Wie weet er wat over oude mooie dingen:
Als ik een Alpine Turbo heb (110 pk) en er bestaat een Turbo 1 met dezelfe motor (1397 cc) maar dan met 160 pk, is het dan zinvol om het Bosch injectiessysteem over te zetten? Dit is toch het enige motorische verschil? Ik trek nu al elk stoplicht eruit maar met die wijziging trek ik het hele verkeersplein mee. Is het injectiesysteem echt het enige verschil of denk ik nu te simpel?
Jahaa, ik weet dat dat ding achterwielaandrijving heeft maar het gaat om het vermoooogen!
-
Euh nee dat is niet het enigste verschil. Kheb nooit de eer gehad om aan een Turbo 1 of 2 te werken, laat staan erin te rijden/dwars te gaan, maar dit zijn de verschillen die ik weet:
-injectiesysteem, wat jij al zei
-intercooler, om de inlaatlucht te koelen
-rechte, voor iedere cilinder afzonderlijke aanzuigbuizen, groot bemeten
-waarschijnlijk hogere turbodruk, omdat een tussenkoeler gebruikt wordt.
Misschien ook: grotere kleppen en andere nokkenstok
groeten canonballman
-injectiesysteem, wat jij al zei
-intercooler, om de inlaatlucht te koelen
-rechte, voor iedere cilinder afzonderlijke aanzuigbuizen, groot bemeten
-waarschijnlijk hogere turbodruk, omdat een tussenkoeler gebruikt wordt.
Misschien ook: grotere kleppen en andere nokkenstok
groeten canonballman
Volgens mij had menno het er laatst over dat hij zo'n Turbo 1 nokkenas had....
De turbo 2 heeft z'n 160 pk met name te danken aan 0.85 bar turbodruk ipv de o.45 van een AT. Dit is mogelijk vanwege de intercooler. Als je die op een AT weet te prusten, moet je ook wel in die buurt uit kunnen komen. Ook het inlaatspruitstuk en nokkenstok dragen echter wel wat bij aan de grote hoeveelheid prik van een Turbo1/2.
Spulletjes van een Turbo2 over zetten op een Alpine moet technisch wel te doen zijn, maar kunst lijkt me om een beetje betaalbaar aan zulk speelgoed te komen.
Spulletjes van een Turbo2 over zetten op een Alpine moet technisch wel te doen zijn, maar kunst lijkt me om een beetje betaalbaar aan zulk speelgoed te komen.
rev it like a rental
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Menno/Tijn jullie hebben mail...
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
klopt menno... misschien moeten we gewoon afspreken wie er mag antwoorden 
Volgens mijn boek heeft de Turbo 1/2 de garett T3turbo gemonteerd zitten (0.86 bar) met de gasklep NA de compressor.
de compressie is 7:1 tot 7:3 (?)
boring 76mm
slag 77 mm
kleptiming inlaat opening 28graden BTDC , sluit 52 graden ABDC
uitlaat opening 66graden BBDC sluit 14 graden ATDC overlap 42 graden
(? ik tiep het alleen over)
brandstofpomp op 8 bar.
enzovoorts....
iemand de versnellingsbakverhoudingen hebben?

Volgens mijn boek heeft de Turbo 1/2 de garett T3turbo gemonteerd zitten (0.86 bar) met de gasklep NA de compressor.
de compressie is 7:1 tot 7:3 (?)
boring 76mm
slag 77 mm
kleptiming inlaat opening 28graden BTDC , sluit 52 graden ABDC
uitlaat opening 66graden BBDC sluit 14 graden ATDC overlap 42 graden
(? ik tiep het alleen over)
brandstofpomp op 8 bar.
enzovoorts....
iemand de versnellingsbakverhoudingen hebben?
ja, mooi he zo'n T3, zelfde als in een Alpine Turbo (volgens mij heeft Renault ze gewoon groot ingekocht, zit namelijk ook in de 21Turbo, en de V6 turbo motoren). Waar de gasklep bij zo'n apparaat zit heb ik me echt jaren af lopen vragen, en is echt op geen enkel plaatje te zien. Laatst op de R5 meeting in Duitsland heb ik eens echt goed kunnen gluren in zo'n apparaat en gezien dat ie toch echt aan de voor de turbo zit.
thanx voor de kleptiming, heb je toevallig ook nog de lift? en de gegevens van de 5AT?
Die bakverhoudingen geloof ik wel. Zal ik nog ff vermelden dat er een UN1 bak in zit? Zelfde bak als in de 21Turbo. (kraken mag, maar wel bulletproof
)
thanx voor de kleptiming, heb je toevallig ook nog de lift? en de gegevens van de 5AT?
Die bakverhoudingen geloof ik wel. Zal ik nog ff vermelden dat er een UN1 bak in zit? Zelfde bak als in de 21Turbo. (kraken mag, maar wel bulletproof

rev it like a rental
over die turbo-plaatsing heb ik dan waarschijnlijk de engelse text verkeerd geinterpreteerd. Mijn tech-engels is echt beroerd.
overtiepen:
lift:
INLET 0.3 (0.006)MM (INS) COLD 0.012 l;
EXHAUST 0.4(0.00
MM (INS) COLD 16.
Bak type 369 afgeleid van de R30TX
alpine waardes heb ik niet....
overtiepen:
lift:
INLET 0.3 (0.006)MM (INS) COLD 0.012 l;
EXHAUST 0.4(0.00
Bak type 369 afgeleid van de R30TX
alpine waardes heb ik niet....
Laatst gewijzigd door Tijn op zo 2 sep 2001 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat voor geil boekje komt die info uit trouwens?
Die waardes zijn trouwens klepspeling, geen lift, nevermind.
nog ff de afkortingen:
ATDC=After Top Dead Center=na bovenste dode punt.
ABDC=After Bottom Dead Center= Na onderste dode punt
BTDC=Before Top Dead Center=voor bovenste dode punt.
BBDC=Before Bottom Top Dead Center= voor onderste dode punt
Die waardes zijn trouwens klepspeling, geen lift, nevermind.
nog ff de afkortingen:
ATDC=After Top Dead Center=na bovenste dode punt.
ABDC=After Bottom Dead Center= Na onderste dode punt
BTDC=Before Top Dead Center=voor bovenste dode punt.
BBDC=Before Bottom Top Dead Center= voor onderste dode punt
rev it like a rental
Dat komt uit een boek van peter meaney, over de R5 Turbo. Ik heb het vorig jaar gekocht van Erik de jonge, die rally rijdt met een R5 Turbo "tour de corse" (280 pk) het is er 1 uit een serie van 1000, gemaakt voor de group B car owners club in de UK.
het boek beschrijft ook alle verschillen tussen de verschillende uitvoeringen van competities in detail, met partnummers enzo....
wat is centrifugal advance en vacuum check eigenlijk?
het boek beschrijft ook alle verschillen tussen de verschillende uitvoeringen van competities in detail, met partnummers enzo....
wat is centrifugal advance en vacuum check eigenlijk?
centrifugal advance is ,hoe verrassend, centrifugaal vervroeging. Bij ouderwetsche ontstekingengen zitten er gewichtjes, die bij verhogen van 't toerental steeds verder naar buiten geslingerd worden, en daarmee vian een stangenstelseltje 't ontstekingstijdstip vervroegen. Tegenwoordig (ook bij een Turbo 1/2) wordt dat gewoon elektronisch geregeld.
Vacuum check zal in dit verhaal misschien slaan op de invloed van motorvacuum op ontstekingstijdstip? (beetje lastig te zeggen zonder context)
Zou je misschien ff 't Renault nummer van de kop willen spugen? Thanx
Vacuum check zal in dit verhaal misschien slaan op de invloed van motorvacuum op ontstekingstijdstip? (beetje lastig te zeggen zonder context)
Zou je misschien ff 't Renault nummer van de kop willen spugen? Thanx
rev it like a rental
Ik heb hier alleen de nummers van onderdelen die afwijkend zijn van de standaarduitvoeringen zoals bijvoorbeeld de kop van de homologatiespecial: 77.01.463.479
enzo...
ook lijsten met onderdeelnummers voor diverse opvoerstappen van de turbo 1/2 enzo.
maar dus geen standaard onderdeelnummers.
enzo...
ook lijsten met onderdeelnummers voor diverse opvoerstappen van de turbo 1/2 enzo.
maar dus geen standaard onderdeelnummers.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
jullie sporen niet ! maare ga zo door , dan kan ik iets lezen wat ik echt niet snap .
ik hoop dat ik ooit na het lezen van de door jullie (met de tijd , als jullie willen ) gemaakte technische vraagbaak ook mee kan lullen over deze onderwerpen . ik denk het niet maar dat zal niet aan jullie liggen , maar aan mijn technischdenkend vermogen .
ik hoop dat ik ooit na het lezen van de door jullie (met de tijd , als jullie willen ) gemaakte technische vraagbaak ook mee kan lullen over deze onderwerpen . ik denk het niet maar dat zal niet aan jullie liggen , maar aan mijn technischdenkend vermogen .
-
Maar een intercooler op een Alpine Turbo bouwen is niet verstandig. Omdat deze een zuigcarburateur heeft zou het benzine/lucht mengsel door de koeler gaan. De benzine die eerst verdampt is zou dan neerslaan in de intercooler met alle gevolgen van dien.
Net wat robert al zegt: Door de injectie kon hij een inlaatluchtkoeler gebruiken.
Turbomotoren met een zuigcarburateur zijn naar het schijnt dan ook niet geschikt voor hoge specifieke vermogens.
Net wat robert al zegt: Door de injectie kon hij een inlaatluchtkoeler gebruiken.
Turbomotoren met een zuigcarburateur zijn naar het schijnt dan ook niet geschikt voor hoge specifieke vermogens.
Ik ben ook geen technicus hoor haas, ik ben alleen een handige zoeker met een paar leuke naslagwerken en een snelle internetverbinding.. Ik heb een redelijk begrip van techniek, maar niet zoals menno dat heeftOn 2001-09-03 00:32, HAAS wrote:
jullie sporen niet ! maare ga zo door , dan kan ik iets lezen wat ik echt niet snap .

-
- Contacteer:
Volgens mij zijn er twee Menno's.
Eentje die heel de tijd achter de PC zit en eentje die alles, waar die eerste Menno het over heeft, praktizeert op zijn auto's.
Of het is zo dat Menno een internetaansluitng in al z'n bolides heeft, anders weet ik het ook niet hoor.
Als hij een internetaansluiting in zijn vehikels heeft dan is dat OOK een snelle, ik weet het zeker.
Ha ha ha.
Eentje die heel de tijd achter de PC zit en eentje die alles, waar die eerste Menno het over heeft, praktizeert op zijn auto's.
Of het is zo dat Menno een internetaansluitng in al z'n bolides heeft, anders weet ik het ook niet hoor.
Als hij een internetaansluiting in zijn vehikels heeft dan is dat OOK een snelle, ik weet het zeker.
Ha ha ha.
-
- Contacteer:
Al met al dus toch wat meer verschilletjes.
Het is makkelijker om een Turbo 2 te kopen en daar dan een Alpine sticker op te plakken nadat ik de brede spatborden heb verwijderd.
Maar goed, ik heb wat ik heb. Heel houden is de kunst.
Het is makkelijker om een Turbo 2 te kopen en daar dan een Alpine sticker op te plakken nadat ik de brede spatborden heb verwijderd.
Maar goed, ik heb wat ik heb. Heel houden is de kunst.