Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
robert

manne!,

ik vraag me af of de zuigers van een r5at en en r5gtt verschillend zijn.
De reden is dat ik de zuigerkop van een r5at wel een ontzettend slecht ontwerp vindt. Men is volgens mij destijds uitgegaan van de zuiger van een R5A. Die heeft een platte kop met een hele lichte bolling. Samen met de kop hebben ze een mooi squishvlak: prima prima. Bij de ontwikkeling van de R5AT moest ineens de compressie flink omlaag. Dat is gebeurt door aan de buiten/boven kant wat van de zuigerrand af te halen. De kop heeft nu een hoedvorm. Maar nu past de zuiger niet mooi meer onder het squishvlak. Namelijk ongeveer 4cm3 van het eindcompressievolume is nu ingesloten tussen de zuiger en de niet meer werkzame squishrand. 4cm3 is ongeveer 10% van het eind-compressievolume waar dus de vlam slecht bij kan. Eenvoudig gezegd is hiermee ongeveer het pingelen uitgevonden. Super slecht!!
Wel, de R5GTT is weer van een generatie later, en ongetwijfeld heeft men hier over nagedacht. Ben dus benieuwd hoe dat er uit ziet.
-wie heeft er een ouwe R5GTT zuiger voor me om eens na te meten. Liefst met drijfstang voor de hoogte. Of even te leen.
Trouwens grote kans dat et helmaal niet gaat door de verschillende kleppen opstelling.

groets, robert
canonballman

Nou, euh 1 ding kan ik je wel vertellen: de zuigers van een GTT hebben een zo goed als platte bovenkant. De verbrandingskamer zit in de kop. Die kamer is een beetje ovaal van vorm, met vlakke kanten aan de lange zijdes.
groeten
canonballman

Hee Robert, net de fotos van jou 5 gezien, en ik moet toch ff zeggen: Interessant, zeeeeeeeerr interessant.
Vertel er eens iets over: hoeveel power, wat voor injectie, die Ibiza Cupra wielen, remschijven achter (toch niet originali dacht ik hè) en die cilinderkop (zijn dat nog originele kleppen?).
En wat voor werk doe je eigenlijk???? Zelfde branche als Menno?????

groeten Reinier
Arjen

Een 5 alpine turbo heeft standaard remschijven achter. Deze hebben de taak vast te gaan zitten en verder niets te doen !!!!
bruno @af
Contacteer:

ja, dat probleem ken ik ook ...

Zeg Robert, vertel eens . Heb je de flenzen en dergelijke van een GTturbo overgezet om een 4x100 te verkrijgen ??

Bruno
Menno

Hee Robert, je zegt 't eigenlijk zelf al: dat wordt een setje Alpine zuigers opleuken. Ik heb d'r nog wel een paar, passen ze bij jou in de freesbank?
rev it like a rental
robert

Ha mannen!,

a propos die naven enzo, dat zijn verbouwde standaart naven. Je kunt de tapeindjes eruit drukken, nieuwe gaatje (erg nauwkeurig) boren en ze weer erin trekken. Maar helaas kan je weinig doen aan de steek. Die was 3X130, is na de actie 4x130. Dan bout je er een adaptieplaat tegenaan die er 4x100 van maakt. Orgineel is de ET 25 mm, met een plaat van 15 mm dik moet ik nu een velgen met ET van 40 mm hebben. Inderdaad, 4x100 en ET van 40, ik was ook op zoek naar CLIO wielen. Maar helaas gaat 7" NIET passen, die cupra wielen zijn maar 6" en 4x100 en ET van 38. dat ging dus net. Ik zit wel vast aan idioot platte banden, die heel moeilijk te krijgen zijn. Falken 205/40/16 (hfl 250) of michelin 195/40/16 (hfl 350).
45'ers of 215 past ECHT niet.

A propos vermogen enzo: ik heb het vaker gezegd: injectie geeft in princiepe niet meer vermogen. Maar ik kan nu eindelijk een intercooler monteren. Ik heb een lucht/water/lucht koeler gemaakt, en die doet het verbazend goed. Door de koelere lucht kan ik vroeger ontsteken of minder blusbenzine gebruiken. Tuurlijk is de vuldruk een tikkie opgeleukt. Ik heb plm 1.6 bar (abs) bij 4000, en loopt op tot 1.9 bij 6400 rpm. Ik heb het zo geregeld dat drukken boven 1.4 bar maar plm 15 sec blijven staan, daarna regeld het vanzelf weer terug. Dit om de zaak heel te houden, ik ken mezelf.
Ik heb het vermogen nooit gemeten, maar ik schat het vermogen op plm 150 pk. Ik heb een paar keer 0-100 geprobeerd, het probleem is dat ik 2x moet schakelen. Hij loopt 87 in zn 2 (6400 rpm, de toerenbegrenzer). Ik heb het wel over echte km's, niet wat de teller aangeeft, en netjes schakelen.
0-100: 8.4 sec, maar 0-87: 5.5 sec
Tsa, zware kar. 970 kg+mij is nie nix.

groets, robert
robert

Ha menno,

ik wil graag een keer alpine zuigers bekijken/opmeten. Waarom heeft renault dat dan vroeger zelf niet gedaan? Misschien denk dat de zuigerbodem een beetje dun is om lekker te verspanen. Maar misschien dat een beetje verspanen in combinatie met een dikkere koppakking genoeg is.

groets, robert
canonballman

Of bel even met Mahle, die kunnen vast wel een mooi zuigertje voor je maken a 1000 gulden per stuk :smile:
canonballman

Hoe komt ie eigenlijk aan 970 kg, die auto van jou????? injectie?audio?
Sander
Contacteer:

Hier hebben ze ook zuigers <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.avm-autosport.nl/new_page_14.htm" TARGET="_blank">www.avm-autosport.nl/new_page_14.htm</A><!-- BBCode End -->
-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
Laatst gewijzigd door Sander op di 28 aug 2001 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
robert

Ha,
handige zuigertips/links stromen al binnen. Dat werkt wel leuk zo dit forum.

Ja 970 kg (lege tank) hoe kan dat nou?
Ik dacht dat op het kenteken van een r5at 840 kg hoort te staan. (is dat zo??)
Hij is dus 130 kg zwaarder.

daarbij tel je dan: (schatting)
-loeizware 'lichtmetalen' wielen +20kg
-zware remmen + klauwen voor +10kg
-carter/bak bescherming 4kg
-voorpootbrug 2kg
-chargecooler 10kg
-dik in de lak/wax/dreunplaten 10kg
-brandstofpompen leidingen e.d. 2 kg
-inlaatspruitstuk 5kg
-opendakruitje 3kg
-5l reserve benzine 4kg
-audio 4kg
-wat gereedschap 3kg
- extra bedrading en controllers 3 kg
-kleine regelspullen 5 kg
-volle tank 30 kg
-verstelbare torsiestaaf inklemming 5 kg
bij elkaar geschat zeg maar 120 kg erbij.

en dat terwijl ik eruit heb gehaald:
-geluidsdemping 10 kg!
-lichte stoelen -6 kg
-licht stuur -1 kg
-licht thuiskomertje -2kg
bijna 20 kg weg!

ik had vroeger meer rommel erop gezet, die er nu weer af is, dus die reken ik even niet mee.

Van de gewichtsstijging van 130 kg is dus 100 kg bekend. De rest (30 kg) geen idee!!.

groets, robert
canonballman

30 kilo aan vermogen??????????????? :grin:
Plaats reactie