Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

wie weet wat voor blok er prcies in een r21 2.0 turbo hangt

en of het eventueel mogelijk is om de turbo over te zetten op een 2.0 f3r motor
ik wil namelijk ook weer een fluitende rakker ondere de kap maar er is geen coupe met een turbo (ideetje voor renault)

als ik echt niets kan vinden wat erop past gaan we het anders doen en dan komt er een baraca bi-turbo blok in te hangen als dat wil met de voorwiel aandrijving in mijn coupe
oh ja als iemand weet wat precies het type nr is van dat blok graag en of er mogelijkheden zijn om dat in de coupe te hangen

ben hierover ook al bezig met mijn dealer maar die laat lang op zich wachten en hier is ook een hoop kennis in huis zag ik op het forum

grtz Thomas, Renault megane coupe club

ps zijn er hier ook mensen die 23 sept nog naar terwolde gaan
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Jazekers gaan we 23 september naar Terwolde! :smile:
Zie het forum nl-meeting.
Topic heet Lustrummmeeting CRS.

Oja, Menno heeft vast wel antwoorden voor je!
Anonymous

wij gaan als club ook naar terwolde volgens mij wordt dat een hele leerzame dag voor mij

ik moet en zal namelijk meer pk's hebben uit mijn coupeke

ik hoop dat menno mij kan helpen

see yah at the 23ste
grtzThomas
Jeffrey E.

Stel je ook ff voor in de topic die daar voor is: Naam, leeftijd en jullie 5jes enz. enz.
Zj*rZ

Gaaf plan Thomas!
Een turbo d'r op moet wel kunnen, maar een Bi Turbo blok is natuurlijk veel vetter!

Succes!
Anonymous

ik hoop dat het wat wordt met die turbo van mij maar persoonlijk zie ik nou al meer heil in een v6 blok al dan niet met turboŽs erop

weet er iemand hier een antwoordt op de gestelde vragen want de zoek actie loopt een beetje dood op het moment

en waar is dat topic ff voorstellen dan kan het niet vinden

dus als je iets weet over de 21 turbo of een volvo 480 turbo op de f3r motor graag

is mischien als ik hem klaar heb ook wel wat om dan een complete f3r turbo motor in een 5je te hangen

grtz Thomas
Heino

Een V6 blok zal een probleem worden denk ik ,als het al past moet de auto ook een keuring ondergaan bij de RDW.
Achterberg in vlaardingen heeft ervaring met tuning van coupés,tot 290 pk dacht ik ,genoeg?
Zj*rZ

Tsja, moeilijk is het wel, maar daarom is het toch juist vet gaaf. Met een v6 heeft hij zeker weten iets exclusiefs en zijn er waarschijnlijk een hele hoop tuning magazines die een artikel over z'n auto willen maken.
Een v6 bi turbo, Jummie!
Daar een bleed en een dump-valve op :smile:
Anonymous

ik heb wat ervaring met super sevens en daar mag je ook zomaar een ander blok in kijlen
om hem vervolgens te laten keuren

ik zal het allemaal nog eens een keer gaan navragen en dan hoor ik het wel

maar goed als ik bijvoorbeeld mijn f3r opblaas god forbit en er dan een 2.0 16v inhang dan mag dat wel moet ook gekeurd worden maar er zal niet vreselijk moeilijk over gedaan worden denk ik

ik ben er van overtuigd dat een v6 er in kan ik zit alleen met het feit dat de bi turbo 4wd is en dat kan weer niet met de keuring

naar mijn weten valt alles omtrend tunning technieken onder de noemer deel modificatie
en moet dit mits allemaal technisch goed gedaan gewoon kunnen

wel worden dan ook de remmen aangepast enz enz enz

ps als jullie er een blok van een 480 turbo in goeien doen ze toch ook niet vreselijk moeilijk

ps achterberg rules maar ik wil graag heel veel zelf kunnen doen

nog steeds meer info is welkom

ps 265 pk vind ik wel genoeg hoeft er niet zozeer nog een bleed en dump valve boven op

grtz Thomas
canonballman

Nou Thomas, als jij een V6 Biturbo in je coupe krijgt, dan ben je goed bezig!!!!! Lijkt me sterk dat het je lukt. Waarom???:
-Past amper: 2cilinders extra en 2 TURBOS extra...... Waar????? in je dashboard???
-Welke versnellingsbak?????? de originele?? Die houdt het nooit!
4wd?? Dream on denk ik
-Waar vind je zon motor compleet met kabelboom en de hele rimram????? heb je allemaal nodig want is los niet te betalen bij de dealer!!!!!

RDW herkeuring is verplicht, niet zozeer om het vermogen, maar omdat het een 6cil. is, en je kenteken klopt dan niet meer.
Als alles zou lukken, netjes en veilig, dan zou de keuring mogelihjk moeten zijn. Een vroeger klasgenoot van me had nl. een VR 6 in een Golf 2 gelepeld, en ook op kenteken na de keuring.

Lijkt me beter een turbo op die F3R te schroeven, zal niet zon neverending story zijn..... En daar kun je denk ik ook redelijk gemakkelijk een pk of 190 uit halen!!
Bijv met delen van de F motor in Volvo 440/480 Turbo (spruitstuk en turbo)

maar hou ons op de hoogte!!!!!

groeten canonballman
Anonymous

weet jij dan zeker dat dat past op een f3r motor die vovl onderdelen bedoel ik dan he

die v6 is haal baar maar wel een hele klus inderdaad

grtz Thomas
canonballman

Nou, de volvo 440/480 motor is ook een F motor, is samen ontwikkelt met Renault.

Zal ook een karwei worden waar je redelijk wat problemen tegenkomt (2 maanden stil??) maar is denk ik wèl haalbaar, itt biturbo verhaal........
Zie anders topic in Te koop, Volvo 440 Turbo
Anonymous

zoveel pkaaaass in je Megaantje??? dacht het niet....komt nog zoveel meer bij kijken dan alleen ff motortje erin pleuren... remmerij. aandrijving,versnellingsbak,overbrengingen, verstevigingen van je chassis..want zoveel vermogen, dat trekt je megaantje niet...hij trekt het wel...maar KROM!!! dus met andere woorden je trekt je auto uit elkaar.!!!
Menno

Leuke plannen allemaal.

De makkelijkste en goedkoopste opvoertruuk is natuurlijk om er gewoon een (opgevoerde) 2.0 16V in te hangen. Past er zo in, minstens 40 pk winst, en de kosten blijven reeel.

Als je meer wilt, is de turbo inderdaad een leuk plan. De veel genoemde Volvo motor mag niet echt een probleem zijn, zelfde basisblok als de huidige 2.0 8V. Wat slangen- en draden werk, en knallen met die geit. Betrouwbaar en redelijk eenvoudig in staat tot zo'n 160 pk, edoch wel met een flink pak koppel.

Dan de leuke methoden, zelf een turbo blok bouwen:
Een 21 Turbo heeft een J7R motor, je kunt hier weinig mee in een Megane, 't blok is erg groot, en lijkt in geen zin op de F3R, gebruik van componenten zit er dus niet in. Je F3R lijkt me echter op zich een prima basis om te turbochargen, 't vergt natuurlijk wel wat aanpassingen:
-zelf uitlaatspruitstuk maken.
-sterke, lage compressie zuigers er in
-aanpassingen aan olie-circuit en -koeling.(inc.koeling zuigerbodem?)
-eventueel sterkere drijfstangen en aanpassingen aan krukas.
-indien drive-ability een item is een andere nokkenas.
-programeerbaar motormanagement erin, inc. calibratie.

en natuurlijk ook hier weer de nodige futiliteiten met slangen buizen en intercoolers.

Wel een leuk plan, en 't resultaat mag er waarschijnlijk wel wezen.

Als laatste 't V6 plan, geen idee of 't past, lijkt me erg krap. In een Laguna zit 't blok er al in geperst, zal in een Megane erg spannend zijn. Lastige puntjes zullen de ruimte, verkrijgen van onderdelen en de keuring zijn, maar met genoeg moed is 't misschien wel tot een goed eind te brengen.

Succes
Anonymous

al die gasten die zeggen dat het op het eerste gezicht niet past adviseer ik de volgende site te checken

ik heb nog niets besloten trouwens, ik ben alleen bezig te kijken of het een mogelijkheid zou zijn samen met mijn vaste renault monteur die op het eerste gezicht zei "dat moet kunnen maar is heel veel werk"

ik blijf er positief over totdat het tegendeel bewezen is

check ff deze link die gast heb een speedboat v8 motor in een mini clubman gehangen zonder in het chassis te zagen

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://geocities.com/jharkola/Viku2.html" TARGET="_blank">geocities.com/jharkola/Viku2.html</A><!-- BBCode End -->
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 28 sep 2001 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zj*rZ

Ja en whattabout die eend met die v8!!!
Ask Turbo-man Cat voor meer info!
Heino

Misschien hebben jullie ook wel eens die 5 GT gezien met een crossworth motor en 4 wiel aandrijving,
In principe is natuurlijk alles mogelijk het vraagt alleen wel de nodige centjes en handigheid.
Trouwens die V6 Biturbo past natuurlijk prima op de plek van de achterbank,je hebt overigens wel twee bleedvalves en dumpvalves nodig dacht ik zo.
Laatst gewijzigd door Heino op di 11 sep 2001 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zj*rZ

