Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Sander
Contacteer:

Mijn vraag is heeft iemand van jullie de ontsteking curve van een GTT PHII. Ik wil namelijk weten bij hoeveel toeren en druk de voor ontsteking is. Maar wat ik zeker wil weten tot welke druk vervroegt hij nog.
Want als je de druk op schroeft moet je eigenlijk ook meer vervroegen om er het maximalen uit te halen. :cool: Bij Limpex-sport verkopen ze wel een kasje die dan nog verder vervroegt. Maar ik wil eens weten hoe dat allemaal zit, heeft iemand daar info over, laat het weten. :grin: Want als je te vroeg gaat onstekken in hoge toeren met veel druk dan word hij veel te warm en treden er groten krachten op die niet goed zijn voor de toetoet :sad:

:lol:

Sander
Contacteer:

Hallo Hallo weet niemand dit? :sad:

Menno

Dat wordt zelf meten. Ik heb nog wel een Renault Modula te koop :smile:
rev it like a rental
canonballman

METEN is WETEN en GISSEN is MISSEN :grin:
Sander
Contacteer:

Ik kan wel meten, maar dan meet ik zonder turbodruk. Want ik kan niet meten als ik rij en dan heb ik pas turbodruk. Of heb je al maximalen vervroeging bij voor dat de turbodruk komt. Zeg maar als je veel gas geeft (als de motor onbelast is) zie je hem vervroegen, maar vervroegt hij nog verder als er druk op komt???????
Weten jullie dit misschien/

Menno

Maar als je 't tijdstip kunt meten, kan je 't ook bij verschillende drukken meten. Als je iets van een pompje en een drukmeter aansluit op je ontstekingsmodule, kan je precies zien welk tijdstip bij welke druk hoort, terwijl de motor gewoon onbelast draait. Ben benieuwd wat de max druk is tot waar 't tijdstip aangepast wordt.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Nou dat wil ik weten of hij wel verder vervroegt bij druk :grin:
Maar dat weet niemand dan? :sad:

Menno

Normaalgesproken moet je bij hogere druk verder verlaten. Voor exacte tijdstip moet je meten :smile:
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Je moet blijven vervroegen bij verhogen van de druk. Als de motor te minsten de warmte kan af voeren :sad: Want dit is meestal het probleem! Maar tot hoever ga jij dan met je ontsteking, want ik neem aan dat je dat zelf hebt geprogrammeerd bij je R4 TURBO INJECTIE.

Menno

Enerzijds moet je niet te veel vervroegen ivm met pingelen, (warmte afvoer, zoals je al noemt). Anderzijds wordt de verbrandigssnelheid bij hogere druk steeds hoger, waardoor je dus steeds minder vervroeging nodig hebt.

Mijn 4 heeft gewoon de originele electronische ontsteking. Ik kan 'm alleen een paar graden vroeger of later zetten met een schakelaartje.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Ik heb al de draden om gedraait, die van de krukas op nemer ( je weet wel :grin: ) Maar of dit genoeg is weet ik niet?

Menno

Tja, geen idee. Maar een stukje meten wordt je altijd wijzer van. Bij een 5AT heb je ook nog een paar contactjes die je aan massa kan leggen, waardoor je 'm +2 +8 of -4 graden kan verstellen.
rev it like a rental
Heino

Volgens kluwer hebben wij een vaste vooronsteking van 8 graden +en-1
vervroeging wordt geregeld door de onderdruk capsule ,waarschijnlijk in combinatie met de pingelsensor ,nu is het zo dat als je de druk verhoogd de thermische belasting toeneemt en gevaar op detonatie verhoogd(pingelen) dit kunnen wij voorkomen door de aangezogen en ingeblazen lucht af te koelen.
u weet wel ,lucht 10 graden kouder levert 3 procent meer vermogen.
of het omdraaien van de BDP sensor helpt heb ik nog niet uitgeprobeerd
Sander
Contacteer:

Dat omdraai van de draden heb ik al gedaan. Je merkt geen verschil! Maar het is beter zegt men als je de druk verhoogt. :cool: Heeft de PH II GTT een pingelsensor???? Zo ja welken is dat danen waar zit hij dan? Maar hij vervroegt niet meer als de turbo druk op bouwt?

Hoop vragen weer he :grin:

Heino

Die pingelsensor zit op de voorkant van het blok ,op de kop aan de linker kant ,
als je de druk opdschroeft zal hij nog steeds vervroegen hoeveel weten wij niet ,in ieder geval zorgt de pingelsensor ervoor dat hij niet gaat pingelen ,dus ontstekingstijdstip weer verlaten.
das duidelijk
Sander
Contacteer:

AHA is dat DE pingelsensor. :grin: Ik vroeg me al af wat voor sensor dat was. Ik wist wel dat dat met de ontsteking te maken had maar wat?
Dank U voor de info. Mooi is dat, je leert iedere dag wat :cool:
Maar nog even een vraag. Hoe meet hij dat, meet hij dat in de verbrandings kamer?

Menno

Yep, dat is 'm. 't is een piezo elementje, wat trillingen omzet in spanning. (vergelijk 't met een soort microfoontje). Kunst is om aan de hand van die spanningen vast te stellen of de motor pingelt of niet. Ook zonder pingelen zal de sensor namelijk allerlei trillingen registreren, maar bij pingel worden bepaalde frequenties veel sterker. De eenvoudige ontstekingsmodule van een 5 GTT is hier geen ster in. Over 't algemeen kan je hierbij pingel zelf eerder horen dan de ontstekingsmodule. De sensor wordt derhalve ook niet gebruikt om alles heel erg te optimaliseren, maar meer als extra beveiliging.

Bij moderne motoren wordt vaak een DSP gebruikt om 't signaal te filteren. Daarmee gaat 't veel beter, zodat men wel strak tegen de pingelgrens aan kan gaan zitten.
rev it like a rental
Plaats reactie