Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
ed_pret

Hellooo,

ik ben weer terug in ons kikkerlandje.

Nu heb ik precies 6 uur voor mijn vertrek naar het buitenland met mijn gt'tje een spin op de snelweg gemaakt. Gelukkig heb ik niks geraakt maar omdat me auto blijkbaar niet echt stijf is is me achterklep opengesprongen en me hele audio-installatie die ik netjes op een hoedenplank had zitten eruit gevlogen en dat ligt nu netjes bij de reparateur.(voorlopig ligt het ernog wel want ik ben blut)

Wel het volgende gebeurde, vanuit den haag ging ik richting rotterdam. Iedereen kent die bocht wel. utrechtsebaan splits op in bocht naar links A'dam of rechts R'dam. Ik neme rechts. Ga de bocht (adviesnelheid 70) in met 100 hou hem daarop...ineens spin spin sta ik daar sóchtends vroeg midden op de snelweg. gelukkig reden achter mij een paar maten die me hielpen alle spullen van het wegdek te halen.

Voor de duidelijkheid achter mij aan reden ene swift 1.3 bj96 en ene toyota corrola 1.6 bj 93. Deze hadden beide dezelfde snelheid als mij maar spinde niet.

Voor heb ik michelin banden en achter uni royal dacht ik. Allen hebben nog redelijk goed profiel. 15" velgen en gele koni's voor. Of de auto verlaagt is weet ik eigenlijk niet.

RARA heb ik nou weer de pech om in een bocht te spinnen of ligt het aan me banden?? Wegdek was droog overigens. Ik had wel 3 man in me auto dus gewicht was er genoeg.

NB ik reed vrijdag nog vanaf den haag naar leidschedam. Zelfde bocht maar dan naar link. Ik ben alleen en neem de bocht weer met 100. Dit keer geen probleem. Maar na de bocht komt er een hele vervelende bobbel(!) in het wegdek. ga daaroverheen met 100 en toen ik weer 'neerkwam' voelde ik me voorbanden heftig bewegen. Stuur goed beet gehouden anders was het verkeerd afgelopen.

Ik moet zeggen dat ik al een aantal aanrijdingen achter de rug heb waarvan 1 met 190 de vangrails in. Ik voel me niet meer echt veilig dus.

wat zouden nou verbeteringen kunnen zijn? Verlagen?? Ik denk dat ik al aan het max zit met 195-50-15 kan voor net 1 vinger tussen wielkast en band en achter niet.

Duurdere banden zoals toyo t1 of dunlop sp9000 ??

btw ik zag gistren nog een mooie rooie r5 door de stad rijden. groette hem nog wel maar helaas zag ik zijn kenteken niet. Wie was deze man!!! hehe zag er mooi uit zijn wagen.

Avé!!
Menno

- bandenspanning?
- is ie misschien zo ver verlaagd dat ie bij 't minste of geringste hobbeltje begint te stuiteren? (ook niet echt bevoorderlijk voor je weggedrag)
rev it like a rental
ed_pret

juiste hele goeie banden spanning! voor mijn banden 195-50-15 wat is de juiste spanning daarvoor???

ik vroeg me dat laatst ook af
Goof

Eng verhaal, Ed,
195/45 is platter, dus stijfer.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

1.8 bar rondom of zet ze lekker hard op de 2 bar rondom
Anonymous

Kheb er nie veel verstand van, maar je kan onder en overstuur toch compenseren met strutbraces voor en achter?
Zou dat een id zijn?
Anonymous

Ed,

Da's echt niet goed dat je daar achterstevoren komt te staan. Ik rijd daar elke dag en ik schakel altijd terug naar vier zodat ik hem met 100 op de teller neem. Dit gaat telkens zonder enig probleem (geen rare overhelling, geen piepende banden) en dan met mijn slappe laguna vering op 185 bandjes. Jou 5je zou veel strakker op de weg moeten liggen, ook met 3 mensen erin.

Welkom terug trouwens :smile:
ed_pret

hmm bedankt voor de tips jongens!!

ik ga morgen ff me bandenspanning nachecken want ik heb ze inderdaad te hoog staan denk ik.

btw stutbraces zijn dat veerpootbruggen?? Want ik zat inderdaad al te denken aan die dingen.(alleen achter moet icm installatie nog uitgezocht worden)

en ja paul ik neem die bocht ook heeeeeeeel vaak en hard en dan gaat alles lekker.

AAAhw well in elk geval was de turbooke niet kaduuk :smile: i thank god for that!

Avé!!
Heino

DE GTT is erg tricky van achter zoals ik zelf ook al eens heb gemerkt ,iets te enthousiast een bocht in en hoppa achterstevoren ,gelukkig hebben wij hier op het grunninger platteland nog een beetje ruimte dus geen schade maar op die k.. weggetjes hier heb ik toch wel last van een zeer zenuwachtige achterkant op korte kleine hobbeltjes ,heb de bandenspanning achter verlaagd naar 1,8 bar ,is nu iets beter
Tijn
Contacteer:

Tijn

Moeilijk te zeggen waarom je achterstevoren draait. Wat voor schokdempers heb je er onder ziten? heb je voor misschien op mega-uitspoor staan? Enorm negatief camber voor? kromme achteras?

als je je gas los laat op het verkeerde moment kan hij ook uitbreken... geef je dan niet voldoende gas bij of ga je tegensturen dan sta je ook achterstevoren.

het kan zo veel zijn.

Vierkant laten uitlijnen (!) en je bandenspanning controleren is wel aan te raden.
Heino

Die van mij is laatst vierkant uitgelijnd ,
de voorwielen hebben iets meer neg. camber als standaard ,daardoor is hij soms een beetje zoekerig in sporen op de weg maar stuurt verders goed ,op een mooie vlakke weg geen centje pijn,ook niet in bochten,ik denk dat de achterkant een beetje nerveus word door de 15 inch clio wielen met 195-50 bandjes
Marius

Precies. Achterwielen ook eens laten uitlijnen.
André ter Velde

Ik vraag me af of het jouw banden wel zijn. Kan het niet aan de schokbrekers liggen? Je kunt ze laten testen bij iedere willekeurige garage. Even op je motorkap douwen is zeker niet genoeg. Als schokbrekers te zwaar zijn ingesteld, kan dat ook zeer andelige gevolgen voor de wegligging hebben. Dan heb je alleen de vering in de banden, en da's niet genoeg. Dan gaat ie ook hobbelen. Succes met zoeken.
Heino

Overigens is de mijne niet verlaagd ,ken je nagaan.
BTW (iemand verstand van versnellingsbakken?)
canonballman

Ja ikke...... Dat zijn toch die ijzeren bakken waar de versnellingen inzitten?????? :grin:
Marius

:wink:
Anonymous

HEY , ja laat je schokbrekers maar eens testen, want als je achterste S.Bs wat aan de slechte kant zijn, dan sta je zo andersom in een bochtje....

Voor je banden, geldt, dan had je het allang aan de auto moeten voelen dat je op de limiet zat...dat gebeurde dus niet..

Denk je schrokbrekers....
Goof

Ben je nog wijzer geworden, Ed?

Dat van die schokbrekers kan ik wel beamen.
Plaats reactie