[quote]
On 2001-09-11 20:56, Heino wrote:
Misschien hebben jullie ook wel eens die 5 GT gezien met een crossworth motor en 4 wiel aandrijving,
In principe is natuurlijk alles mogelijk het vraagt alleen wel de nodige centjes en handigheid.
Trouwens die V6 Biturbo past natuurlijk prima op de plek van de achterbank,je hebt overigens wel twee bleedvalves en dumpvalves nodig dacht ik zo.
Laatst gewijzigd door Zj*rZ op di 11 sep 2001 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
canonballman

Daar heb je toch pingelsensors voor????? Dan gebeurt dat toch niet?????????
Heino

Een brandmelder onder je motorkap bedoel je?
Trouwens wie controleert de olie slangen wel eens van zijn GTTurbo?
Toen ik zijn blok eruit had scheurden sommige slangen spontaan doormidden.
BTW een brandblusser is bij mij standaard aan boord,het kan zowiezo nogal warm worden onder de kap van een GTT.
canonballman

Nee, een pingelsensor! Die detecteren toch spontane zelfontbranding in je motor, van het mengsel!!!!!!! Weet jij toch!! Anders lees `het boek` er eens op na!!
Zj*rZ

'spontane zelfontbranding'was maar een grapje hoor, als er onder de kap van een GTT iets in de fik vliegt is dit namelijk nooit spotaan. Onder de kap, op een bepaald punt, word het namelijk gewoon een bepaalde temperatuur, en als er een onderdeel zick op dat punt bevind die een verbrandings temperatuur heeft die hetzelfde is als de temperatuur op dat punt! Voila :smile:

Dis ook grappig bedoeld maar wel waar....

Heb het namelijk gehad met een restant van m'n "hitteschild". Dat deel nam iets te veel hitte op naast m'n uitlaatspruitstuk een paar maand gelden en begon ook te fikken!

MzzL!
Heino

Dat van die brandmelder was ook een geintje,
Echter qua warmte ontwikkeling onder de kap van de turbo wil ik toch een keer iets doen,
ik heb onlangs een witte GTTurbo gezien met een rooster in de kap a'la dikke turbo,en dat lijkt mij wel wat.
Stefijn

[quote]
On 2001-09-11 20:56, Heino wrote:
Laatst gewijzigd door Stefijn op vr 14 sep 2001 9:09, 2 keer totaal gewijzigd.
canonballman

Ja de echte Renault breinen willen natuurlijk toch een FORD lichaam!!! :grin:
Roy
Moderator

Of een Ford kleur :wink::grin:
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

maar klopt het nou wel of niet
dat de volvo motor een gewon f3r motorblok is maar dan met een diesel krukas is om de slag te vergroten en zo aan die twee liter te komen

btw ik denk dat het omtrend de turbo druk wel ok gaat behalve dan dat er een nieuw schoepje in de uitlaatkant moet omdat ie anders veel te veel toeren gaat maken

volgende optie is een zelf gefabriceerde supercharger maar ja das nog geen turbo he
dat zal gezien het spruitstukken verhaal veel makkelijker worden omdat je die veelal gewoon aan de luchtfilter kant kunt hangen
en dan kunnen volgens Jackson racing de originele zuigers blijen ziten die zijn volgens hun sterk zat

ik denk persoonlijkdat het hele vovlo verhaal ook wel wil hoor ik heb van de week ff onder de kap van een 480 gehangen en volgens mij kun je zo het hele volvo spruitstuk over zetten als het inderdaad ook een zelfde blok ismoet dit gewoon kunnen en dan ff kijken naar het injector verhaal dat kan eventueel ook zo over gezet worden om dat volvo veelal de zelfde injectors gebruiken ook kan dan de originele board comp volgens renault gewoon blijven hangen die is namelijk nergens aan de turbo te hangen voor uitlezing ofzo is ook niet nodig zeggen zij een goede turbo die goed geinstaleerd is heeft geen comp nodig

maar wie weet of het hetzelfde blok betreft want daarmee staat en valt dushet hele verhaal

grtz Thomas en mischien tot de 23ste als jullie er ook zijn
canonballman

Nee, het Volvo turbo blok is maar een 1700. Om aan 2 liter te komen heeft Louis Renault de 1700 opgeboord en grotere zuigers erin (de originele gaan anders veel geluid maken :smile: ) en een andere diesel(????) krukas gemonteerd (voor een grotere slag)
En een kleiner turbinewiel is niet nodig lijkt mij. De turbo op een 440/480 turbo zal een Garret T3 zijn, of een vergelijkbare van KKK (nee niet de Kluk Klux Klan!). Die is ook geschikt voor 2 liter slagvolume.

