koelen als de 1e, die vol in de koele wind hangt, maar het zal toch behoorlijk wat schelen (imo moet het water dan eerst door de achterste radiateur) De ruimte zal het wel niet toelaten of zo...
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet.
Die tweede radiateur hangt niet in de rijwind zoals je al zei.
Bovendien hangt hij onder je motorkap waar warmte zich ophoopt, dus rendement van dat ding zal praktisch niks meer zijn.
Je kunt natuurlijk wel een extra radiator in je bumper hangen (en daar dus een stuk uitzagen).
Maar eigenlijk hang ik daar dan toch liever een intercooler zoals ze bij GT Tuning doen.
Plaats reactie