Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Hallo :smile:

Wie kan mij de termen en maten en zo uitleggen die bij velgen gegeven worden.

Welke maten zijn geschikt voor de 5 GTT? (in 15" bedoel ik)
Anonymous

Check deze topic:

<a href="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... ">maximale bandenmaat GT Turbo</a>
Stefijn

Hmm...tnx, daar staat wel wát in, maar dat gaat meer over bandenmaten, en die ken ik wel :smile:

Wie zou zo goed willen zijn om hier even (of anders een specifieke link over velgenspecificaties) info over velgenspecs op te sommen
Menno

Nou ok, een voorzichtig beginnetje dan maar.
't begint altijd met de buiten maten, Bv 7*15, dwz 15" (inch, 2.56cm) diameter, en 7" inch breed.

Dan de ET (=einpress-tieffe) waarde, ook wel offset genoemd. Dit is de afstand tussen de buitenkant van je velg, en 't aanlegvlak, waarmee ie tegen de naaf komt. Deze maat bepaald dus hoe ver je wiel naar binnen of naar buiten staat, erg belangrijk ivm met aanlopen van de band. Heeft ook invloed op belasting van je wiellagers.

Dan de bevestiging met de wielbouten: bijvoorbeeld 4*100. Dat wil zeggen vier bouten, op een denkbeeldige cirkel van 100mm diameter.

Ook de gaten zelf kunnen wisselen, de diameter (12mm bij Renault?) en de vorm van de kop, bol of conisch. De bouten moeten dezelfde vorm als de velg hebben.

Diameter van 't naafgat is nog een item. Normaalgesproken hoort een velg hier op te centreren. een Renault heeft 60mm naven. Is 't gat in velg kleiner, dan past ie niet, is ie groter, dan centreert 't wiel niet op de naaf maar op de bouten.

-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op ma 3 sep 2001 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
bruno @af
Contacteer:

even een correctie Menno...

De ET is niet de afstand van de buitenkant van de velg tot het aanloopvlak ; maar : de afstand (in mm) van het midden van de velgbreedte tot het aanloopvlak !!

klein maar belangrijk detail .

:wink::wink::wink:

Bruno
Anonymous

On 2001-09-03 16:51, Stefijn wrote:
Hmm...tnx, daar staat wel wát in, maar dat gaat meer over bandenmaten, en die ken ik wel :smile:
ik heb mijn leesbril weer niet op :cool: want ik bedoel natuurlijk deze : <a href="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... >velgen</a>
Stefijn

On 2001-09-03 18:19, ploegah wrote:

ik heb mijn leesbril weer niet op :cool: want ik bedoel natuurlijk deze : <a href="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... >velgen</a>
Uh...gaat ook over banden :P

Ook wel over de wielgrootte, maar dat is niet wat ik wil weten. Ik weet dat je voor 15 inch een 195/45 R15 band nodig hebt, maar het gaat mij puur en alleen om waar ik op moet letten bij het kopen van velgen; past de velg op een R5 (los van de band)
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 3 sep 2001 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
robert

hey menno,

wel puntjes op de i zetten graag;
1 inch is nl 2,54 cm. Ben je nog wat 8-bits in de war?

Ik ben trouwens nog naar de site van die fransman op zoek.

groets, robert
Menno

Jij mag nooit meer raden, Robert.

Heb gisternacht tot half vier aan m'n HC11 eprom programmer zitten knoeien. D'r klopte wat iets niet aan de adressering, maar ben d'r eindelijk uit, 't werkt :smile:
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

Je bedoelt dat je wil weten wat de juiste maat voor een velg is 15" voor de GT?

6.5 of 7J x 15" , ET 30 /ET35

steek 4x100
Naafdiameter gaat menno zo posten, die is nu waarschijnlijk ook aan het posten.. :wink:

<- edit -> maar natuurlijk had hij dat al lang gedaan in zijn eerste antwoord en heb ik gewoon niet goed gelezen.<- editje ->
Laatst gewijzigd door Tijn op ma 3 sep 2001 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefijn

tnx :smile:

resume:
6,5/7 x 15", 4x 100, ET30/35, 60mm naaf, bouten 12mm
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 3 sep 2001 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
red_Turbo

als het naafgat groter is dan maakt het nix uit. heb zelf ook een paar velgen eronder zitten en die komen onder honda vandaan. was het naafgat ook 58 heb laten uitboren tot 60.1 duurt uurtje en kunnen ze onder je auto.

en de prijs valt niet over te klagen koste me 42 euro
Riël
Über-Spammer

als het naafgat kleiner is dan maakt het nix uit. heb zelf ook een paar velgen eronder zitten en die komen onder honda vandaan. was het naafgat ook 58 heb laten uitboren tot 60.1 duurt uurtje en kunnen ze onder je auto.

en de prijs valt niet over te klagen koste me 42 euro
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

als 't gat groter is past 't wel. Maar 't wiel hoort te centreren op 't naafgat, en dat doet ie dan niet meer. Redelijke kans dat je wiel dan gaat slingeren
rev it like a rental
-Ray-
Contacteer:

voor als je al wat verder bent:

**KLIKKEN MAAR**
Immer wieder die verdammte Holländer
red_Turbo

ja klopt riël klopt kleiner.

maar groter maakt niet uit ja haal je van die kunstof ringen druk je er zo in
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Menno schreef:als 't gat groter is past 't wel. Maar 't wiel hoort te centreren op 't naafgat, en dat doet ie dan niet meer. Redelijke kans dat je wiel dan gaat slingeren
daar hebben we weer de kunstof vulringen voor die normaal bij bijna iedere banden/velgenboer te koop zijn
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie