Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Menno

Wie heeft er ervaring met 't laten verslijpen van een nokkenas? Welk bedrijf kan dit, en wat zijn ongeveer de kosten?

Grt, Menno
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

Je bedoelt behalve achterberg? :smile:
Menno

aha, die kunnen dat? Ik weet dat Dr Schrick 't ook kan, maar dat is zo'n end fietsen. En vraag me af wat 't zou kosten
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

volgens mij had iemand hier laatst achterberg zijn adres gepost. Die heeft wel echt verstand van renault motoren.
Jeffrey E.

In de topic g-lader of turbo
Dit is het tel.nr. van Achterberg 010-4602655 geen www
Menno

ze hoeven d'r van mij geen verstand van te hebben, als ze maar een nokkenas kunnen verslijpen zoals ik 'm wil hebben. En dan ook nog voor een knaak en een bos wortelen uiteraard :smile:
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Voor die R4 van je :grin: Of voor die andere auto's waar ik de naam maar niet van noem. :-*

:lol: :lol: :lol:
Menno

Hee, niet te hard braken he, zijn ook Renaults hoor (3 out of 4 :) ). Maar 't gaat inderdaad om de 4. Kan een beschadigde nokkenas van een Turbo2 Grp A op de kop tikken. De vertanding is kapot, en hij heeft zowiezo wat anders dan een nokkenas van een ALpine, maar 't leek me wel leuk om 't profiel over te laten slijpen voor in 't Alpine torretje van de 4. (altijd bang dat 't niet hard genoeg gaat :) )
-----------------
happy turbo\'ing
Laatst gewijzigd door Menno op do 30 aug 2001 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Marius

Hurricane in Haarlem doet dit graag voor je, hebben daar flink wat spul voor staan.
robert

he mennoman,

heb je al een idee over de openingstijden en de lift?

Ik heb een paar keer met een franse alpine-maf gemailed. Hij heeft ook zijn n'as ietsjes verslepen. Ik vroeg of het niet simpeler was een alpine n'as te nemen, om hiermee het max koppel 1000 rpm hoger te krijgen. Hij zegt dat je bij een r5at niet moet proberen het max koppel bij 1000 hoger rpm te krijgen, want dat gaat te veel koppel onderin kosten. Dat betekend dat de turbo pas veel later op gang komt. Je ziet, als je nu bij 2800 rpm gasgeeft (even stil gtt heren, wij hebben nog een zware=jeware garret t3) de turbo uit een 'evenwichtssituatie' op druk komen. De turbo levert maar een paar % meer flow dan de evenwichtssituatie, dus komt langzaam op druk. Bij een lager rpm missen die paar %, dus de turbo komt niet op druk. Als je de 'VE' onderin bijvoorbeeld 10% slechter maakt, kan het rpm waarbij de turbo opkomt wel eens erg veel hoger liggen.
Volgens die fransoos kan dit voor race/rally wel omdat je toch alleen maar bovenin rijdt, op de straat wil je dit niet. Je kan beter bovenin de vuldruk wat extra verhogen. Door tamme n'as krijgt hij het bovenin toch niet allemaal naar binnen, resultaat vlakke VE.
Als ik eens tijd heb zal de URL van die fransoos weer eens opzoeken. Of, als je er zin in hebt je de mail forwarden. (oja, sinds
***** spreek je natuurlijk goed frans!!)

dag, robert
Sander
Contacteer:

Zo was het niet bedoeld hoor Menno :grin: Maar die andere is toch ook Frans!!!! Dus is het toch 3.5 out of 4 :lol: :lol:

Suc6 met die nokken, we hoor wel of het gelukt is!

:cool:
Menno

nr 4 is echt volledig engels. Misschien in de war met die langharige Renault en Peugeot rijder? wasn't me :smile:
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Yep ik ben in de war,vergipsing sorry!!

:lol:
Menno

Heb wel van Tijn de tijden van een Turbo2 gekregen, zie topicje 5AT vs. 5T2.

Heb jij die gegevens van een AT?

Dat de turbo later op gaat pakken lijkt me duidelijk, hoe erg 't wordt is wel interresant. Maar als er een pak vermogen bij 6 a 7k tegenover staat lijkt 't me voor m'n pretvoertuigje de moeite waard.

Andere optie is natuurlijk gewoon een T2 monteren op de AT, is eerder gedaan.
Heb jij trouwens met wat gerichte calibraties nog een beetje kunnen helpen met 't wat eerder oppakken van de turbo? D'r zijn wat tricks, maar die zal jij wel kennen vrees ik.

Kom maar op met die mail! (***** tijdperk is alweer afgesloten, maar dat Frans gaat wel lukken :smile: )
-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op ma 3 sep 2001 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander
Contacteer:

Nog even een vraagje. Kun je de nokkenas verwisselen met de motor nog in de auto? Je moet wel je stoterstangen en je ontstekingskras verwijderen en dan de ketting er af natuurlijk. Maar kun je hem er dan zo uit trekken?
Het betreft wel een GTT PHII

Zit ik een beetje goed of niet :grin:

Menno

d'r zijn een paar puntjes:
Heb je genoeg ruimte in de carresorie om 'm er uit te trekken? (waarschijnlijk moet ie de wielkast in kunnen schuiven).

Voor 't mooie doen moet je 't carter iets lossen aan de kant van de distributie deksel, omdat de afdicht daar tussen zit.

Verder beweert Renault dat de kop er af moet, om de busjes waar je stoterstangen in staan te kunnen verwijderen. Als die busjes op de nokken rusten krijg je de nokkenstok er niet uit.

Je kop verwijderen wil helemaal niemand dus daarom volgen nu de tricks:

Als je een los blok hebt hou je 'm op z'n kop, de busjes zakken dan van de nokken af, en klaar is klare.

Als 't blok nog gemonteerd is, kan je de busjes met een magneetje omhoog trekken. Dat zal dan een hobby constructie worden met acht magneetjes aan touwtjes waarmee je ze alle 8 tegelijk omhoog kan trekken, en omhoog kan houden als de stok d'r uit is.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Wordt wel wat moeilijk (en hobbyen) als ik het zo lees. :grin:

Waarom zo moeilijk allemaal?

Maar goed, die busjes die zitten er dus los in en daar glijden dan de stoterstangen in? Maar die kun je er niet een voor een, van boven uit de kop, er uit trekken?

Menno

Die busjes staan op de nokken van de nokkenas, en de stoterstangen staan in de busjes. Punt is dat die busjes niet door de kop heen passen, je kunt ze alleen maar omhoog halen. Ik heb 't laatst nog gedaan voor een 1400 motorretje voor FPJX11, en 't is wel te doen, niet echt moeilijk.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

THANKS

p.s. wil het al vorderen die nokkenstok van jouw, want dat is ook in een ingewikeld ver denk ik :grin:
Plaats reactie