Maar de basis van een f3r en het volvo turbo blok is gewoon hetzelfde, tsijn broers :smile: , maar wie is het sterkst: Waarschijnlijk de grootste als j m dezelfde schup onder zn kont (turbo) geeft als die kleine al heeft!!!! :smile:
Anonymous

kut ik d8 dat dat blok dezelfde boring had jammer

maar goed blijft er nog 1 optie over gewoon het hele volvo spruitstuk over bouwen

die injectors moet ik dan overzetten van de renault in het volvo spruitstuk ik hoop dat het motor managment dat kan trekken maar ik denk het wel echt heel veel meer hoeft hij niet in te spuiten du dat moet goed gaan

alleen de airflow meter gaat natuurlijk wel hele rare dingen zien he (iemand een oplossing) of zou dat ook wel loslopen

in iedergeval fijn dat die turbo een slag volume van 2000cc aan kan dat was de grootste zorg voor mij he

waarom moet die board comp eigenlijk weten of er en turbo ophangt ik heb al heel veel tdi's gezien waarvan er helemaal geen draden naar de turbo toelopen dat wordt gewoon door de airflow sensor gezien als meer lucht en je lambda sonde lost dan de rest wel op zegt men dan

alleen die koeling van de zuigerbodems en die sterkere zuigers dat wordt ff heel lastig volgens mij

wie zegt trouwens dat de f3r opgeboord is heb je dat ergens gelezen want ik heb op www gezocht wat ik kon maar ik kon er niets over vinden (ook niet bij porshe die het blok hebben gemod)

ik zal nog eens verder zoeken als je nog wat weet dan hoor ik het graag

grtz Thomas
Zj*rZ

Heeee.....

Job en ik zagen bij de Renault sloop in oudehaske een clio 2.0 rs blok staan met een turbo er op gezet :smile: :smile:
Is dat niet iets voor in je megane? Volgens mij kun je die er zo in pleuren!

SucceS!
canonballman

172 pk RS blok MET nog een turbo erop???? Welk tuningbedrijf was dat, toevallig iets van gezien??? Zal wel zwaar vermogen uitkomen!!!!!!!!
Zj*rZ

bij de sloop in oudehaske :smile:
ik denk dat het blok uit een total loss clio komt uit Frankrijk........ zou het naders ook niet weten. Maar helemaal voor aan stond ook al een 'gewoon' clio rs blok en een paar blokken verderop stond hetzelfde blok met een turbo er op! Weet trouwens niet eens zeker of het wel voor de handel was omdat die sjagerijnen niets tegen ons zeiden daaro!!
En 2 gasten, die er al eerder dan ons waren, KWAMEN HELEMAAL UIT HAARLEM en waren er al om 12 uur s'middags ofzo (begreep ik uit hun verhaal in ieder geval).Die hadden aan een gast van die sloop gevraagd of ze ook weer open gingen, waarop die gast ja antwoorde. Maar ze waren om kwart voor 2 ofzo nog niet open dus zijn we maar weggegaan!
Echt wel EIKELS daarO! Die gast die daar was had echt een communicatie stoornis! Dat soort mensen werk ik dagelijks mee.

Groeten.....

PS. Kunnen we met z'n allen niet zelf een Renno-sloop beginnen?
Arjen

Volgens mij ligt het echt aan jullie !!
Heb nooit problemen daaro !!!!
Rudo

On 2001-09-25 00:32, ZjorZ wrote:

PS. Kunnen we met z'n allen niet zelf een Renno-sloop beginnen?
Ja, een groot onderdelenmagazijn net zoals de Renault 4 club!
Lijkt me een goed idee!! :smile:
Anonymous

wat is het type nummer van het blok wat in een clio rs ligt dan

2.0 ok maar hoeveel klepsels zitten daar in 8 of 16

als er iemand is die weet van wat voor tunni ng bedrijf die turbo komt hou ik me aanbevolen

ps ook groen ligt gekregen van de rdw om er eventueel een v6 biturbo in te lepelen
het moet in theorie ook nog passen ook alleen moet je een stuk uit je motorkap zagen maar dat is het probleem niet

blijft nog het verhaal die 4wd

iemand ervaring met een gewone v6 uit een laguna hoe ligt dat blok erin over dwars of net als bij die 5 alpine
die gewone v6 heeft ook wel aardig wat power d8 ik zo

tevens ben ik opzoek naar de carroserie van een megane coupe mag helemaal leeg zijn hoeft ook geen voorkant meer aan te zitten (liever wel) dat middenmotor verhaal trekt me ook wel en ik heb toch plek zat bij huis dus als ik lekker kan gaan freaken in een lege carroserie lijkt mij het een heel goed idee om hier maar eens aan te beginnen

wel graag antw op die clio rs vraag

thanx Thomas
Plaats reactie