Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Alpine
Contacteer:

Wie kan mij een verklaring geven voor het feit dat mn toerental som's schommelt. Onder de kap zit de rekeneenheid aan de rechterzijde,daarvandaan komt af en toe een goed hoorbare TIK en dan gaat het toerental van 950 naar 1400 toeren en schommelt de gehele tijd zo door. Na een keer blazen is het over maar komt zo plotseling weer terug.

Wie herkent het of weet wat het kan zijn,graag je reactie.

GREETZ
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Menno

Die tik is vermoedelijk 't opengaan van 't klepje van de tankontluchting. Zitten die slangetjes wel goed aangesloten? Klinkt van niet, dan gaat ie lucht aanzuigen met geopende klepje, ipv van damp uit de tank. Van die extra lucht gaat ie harder stat. draaien.
rev it like a rental
Arjen

Controleer tevens ff de slangen van je stationaire regelklep. (links naast je blok, bij de verdeler). Wanneer deze slangen lekken of de stekker er niet goed opzit, gaat de motor ook vreemd doen.
Heino

Als het een 16 V is dan kan het misschien de gasklep potmeter zijn,deze zit uiteraard aan de gasklep,via deze potmeter wordt de gasklep stand berekend,als deze potmeter vuil is (wat vaak gebeurd bij de 16v)kan het stationair toerental soms zelfs oplopen naar 2000 toeren ,mijn broertje heeft dit gehad bij zijn 19 16 v en mijn zwagertje bij zijn clio williams en een neefje bij een clio 16v
dennis16v

huhhhh. potmeter???
heb hem nog niet kunnen vinden aan me gasklep.
maar vaak heeft een open luchtfilter er ook mee te maken
Alpine
Contacteer:

Dat zijn een aantal punten die ik eens zal langslopen. Thanx

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Menno, GEFELICITEERD!! (InSane) :grin:
Alpine
Contacteer:

Kan het ook iets te maken hebben met het brandstof-absorptievat/het actieve koolstoffilter? Is dit een filter dat een levenslange levensduur heeft,of moet deze om de ...km vervangen worden? Hierover wordt niets vermeld in het boekdeel periodiek onderhoud.

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
Menno

Deze hoef je in principe nooit te vervangen, maar ik vermoed dat 't vat, of een van de slangen er aan, ergens lekt. Ook ff de aansluiting achter op de benzinetank checken
rev it like a rental
Alpine
Contacteer:

Ik heb al de slangen en stekkers los gehaald,en het probleem lijkt nu verholpen. Het zal echter wel niet lang duren of het komt terug. Is dit probleem met de testbank van renault te lezen??

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
Menno

Als je de alleen de stekker loshaalt, en 't probleem is dan al weg, weet je dat de slang van de motor naar 't klepje goed is. Je moet dan dus aan de andere kant van 't klepje zoeken. Check ook ff of niet 't koolstofvaatje ergens lek is.

Als je geluk hebt kan de Renault tester je de kant van 't klepje opwijzen, maar een exacte oorzaak zal ie ook niet kunnen geven. Toch nog maar zelf ff verder zoeken lijkt me.
rev it like a rental
Alpine
Contacteer:

De stekker zit vast aan de rekeneenheid,op een klein rond"weerstandje"en deze produceerd die luide tik. Is dit "weerstandje te vervangen en wat is de benaming hiervoor?

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
robert

hi,

ik ben ernstig benieuwd wat je bedoelt met'weerstandje'.
Waarschijnlijk bedoel je een relais, dat op zijn beurt de purgeklep aanstuurt.
Maar een relais ziet er helemaal niet uit als een weerstand.

robert
Laatst gewijzigd door robert op vr 7 sep 2001 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpine
Contacteer:

Inderdaad is het een relais,ik kon niet op de juiste benaming komen. Geeft dat relais soms die luide klik,mag ik dan aannemen dat die nog oke is?

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
robert

het lijkt erop dat die ok is.
want als hij tik doet (dat doen relais als ze inschakelen) dan begint volgens jou de ellende.
Dus het relais gaat duidelijk aan en uit. =ok.
Toen kwam menno op het goeie idee dat het gene dat door dat relais aangestuurd wordt, namelijk de purgeklep, misschien de oorzaak kan zijn.
Het purgen is het afzuigen van benzinedamp, opgeslagen in een koolfilter. Als je, samen met de benzinedamp, ook nog lucht aanzuigt dan gaat het stationaire rpm omhoog. Dus dan kan je proberen de mistery luchttoevoer te zoeken door methodisch te zoeken met stekkers, dichtknijpen van slangen e.d.

Het kan ook best aan de smoorklepstand-potmeter liggen. (als hij er opzit, want ik ken de auto niet)
Sommige hebben wat moeite om de positie "smoorklep dicht" te herkennen. Het kan best zijn dat de smoorklep 'op het randje staat' en de rekenunit verteld dat hij net niet 'dicht' is. Kan zijn dat de rekenunit dan denkt dat je heel rustig gasgeeft, in dat geval wordt vaak de purge ingeschakeld.

Het zou ook best kunnen zijn dat de motor stationair wat te arm staat afgesteld. En gelijk helemaal enthousiast wordt van de benzinedamp. Probeer dan maar het volgende:

Als dichtknijpen van de purgeleiding helpt, dan wil een volgend gemeen truukje wel eens helpen: maak een weerstandje in die leiding die de purge-flow beperkt. Dus slang los (even zelf kijken hoe&waar, want ik ken de auto niet)
klein propje erin met een gaatje van 1.5 mm.
Let op!! Dit gaatje mag niet verstoppen.

robert
Alpine
Contacteer:

Hey,das veel info! Dat zal ik es ff op me late inwerken en bekieken,THANX.

Tot nu toe gaat het weer perfect,hij loopt mooi egaal. Als er weer zo'n fase komt zal ik de bovengenoemde punten eens doornemen.

GREETZ
Renault Rodeo 6 '77
Plaats reactie