Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Weet iemand welke verhoudingen de diverse tandwielen hebben in de versnellingsbak van een Renault 5 GT turbo?
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

200 mm single dry plate clutch.
Self adjusting clutch cable.
Manual 5-speed JB3 type gearbox.

Gear ratios:
1st: 11/34 ( 3.091 )
2nd: 19/35 ( 1.842 )
3rd: 25/33 ( 1.320 )
4th: 30/29 ( 0.967 )
5th: 33/25 ( 0.758 )
Reverse: 11/39 ( 3.545 )
Final ratio: 15/56 ( 3.733 )
Gear oil: Kraft 75W ( 3.4 l )

:smile:
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 11 sep 2001 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Bedankt! Nu kan ik uitrekenen welke bandenmaat het best is voor de sprint!
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

175 / 50 / 13
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-09-11 11:49, Tijn wrote:
175 / 50 / 13
Die met de kleinste wielomtrek - werkt als een extra "versnelling" en het breedste oppervlak - voor de grip. Heeft niks met je versnellingsbak te maken hoor.

195/40 R13 bijvoorbeeld , maar of je die hebt? *denkt van niet
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 11 sep 2001 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Dacht het niet!

Het volgende lijstje laat zien:
BANDENMAAT - BANDOMTREK - TOERENTAL 100KM/U 2e VERSN. - SNELHEID BIJ 5800 TPM IN 5e VERSN.

195/55/13 - 1,71 - 6700 - 210,6 (STANDAARD)
175/50/13 - 1,58 - 7300 - 195,4
185/50/15 - 1,77 - 6500 - 218,9
185/55/15 - 1,83 - 6300 - 226,0
195/45/15 - 1,74 - 6600 - 215,2
195/50/15 - 1,80 - 6400 - 222,7

Ik denk dat ik ga voor de 185/55/15. Banden zijn niet duur en bij 6300 tpm in de 2 zit je op de 100!
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-09-11 12:02, HotShot wrote:
Dacht het niet!

Het volgende lijstje laat zien:
BANDENMAAT - BANDOMTREK - TOERENTAL 100KM/U 2e VERSN. - SNELHEID BIJ 5800 TPM IN 5e VERSN.

195/55/13 - 1,71 - 6700 - 210,6 (STANDAARD)
175/50/13 - 1,58 - 7300 - 195,4
185/50/15 - 1,77 - 6500 - 218,9
185/55/15 - 1,83 - 6300 - 226,0
195/45/15 - 1,74 - 6600 - 215,2
195/50/15 - 1,80 - 6400 - 222,7

Ik denk dat ik ga voor de 185/55/15. Banden zijn niet duur en bij 6300 tpm in de 2 zit je op de 100!
Das ook weer zo, de kleinste omtrek geeft de hoogste acceleratie, maar ja, met díe band zou je in de 2 naar de honderd kunnen, wat ook veel scheelt (keertje minder schakelen) :smile: Goed idee :grin:
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 11 sep 2001 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

bedoel je met sprinten dat oval-racen?

Dan lijkt het mij belangrijk om er achter te komen met wat voor snelheid je de bocht in gaat en uit komt om je bandenkeuze te bepalen. De koppel-kromme moet optimaal zijn bij uit-accellereren. misschien kan je dan beter halverwege het toerenbereik zitten in zijn 3, dus kleinere banden.

Als je alleen rechtdoor wilt sprinten moet je uitrekenen wat je eindsnelheid is (te verwachten) om dan vervolgens te zorgen dat je aan het einde van je koppelkromme zit in de versnelling van je keuze.
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

In principe gaat het mij om de 0 tot 100 km/u sprint op het rechte stuk. De zogeheten stoplicht-sprintjes. Voor de oval denk ik dat je zo breed mogelijk moet gaan om zodoende een hoge bochtensnelheid te krijgen. Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een bandenmaat waarbij je in een bepaalde versnelling binnen je powerband blijft.

Die oval ga ik volgend jaar overigens proberen bij VlF (dat is toch jaarlijks?).
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-09-11 12:37, HotShot wrote:
In principe gaat het mij om de 0 tot 100 km/u sprint op het rechte stuk. De zogeheten stoplicht-sprintjes. Voor de oval denk ik dat je zo breed mogelijk moet gaan om zodoende een hoge bochtensnelheid te krijgen. Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een bandenmaat waarbij je in een bepaalde versnelling binnen je powerband blijft.

Die oval ga ik volgend jaar overigens proberen bij VlF (dat is toch jaarlijks?).
Dan moet je de kleinste band nemen, die nl. de beste acceleratie geeft. Het gaat er dan toch om dat je die golf dr uit trekt? Niet of je 7,7 of 7,9 seconde over de honderd doet.

O ja, ik heb gehoord van VLF niet doorgaat wegens gekkengedrag van lui met auto's op het voetgangersterrein daar?!

Nu moet ik zeggen: ik stond daar naast de rij met auto's die het ciruit opgingen, en er waren idd van die achterlijke halve zolen die met 50km/h midden tussen de voetgangers een 180 graden draai maakten :sad: :sad: Levensgevaarlijke gekken, godver
Anonymous

VlF afgelast?? Hebben meerdere mensen dit al gehoord? Of is het al bevestigd???
Plaats reactie